Gå til innhold

Verdens eldste yrke.

Fremhevede innlegg

Gjest Chrizzy
Skrevet

Ble til å tenke på dette på grunn av svaret i en annen tråd her. Så snart man diskuterer eller snakker om prostitusjon så er det alltid noen som sier at det er verdens eldste yrke. Jeg synes den frasen er oppbrukt, kjedelig, klisjeaktig og ikke minst feil. Det er da vel mange mange yrker som kan sies å være eldre en det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo for å ufarliggjøre prostitusjon. Liker heller ikke utsagnet om at det er verdens eldste yrke.

Ville forbudt det, jeg!

Skrevet
Ble til å tenke på dette på grunn av svaret i en annen tråd her. Så snart man diskuterer eller snakker om prostitusjon så er det alltid noen som sier at det er verdens eldste yrke. Jeg synes den frasen er oppbrukt, kjedelig, klisjeaktig og ikke minst feil. Det er da vel mange mange yrker som kan sies å være eldre en det?

Enig. Er nok heller bonde eller noe sånt?

Gjest Blondie65
Skrevet
Ville forbudt det, jeg!

Og hvordan hjelper det?

Gjest Chrizzy
Skrevet

Jordmor kanskje?

Skrevet (endret)
Det er jo for å ufarliggjøre prostitusjon. Liker heller ikke utsagnet om at det er verdens eldste yrke.

Ville forbudt det, jeg!

Hva mener du med å ufarliggjøre? Er prostitusjon farlig for den som utøver yrket, for den som benytter seg av tjenesten eller for samfunnet generelt?

Og hvordan hjelper det?

Jeg spør sammen med Blondie65, hvordan hjelper det med forbud? Hvem vil forbudet ramme og hvem vil det gavne?

Edit: skriveleif for ørtende gang i dag!

Endret av Brunhilde
Skrevet

Men før det var bønder, så var det jegere og samlere, og da var det sikkert samlermenn som hadde litt mer mat enn de strengt tatt trengte akkurat der og da, og sultne damer som ikke hadde funnet noen nøtter den dagen.

"Skal du ete alt det der selv?"

"Tja, sulten, eller?"

"Mmmm."

"Vil du se søtpoteten min?" :lur:

Gjest Chrizzy
Skrevet
Hva mener du med å ufarliggjøre? Er prostitusjon farlig for den som utøver yrket, for den som benytter seg av tjenesten eller for samfunnet generelt?

Aller mest farlig for de som utøver, også farlig for de som benytter seg av prostitusjon.

Gjest Chrizzy
Skrevet
Men før det var bønder, så var det jegere og samlere, og da var det sikkert samlermenn som hadde litt mer mat enn de strengt tatt trengte akkurat der og da, og sultne damer som ikke hadde funnet noen nøtter den dagen.

"Tja, sulten, eller?"

"Mmmm."

Næ, mennene dro bare damene etter håret bak ei busk.

Skrevet

"Tja, sulten, eller?"

"Mmmm."

Nå regner ikke jeg jeger eller samler som yrke i dag...

Skrevet
Aller mest farlig for de som utøver, også farlig for de som benytter seg av prostitusjon.

Kan du utdype litt nærmere? Det blir litt enkelt å bare kaste ut påstandene uten å underbygge noe særlig.

Skrevet (endret)
Nå regner ikke jeg jeger eller samler som yrke i dag...

Nei, men det var sikkert damer som lå seg til levebrødet den gang som nå.

Hvis du skal være så spissfindig, så tok det ganske lang tid før vi fikk noen yrker i det hele tatt, og det gjaldt vel også for bønder.

Endret av Mann 42
Gjest Chrizzy
Skrevet
Kan du utdype litt nærmere? Det blir litt enkelt å bare kaste ut påstandene uten å underbygge noe særlig.

Jeg tenker på mishandling, drap og sykdommer. Jeg skulle kanskje ikke skrevet det i det hele tatt for det var egentlig ikke det jeg ville diskutere. :)

Gjest Chrizzy
Skrevet
Nei, men det var sikkert damer som lå seg til levebrødet den gang som nå.

Hvis du skal være så spissfindig, så tok det ganske lang tid før vi fikk noen yrker i det hele tatt, og det gjaldt vel også for bønder.

Slik jeg ser det er det langt mer spissfindig å velge å plukke ut et yrke (slik som prostitusjon).

Skrevet
Næ, mennene dro bare damene etter håret bak ei busk.

Det ville vært voldtekt, ikke prostitusjon.

Gjest Chrizzy
Skrevet

Ja?!

Skrevet

Er det mer farlig fordi de tar betalt? For hva da med de som har sex med nye personer hver eneste helg, eller oftere for den saks skyld, er det noe bedre og burde man i såfall forby dette og?

Prostisusjon er et av verdens eldste yrker, og sånn er det bare. Enten man liker det eller ikke, så er det slik det er og ikke noe man kan gjøre noe med. Man kan ikke akkurat bare viske det vekk fra yrkesgruppene.

Og jeg mener det burde vært lovlig, for voksne mennesker burde få lov til å bestemme hva de selv ønsker å gjøre med kroppen sin. Det er ikek opp til oss å bestemme hva folk skal og ikke skal få jobbe med, men det er ikke et yrke jeg hadde valgt.

Men hadde vi gjort det lovlig, kunne vi kanskje klart å fått det litt sikrere.

Skrevet
Jeg tenker på mishandling, drap og sykdommer. Jeg skulle kanskje ikke skrevet det i det hele tatt for det var egentlig ikke det jeg ville diskutere. :)

Nei, jeg ser det. Du ville egentlig frem til hva som er verdens eldste yrke. Diskusjoner som dette har lett for å ta av, men jeg skal holde meg til tema, derfor lar jeg være å svare deg slik at jeg ikke bidrar til ytterligere avsporing.

Jeg googlet litt, og kom frem til at noen mener gullsmedyrket er verdens eldste, og begrunner dette med at Adam smykket Eva med et fikenblad. Andre igjen mener det er historiefortelleren som bør æres med å inneha det eldste yrket.

At prostitusjon har eksistert siden tidenes morgen tror jeg allikevel er et faktum, men at det blir brukt som et argument til ufarliggjørelse, nei det er jeg uenig i.

Skrevet

Det er vel egentlig noe av det samme. Prostitusjon = betaling for voldtekt.

Skrevet (endret)
Det er vel egentlig noe av det samme. Prostitusjon = betaling for voldtekt.

Tull. Prostitusjon er betaling for sex, etter avtale. At prostituerte også blir voldtatt ekstremt ofte, også av kunder som de har inngått en avtale med og akseptert betaling av, er en annen sak.

Jeg vil ikke bagatellisere at disse voldtektene skjer, eller at de skjer svært ofte. Men det er ikke slik at prostitusjon er synonymt med voldtekt. Voldtekt er et kriminelt overgrep som prostituerte utsettes for uforholdsmessig ofte.

Endret av Mann 42

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...