Gjest Chrizzy Skrevet 4. november 2007 #21 Skrevet 4. november 2007 Nei, jeg ser det. Du ville egentlig frem til hva som er verdens eldste yrke. Neida, jeg tror ikke det går an å si hva som er verdens eldste yrke, at prostitusjon er et av de, det er jeg såklart både enig i og sikker på. Når det gjelder avsporingen så er det mye mer og si om det, og vi hadde sikkert blitt enige tilslutt
Brunhilde Skrevet 4. november 2007 #22 Skrevet 4. november 2007 Det ville vært voldtekt, ikke prostitusjon. Ja?! Det er ikke likestilt, det tror jeg er viktig å skrive seg bak øret.
Gjest Chrizzy Skrevet 4. november 2007 #23 Skrevet 4. november 2007 (endret) Det er ikke likestilt, det tror jeg er viktig å skrive seg bak øret. I utgangspunktet skulle det bare være en morsom kommentar (om at mennene dro damene etter håret bak ei busk), Jeg skjønner selvfølgelig at det er forskjell! Endret 4. november 2007 av Chrizzy
Gjest lurven Skrevet 4. november 2007 #24 Skrevet 4. november 2007 (endret) fabrikkarbeider er verdens eldste yrke, gud jobbet på en fabrikk der lagde han jorden og universet forøvrig Endret 4. november 2007 av lurven
Gjest Piper Skrevet 4. november 2007 #25 Skrevet 4. november 2007 Det er vel egentlig noe av det samme. Prostitusjon = betaling for voldtekt. Hvordan kan du si at en prostituert blir voldtatt, når det er den prostituerte som byr seg frem for penger? Kjenner du noen som har blitt voldtatt, og våger du å sammenligne dette i nærheten av de? Men en prostituert kan bli voldtatt, men da er det på lik linje som med alle de andre som har blitt voldtatt. Men så lenge den prostutuerte og kunden er enig om alt, så har det virkelig IKKE noe med voldtekt å gjøre.
*Svima* Skrevet 4. november 2007 #26 Skrevet 4. november 2007 Noen må jo ha vært jegere/sankere for at menneskene i det hele tatt skulle overleve, før prostitusjon ble oppfunnet? Tror ikke det vil være mulig å gi et sikkert svar på hvilket yrke som er eldst. Sexhandel i dyreriket
Brunhilde Skrevet 4. november 2007 #27 Skrevet 4. november 2007 Det er vel egentlig noe av det samme. Prostitusjon = betaling for voldtekt. I utgangspunktet skulle det bare være en morsom kommentar (om at mennene dro damene etter håret bak ei busk), Jeg skjønner selvfølgelig at det er forskjell! Ja, men din kommentar var ment å være morsom, så er det andre som ikke er...
Gjest Chrizzy Skrevet 4. november 2007 #28 Skrevet 4. november 2007 Sexhandel i dyreriket Artig å lese, slik jeg ser det blir dette snakk om gjøre noe for å få sjangs og for å få seg hunner. Slik at vinklingen ikke helt blir den at hunnene prostituerer seg, men at de finner hannene attraktive på grunn av det de har.
Gjest Chrizzy Skrevet 4. november 2007 #29 Skrevet 4. november 2007 Ja, men din kommentar var ment å være morsom, så er det andre som ikke er... Da ville det passe bedre å sitere de og ikke meg.
*Svima* Skrevet 4. november 2007 #30 Skrevet 4. november 2007 Artig å lese, slik jeg ser det blir dette snakk om gjøre noe for å få sjangs og for å få seg hunner. Slik at vinklingen ikke helt blir den at hunnene prostituerer seg, men at de finner hannene attraktive på grunn av det de har. Ja enig i at vinklingen ble litt feil. Leste ikke igjennom artikkelen før jeg posta, bare kom til å tenke på den da jeg leste diskusjonen her. Lar nå linken stå, i tilfelle noen er interessert.
Gjest imli Skrevet 4. november 2007 #31 Skrevet 4. november 2007 Hvordan kan du si at en prostituert blir voldtatt, når det er den prostituerte som byr seg frem for penger? Kjenner du noen som har blitt voldtatt, og våger du å sammenligne dette i nærheten av de? Men en prostituert kan bli voldtatt, men da er det på lik linje som med alle de andre som har blitt voldtatt. Men så lenge den prostutuerte og kunden er enig om alt, så har det virkelig IKKE noe med voldtekt å gjøre. Når man kjøper en prostituert, kjøper man en annens kropp. Man betaler dermed for å gjøre "hva man vil" med den prostituerte. Så lenge den prostituerte er avhengig av å selge kroppen sin for inntenkt, selger hun råderetten over sin egen kropp, noe som kan sammenliknes med en voldtekt. Men det følelsesmessige aspektet er selvfølgelig forskjellig.
Brunhilde Skrevet 4. november 2007 #32 Skrevet 4. november 2007 Da ville det passe bedre å sitere de og ikke meg. Helt sant, men av og til går det litt fort i svingene. Beklager. Imli, det er faktisk noen som velge å prostituere seg fordi de tjener godt på det. At du sammenligner det med voldtekt viser at du ikke vet mye om verken det ene eller det andre. Det kan ikke sammenlignes, det er to forskjellige ting.
Gjest Eir Skrevet 4. november 2007 #33 Skrevet 4. november 2007 Når man kjøper en prostituert, kjøper man en annens kropp. Man betaler dermed for å gjøre "hva man vil" med den prostituerte. Så lenge den prostituerte er avhengig av å selge kroppen sin for inntenkt, selger hun råderetten over sin egen kropp, noe som kan sammenliknes med en voldtekt. For det første, en prostituert selger ikke retten til å "gjøre ha man vil", de selger som regel en svært konkret tjeneste, som feks en blowjob til x kroner, eller ett samleie til y kroner. Akkurat som man gjør innefor alle andre yrker. Selv har jeg en fysisk jobb, og selger da disposisjonsretten for min kropp i x antall timer, innenfor de rammer jobben innebærer, og som jeg og arbeidsgiver har blitt enige om. Og så lenge man selv har valgt å selge sin egen kropp innenfor disse rammene, og den andre ikke går utover disse, så kan det heller ikke sammenlignes med voldtekt. Det blir like absurd som å sammenligne det å gi penger til en tigger med det å bli slått ned å ranet på gata. Det ene er ett frivillig valg, det andre er ett overgrep, selv om begge situasjonene innebærer at pengene blir borte.
Gjest imli Skrevet 4. november 2007 #34 Skrevet 4. november 2007 Jeg synes det er en viss forskjell på å være vanlig arbeidstaker og å selge kroppen sin. Jeg tror de fleste som gjør det, gjør det fordi de ikke har noen annen utvei, selv om det sikkert finnes unntak som med alle andre ting. Og hva vet dere om hva jeg vet om prostitusjon og voldtekt? Kan vel vite mye om begge deler selv om jeg har et annet syn på det enn dere?
Gjest Pax Skrevet 4. november 2007 #35 Skrevet 4. november 2007 Jeg har hørt at legeyrket er verdens eldste yrke.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2007 #36 Skrevet 4. november 2007 Jeg har hørt at legeyrket er verdens eldste yrke. Tror nok bærplukker er enda eldre.
Nabodama Skrevet 4. november 2007 #37 Skrevet 4. november 2007 Er det mer farlig fordi de tar betalt? For hva da med de som har sex med nye personer hver eneste helg, eller oftere for den saks skyld, er det noe bedre og burde man i såfall forby dette og? Prostisusjon er et av verdens eldste yrker, og sånn er det bare. Enten man liker det eller ikke, så er det slik det er og ikke noe man kan gjøre noe med. Man kan ikke akkurat bare viske det vekk fra yrkesgruppene. Og jeg mener det burde vært lovlig, for voksne mennesker burde få lov til å bestemme hva de selv ønsker å gjøre med kroppen sin. Det er ikek opp til oss å bestemme hva folk skal og ikke skal få jobbe med, men det er ikke et yrke jeg hadde valgt. Men hadde vi gjort det lovlig, kunne vi kanskje klart å fått det litt sikrere. Hvis du legger slike ting til grunn, er det vel mye som er ulovlig pr i dag som burde vært lovlig.
Gjest Eir Skrevet 4. november 2007 #38 Skrevet 4. november 2007 Jeg synes det er en viss forskjell på å være vanlig arbeidstaker og å selge kroppen sin. Jeg tror de fleste som gjør det, gjør det fordi de ikke har noen annen utvei, selv om det sikkert finnes unntak som med alle andre ting. Dette gjelder da mange andre typiske "drittjobber" også. Alle må i utgangspunktet jobbe for å overleve, selv om de ikke nødvendigvis finner drømmejobben. Noen ganger må man velge mellom to eller flere alternativer som ikke er ideelle, og da kommer det helt an på hvordan hver enkelt prioriterer. Noen vil foretrekke å prostituere seg fremfor feks en jobb hvor de ødelegger fysikken sin, for andre er det helt utenkelig å selge kroppen sin, så de velger heller den fysisk belastende jobben. Og jeg synes begge deler bør være like greit. Alle prostituerte som ikke er offer for menneskehandel har ett valg de også, og de har valgt det de føler er den beste løsningen for dem, i den situasjonen de er i, utifra de personlige egenskapene de har.
Black Eyed Susan Skrevet 4. november 2007 #39 Skrevet 4. november 2007 Jeg har også hørt at det er prostutisjon som er verdens eldste yrke. Tror kanskje det har sitt opphav i eldgamle kjønnsroller. "Mann: Du får mat og beskyttelse av meg, jeg får stilt mine lyster hos deg" (eller omvenedt).
Gjest Veronica Mars Skrevet 4. november 2007 #40 Skrevet 4. november 2007 Hva som er verdens eldste yrke kommer vel an på hva man definerer som et yrke. Jeg antar at man ikke regner jaktere, sankere osv som yrker i begynnelsen fordi det ikke var noe man gjorde som for å tjene penger eller motytelser fra andre, men bare for at man selv og familien skulle overleve. Det må også være det man hovedsakelig driver med, f.eks har man ikke lege som yrke fordi man hjelper noen med et sår el, på samme måte som om jeg ikke er maler selv om jeg får 500 kr for å male stua til mamma. Sånn sett kan det jo hende at det faktisk var prostitusjon som var det første noen drev med på "heltid" for å bytte til seg verdier.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå