Gå til innhold

Dystre tall for barnehjemsbarn

Anbefalte innlegg

Gjest Mayamor
Skrevet

http://www.bt.no/lokalt/bergen/article435781.ece

Barnevernsbarn har dramatisk høy risiko for å få et hardt liv. Tre av fire har mottatt sosialhjelp etter fylte 18 år. Dødeligheten er høyere, og flere begår selvmord.

Hva kan/bør samfunnet gjøre for disse barna? Kjenner jeg blir helt trist innvendig nå. :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror den maskin messige håndteringen de får iløpet av oppveksten er en del av problemet. For barna har fra fødselen akkurat de samme forutsetningene som andre barn.

Å ha begrensede muligheter til å dele gleder og sorger med andre er sannsynligvis veldig vanskelig.

Jeg tror at vi må gjøre mer for å unngå at barn havner på barnehjem. For om de kommer dit er det tydligvis vanskelig å få til en oppvekst uten store problemer.

Et alternativ er en bedre mulighet til å støtte barn og foreldre på et tidligere tidspunkt enn idag. For selv om det er flere foreldre som får hjelp hjemme enn tidligere, er det mange som får hjelp for sent. Vi må slutte å vente så lenge at "barnevernet" ikke har noe annet alternativ enn omplasering.

Det betyr at "barnevernet" må tidligere inn som en hjelpeinstans. Desverre har "barnevernet" slik det idag fremstår, misbrukt sin tillit ved å begå overgrep mot en del barn (enten det er en feiltagelse eller bevisst).

Løsningen blir en "omorganisering" (legg ned dagens "barnevern" og opprett en ny etat som kan arbeid åpent og tillitsfullt). Fjern maktmenneskene i etaten og tilfør kontrollorganer som kvalitetssikrer arbeidet som gjøres. Begynn "markedsføringen" ved å bygg tillit hos befolkningen. Det vil medføre en mer åpen holdning hos publikum, og barnevernet vil få en mulighet til å yte barn og foreldre den hjelpen som trengs uten å måtte ta like mange barn som idag til barnehjem.

Var ikke det enkelt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...