Gå til innhold

Hva er en Account Manager? Hva gjør de?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En Account Manager driver med hva for noe? Kun salg?

Hva har de ansvar for? Hvor mye tjener en typisk Account Manager?

I en stillingsannonse står det at det er fast lønn og provisjon...foregår alt over telefonen - blir ikke det kjedelig?

Hva slags personlighet bør man ha?

Noen som jobber som Account Manager her?

Skrevet

Selger produkter over telefonen? Tjener bare akkurat nok dersom man er en dårlig selger. Tror de må prestere maksimalt hvert sekund, høres hardt ut!

Skrevet

Det er en selger. Ut over det er disse stillingene veldig forskjellige..avhengig av bransje etc.

Kjenner et par selgere. En som selger forsikring og en som selger reklameplass. Begge tjener veldig godt - men det er basert på provisjon.

Skrevet
Det er en selger. Ut over det er disse stillingene veldig forskjellige..avhengig av bransje etc.

Kjenner et par selgere. En som selger forsikring og en som selger reklameplass. Begge tjener veldig godt - men det er basert på provisjon.

Over telefonen?

Hvordan kan de tjene mye bare ved å snakke i telefonen? Hvis de kun har provisjon, og ikke selger så bra, hvordan dekker de utgiftene sine og kan ha stabilitet/forutsigbarhet i økonomien?

Har de en spesiell utdanning?

Jeg kjenner en som er Key Account Manager, hun har studert administrasjon ved HiO.

Skrevet
Over telefonen?

Hvordan kan de tjene mye bare ved å snakke i telefonen? Hvis de kun har provisjon, og ikke selger så bra, hvordan dekker de utgiftene sine og kan ha stabilitet/forutsigbarhet i økonomien?

Har de en spesiell utdanning?

Jeg kjenner en som er Key Account Manager, hun har studert administrasjon ved HiO.

Ja, de selger over telefonen.

De tjener mye fordi de selger mye. Inntekt er direkte korrelert til innsalg. Om du bygger opp en portefølje med stabile kunder så vil også lønna være mer stabil.

Ofte er det hipp som happ med utdanning. Hovedfokus er at du klarer å selge.

Skrevet
Ja, de selger over telefonen.

De tjener mye fordi de selger mye. Inntekt er direkte korrelert til innsalg. Om du bygger opp en portefølje med stabile kunder så vil også lønna være mer stabil.

Ofte er det hipp som happ med utdanning. Hovedfokus er at du klarer å selge.

Mange har en fast grunnlønn uansett hvor lite/mye de selger. Det å være Key Account Manager betyr altså å være telefonselger?

Skrevet
Mange har en fast grunnlønn uansett hvor lite/mye de selger. Det å være Key Account Manager betyr altså å være telefonselger?

Riktig - de fleste har grunnlønn, men denne er ofte ganske mager. Ikke akkurat noe du kan basere deg på.

Key account manager har ofte ansvar for større kunder. Account manager kan selge per telefon, oppsøkende virksomhet, ta vare på relasjonen til eksisterende kunder gjennom møter/representasjon etc.

Det er en jobb som kan inneholde mye - men basis er at du skal selge.

Skrevet
Riktig - de fleste har grunnlønn, men denne er ofte ganske mager. Ikke akkurat noe du kan basere deg på.

Key account manager har ofte ansvar for større kunder. Account manager kan selge per telefon, oppsøkende virksomhet, ta vare på relasjonen til eksisterende kunder gjennom møter/representasjon etc.

Det er en jobb som kan inneholde mye - men basis er at du skal selge.

Så en Key Account Managers hovedfunksjon er å selge - men det må ikke skje over telefonen hele tiden - det er også møter og representasjon der man faktisk treffer kundene face 2 face.

Det var betryggende å høre, hvem blir vel stimulert av å sitte i telefonen hver dag på baken?

• 2 uker senere...
Gjest ChristiaNo
Skrevet

KAM - Key Account Manager

Det er veldig få i Norge som vet hva en Key Account Mangager. Dette gjelder ikke bare enkelt personer, men også bedrifter!

Det er her helt klart at Paradokset ikke vet hva hun/han snakker om.

Hun/han starter med veldig svake utalelser, men bedrer seg etter hvert etter å tydligvis ha samlet sammen litt informasjon

Jeg jobber som Key Account Manager for ett teleselskap i Italia.

