Gjest Gjest_P_* Skrevet 14. desember 2007 #21 Skrevet 14. desember 2007 De aller fleste er telefonselgere. Noen få av dem tjener svært mye. Uansett høres det dritkjipt ut og råkjdelig...hvem gidder å ha en så kjedelig jobb som sitter i stolen ved telefonen hver dag - avbrutt av susingen til kollegers prat i telefonen der de også prøver å selge årodukter over telefonen...og ding-dong, der ringte teamlederen i bjellen: "Konkurranse! Den som klarer å selge flest produkter innen 3 timer vinner weekendtur med danskebåten". Lavere kan man ikke synke. Og dette gikk de på BI i 2 år for. Hva jobber du som da?
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2007 #22 Skrevet 14. desember 2007 Hva jobber du som da? Account Manager...Dvs. telefonselger.
Gjest En KAM Skrevet 14. desember 2007 #23 Skrevet 14. desember 2007 Har fulgt litt med på denne diskusjonen og må bare bidra med litt i og med at jeg er på vei til å bli Key Account Manager selv og jobber i et firma hvor vi har KAM'er. Hvis KAM blir brukt som tittel på en telefonselger synes jeg det er veldig misvisende. Som andre har nevnt her tidligere er en Key Account Manager den selgeren som har ansvar for de største/viktigste kundene. Jeg har i alle fall ingen planer om å kun sitte i telefonen hver dag, i bransjen jeg jobber i får man kunder ved å booke møter og deretter møte kunden.
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2007 #24 Skrevet 14. desember 2007 Det er mulig Key Account Manager får møte noen nøkkelkunder live etter å ha booket møter med dem via telefonen. I tillegg må også KAM selge produkter over telefonen. Account Managers er folk som sitter i telefonen og selger produkter over telefonen. Dette gjøres i ett kjør hele dagen hver dag, og AM møter ikke kunder live. Faktisk møter AM omtrent ingen andre enn teamlederen og eventuelt kolleger i pausene. Derfor er og blir yrket telefonselger.
Gjest prestekrage Skrevet 14. desember 2007 #25 Skrevet 14. desember 2007 Hva med en norsk oversettelse av tittelen; Nøkkelkundeansvarlig. Altså en som er ansvarlig for en viktig/ stor kunde. Jeg kan sikkert kalle meg en "KAM", men bruker ikke denne tittelen. Bruker en tittel som sier mye mer om hva jobben min innebærer.... Men hovedmålet er det uansett; beholde eksisterende og forhandle frem nye "nøkkelkunder". En nøkkelkunde hos oss er en kunde som "legger igjen" mye penger gjennom året- år etter år. Men jeg har også mange sporadiske "små"kunder (og disse får faktisk mer oppmerksomhet av meg....) Jobben min er på ingen måte "telefonsalg". Joda, det blir mye telefoner hver dag, men forhandlinger foregår hovedsakelig i "ansikt til ansikt"- møter. I tillegg består ca 50% av arbeidstiden min av å lage det faktiske produktet kunden ønsker. Lønnen min er helt "normal". Har fast årslønn, med både lokal og sentral bonus. Har også endel fremforhandlede "goder", videreutdannelse, samt meget gode forsikring- og OTPbetingelser. Sniker meg ut igjen- rett og slett fordi vi har valgt å ikke bruke tittelen Key Account Manager...
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2007 #26 Skrevet 14. desember 2007 En venn av meg jobber som Account Manager på Lysaker i Oslo, han er telefonselger og jobber 100% kun med telefonen som arbeidsverktøy. Hans lønn er for det meste bonus, og ikke fastlønn. Jeg forstår ikke at han tør...og klarer å sitte i telefonen hele dagen hver dag.
Gjest En KAM Skrevet 15. desember 2007 #27 Skrevet 15. desember 2007 Det er mulig Key Account Manager får møte noen nøkkelkunder live etter å ha booket møter med dem via telefonen. I tillegg må også KAM selge produkter over telefonen. Account Managers er folk som sitter i telefonen og selger produkter over telefonen. Dette gjøres i ett kjør hele dagen hver dag, og AM møter ikke kunder live. Faktisk møter AM omtrent ingen andre enn teamlederen og eventuelt kolleger i pausene. Derfor er og blir yrket telefonselger. Vet ikke helt hvordan du kan si dette så bastant, er du en Account Manager selv? Jeg jobber nemlig med flere og alle går ut i kundemøter. Tror det kommer an på hvilken bransje man er i. Synes det ikke er spesielt tillitsvekkende hvis selgere kun snakker med en beslutningstaker over telefonen og aldri møter dem ute. I min bransje skjer det i alle fall ikke.
