Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en harddisk der jeg har lagret noe jeg veldig gjerne skulle hatt tak i. Men det er akkurat som om det som driver harddisken har sluttet å virke. Hva bør jeg gjøre for å få tak i informasjonen som er der? Det må jo gå an siden det sikkert ikke er noe galt med selve disken inni. Jeg har sett på diverse firmaer som driver med gjenoppretting av data, men jeg har inntrykk av at dette er når selve disken er skadet sånn at noe av dataene er ødelagt. Disse opererer jo med vanvittig høye priser også. Noen råd?

Videoannonse
Annonse
Gjest Britt Banditt
Skrevet

Det er mulig å sende den inn til Ibas, men det koster flere tusen..

Skrevet

Spinner den ikke opp i det hele tatt? Står den i en stasjonær eller i en laptop? Eller er det en ekstern disk?

Skrevet

Den sto i en stasjonær PC, og den ville ikke spinne i gang i det hele tatt. Jeg satte inn en ny harddisk og det er den jeg bruker i maskinen nå. Før disken kuttet ut helt så hadde den av og til vanskeligheter med å starte. Jeg trodde jeg hadde back-up av filene men den gang ei...

Skrevet

Hvis det er et mekanisk problem, så skal det være mulig å få reparert disken uten tap av data. Hvis den ikke er hauggammel, så ville jeg tatt kontakt med de jeg kjøpte den av i første omgang.

Skrevet

Skal se om jeg finner ut hvor den er kjøpt, jeg fikk nemlig maskinen av noen og jeg vet ikke hvor de fikk den fra. Men takk for svar :)

Skrevet

Det er svært, svært liten sansynlighet for å få selgeren til å stå til ansavar med noe sånt. Hvis disken ikke spinner opp må nok dataene regnes som tapt med mindre man er villig til å betale et beløp i 20.000-kronersklassen. Et annet alternativ er å få tak i en EKSAKT lik disk (samme modellnummer og helst også samme produksjonsserie av den modellen) og flytte over selve kretskortet, men det er ingen garanti for at dette virker, og i verste fall ødelegger du en disk til. Et annet triks som fungerer en sjelden (veldig sjelden) gang er å slå disken med langsiden mot en bordkant el. Bare ikke fall for fristelsen til å skru av dekselet over platene, for da er den ihvertfall ødelagt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...