Gå til innhold

Tilleggsutstyr til Canon EOS 400D

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har akkurat kjøpt meg speilreflekskamera. Har foreløpig null greie på dette, men har lyst til å begynne med fotografering som hobby.

Jeg trenger et CF-kort. Hvilket vil du anbefale at jeg kjøper?

Jeg bør vel også ha et ekstra objektiv i tillegg til det som fulgte med kameraet? I så fall hvilket? (Den som fulgte med er 18-55 mm)

Og hva med bæreveske. Hva bør jeg velge her?

Sikkert "superdumme" spørsmål, men er som sagt foreløpig grønn.

Og til slutt. Hvordan var det å lære seg å bruke speilreflekskamera? Går det greit, eller burde jeg melde meg på et fotokurs for å lære å bruke de forskjellige mulighetene kameraet har?

Taknemlig for tilbakemeldinger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har både sånn skulderbag/veske og sekk til kamraet, sekken blir definitivt mest brukt! Passe stor sekk med god plass til kamera og linser i nederste halvdelen, opp er det plass til litt saker og ting som man trenger på tur.

Av linser etc aner jeg ikke hva man trenger. Jeg har en fisheye og en 18-20-200 mm linse, og synes i grunnen jeg har akkurat det jeg trenger til mitt formål.

Skrevet

Sigmalinser har jeg hørt mye fint om, så de regner jeg med er gode. Jeg har nikonlinser selv som jeg er veldig fornøyd med, men de er en del dyrere.

Jeg har også Lowprosekk, men en annen modell ( http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=82555 ). Her tror jeg nesten man bare må vurdere hva man har behov for. Jeg og samboer er mye i fjellet, så en fjellsekk er mest hensiktsmessig for oss, men hvis du har behov for å ta med både kamera og pcen samtidig så er kanskje den du linket til bedre for deg. Men sjekk om den er vanntett eller i det minste tåler en skikkelig regnskur. :)

Skrevet
Jeg trenger et CF-kort. Hvilket vil du anbefale at jeg kjøper?

Jeg bør vel også ha et ekstra objektiv i tillegg til det som fulgte med kameraet? I så fall hvilket? (Den som fulgte med er 18-55 mm)

Og hva med bæreveske. Hva bør jeg velge her?

Og til slutt. Hvordan var det å lære seg å bruke speilreflekskamera? Går det greit, eller burde jeg melde meg på et fotokurs for å lære å bruke de forskjellige mulighetene kameraet har?

Hvilken type minnekort du trenger, avhenger av ditt behov. Hvor mange bilder har du lyst til å ha plass til? Hvilket format tar du bilder i, altså hvor stor plass tar de? Sånn generelt så har vel ScanDisk veldig ok minnebrikker og er oftest greie i pris.

Ekstra objektiv? Til hvilket bruk? Jeg har tro på at om man ikke vet hvilket objektiv man trenger, har man ikke bruk for det. Begynn med den kit-linsa og heller vurder nytt kjøp når du føler det objektivet begrenser seg. Ulike objektiv til ulike behov; landskap, portrett, superzoom, macro ?? Som sagt, lær deg kamera å kjenne først, og hva du tar bilder av - så finner du fort ut at den 18-55mm linsa ikke duger til alt.

Bærevæske? Hvor mye skal du ha plass til? Kamerahus og hvor mange objektiver? Plass til andre ting enn kamerarelaterte artikler? Les litt rundt, bl.a tester. Er du interessert i norske nettsider om fotografering, prøv foto.no og akam.no.

Etterhvert vil du også finne andre ting som er nyttige. Tripod blir fort en nødvendighet. Ulike filtre - UV beskytter linseglasset, polariseringsfilter er flott hvis man er glad i natur og landskap. Slike ting lærer du etterhvert.

Og hvor lett det er å lære å bruke DSLR? Kommer jo selvfølgelig helt an på personen. Men er man motivert, så går det bra. Det er morsomt å lære om ting man synes er gøy! Mitt viktigste råd: ta bilder! masse! Utnytt fordelen med digitalkamera og knips i vei, det er den måten du lærer mest på. (Ellers så kan jeg anbefale en super bok for nybegynnere (og andre forsåvidt) som tar for seg eksponering og forstå hvorfor et bilde blir som det blir, med tanke på blender, lukkertid, ISO osv: Bryan Peterson - Understanding Exsposure. Etter å ha lest den skjønte jeg plutselig "alt", det gikk opp et lys!)

Lykke til med din nye hobby!

Skrevet

Tusen takk for tilbakemeldinger onyx og Aricept :)

Skrevet (endret)

Hei!

Er selv en ivrig amatørfotograf med sekken full av utstyr.

Hvis jeg var nødt til å begynne på nytt og hadde ditt utganspunkt ville jeg satt følgende prioriterinsrekkefølge:

CF-kort MÅ du jo ha. Det meste duger. Ikke kjøp under 2GB. Gjerne 2-3 kort. Kjipt å gå tom for kort når du er på turer. (Utrolig hvor fort plassen på kortet forsvinner på koselige turer).

1.

Orginal Canon ekstern blitz. (Ikke minste versjon, men en du kan vinkle opp i taket). Den innebygde blitzen i kameraet kan ikke brukes på avstander mer enn 3-4m. (Da blir den altfor liten).

2.

Ville byttet ut den linsen som fulgte med. (Beklager å måtte si det, men den linsen er den dårligste i Canon sitt sortiment).

Den nye linsen kan gjerne være fra Canon eller Sigma. Ville valgt en linse med normal-zoom. ca. 28 til 120mm

3.

Stødig stativ og ekstra batteri.

4.

Så kan du tenke på andre linser.

- Tele linse: 100-300mm

- Vidvinkel er jo kjempeartig. Canon har en fin en på 10-22mm

5.

En enkel mellomring. Den setter du mellom linsen og kameraet, så har du plutselig et flott utgangspunkt for å ta macro bilder.

Hvis det er en lokal fotoklubb der du bor, så ta kontakt med dem. Hør om dem kjører kurs, evt. kan du melde deg inn å møte masse andre som har foto som hobby.

Har selv vært med i en fotoklubb i 3-4år. Utrolig lærerikt.

Håper dette kunne være til hjelp :)

Endret av Ung mann
Skrevet

Jeg har selv Nikon-kamera, og det er kjempemoro

Kanskje andre har sagt det, men sjekk www.foto.no. Lenge siden jeg har vært der nå, men det er mye info og mye til inspirasjon der.

Når det gjelder sekken, så har jeg en sekk, men ønsker meg en liten og mer hendig kameraveske... det kommer litt an på formålet, tror jeg..

Hva man trenger finner man vel ut litt ettersom hvordan man bruker kameraet osv.

I tillegg til ulike linsetyper, kan det være greit å ha et nøytralt filter slik at du ikke skader glasset i linsen (altså.. jeg har ikke så peil at jeg kan de riktige ordene, men kanskje du forstår).

Fotokurs er sikkert veldig nyttig om du har tid. Kunne selv tenke meg det etterhvert for å utnytte kameraets funksjoner best mulig! Å selvsagt for å bli en bedre fotograf!

Skrevet

Oi. Her var det kommet mange nye fin tips.

Takk for flott prioritert liste unge mann

Gjest Mayamor
Skrevet

Vi kjøpte oss et Canon 400D kamera, men det ble til at vi diskuterte hvem som skulle ta bilder nå da begge var like ivrige... :fnise:

Har nå kjøpt et 5D kamera og byttet ut 400D kameraet med et 40D også. Det har blitt mye utstyr etterhvert, kanskje vel mye - men vi er ivrige hobbyfotografer begge to. Jeg har meldt meg inn i en fotoklubb og stortrives. Det er så inspirerende å gå på møter, og ikke minst sosialt. :jepp:

Det sies at det er ikke kameraet eller utstyret som er det viktigste, men heller fotografen. Jeg kjøper bladet "Fotografi", og skal abbonere videre nå slik at jeg slipper å gå glipp av noen utgaver. Har flere fotobøker og har lært mye av de andre i klubben, samboer, samt på nettet i tillegg. Prøve og feile er prinsippet.

Jeg tar bilder av forskjellige ting:

* barn i bevegelse; kjører gokart, spiller fotball, hopper på trampoline, svømmer, løper, disser etc

* natur og dyr

* byliv

* fjellturer

* 11 åringen min har et Olympus kamera som kan ta bilder under vann

Utstyr vi har:

* 2 kamera

* Tripod

* 50 mm fast linse

* 80 mm fast linse

* 200 mm fast linse

* 24-105 zoom

* 100-400 zoom

* makrolinse

* 22-55(?) vidvinkel (husker ikke helt)

* 2 eksterne blitser

* en stor sekk

* en medium sekk

* en liten sekk

* en skulderveske

* hylstere til alle linsene

* 5 minnekort på 2-8 gb

* 6 ekstra batterier

* stoff fra Ikea i naturbeige til bakgrunn til portretter til 5,- pr meter

* 2 paraplyer for refleksjon

* filter

* mellomring

* blåsebelg til å fjerne støv

* renseservietter til linser

* selvutløser (slik vi alle kan være med på bilder)

I tillegg har samboers jente et brukt 10D kamera.

Så du kan si at vi er kanskje over gjennomsnittet interessert fotofamilie. Vi bruker mye tid på dette og det har vært en forutsetning for oss at vi har samme kamera slik at vi kan dele på linsene. Noen ganger er en liten bag å foretrekke, andre ganger større, så derfor har vi flere bager/sekker. Hva jeg vil anbefale er ikke så lett å si; noen har kun 1 linse og er fornøyd med det, mens jeg finner glede i de fleste linsene vi har.

Den linsen jeg bruker mest er nok 24-105 linsen. :jepp:

Skrevet
Utstyr vi har:

Flott liste!

Bare lurte på en ting; mener du renseservietter til linsen på objektivene? Eller tenker på du selve sensoren på kamerahuset? Uansett; det jeg trenger er noen gode tips til å rense sensoren? Er ikke helt sikker på om jeg tør gjøre det selv, eller om jeg skal sette det bort.. (Har selv 20D, vurderer å kjøpe 40D som er selvrensende, så slipper jeg hele styret... :ler: )

Skrevet

Jeg må bare få anbefale Sigma sin 105mm 2,8. Det er det objektivet jeg bruker mest, men så tar jeg en del portretter også da. Og så er det et fantastisk macroobjektiv! Gir usedvanlige skarpe bilder, også når man bruker det som teleobjektiv.

Har også Canon 85mm, til portretter. Men jeg vet ikke om fastobjektiver er så interessant til dine behov?

Har en Lowepro skulderbag med plass til kamera m/objektiv, to ekstra objektiv, ekstra batteri/lader og ekstra CF-kort.

Når det gjelder minnekort ville jeg kanskje valgt 4 eller 8GB, da får man mye for pengene. Selv skulle jeg nok hatt et på 16GB, men jeg tar hovedsaklig bilder i RAW og trenger masse plass, noe jeg ikke har for øyeblikket med mine to gamle CF-kort med 512MB.. :fnise: Ja jeg er fattig..

Angående å lære seg å bruke kameraet.. Bare prøv deg fram, se i bruksanvisningen og finn ut hva de ulike innstillingene betyr, og test det ut selv. Det gjorde jeg da jeg kjøpte mitt kamera for en del år siden. Men selvfølgelig kan man få mye ut av et fotokurs. :) Og internett. ;)

Åja, så ville jeg investert i en billig reflektor. Utendørs lys + reflektor kan gi fantastiske portretter. Å lære seg å bruke lys er vel noe av det viktigste med foto..

Utstyr vi har:

* 2 kamera

* Tripod

* 50 mm fast linse

* 80 mm fast linse

* 200 mm fast linse

* 24-105 zoom

* 100-400 zoom

* makrolinse

* 22-55(?) vidvinkel (husker ikke helt)

* 2 eksterne blitser

* en stor sekk

* en medium sekk

* en liten sekk

* en skulderveske

* hylstere til alle linsene

* 5 minnekort på 2-8 gb

* 6 ekstra batterier

* stoff fra Ikea i naturbeige til bakgrunn til portretter til 5,- pr meter

* 2 paraplyer for refleksjon

* filter

* mellomring

* blåsebelg til å fjerne støv

* selvutløser (slik vi alle kan være med på bilder)

Steike, du/dere har tusen ganger mer utstyr enn jeg som jobber som fotograf har... ;)

Skrevet

Har også 400D .

Har egentlig ikke så veldig peiling på kameraer , men tar sikkert 4-5000 bilder i løpet av et år .

Har 2 objektiver til kameraet , det som fulgte med og et som heter Canon macro lens EF-S 60 mm . Macrolinsen gir iallefall veldig bra nærbilder og andre som har mer peil på kameraer enn det jeg har syntes at kvaliteten på bildene er veldig høy i forhold til prisen på objektivet . (3000 kr )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...