Gå til innhold

Synes det er så gøy å bake lefser!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bare bakt tykklefser før (Hardangerlefser), men hadde så lyst til å lære å bake tynnlefser (Nordlandslefser). Så i helgen har jeg vært på "lefseskole" hos min kusine. Det var så gøy, og lefsene ble helt perfekte. Nå klør jeg i fingrene til å prøve det på egenhånd. Hadde jeg hatt alle ingrediensene, så hadde jeg nok ikke sittet her ved PCen :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

mm, lefser er godt! både tynne og tykke. jeg har bare bakt tykke, oppskrift fra finnmark. "alle" der baker det til jul!

har ikke laget tynnlefser. må vel ha et eller annet spes utstyr som jeg ikke husker navnet på?

Skrevet

Kan du legge ut oppskrift på tykklefse? Det har jeg hatt lyst til å prøve lenge!

Skrevet

Lefsene blir så store at jeg er nødt til å bruke takke.

Skrevet (endret)

Må ha takke, bakepinne, bomullstrekk til den fjøla man kjevler på, kost til mel, ullpledd/teppe, håndkler, plast - til å holde lefsene myke. Rutekjevle selvfølgelig. :)

Endret av roxanne
Skrevet (endret)

Hardangerlefse (tykklefse):

1 liter kulturmelk/kefir

1/2 kg sukker

1/4 kg margarin - smeltes

2 egg

3 ts Natron

1/2 ts hjortetakksalt

ca. 2 kg mel (deigen skal ikke bli klissete)

Bland det tørre først.

Stor porsjon.

Kjevles ut til passe tykke leiver som stekes på begge sider på takke eller stekepanne - da blir de jo litt mindre.

Stables oppå hverandre etterhvert under håndkle/plast slik at de holder seg myke til smøring.

Fyll:

4 1/2 dl melis

2 1/4 dl sukker

150 g flytende margarin/brelett fra flaske

150 g soft margarin

1 1/2 ss (eller litt mer) kanel

Blandes godt og smøres på lefsene som ikke må være for varme. Lefsene brettes sammen. Kan fryses.

Lykke til!

:)

Endret av roxanne
Skrevet

Tusen takk for oppskriften! :blomst:

Skal de pakkes hver for seg, eller skal de ligge sammen? Hvor mange blir dette? Jeg tror jeg lager en liten porsjon først, den ser litt stor ut for en samboer.

Skrevet

Det blir nok 15 store lefser (ca).

Jeg fryser de oppå hverandre i en pose. Og tar ut en og en etterhvert. Du kan også pakke to og to sammen og fryse ned. :)

Skrevet

oppskrift på "mine" lefser fra finnmark:

1 krus sukker

1 krus sirup

1 krus smelta smør

2 krus kefir

2 ss hjortetakksalt

mel til passe deig

smelt smøret og rør det med sukkeret og sirupen. ha i melka og tilsett melet og hj.t.saltet.

200 grader i 8-10 min, nest nederst i ovnen.

smøres med smør, sukker og kanel. namnam!

:)

Skrevet

Er oppskriften det samme som mørlefser?

Skrevet
Er oppskriften det samme som mørlefser?

ja, tror det.

lar forrsten deigen stå i kjøleskapet natta over. da er deigen kjempegod å jobbe med.

Gjest nextlife
Skrevet

Åhh, jeg vil også bake lefser, men har ikke takke :kjefte:

Det eneste jeg kan lage er møsbrømlefser, og det er virkelig IKKE godt :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...