Gå til innhold

Når snu bilstolen forovervendt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okei, ikke noe skriverier om hva som står skrevet svart på hvitt i henhold til reglene.

Men jeg spør kort og greit :

Når snudde dere bilstolen forovervendt? Hvor gammel hvar barnet deres da?

Venter/ventet dere virkelig til barnet var 4 år?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

barnelegen på ullevål sa 5år.. dette er i forhold til skader som oppstår hvis man er uheldig å kræsjer, er større sjans for å redde barnet ditt om det sitter bakovervendt til 5 års alderen

Skrevet

Herremin, les spørsmålet mitt en gang til.....

Når snudde dere bilstolen?

Ikke hva Ullevål sier... jeg vet hva ekspertene sier...

Skrevet

Er det virkelig 5-åringer som sitter bakovervendte? Har jeg vanskelig for å tro... Har aldri sett det i alle fall!

Skrevet

snudde ved 5 år jeg, følger seff foreskriftene, er mitt barns helse det er snakk om!

Skrevet

Vi vände stolen när sonen var 3 år och 3-4 månader, han satt i den åt det hållet i 2 månader innan vi köpte en bälteskudde med rygg.

Sonen var då 17 kilo tung, och ca 108 cm lång.

Hade han varit mindre hade han fått sitta längre men han växte ur den stolen. Nej, det var inte benen, de hade han böjda eller upp mot ryggstödet. Det var längden. Öronen stack över kanten och då är stolen för liten.

Skrevet
Er det virkelig 5-åringer som sitter bakovervendte? Har jeg vanskelig for å tro... Har aldri sett det i alle fall!

Nei, ikkje jeg heller, derfor mitt spørsmål. jeg har sett barn i 1 1/2 - 2 års alderen som sitter forovervendt.

Jeg hadde selv min datter på 2 år forovervendt.

Jeg mener det blir helt feil at barnet skal sitte bak-frem helt til de blir 5 år. snakk om å følge forsiktighets regler, sier nå jeg.

Skrevet
Nei, ikkje jeg heller, derfor mitt spørsmål. jeg har sett barn i 1 1/2 - 2 års alderen som sitter forovervendt.

Jeg hadde selv min datter på 2 år forovervendt.

Jeg mener det blir helt feil at barnet skal sitte bak-frem helt til de blir 5 år. snakk om å følge forsiktighets regler, sier nå jeg.

Nå har ikke jeg satt meg så veldig inn i bilsete-reglene, men jeg synes det ser veldig ubehagelig ut også, å sitte feil vei? Selv blir jeg skikkelig kvalm av det i alle fall. Trodde det var vanlig å snu dem i 2-års-alderen jeg.

Hvorfor er det farlig å ha dem rett vei før de er fem, egentlig?

Skrevet

Jeg har akkurat kjøpt ny stol som er forovervendt...eller det er jo noen måneder siden nå. jenta mi er nå 2 år og 8 mnd gammel.

Den vi hadde ble for liten, både selene når hun hadde forskjellige jakker og plassen til beina. Hun satt rett og slett rart i den bakovervendte og nekta å sette seg. I tilegg så hyla hu bare for hu ikke så meg.

Men nå er det en drøm :smile:

Skrevet
Når snudde dere bilstolen?

Jeg og alle jeg kjenner har snudd setet først når barnet ble fem år gammelt.

Skrevet

Har vel med nakkeskader å gjøre. Størrelsen på hodet i forhold til nakkemusklene.

Jeg blir også kvalm av å sitte gal vei. Har aldri sett en 5åring som sitter bakovervendt..

Skrevet
.

Jeg mener det blir helt feil at barnet skal sitte bak-frem helt til de blir 5 år.

Javel, du mener det er feil å føkjge forskriftene... Interessant... Og kan du begrunne dette merkelige utsagnet? Hvorfor blir det feil at barnet skal sitte tryggest mulig til det blir fem? Venter spent på svar...

Skrevet
Et barns hode er veldig tungt i forhold til resten av kroppen, og dermed mer utsatt ved en kollisjon. Hos en voksen person utgjør hodet ca 6-7 prosent av kroppsvekten, men hos et lite barn utgjør hodet 25 prosent. Det betyr en firedel av kroppen! I tillegg har barn umodent skjelett, og nakken er ikke tilstrekkelig utviklet til å holde hodet oppe

Les mer her.

