Gå til innhold

Verdens eldste yrke.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har sett et program om verdens første "yrker" (arkeologi/historieprogram) og det ble i farten nevnt at prostitusjon som på folkemunne/popluært blir kalt verdens eldste yrke ikke kom blant de første 100 yrkene engang. Selvfølgelig så tolket de ikke prostitusjon så langt til å omfatte kvinner som var "hjemme" og tilberedte mat og fødte barna til han som kom med maten. Filosofisk sett kan vi vandre dithen, men prostitusjon som yrke er nok langt fra den definisjonen.

Ja, jeg tror utsagnet ble oppfunnet for å ufarliggjøre og rettferdiggjøre prostitusjon. For det er ganske naivt og ikke noe grunnlag i realitet om man påstår prostitusjon ikke er et farlig yrke. Ufarliggjøring hører også med på at mange religiøse samfunn har sett på dette som synd. Og dette hører jo også sterkt sammen med rettferdiggjøringen. Rettferdiggjøring av prostitusjon går på om det er moralsk riktig. Utsagnet går jo på at "man har alltid gjort det" = hvorfor endre noe som alltid har vært og alltid vil være her? Men det samme kan jo sies om slaveri. At noe "alltid" har blitt gjort, gjør det ikke (moralsk) riktig.

Utsagnet er ikke bare uriktig, men et veldig dårlig argument i en etisk debatt om menneskeverd.

Videoannonse
Annonse
Gjest Peachbud
Skrevet

Ja, det er da bare tull.

Det eldste yrket må da være noe slikt som samler (frukt- og bærplukker :) ), jeger, fisker, barnepasser eller jordmor.

Skrevet

Jeg tror ikke meningen med uttrykket er at prostitusjon faktisk er verdens eldste yrke. Man sier bare på en litt humoristisk måte at det er en profesjon som har vært der lenge og som faller mennesket veldig naturlig.

Ellers synes jeg ikke det er noe galt i prostitusjon så lenge det skjer frivillig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...