roxanne Skrevet 4. november 2007 #1 Skrevet 4. november 2007 Det blir jo temmelig varmt under den etterhvert, også tenkte jeg på den elktromagnetiske strålingen. Det har jo vært mye diskusjoner om faren ved bruk av mobil. For menn kan det jo ikke være så bra, fordi varme kan redusere sædkvaliteten.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2007 #2 Skrevet 4. november 2007 Vet ikke.... men jeg ligger ofte med laptopen på magen, og det hadde jeg aldri gjort om jeg ville bli eller var gravid. En annen ting er at pcen ikke har godt av det... skitt og støv i vifta f.eks. og skjermen blir fortere slakk i leddet.
Kamikatze Skrevet 8. november 2007 #3 Skrevet 8. november 2007 Det krangles i fagkretser om hvor godt chassis i ei laptop skjermer strålingen, og det kan sikkert variere fra merke til merke. Men likevel er de frekvensområdene som spretter rundt inne i ei moderne pc radiofrekvenser og oppimot mikrobølger. Ulempen med mikrobølger er at de kan ødelegge friskt levende vev, og rive i stykker arvestoffer. Noe som kan medføre feil i regenerering av celler, og igjen kreft. Mobiltelefoner som vi holder inntil skalpen, er hundre til tusen ganger svakere enn en mikrobølgeovn, men der er egentlig lite forskjell om man varmer noe med 100 Watt i 10 minutter, eller med 1000 Watt i ett minutt. Summen blir den samme. Mat i mikrobølgeovn blir ikke påvirket på samme måte, fordi vevet i kjøtt og fisk allerede er dødt når det tas inn i ovnen. Holder man en levende arm inni der et øyeblikk, blir det en helt annen sak. En moderne PC har mye høyere operativfrekvenser enn tidligere, og har derved større skadepotensiale. Det er ikke for ingenting at reperatørene som måtte opp i TV-masta, måtte bruke blyforkle, og at marinegastene ombord i "KNM-Skjold" fikk flere misdannede barn enn resten av befolkningen. De arbeidet nær radarbølger. Det som finnes av forskning på laptops og mobiler er sparsomt. Særlig førstnevnte er så fersk, med disse høye arbeidsfrekvenser, og med trådløse nettverk, at det er nok både ti og tjue år til de første defekter som kan indikere skadevirkninger blir synlige. Det er først når så skjer, at de har vitenskapelig materiell til en studie. Jeg velger selv å gjøre mitt ytterste for at det ikke er på mine barn, som blir født om ti år, forskerne skal finne ut hvor den ekstra armen kom fra. Så jeg bruker skjermet stasjonær PC, uten trådløst nettverk. Laptop, kun når jeg må, og ikke kan bruke stasjonærmaskina. Jeg kobler dem sammen med kabel om jeg skal utveksle filer, men kan bruke trådløst, om jeg har det travelt, men ikke fra fanget. Og jeg bruker handsfree til mobilen, også med tanke på trafikksikkerheten. Bedre føre var, enn PC-drept putevar ; )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå