Gå til innhold

Skjelving (spes. hender/ fingre)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei !

Har et spm jeg lurer på i forbindelse med noe som etterhvert har begynt å plage meg. Jeg "sliter" nemlig med skjelving, helst hender/ fingre. Det kommer ofte/ så og si alltid i forbindelse med trening, og "forverres" f.eks rett etter en tøff økt, eller midt i en kamp.

Vet at det ofte er en naturlig reaksjon (har du f.eks prøvd å sitte i 90grader, vet du hva jeg snakker om), at hele kroppen begynner å skjelve dersom en belaster den for mye. Men ved forskjellige øvelser sammen med andre, har jeg merket at min kropp reagerer på denne måten- mye raskere enn de andre.

Håper noen forstår noenlunde hva jeg mener, og at kanskje noen har en forklaring på det hele ? (:

(Var litt usikker på om jeg skulle poste her, eller i treningsforumet)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer skjelvingen uprovosert eller når du belaster muskelen?

Skrevet

Kommer aldri til å glemme en prøvetime på et treningsstudio. Det var saltrening. Jeg fikk store skjelvinger og trodde jeg var i elendig form. Nå viste det seg en tid etterpå at stoffskiftet mitt var for høyt. Derav skjelvingene.

Skrevet

Kan jo høres ut som om musklene dine er mindre trent enn du tror, og at du dermed må belaste dem litt mindre. At andre ikke reagerer som deg kan det jo være mange årsaker til.

Men på den annen side. Spiser og drikker du nok før, under og etter en treningsøkt? Har du vært hos legen og tatt en grundig blodprøve, blant annet med tanke på kalium..?

Vil anbefale deg å ta en tur til legen og "sjekke status", forklare problemet og få noen tips. Det må jo være ubehagelig å oppleve disse skjelvingene hele tiden.

Skrevet
Kommer skjelvingen uprovosert eller når du belaster muskelen?

De kommer uprovosert. Kan f.eks sitte hjemme en time eller to etter en treningsøkt, og oppleve at jeg ikke klarer å holde melkeglasset i ro.

Gjest Elfrida
Skrevet

Så det er etter du har trent? Jeg har alltid et helvete med å få sminka meg etter at jeg har trent armer for eksempel, for jeg klarer ikke å få hendene til å holde seg nok i ro. Må gjerne finne noe å støtte armen på.

Skrevet

Test om det hjelper å spise etter trening. Man skal spise etter trening fordi man har forbrennt så mye og blodsukkeret er lavt. Lavt blodsukker=skjelvig (særlig i hender)

Skjelver du dirrekte i muslkene derimot (i lårmusklene foreksempel, lettere å kartlegge skikkelig i en stor musklegruppe) er det fordi du har overbelastet deg.

Gjest seinfeld
Skrevet
Hei !

Har et spm jeg lurer på i forbindelse med noe som etterhvert har begynt å plage meg. Jeg "sliter" nemlig med skjelving, helst hender/ fingre. Det kommer ofte/ så og si alltid i forbindelse med trening, og "forverres" f.eks rett etter en tøff økt, eller midt i en kamp.

Vet at det ofte er en naturlig reaksjon (har du f.eks prøvd å sitte i 90grader, vet du hva jeg snakker om), at hele kroppen begynner å skjelve dersom en belaster den for mye. Men ved forskjellige øvelser sammen med andre, har jeg merket at min kropp reagerer på denne måten- mye raskere enn de andre.

Håper noen forstår noenlunde hva jeg mener, og at kanskje noen har en forklaring på det hele ? (:

(Var litt usikker på om jeg skulle poste her, eller i treningsforumet)

jeg er sånn etter at jeg har spilt et spill hvor hendene er viktige, for eksempel volleyball eller squash. jeg skjelver ikke når jeg sitter stille med hendene, men hvis jeg holder fingertuppene mot en vegg og resten av hånde ut fra veggen skjelver de som bare pokker. samme hvis jeg prøver å anstrenge de det minste, feks hvis jeg skal skrive. det er nesten umulig. tror ikke det er farlig, hvis dte er det samme som meg du har. jeg merker at det er fordi hendene er slitne.

Skrevet (endret)
Så det er etter du har trent? Jeg har alltid et helvete med å få sminka meg etter at jeg har trent armer for eksempel, for jeg klarer ikke å få hendene til å holde seg nok i ro. Må gjerne finne noe å støtte armen på.

Jepp. Der har du meg også. Kjenner meg igjen i mye av det dere siste skriver. Men jeg spiser og drikker alltid godt etter trening. Likevel- har det vært en tøf helg eller uke, kan det vare i flere dager etterpå..

Ingen av dere som har vært og skjekket det da ? Lurer på å bestille en time, bare for å få det avklart. Hørt det kan være høyt stoffskifte.. (?)

Endret av Kakaokopp

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...