Gå til innhold

Trenger tips til god krim

Anbefalte innlegg

Gjest nextlife
Skrevet (endret)

Jeg er inne i en krimperiode her, og trenger forslag til hva jeg bør lese :jepp: Leser mye og fort, så det går fort 1-2-3 bøker i uka.

Liker egentlig å følge en hovedperson gjennom flere bøker, så disse har jeg pløyd gjennom til nå :

Anne Holt (Hanne Wilhelmsen)

Jo Nesbø (Harry Hole)

Liza Marklund (Annika Bengtsson)

Henning Mankell (Wallander)

Jan Guillou (Carl Hamilton)

Har også lest Dan Brown, og David Baldacci, likte begge disse godt selv om de fleste bøkene har ulike hovedpersoner.

Så, er det noen gode forslag? :lur:

edit:skrivefeil

Endret av nextlife
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns du bør prøve Val McDermids bøker om Tony Hill og Carol Jordan.

Begynner med Sirenenes sang/Mermaids singing fra 1995.

Skrevet

Gert Nygårdshaugs bøker med Fredric Drum!

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Stieg Larsson sine bøker om Lisbeth Salander og Mikael Blomqvist - beste krimbøkene jeg har lest på lenge.

Skrevet
Stieg Larsson sine bøker om Lisbeth Salander og Mikael Blomqvist - beste krimbøkene jeg har lest på lenge.

Støttes denne og :) Og særlig siden den siste boken kommer på norsk i disse dager! (ble sendt til meg fra Bokklubben idag.... *venter spent*)

Gjest nextlife
Skrevet

Åh, ja han hadde jeg jo tenkt på tidligere, har hørt mange som skryter av de bøkene :jepp:

Skrevet
Støttes denne og :) Og særlig siden den siste boken kommer på norsk i disse dager! (ble sendt til meg fra Bokklubben idag.... *venter spent*)

Jeg skal også få denne boken. Har ikke lest noen av de tidligere, men har hørt så mye bra om Stieg Larsson at jeg gleder meg skikkelig!

Skrevet

Tom Kristensen skriver bra krim, spesielt Hvitvasking, veldig bra bok!

Skrevet

Elizabeth Georges bøker om Lynley og Havers. Bare ikke finn på lese den siste - "Før skuddet falt".

Gjest nextlife
Skrevet

Takk for gode tips, iler rett på biblioteket i dag :jepp:

Skrevet

Litt sent, men jeg poster likevel. Agatha Christies bøker om Poirot er fantastiske. Min favoritt er mordet på Orientekspressen, tror jeg...

Skrevet

Vil absolutt anbefale Val McDermids bøker som nevnt over med Carol Jordan og Tony Hill. Har nettopp kommet ut med en ny bok i serien som jeg har lest ut, Beneath the Bleeding.

Mvh Yvonne :duskedame:

Skrevet

Sjöwall og Walhöös bøker om Martin Beck (Og Gunvald Larsson). I alt ti bøker som til sammen utgjør "En roman om en forbrytelse" og for å forstå hvilken forbrytelse de mner, bør man lese alle i rekkefølge, men man kan fint lese dem enkeltvis som politi-/kriminalromaner. De ble skrevet på 60- og 70-tallet, men jeg har nettopp lest dem på nytt, og de står ikke noe tilbake for nyere litteratur. Tvert i mot var det vel de som dannet skole for den skandinaviske kriminallitteraturen som skrives i dag.

Skrevet (endret)

Feil sitat

Endret av Rosenrød
Skrevet
Elizabeth Georges bøker om Lynley og Havers. Bare ikke finn på lese den siste - "Før skuddet falt".

Jeg likte denne boka kjempegodt, men er med på at den er anderledes enn de andre bøkene hennes...

Skrevet
Jeg skal også få denne boken. Har ikke lest noen av de tidligere, men har hørt så mye bra om Stieg Larsson at jeg gleder meg skikkelig!

Litt avsporing fra tråden...

Men dersom du ikke har lest noen av de to første, ville jeg gjort dette før jeg begynner på nummer 3. Alle tre bøkene henger noe sammen, og spesielt nummer 2 og 3 bygger veldig på hverandre ettersom jeg har forstått.

Men du kan i alle fall glede deg!

Gjest Ansjoni
Skrevet (endret)

.

Endret av Ansjoni
Skrevet
Litt avsporing fra tråden...

Men dersom du ikke har lest noen av de to første, ville jeg gjort dette før jeg begynner på nummer 3. Alle tre bøkene henger noe sammen, og spesielt nummer 2 og 3 bygger veldig på hverandre ettersom jeg har forstått.

Men du kan i alle fall glede deg!

De bøkene bør helt klart leses i rekkfølge!

Gjest puselabb
Skrevet

Jeg vil også anbefale Stieg Larssons bøker på det varmeste, MEN i rekkefølge! Hvis ikke blir det ikke helt samme mener nå jeg.

Skrevet
Litt sent, men jeg poster likevel. Agatha Christies bøker om Poirot er fantastiske. Min favoritt er mordet på Orientekspressen, tror jeg...

Åh, ja, jeg elsker Agatha Christie! Poirot er favoritten, men Miss Marple er ikke så helt dum hun heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...