Gå til innhold

Hvor mye er vanlig å kjøpe ring for?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Ja, er enig i at 7500 kr er litt mye for en ring, men var mer ute etter hvordan man tenker når man kjøper ringer kanskje.. Om det er vanlig å "slå til" fordi dere tenker at "vi bør ha drømmeringene, for vi skal jo ha den på fingeren resten av livet" eller om dette bare en en helt vanvittig sum uansett for folk som tjener middels?

Varier ikke dette veldig fra person til person?? Blir nesten som å spørre, hva er vanlig, kjøpe seg en bukse til 300 kr eller 3000? Hver og en må nesten vurdere dette ut hva sin egen lommebok og hvor mye man ønsker å investere i en ring. Så finnes neppe noe fornuftig svar på dette.

Skrevet
Ha ha, maa le godt av din selvsikkerhet i saken. Og sorry for at dette sporer helt av. Maa bare forklare en sak for denne gjest:

Jeg hadde selv med meg en "personlig ekspert" (en i min egen familie) da vi valgte ut stenene og ringen. Saa, joda jeg VET hva min ring er verdt. Men det driter vel du i? Hvorfor saa skraasikker?

Det finnes nok andre enn deg som har peiling.

Er ingen gullsmeder i Norge som er eksperter på slik hvis det er det du tror, om man ser bort i fra Langaard.

Vet ikke helt hvem som er så latterlig selvsikker her, men det er klart det er kjiipt at du tror du har en flott stein.

Men på slike små steiner så er det nesten umulig å se forskjell på kvaliteten, så da kan du bare fortsette å tro det du vil.

En annen ting jeg ville tenkt på er at steiner uten internasjonalt sertifikat ikke har noen som helst garanti på at de ikke er bloddiamanter, men det betyr vel kanskje ikke noe?

PS, har ikke sagt at jeg kan vurdere kvaliteten på steiner selv, bare at jeg vet hvordan man forsikrer seg om at man får det man betaler for. Og det finnes ingen garanti for små steiner uansett hvor gjerne man vil tro det.

Skrevet
Du har tydeligvis ikke særlig peiling selv da. Diamanter klassifiseres faktisk etter andre ting enn kun klarhet og størrelse; nemlig farge og slip.

Den beste klarheten kalles for FL for flawless, ikke PS slik det betegnes over. Neste er IF, før man så kommer til VVS.

Vet ikke helt vet som ikke har peling hvis de ikke vet hva PS betyr...... Dette har ikke noe med gradering i det hele tatt :murvegg:

Jeg kommenterte kun på at VVS deles i to, ikke på hele skalaen eller de andre 4C'ene.

For "vanlige" mennesker som ønsker seg diamanter uten å bruke en formue, så er egentlig farge og kvaliteten på slip viktigere enn klarhet, så lenge klarheten er minimum SI eller SI2. Da er det ingen som med det blotte øye kan se uklarheter. Man må faktisk se med forstørrelsesglass som forstørrer x 10, for å se noen urenheter som helst da.

Man kan se innesluttninger som SI 1 og SI2 med det blotte øye dersom man vet hva man ser etter, men dette kommer ann på hvor stor steinen er og hvor innesluttningene er i diamanten.

Men med slike små steiner som dere snakker om kan man selvsagt ikke se noe som helst.

Lav klarhet og dårlig slip kan få diamanten til å se møkkete ut uansett farge. Derfor bør man tenke på alle fire C'ene ved kjøp.

Skrevet
Ha ha, maa le godt av din selvsikkerhet i saken.

Jeg hadde selv med meg en "personlig ekspert" (en i min egen familie) da vi valgte ut stenene og ringen. Saa, joda jeg VET hva min ring er verdt.

Gidder ikke synke ned på ditt nivå. Men bare så det er sagt når diamanter graderes skikkelig så er det 4 indviduelle eksperter som vurderer steinen på et labratorie før kvaliteten fastsettes.

Ikke av en person som er selger eller en person som mener h*n har peiling under elendige forhold.

Men for all del, lev i troen.

Gjest Nåja...
Skrevet

Til gjest over her: Jeg vet ikke hvorfor det er så viktig for deg å ha rett i om Alvildes ring er verdt så mye som hun sier eller ikke. Jeg vil tro at for de fleste er det viktigste at de liker hvordan ringen ser ut og at den er et symbol på forholdet deres, ikke hvor mye den er verdt, selv om det selvsagt finnes de som er mest opptatt av å briefe med verdien på diamanten (som may or may not være korrekt).

Det er dessuten helt absurd av deg å påstå at alle diamanter under en halv karat er av dårlig kvalitet og ikke har noen verdi av betydning, det kan jeg fortelle deg at absolutt ikke stemmer, men du står selvsagt fritt til å tro det du måtte ønske.

Skrevet

Poenget mitt er at når man går for en diamant under 0.5 karat og ergo uten internasjonalt sertifikat så har man overhode ingen garanti for hva man får.

Selvsagt er det ikke sikkert at kvaliteten er det viktigste, men det er latterlig å si at man vet hva man får når man går en diamant uten skikkelig kvalitets vurdering.