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2007 #28 Skrevet 16. desember 2007 Mange har videregående skole og/eller Næringsakademiet (1-2 år). De sleger over telefonen og tjener 500 - 900 000,- +
Gjest ArneP Skrevet 18. desember 2007 #29 Skrevet 18. desember 2007 I Norge er Account Manager eller Key Account Manager en litt stæsjy tittel for selgere. Om de selger per telefon eller personlige møter eller på annen måte er ikke relevant for tittelen. Likeledes er det noen som har fast lønn og noen som har provisjon, noen som tjener godt og noen som tjener dårlig. Selger, enkelt og greit. Det finnes forresten bransjer hvor det er vanlig at alle selgerne har tittel Markedssjef, uten at det gjør dem til noe annet en selgere.
Gjest Shahin Skrevet 15. juni 2008 #30 Skrevet 15. juni 2008 De aller fleste er telefonselgere. Noen få av dem tjener svært mye. Uansett høres det dritkjipt ut og råkjdelig...hvem gidder å ha en så kjedelig jobb som sitter i stolen ved telefonen hver dag - avbrutt av susingen til kollegers prat i telefonen der de også prøver å selge årodukter over telefonen...og ding-dong, der ringte teamlederen i bjellen: "Konkurranse! Den som klarer å selge flest produkter innen 3 timer vinner weekendtur med danskebåten". Lavere kan man ikke synke. Og dette gikk de på BI i 2 år for. Der tok du i så mye at jeg faktisk må komme med et innlegg. Du har kanskje prøvd deg som TM selger i 1 måned hvor du da fant ut at det yrket ikke passet deg helt. Men skal si deg en ting jeg. For enkelte så funker det dritt bra. Jeg selv er en såkalt "teamleder" og jeg tjener det dobbelte av en gj.snitts nordmann gjør. Og neppe går folk på BI for å bli TM-selgere men å etablere sine egne bedrifter Hvis det er noen som faktisk går BI for å bli en TM selger så er det bare trist. Jeg selv har drevet med TM i over 4 år og trives med det. Ikke alle er like, noen liker å være stand-selgere, og andre liker telefon. Spørs hva du gjør og hvor du henter mest penger. Jeg har ihvertfall funnet mitt kall og det er å drive med salg, om jeg enten jobber under hovedsjefen eller senere etablerer mitt eget. Anyway. Jeg tjener nok penger til å leve livet uten å se på en prislapp eller å bekymre meg for morgendagen eller uante regninger.. Lykke til.
Gjest Glør Skrevet 15. juni 2008 #31 Skrevet 15. juni 2008 Det er veldig få i Norge som vet hva en Key Account Mangager. Dette gjelder ikke bare enkelt personer, men også bedrifter! Men så lenge man søker jobb i Norge, kan det vel være greit å forholde seg til den rådende definisjonen her, så man ikke lurer seg selv? I Norge er Account Manager veldig ofte bare ett fancy navn for (telefon)selger, og lønna og vilkårene er deretter. Det finnes helt sikkert unntak, men søker man på slike stillinger bør man være skeptisk, og sjekke hva det faktisk er.
Gjest Casey Skrevet 15. juni 2008 #32 Skrevet 15. juni 2008 I Norge er en Account Manager en telefonselger. Mange har studert på BI, før de ble telefonselgere.
