Gjest Gjest Skrevet 4. november 2007 #1 Skrevet 4. november 2007 (endret) Når skal den Amerikanske ambasdøren passe sine egne saker. http://e24.no/naeringsliv/article2079439.ece#VG Endret 4. november 2007 av lillebøll
Meadow Skrevet 4. november 2007 #2 Skrevet 4. november 2007 Hva sa han da?: Arbeidet som gjøres i Innovasjon Norge er bra, men det norske skattesystemet stimulerer ikke til økte private investeringer i forskning og utvikling Hva er det som ikke stemmer?
Gjest Gjesten Skrevet 4. november 2007 #3 Skrevet 4. november 2007 (endret) Eg vil presisere at han var forelesar under denne uttalelsen, så det var ikkje i ein tale om Norge som sådan. Norge satse lite på forskning, dette er sant og eit faktum. Men Norge er veldig flinke til å implementere og ta i bruk teknologi frå andre stader, og det må ein ikkje gløyme. Etter å ha budd i Japan ein periode, set eg umåteleg pris på Norges evne til å i bruk teknologi... Eit land med 4 mill mennenske har begrensa mulighetar og kunnskap til å kunne forske breidt. Eg vil ikkje sei det er skatten som stoppar for forskning, Finland og Sverige har høge skattar også, og dei har no forska fram mykje bra siste åra. Skatten er det som fører til at vi kan ha gratis utdanning heile vegen opp til doktorgrad. Alternativet er å innføre skulepengar, og sjølv om det kan vere mykje bra i det, påfører det brått foreldra ein heil del ekstra utgifter, og studentane eit heilt anna forhold til føresatte; dei blir faktisk økonomisk avhengige av dei gamle til dei er oppi 20- åra. Bur for tida i eit sør- Europeisk land der dette er kvardagen og eg veit med meg sjølv at det passar dårleg inn i Noreg, med såpass mange eineforsørgar familiar. Dessuten vil vi måtte innføre større lønnsskilnader på dei som har høgare utdanning og dei uten, rett og slett for å auke incentiva for å studere. Kven vil studere om dei tapar pengar på det? Og større lønnsskilnader høyrest sikker kjekt ut det altså, men hugs at mykje av dette vil gå til å dekke auka studiegjeld(dersom vi ikkje skal ha foreldrebetaling på universiteta). Og la oss no vere heilt ærlege; Kven har sunnast økonomi, Norge eller USA? Poenget her er at dei er såpass mange at forskning er lettare å gjennomføre, det er ikkje mogleg å overføre amerikanske modellar til Norge etter mi meining. Endret 4. november 2007 av Gjesten
Gjest Gjest_Julie_* Skrevet 4. november 2007 #4 Skrevet 4. november 2007 http://e24.no/naeringsliv/article2079439.ece#VG Jeg er helt enig med den amerkianske ambassadøren. Det må da også være merkelig for ham å bo et land som ser ut som et u-land mht. innovasjon sammenliknet med hans eget hjemland. Det ser ut til at uansett hvor mange som sier i fra offentlig om at Norge må bli bedre på innovasjon og utvikling skjer det lite. Jeg tror Norge er et såpass bedagelig land som helst ikke vil anstrenge seg for mye når det gjelder innovasjon. Det er på grunn av oljen at vi er rike, ikke fordi vi er en nyskapende, tenkende og handlende befolkning og ledelse. Jeg tror at en av grunnene til at mye foregår på en "uhensiktsmessig" måte i Norge blant annet er å finne i manglende handlekraft og strategisk strukturtenkning. Det er konkrete grunner til at Norge ikke har noen H&M, Saab, Volvo, Åhlens, ICA, ABBA, B&O, Nokia, osv.
Bønna Skrevet 4. november 2007 #6 Skrevet 4. november 2007 Jeg er helt enig. Denne misjoneringen for amerikansk markedsøkonomi som system er direkte frekt av en amerikansk ambassadør. Verken ambassadøren eller USA har noen ting å gjøre med hvordan forskning finansieres i Norge. For øvrig er jeg også uenig med ham. Skattesystemet er en ubetydelig faktor i forhold til det privates investeringslyst i forskning og utvikling. Her er risikoen i forhold til potensiell profitt av langt større betydning. Og det er også hovedproblemet med forskning i privat regi. Som gjør at det er en svært dårlig ide og overlatte all forskning og utvikling til det private. Her har det offentlige en sentral rolle. Og her har Norge mer å lære USA enn omvendt.