Skrevet (endret)

Heller penger på ringer enn kjole tenkte vi, vi bruker tross alt ringene hver dag.

Endret av Bindi
Skrevet
Gidder ikke synke ned på ditt nivå.

Ved å svare og argumentere for at hun tar feil, synes jeg det er nettopp det du gjør... Sorry!

Til gjest over her: Jeg vet ikke hvorfor det er så viktig for deg å ha rett i om Alvildes ring er verdt så mye som hun sier eller ikke. Jeg vil tro at for de fleste er det viktigste at de liker hvordan ringen ser ut og at den er et symbol på forholdet deres, ikke hvor mye den er verdt, selv om det selvsagt finnes de som er mest opptatt av å briefe med verdien på diamanten (som may or may not være korrekt).

Takk! Hvem bryr seg hvor stor en diamant er, hvilken kvalitet den har etc.? Syns man en diamant er fin, syns man den er fin, samme hvor mange karat og om det er "VVS", "IF" eller "FL" (trodde ALDRI jeg kom til å lære meg diamant-begreper, men... :fnise: ). Jeg synes det er stormannsgalskap å være "obsessed" med å ha den dyreste ringen med den største og beste diamanten, hvis det er nettopp det å kunne skryte av diamantkvaliteten som er det viktigste (noe jeg får følelsen av fra enkelte av innleggene her).

Selv liker jeg IKKE store diamanter, og skal jeg noen gang kjøpe meg en ring eller et smykke med diamanter i (noe jeg ser på som mindre sannsynlig, siden jeg ikke tar meg råd til slikt), plukker jeg ut den ringen/det smykket på butikken jeg synes noe om, og gidder ihvertfall ikke å spør om bokstaver!

Jeg synes alle bør kjøpe den ringen DE synes er penest, som passer dem best og som de har lyst til å gå med i (forhåpentligvis) mange år fremover. For meg er det en enkel, smal gullring, som jeg er kjempefornøyd med. :love: Mitt motto: Less is more! :jepp:

Gjest Helen Parr
Skrevet

Jeg synes også det er litt rart at gjesten argumenterer så ivrig mot at Alvildebruds ring ikke er verdt så mye som hun selv tror. For alt det vi vet er Alvilde gift med sønnen til Langgaard.

Men en ting har jeg forstått ut fra de ulike gjesteinnleggene, og det er at man skal være skeptisk til verdsettelsen av diamanter under 0,5 carat, og det var forsåvidt nyttig informasjon. Så takk for det gjest! Jeg har ingen diamanter foreløpig, gifteringen min er flat, bred i hvitt gull, men jeg håper en dag at jeg får en diamantring.

Selv vet jeg null og niks om diamanter, men forstår etter dette at det kan være greit å søke etter informasjon utover det man får av selgeren.

For øvrig går jeg gjerne til Langaard hvis jeg skal kjøpe smykker. :fnise: Gjerne for meg, ja.

Skrevet
skal jeg noen gang kjøpe meg en ring eller et smykke med diamanter i (...), plukker jeg ut den ringen/det smykket på butikken jeg synes noe om, og gidder ihvertfall ikke å spør om bokstaver!

Da kommer du garantert til å betale alt for mye! For å betale "riktig" pris for diamantsmykker så må man vite hva slags kvaliteter det er tale om. Det er veldig god avanse hos gullsmeder og her er rom for pruting. Når norske gullsmedbutikker tar ca 30 000,- for en ensteinsring på 0,5 carat W/SI så er det blodpris.

Gjest Helen Parr
Skrevet
Da kommer du garantert til å betale alt for mye! For å betale "riktig" pris for diamantsmykker så må man vite hva slags kvaliteter det er tale om. Det er veldig god avanse hos gullsmeder og her er rom for pruting. Når norske gullsmedbutikker tar ca 30 000,- for en ensteinsring på 0,5 carat W/SI så er det blodpris.

Enig. Når man kjøper en diamant er det faktisk også av betydning hva annenhåndsverdien er, slik at man hvertfall er bevisst på at man ikke betaler overpris.

Slik ville jeg også tenkt ved kjøp av kostbare klokker, malerier osv.

Imidlertid er det selvfølgelig også avgjørende at man liker den.

Skrevet

Wow, da kan jeg berolige deg med at jeg ikke kommer til å betale blodpris for en diamant ihvertfall. For meg er det nemlig fullstendig uaktuelt å betale 30.000 for et smykke! (Koster det VIRKELIG såååå mye??) Det kunne ALDRI falt meg inn! Med mindre jeg endrer personlighet fullstendig med årene, kommer jeg aldri til å betale et femsifret beløp for ett enkelt smykke. Jeg merker til og med at jeg skjelver når jeg ser ting som koster over tusenlappen. :ler: Så det var godt at forloveden min kjøpte forlovelses-/gifteringene, altså, siden min sikkert kostet mellom ett og to tusen... :fnise:

Men, hver sin lyst. Jeg foretrekker heller å kjøpe noe fint til en venninne eller et familiemedlem, eller å gi litt til barn i nød, enn å svi av tusenvis på noe jeg aldri hadde turt å bruke. Ikke har jeg et sikkert nok smykkeskrin heller... :lete:

Skrevet
= typen bruke lupe for å se diamanten

Den er meget fin, men ikke nødvendigvis så stor. Han har lovet meg en større ring så snart han begynner i arbeide, men for meg er ikke dette viktig, med tanke på at vi skal kjøpe mye større og dyrere gifteringer.

Jeg har fått mange nydelige diamantgaver som er av betydelig større pengemessig verdi av min far i løpet av årenes løp, men ingenting kommer oppimot denne ringen for mitt vedkommende. :)

Skrevet

I Norge er det nesten umulig å få tak i skikkelig smykker. Svært få butikker har platinaringer. Store gullsmeder rundt om i verden lager nesten ikke diamantringer i hvitt gull lenger. I tillegg er det vanskelig å få tak annen cut enn vanlig "rund" diamant.

Gifteringene våres kostet 70 000 tilsammen + forlovelsesring til 30 000. 7500 er ingenting. Tross alt noe du skal bruke resten av livet. Har aldri kjøpt smykker på vanlig måte i Norge, men har en smykkehandler som skaffer til veie det vi vil ha. Ellers kjøper vi smykker i utlandet hvor jantelov ikke gjelder og folket vet hva de driver med.

Skrevet
Gifteringene våres kostet 70 000 tilsammen + forlovelsesring til 30 000.

Går ut fra at det er noen diamanter i disse ringene.

Hvor store og i hvilken kvalitet da?

Skrevet

Herregud! Bare jenter kan holde på som dette her. Virker som man skal overgå hverandre hele tiden! Må riste hue over folk som skriver inn her og slenger "dritt" om andres ringer og størrelse og kvalitet osv og skal skryte av sin egen. Noen har en liten sten som betyr mye for dem og andre er avhengig av at stenen skal være verdt mye for at den skal bety noe. Litt absurd det hele.

Et tips vær fornøyd med den ringen dere velger ut og har råd til og se på den som et symbol på deres kjærlighet, ikke et symbol på deres status.

Skrevet
Må riste hue over folk som skriver inn her og slenger "dritt" om andres ringer og størrelse og kvalitet osv og skal skryte av sin egen. Noen har en liten sten som betyr mye for dem og andre er avhengig av at stenen skal være verdt mye for at den skal bety noe.

Enig i at det er usaklig å slenge dritt om andres ringer, det er riktignok en del som ikke har begrep om verdien på diamanter, men hvis de er fornøyde med den bittelille diamanten er det vel bare å la dem leve i lykkelig ignoranse?

Jeg synes forresten det er ganske nedlatende av deg å insinuere at de med store diamanter er "avhengige av at steinen skal være verdt mye for at den skal bety noe". Personlig synes jeg ikke små diamanter er noe pent, på samme måte som jeg ikke liker juggel eller gult gull. Har ikke noe med pengeverdien å gjøre.

Jeg kunne aldri tenkt meg en diamant under 0,5 karat, helst opp i mot 1 karat, og den måtte absolutt vært i platina. Og hvis jeg noengang får det, kommer jeg aldri til å inrømme hvor dyr den er, for i Norge er det jo ikke lov å bruke penger på sånt. Da bør man jo heller gi pengene til sultne barn i Afrika, eller kjøpe fine gaver til vennene sine. :ironi:

Gjest Gjest_søta_*
Skrevet
Hvorfor i alle dager vil dere ha diamanter i ringen? Oppfordere alle til å se filmen "Bloody diamonds", en spillefilm med Leonardo di Caprio om diamantsmugling og borgerkrig i Sierra Leone. Det burde sette litt perspektiv på at diamanter er en like skitten bransje som våpen og drugs. Ville aldri gått rundt med barneblod på meg!!

Kjøp forresten en ring du liker. Jeg aner ikke hva min kosta for det var kjæresten som hadde kjøpte :rødme: . Vi bruker forlovelsesringene våre videre. Graverer bare inn ny dato.

Ringer med sertifikat kan ALDRI garanteres å ikke være borgerkrig ringer. De smugles bla.a over grensa og later som de kommer fra andre gruver enn de egentlig gjør. Dette har jeg faktisk direkte fra en diamanthandler. Se filem dere!!

Skrevet
Ringer med sertifikat kan ALDRI garanteres å ikke være borgerkrig ringer. De smugles bla.a over grensa og later som de kommer fra andre gruver enn de egentlig gjør. Dette har jeg faktisk direkte fra en diamanthandler. Se filem dere!!

Blood Diamonds er en film!

Dersom man handler diamanter med internasjonalt sertifikat (fra de bedre labratoriene, les GIA, HRD, SSEF, Gubelin eller DCLA siste under tvil), under Kimberly avtalen og et land med strenge tollregler så er man garantert at man ikke får blod diamanter.

Det er også mindre en 1% av alle diamanter på markedet som faktisk er konflikt diamanter.

Flott at folk bryr seg men man burde kanskje sette seg inn i faktisk info før man tar en avgjørelse.

Info her

Mer info

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...