Annikken Skrevet 18. juni 2008 #33 Skrevet 18. juni 2008 (endret) Men spørsmålet er jo hvem man selger til. Det er forskjell på å selge annonseplass til bedrifter for en avis og å ringe til privatkunder for å selge bokabonnement. "Telefonsalg" kan altså være så mangt. Men til syvende og sist kan man jo si at en annonseplasselger driver med "telefonsalg" - da med i minne at det de fleste forbinder med "telefonsalg" i Norge er nok salg av mobilabonnement og lignende. Jeg hadde ikke orket å ringe private hjem, men å jobbe som selger mot bedriftsmarkedet hadde jeg alltids klart - for en kortere periode. Nå har jeg aldri jobbet med salg, så jeg har ikke praktisk erfaring, men jeg har jobbet med service, og det er vel noe av den samme "maska" man tar på seg - man oppfyller en rolle for å blidgjøre folk og overbevise dem om at de tar det rette valget. Å følge opp kunder er vel et viktig element i salg. Endret: Og ja, har sett mange tilfeller der en "markedssjef" er en slags KAM - en som pleier kunder og prøver å dra nye. Detaljene tar vel assistenter seg av, men markedssjefen har det overordnede ansvaret for å skaffe nye kunder og ta vare på gamle. Endret 18. juni 2008 av Annikken
Gjest Gjest_Nyskjerrig_* Skrevet 13. januar 2009 #34 Skrevet 13. januar 2009 Mange har videregående skole og/eller Næringsakademiet (1-2 år). De sleger over telefonen og tjener 500 - 900 000,- + Så mange som jobber som dette har den lønnen? Kjære vene, hvis de tjener det så skjønner jeg godt hvorfor de gjør det. Har noen jobbet på kiwi, i klesbutikk, som bartender eller servitør? For DET er kjedelig. Å måtte jobbe til alle døgnets tider og dager i en jobb som dreper ryggen din for minstelønn. pøh, kjedelig.. det er utfordrene fordi du er nødt til å være kreativ og selge deg selv hele tiden, du er i kontakt med nye mennesker hele tiden, du tjener fett, og gjett hva.. man kan ta seg ferie uten å måtte spise nudler i tre måneder for det. For de som jobber som dette og gjør det bra: Bravo!! Veldig bra!!
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2009 #35 Skrevet 16. mai 2009 Bare for å rette opp i et par ting her; En Account manager er en person som jobber med kunder. En Key account manager er en person som jobber med strategisk viktige kunder for bedriften. Arbeidsverktøy for denne type titler er som alle andre sine verktøy; Telefon, data, internett, bil etc. Ingen begrensning, men du bruker jo det du har bruk for. Jeg jobber selv som KAM. Min arbeidsdag er fordelt på følgende måte; 20% telefon 60% face to face møter 10% interne møter 10% administrasjon (skrive kontrakter etc) Hver uke gjennomfører jeg som snitt 15 møter (face to face). Jeg har sluttet å telle antall telefoner. Jeg jobber mye på telefon og med telefon. Det er utrolig viktig for meg å få gode relasjoner i møter jeg har, men enda viktigere, for min egen lønn, å opprettholde relasjoner pr telefon. Lønnen min er basert på fast lønn og provisjon. Fastlønn ligger for meg på 380.000 i året. Min lønn med provisjon i 2008 endte på totalt 740.000. Jeg jobber ca 60 timer pr uke, har 4 uker ferie om sommeren og 2 uker ferie i julen. (jeg har en 3 årig grad i økonomi og administrasjon fra BI, mens andre selgere jeg jobber med har master grader, eller ingen grad. Graden er ikke viktig, men besluttsomhet, struktur og driv er langt viktigere) Jeg er en av de bedre selgerene internt i firmaet jeg jobber i, og det finnes personer som jobber atskillig mindre og andre type prioriteringer. Hvorvidt en AM eller KAM er telefonselger er svaret; nei. Det er veldig bransjeavhengig. Jeg har venner som jobber som KAM hos rene RM selskaper, og jeg synes deres tittel er brukt veldig feil. Andre venner av meg har tittelen megler og gjør så si samme jobben som jeg gjør. I bunn å grunn er vi selgere og det er helt greit for meg å si at jeg er en selger. Jeg trives meget godt med det. Det er en veldig utfordrende jobb som jeg lærer veldig mye av. Jeg er veldig enkelt stolt av jobben jeg gjør. Jeg skaper verdier og jeg selger produkter som mennesker trenger (jobber i bemanningsbransjen). De som sier bastant at AM eller KAM kun er telefonselgere vet rett og slett ikke hva de snakker om, og de har et veldig snevert bilde på hvordan verden er. Nok om det. Ønsker du å jobbe med noe som er veldig utfordrende, krever enormt av deg som person og bli målt på alt du gjør. Da passer kanskje salg for deg....kanskje.
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2009 #36 Skrevet 16. mai 2009 De er telefonselgere og sitter med telefonøreklokker på seg hele dagen. De sitter inne og snakker som roboter. Jeg hadde dødd om det var meg. Bakgrunn: BI.