Vi kommer til å ha setet bakover så lenge som overhodet mulig. Vet akkurat om en liten gutt som kom uskadd fra en ganske kraftig bilulykke fordi han satt bakover. Foreldrene ble ganske hardt skadet.

Skrevet
Jeg og alle jeg kjenner har snudd setet først når barnet ble fem år gammelt.

Applaus til dere da, for lovlydige borgere! Men hva mente barna deres om å sitte sånn da? ble det ikke vel trangt?

De 5 åringene jeg kjenner hadde nok blitt bra trekkspill i bena om de måtte sittet sånn i en lang biltur ihvertfall.

Skrevet
Nå har ikke jeg satt meg så veldig inn i bilsete-reglene, men jeg synes det ser veldig ubehagelig ut også, å sitte feil vei? Selv blir jeg skikkelig kvalm av det i alle fall. Trodde det var vanlig å snu dem i 2-års-alderen jeg.

Hvorfor er det farlig å ha dem rett vei før de er fem, egentlig?

Det är farligt för barnen vid en krock. Barnets huvud är proportioneligt mycket mot kroppen än vad det är för en vuxen. Krockar man och barnet sitter bakåtvänt tar STOLEN upp stora kraften när kropparna kastas/pressas framåt i körriktningen. Sitter barnet framåtvänt stoppar selena kroppen medan huvudet ska stoppas av nackmusklerna.

Det finns flera gamla trådar med länkar till både fakta, forskning och videoupptagningar som visar hur det "fungerar".

Det finns mycket information både på http://www.vv.se och http://www.tryggtrafikk.no

Risikoen for å bli drept eller skadet er fem ganger høyere i forovervendte barnestoler enn i bakovervendte. Barn bør derfor sikres bakovervendt så lenge som mulig, helst til de er ca fire år.

http://www.tryggtrafikk.no/?module=Article...blicShow;ID=926

Skrevet

Hvordan får man plass til en så stor unge feil vei da?

Skrevet

Vel niesen min skulle låne bilstolen til min lille gutt her en dag. hun blir 4 år nå og hans stol er bakovervendt. For det første var hun alt for lang, hodet stakk oppom og bena ble bøyd.

Det er greit at det er snakk om forsiktighet om et uhell skal oppstå,

Men slik som oss som har ferieleilighet 60 mil herfra, så vil jeg også tenke på comforten til barnet som skal sitte så lenge i bilen.

Hun hadde aldri greid å sittet 8 timer i bil, med bakovervendt sete. har dem forresten forsket på ryggleiet barnet får ved å sitte bakovervendt med bøyde føtter i lenge turer?

Huska man belaster ryggen mer når man sitter, enn man står. Så da er det vel best at føttene ikke er bøyd i over lengre tid når man sitter bakovervendt.

Skrevet

Min son är snart 4 år och extremt lång för sin ålder. Han är över 100 cm och har lämnat den bakåtvända stolen sedan ett drygt halvår.

De flesta barn kan gott och väl få plats utan problem i en bakåtvänd stol tills de är åtminstone 3½, i alla fall 3 år.

Ska man köra 60 km med bil är det lika obekvämt för ryggen att sitta framåtvänt som bakåtvänt och oavsett sittställning tycker jag att man bör ta flera raster för att röra på sig och på barnen.

Appropå sittsällning så är barnen mycket rörligare och mjukare än vi vuxna.

Skrevet

Deter utrolig viktig at barna er godt sikra i bilen, det er jeg enig i, men å sitte bakovervendt til man er 5 år? Det har jeg aldri hørt om eller sett. Ikke finnes det bakovervendte seter til 5 åringer heller vel?:forvirret:

Jeg har valgt å snu barnet mitt framover, og det er mitt ansvar. Hva andre velger å gjøre med sine barn får de stå til ansvar for.

Tenk på hvor mye bilsikkerheten har utviklet seg på 20 år da. Det er vannvittig når man tenker på det. Jeg satt ikke i noe bilstol når jeg var 5. Husker vi dro på tur i bilen til pappa og det var ikke seler i baksetet en gang...Det er ille det.

Så jeg velger å tro at barnet mitt sitter trygt i setet som er splitter nytt og godkjent av ditt og datt selv om det er forovervendt eller bakovervendt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...