Det jeg gjør er å tilrettelegge og opptimalisere forholdet mellom vår bedrift og bedriftene vi sammarbeider med.

Det er viktig å presisere at en Key account Manager tar seg av de bedriftene som står for de største inntektene!

Det finnes selvfølgelig noen som tar seg av de som ikke er fult så store. -De har fått navnet Account Manager.

Det kan også være bedrifter som kun søker Account Manager etter som de ikke har en stor kundemasse.

I firmaet hvor jeg arbeider har vi en årlig omsettning på 31 miliarder euro!

Det sier da seg selv at det derfor er utrolig viktig å tilfredstille og finne ut hva de største kundene ønsker seg og hva de ønsker skal skje i fremtiden. -Nettopp fordi vi ønsker å beholde de som kunder.

Så du kan godt kalle en Key Account Manager en som tar seg av VIP`ene. -Det vil si de som virkelig bringer penger inn til firmaet.

Det er derfor også klart at det i enkelte selskaper er helt nødvendig og ikke store kostnadene og ansette KAM i forhold til hva de kan tape av penger ved tap av kunder.

Det er klart at jeg ikke arbeider med dette alene! Vi er ett Team med forskjellige firmaer og oppgaver under vår kappe.

Håper mange fikk det svaret de søke etter!

Christian B.

Skrevet
Det er veldig få i Norge som vet hva en Key Account Mangager. Dette gjelder ikke bare enkelt personer, men også bedrifter!

Det er her helt klart at Paradokset ikke vet hva hun/han snakker om.

Hun/han starter med veldig svake utalelser, men bedrer seg etter hvert etter å tydligvis ha samlet sammen litt informasjon

Men tydeligvis er det VELDIG mange i Italia som vet hva key account manager er(det skrives forresten ikke med store bokstaver, men det visste du sikkert).

Jeg har jobbet sammen med mange key account managere. Det er til dels stort sprik i hva de gjør - men i bunn ligger alltid salg.

"Key account manager" er en yrkestittel som sier omtrent like mye som "konsulent".

Gjest ChristiaNo
Skrevet

Hehe, ja folk kan jo velge å høre på dine sprikende forklaringer, eller lytte til en som arbeider i en av de største bedriftene i ett land med 10 ganger så mange mennesker som Norge, og litt lengre erfaring innenfor "nye" stilliger.

Ja, det er flott du kjenner mange som jobber som Key Account Manager!

Men det hjelper deg nok ikke stort i denne sammenheng. -Jeg personlig ville aldri påstått å vite så mye om en av mine venners arbeid!

Hehe, jo, det skrives med store bokstaver (men det visste du sikkert). Nok en feil..

Men for all del, du kan jo prøve å slå det opp på nett med små bokstaver å se hva du får i svar. -Store bokstaver.

Til og med Oslo Chamber of Commerce kan fortelle deg det, men hva vet vel De..?

Skrevet

Key Account Manager er en av de dusintitlene som til en viss grad blir latterliggjort rundt omkring. Det er så varierende oppgaver og inntjening, arbeidsmetoder etc at det er helt umulig å si noe spesifikt om uten å kjenne den konkrete bedriften og hva de legger i det.

Hva er en selger?

Hva er en mekaniker og hva gjør en sykepleier? En viss grunnleggende fellesnevner er det nok, men alt varierer jo etter hva slaghs bedrift, hva slags mekaniker og hva slags bedrift som skal ha noe solgt.

I vår bedrift driver KAM-ene med oppsøkende kundepleie og gjør dem klar for selgerne.

Skrevet
Hehe, ja folk kan jo velge å høre på dine sprikende forklaringer

Vet du hva; de må gjerne lytte til dine forklaringer.

Det er åpenbart bare i Italia man har de rette svarene.

Jeg både kjenner og jobber med folk som har denne tittelen.

Mitt forslag er å ta et søk på en internasjonal jobbdatabase og se om man finner en stilling av denne typen som ikke inneholder salgsansvar.

Du skriver selv "Så du kan godt kalle en Key Account Manager en som tar seg av VIP`ene. -Det vil si de som virkelig bringer penger inn til firmaet."

Hva gjør man når man bringer penger inn?

• 3 uker senere...
Skrevet

paradokset, det ser ikke ut som om du tenker du ganger før du skriver et innlegg. hva har italia med saken å gjøre? er helt enig at kam er stort sett ikke mye mer enn en vellyket selger, men christian b. har ikke begrunnet sitt svar med utgangspunkt i landet han jobber i, men i sin egen arbeidserfaring. jeg sier dette fordi å bygge opp en kritikk på så lave premisser svekker dine inlegg... men jeg tror du heier på frankrike...

Skrevet

Selv om en Key Account Manager tar seg av VIP'ene må den vel selge prosukter pr. telefon uansett?

Da jeg ble oppringt av et rekrutteringsselskap her i Norge håpet jeg at Key Account Manager var det h*n i Italia over her sa: en som er ute og treffer de store kundene for å snakke med de/&holde kontakten og oppdatere seg på deres behov. Men den gang ei...

I Norge fra de jeg har blitt oppringt av handler jobben kun om å være telefonselger...og da måptte jeg si neo for det er gresselig kjedelig å sitte "innesperret" med telefonen som arbeidsverktøy. Uansett hvor mye disse robotene måtte tjene er dette for meg uinteressant.

Da er det mye mer gøy å være utadvendt, sosialt flink og treffe kundene aktivt der ute...

Annonse
Skrevet

Her kan Paradokset velge å høre på de sprikende forklaringene til vennene sine, eller han kan ta til fornuften å høre på randomdude123 på et internettforum.

Skjerpings Paradokset, vær kildekritisk!! :roll:

• Liker 1
Skrevet

Account Manager og Key Account Manager er og blir i Norge en ren og skjær telefonselger.

Skrevet (endret)
Her kan Paradokset velge å høre på de sprikende forklaringene til vennene sine, eller han kan ta til fornuften å høre på randomdude123 på et internettforum.

Skjerpings Paradokset, vær kildekritisk!! :roll:

Jeg har både venner og kolleger med denne tittelen.

Om du mener det ikke er grunnlag for å si noe om dette så kan du jo rett og slett overse innleggene mine.

Endret av Paradokset
Skrevet (endret)
paradokset, det ser ikke ut som om du tenker du ganger før du skriver et innlegg. hva har italia med saken å gjøre? er helt enig at kam er stort sett ikke mye mer enn en vellyket selger, men christian b. har ikke begrunnet sitt svar med utgangspunkt i landet han jobber i, men i sin egen arbeidserfaring. jeg sier dette fordi å bygge opp en kritikk på så lave premisser svekker dine inlegg... men jeg tror du heier på frankrike...

Nei , men han sa også innledningsvis at både individer og bedrifter i Norge hadde misforstått begrepet , og at svært få i Norge visste hva en KAM er .

Hvis de flest i Norge , både bedrifter og individer , ikke har samme forståelsen av hva en KAM er som de i Italia , så er det jo ikke slik at alle de i Italia inkl Christian b har rett og alle de i Norge inkl Paradokset har feil , men det er vel heller slik at begrepet ikke benyttes likt i Norge og Italia .

Jeg mener å vite hvordan begrepet brukes i endel bransjer i norge og jeg er enig i både Paradokset og Christian b 's forklaring av begrepet . KAM og account manager brukes på mange forskjellige stillingstyper hvor kjerneformålet med aktivitetene mot kunden/e er salg av produkter/tjenester .

Selve ordet KAM betyr jo nøkkelkonto ansvarlig , og det er ofte slik jeg oppfatter det spesielt i bedriftsmarkedet . En KAM har da ansvar for en bedrifts nøkkel kunder , altså de viktigste .

Til ts : For å vite hva slags arbeid du kan forvente deg , så du undersøke hvordan bedriften selger produktene sine . Hvis det er et telemarketing selskap så er det sannsynligvis 100 % over telefon , men hvis det er et annet slags selskap kan det jo involvere andre aktiviteter . Vet om KAM'er og account managere som plaiede å være mest ute hos kundene , de var på reiser ol .

Endret av mamut75
Skrevet

De aller fleste er telefonselgere. Noen få av dem tjener svært mye.

Uansett høres det dritkjipt ut og råkjdelig...hvem gidder å ha en så kjedelig jobb som sitter i stolen ved telefonen hver dag - avbrutt av susingen til kollegers prat i telefonen der de også prøver å selge årodukter over telefonen...og ding-dong, der ringte teamlederen i bjellen: "Konkurranse! Den som klarer å selge flest produkter innen 3 timer vinner weekendtur med danskebåten". Lavere kan man ikke synke. Og dette gikk de på BI i 2 år for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...