Gjest Gjest_Brita_* Skrevet 22. juni 2009 #37 Skrevet 22. juni 2009 Jeg har jobbet både som Key Account Manager og Account Manager. Dette var et internasjonalt firma og på norsk var mine titler henholdsvis Megler/KAM eller Porteføljeforvalter/Account Manager. Jeg jobbet absolutt aldri som telefonselger. Som KAM hadde jeg det overordnede ansvaret for kundene. Som AM hadde jeg ansvaret for å følge opp kundene i det daglige. En Account Manager kan være økonom, analytiker, jurist osv alt avhengig av hva slags bransje man jobber innenfor. Jeg har jobbet innenfor finans og forsikring. Da sitter man som Account Manager med ansvaret for å sørge for at kundenes behov innenfor (f.eks.) forsikring til enhver tid er ivaretatt. Men du sitter ikke på telefonen hele dagen for å selge enkeltkunder forsikring! Jeg hadde bl.a. ansvaret for forsikringsordningene til flere store bedrifter. Jeg var aldri noen selger men en rådgiver og en som hadde som jobb å sørge for at bedriftene alltid hadde de beste og de riktige forsikringene. I andre bransjer er man kanskje mer som en selger. Men dette kan være så veldig variert. Som en annen sa her så er det visse stillingsbeskrivelser som kan bety så mangt. Konsulent f.eks.?
Gjest Gjest_Ina_* Skrevet 22. juni 2009 #38 Skrevet 22. juni 2009 Jeg har jobbet både som Key Account Manager og Account Manager. Dette var et internasjonalt firma og på norsk var mine titler henholdsvis Megler/KAM eller Porteføljeforvalter/Account Manager. Jeg jobbet absolutt aldri som telefonselger. Som KAM hadde jeg det overordnede ansvaret for kundene. Som AM hadde jeg ansvaret for å følge opp kundene i det daglige. En Account Manager kan være økonom, analytiker, jurist osv alt avhengig av hva slags bransje man jobber innenfor. Jeg har jobbet innenfor finans og forsikring. Da sitter man som Account Manager med ansvaret for å sørge for at kundenes behov innenfor (f.eks.) forsikring til enhver tid er ivaretatt. Men du sitter ikke på telefonen hele dagen for å selge enkeltkunder forsikring! Jeg hadde bl.a. ansvaret for forsikringsordningene til flere store bedrifter. Jeg var aldri noen selger men en rådgiver og en som hadde som jobb å sørge for at bedriftene alltid hadde de beste og de riktige forsikringene. I andre bransjer er man kanskje mer som en selger. Men dette kan være så veldig variert. Som en annen sa her så er det visse stillingsbeskrivelser som kan bety så mangt. Konsulent f.eks.? Har jobbet med det samme som deg, Account Manager i forsikringsmegling. Min sjef som var KAM var den som fikk inn kundene, men da gikk det mer på anbudsrunder som vi deltok på. Men også på at han (KAM) tok kontakt med store firmaer og at vi hadde presentasjoner for disse. De kundene vi fikk inn og som ofte var kunder hos oss i mange år var det jeg som da hadde det daglige ansvaret for. Det kunne være snakk om et stort foretak med mange butikker f.eks. Når det ble startet en ny butikk i kjeden så var det min jobb å få inn all informasjon om de slik at jeg kunne sørge for at de hadde riktig forsikring. Det sier seg litt selv hvis man bruker tittelen Porteføljeforvalter - som Account Manager forvalter du en porteføje. Men i andre bransjer så gjør sikkert Account Managere andre ting.
Gjest Gjest_Mrs_* Skrevet 22. juni 2009 #39 Skrevet 22. juni 2009 Mannen min er Account Manager for et firma som selger arbeidsklær. De har store faste kunder og han trenger ikke akkurat sitte å ringe folk for å drive salg. Han reiser en del på besøk til kundene. For å presentere nye produkter og fordi han har mye personlig kontakt med bedrifter i forbindelse med store ordre og spesialbestillinger. Han er heller ikke noen telefonselger nei.
Frysepulver Skrevet 22. juni 2009 #40 Skrevet 22. juni 2009 På min jobb er dette også selgere, og det er ikke telefonselgere. De har selvsagt også kontakt med kundene over telefonen, men ikke på "telefonselgermåten"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå