Gå til innhold

Tinghuset

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til sommeren skal jeg og min kjære gifte oss...Saken er at vi ikke vil gifte oss i kirken, men bare ha en enkel liten sermoni. Så spørsmålet er da til dere som har giftet dere på Tinghuset i Oslo...hvordan gikk dere frem? Hva kostet det? Når må en bestille tid? Osv osv:)

Tusen takk for svar:)

Videoannonse
Annonse
Gjest MrsC-ii
Skrevet

Vi giftet oss i Tinghuset i juli 2007. En enkel og fin seremoni som tok ca 15 minutter. En ting dere må huske er at Tinghuset brukes kun på lørdager, ellers er det lokalene hos sorenskriveren som brukes.

Ta kontakt med sorenskriverkontoret i Oslo. På nettsidene ligger masse nyttig informasjon. Slik jeg husker det fikk vi ikke bestille tid før papirene for prøving av ekteskapsreglene var ok. Men vi kunne "ønske" oss en dato på papirene slik at datoen vi ville ha ble tatt hensyn til før sorenskriveren fikk papirene fra folkeregisteret. Du sender papirene direkte til folkeregisteretert og så mener jeg at man krysset av for om disse skulle sendes direkte til sorenskriver/ kirke annet (egenerklæring for brud og brudgom + en forlover for hver av dere). Dette tok nesten en måneds tid, men dette var i høysesongen og i Oslo betyr det kaos og lang tid. Papirene er gyldig i 3 måneder. Mitt tips er å ringe etter en til to uker for å høre om papirene er kommet inn og hvordan de ligger an mtp saksbehandlingen.

Når det kommer til kostnad kan jeg ikke huske at vi betalte noe som helst, men nå var vi begge bosatt i Oslo.

Skrevet
En ting dere må huske er at Tinghuset brukes kun på lørdager, ellers er det lokalene hos sorenskriveren som brukes.

Jeg vet ikke hvor du har fått det fra, men det stemmer ikke. Vi giftet oss på en torsdag, i Tinghuset.

Når det kommer til kostnad kan jeg ikke huske at vi betalte noe som helst, men nå var vi begge bosatt i Oslo.

Vi bodde ikke i Oslo, og det kostet ingenting for oss heller.

Ellers er papirene gyldig i fire, ikke tre, måneder. Det tok også en måned før våre papirer kom og dette var i februar, ingen høysesong altså.

Skrevet

Tusen takk for svar :) Har dere en link jeg kan se litt nærmere på?

Skrevet

Går prøveattest ut på dagen etter fire måneder? Vår går ut 15.februar og vi ønsker gifte oss første helgen i mars. Da må vi vel ha ny prøveattest.

Skrevet

Hva mer trenger jeg?

Forlovererklæring

Melding om endring av navn

Erklæring for brudefolkene for prøving av ekteskapsvilkårene

Er det mer jeg trenger? Hvor sender jeg alt dette? For jeg kan vel sende det samlet?

Skrevet
Hva mer trenger jeg?

Forlovererklæring

Melding om endring av navn

Erklæring for brudefolkene for prøving av ekteskapsvilkårene

Er det mer jeg trenger? Hvor sender jeg alt dette? For jeg kan vel sende det samlet?

Nei, dette er alt du trenger, og du trenger ikke fødselsattest.

Gjest Januar-brud
Skrevet

Hei!

Dere som har planer om bryllup på tinghuset. Har dere på dere pen kjole eller går dere i hverdagsklær :-) Har dere blomster og fotograf...

Skal gifte meg i januar, og skal feire med middag sammen med Forlovere og følge etter vielsen.

Nysgjerrig

Skrevet
Hei!

Dere som har planer om bryllup på tinghuset. Har dere på dere pen kjole eller går dere i hverdagsklær :-) Har dere blomster og fotograf...

Skal gifte meg i januar, og skal feire med middag sammen med Forlovere og følge etter vielsen.

Nysgjerrig

Vi giftet oss på Tinghuset i juni. Vi hadde begge pene klær, mannen min sort dress og jeg en blå sommerlig selskapskjole (og alle gjestene var også pyntet). Vi hadde ikke blomster eller fotograf, men hadde avtalt at tre av gjestene skulle ta bilder. Rett etter vielsen dro vi og tok bilder i en park og på kvelden spiste vi middag på restaurant (hadde leid et chambre separée).

Gjest Morgan le Fay
Skrevet
Vi giftet oss på Tinghuset i juni. Vi hadde begge pene klær, mannen min sort dress og jeg en blå sommerlig selskapskjole (og alle gjestene var også pyntet). Vi hadde ikke blomster eller fotograf, men hadde avtalt at tre av gjestene skulle ta bilder. Rett etter vielsen dro vi og tok bilder i en park og på kvelden spiste vi middag på restaurant (hadde leid et chambre separée).

Hva gjorde dere mellom bildetakingen og middagen? Jeg antar det ble noen timer å slå ihjel? Hadde dere de samme klærne på kvelden som på vielsen? :)

Skrevet
Hva gjorde dere mellom bildetakingen og middagen? Jeg antar det ble noen timer å slå ihjel? Hadde dere de samme klærne på kvelden som på vielsen? :)

Vi hadde med vilje valgt siste mulige tidspunkt for vielse for å ha minst mulig dødtid fram til middag. Det ble vel ikke mer enn et par timer til overs og da dro vi og gjestene hjem til oss selv og slappet av (vi dro også hjem til oss etter middagen for kaffe, kaker, champagne osv). Vi hadde de samme klærne på hele dager.

Skrevet
Tusen takk for svar :) Har dere en link jeg kan se litt nærmere på?

http://www.domstol.no/DAtemplates/Article____3989.aspx

Hei!

Nysgjerrig

Vi giftet oss i Tinghuset for to år siden. Ble veldig overrasket over hvor høytidelig seremonien føltes. Det var en flott opplevelse!

Hadde på meg en pen, svart kjole og mannen hadde ny dress. Tidligere på dagen hadde stylistvennina mi sminket meg og ordnet håret og en fotografkollega tok bilder under hele seansen. (både under stylinga og under giftemålet. Senere på kvelden under middagen med familien og venner tok jeg bilder selv)

Hadde et knippe nære venner som deltok under seremonien.

Hadde forresten ingen blomster, syns frøkna på 6 måneder var pen bukett nok. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...