Gjest Gjest_Julie_* Skrevet 4. november 2007 #7 Skrevet 4. november 2007 Og her har Norge mer å lære USA enn omvendt. Vi skal vel ikke lengre enn til Sverige før Norge møter på et land som ligger langt foran innen også forskning og innovasjon. USA har en kultur på dette med innovasjon innbygd i systemet fra grunnskolen av som Norge mangler. Men Norge er da også et lite land med svært få innbyggere, så det er mulig det blir feil å direkte sammenlikne så direkte.
Bønna Skrevet 4. november 2007 #8 Skrevet 4. november 2007 Vi skal vel ikke lengre enn til Sverige før Norge møter på et land som ligger langt foran innen også forskning og innovasjon. Nå er det i stor grad bare høyrepropaganda at Norge ligger så langt bak andre land teknologisk. Oljeindustrien vår dreier seg ikke om hakker og spader. Dette er høyteknologi i verdensklasse. Og i den grad Sverige bruker mer resurser på forskning og utvikling enn Norge, så skyldes ikke det at kapitalistene der borte betaler mindre skatt enn her. Heller tvert i mot. De betaler faktisk mer skatt i Sverige enn i Norge.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2007 #9 Skrevet 4. november 2007 Vi skal vel ikke lengre enn til Sverige før Norge møter på et land som ligger langt foran innen også forskning og innovasjon. USA har en kultur på dette med innovasjon innbygd i systemet fra grunnskolen av som Norge mangler. Men Norge er da også et lite land med svært få innbyggere, så det er mulig det blir feil å direkte sammenlikne så direkte. Det er sant, men nettopp på grunn av dette fokuset har USA en del umenneskelige sider. For å være ærlig foretrekker jeg Norges velferdsstat selv om det fører til at vi ikke er like konkurransedyktige.
Bønna Skrevet 4. november 2007 #10 Skrevet 4. november 2007 (endret) Det er sant, men nettopp på grunn av dette fokuset har USA en del umenneskelige sider. For å være ærlig foretrekker jeg Norges velferdsstat selv om det fører til at vi ikke er like konkurransedyktige. Godt sagt! Jeg er helt enig med deg. Kanskje noe for den patetisk inkompetente venstresida å ta for seg? Kunne vært interessant å se en valgkamp hvor de kritiserte denne høyrepolitikken med ensidig fokus på økonomisk vekst. Dessuten har vår velferdsstat og vår egalitetskultur slett ikke gjort oss mindre konkurransedyktige. Endret 4. november 2007 av Bønna
Mann 42 Skrevet 4. november 2007 #11 Skrevet 4. november 2007 Godt sagt! Jeg er helt enig med deg. Kanskje noe for den patetisk inkompetente venstresida å ta for seg? Kunne vært interessant å se en valgkamp hvor de kritiserte denne høyrepolitikken med ensidig fokus på økonomisk vekst. Dessuten har vår velferdsstat og vår egalitetskultur slett ikke gjort oss mindre konkurransedyktige. Dette er en merkelig sak med Norge. Jeg har aldri klart å forstå det. Alle utdanningsinstitusjoner og et samlet næringsliv gjentar gang på gang at det må satses mere på utdanning og forskning. Både den anvendte, og grunnforskning. Alle ser verdien av dem. I alle festtaler og valgkamper lovprises forskning, teknologiutvikling og utdanning som viktige satsingsområder. Så kommer vi ut på vinteren og budsjettet legges frem. Da blir det mindre til forskning og høyere utdanning. Akkurat i år skyldes det kanskje at vi hadde en begersvingende barnehageminister i stillingen som utdannignsminister, men man har jo holdt på å sultefore forskningen i 20-30 år, og har sett den ene lovende teknologien etter den andre forsvinne til utlandet. Og det har ikke noe med skattesystemet å gjøre. Man verdsetter ganske enkelt ikke forskningsarbeid, og man vil ikke tilrettelegge for det.
Bønna Skrevet 4. november 2007 #12 Skrevet 4. november 2007 Man verdsetter ganske enkelt ikke forskningsarbeid, og man vil ikke tilrettelegge for det. Det er kanskje sånn det blir når det er skattelette som har hatt førsteprioritet iallfall de femten siste åra? Ta for deg Soria Moria-erklæringen. Det eneste løftet blåmannbukken Jens ikke har brutt er løftet om ikke å heve skattene. Så der ser man jo prioriteringen, når det virker som om alle de øvrige løftenes oppfyllelse er avhengig av at man bryter dette ene løftet om ikke å heve skattene.
Gjest Gjest_Julie_* Skrevet 4. november 2007 #13 Skrevet 4. november 2007 Når norske politikere intervjues i media, er ofte spørsmålet "hvorfor har dere ikke satset mer på..." Politikersvaret er ofte "Jo, vi har satset, vi bevilget kr...til..." Det å ha bevilget x antall kroner til et samfunnsområde betyr visstnok at man har satset. Man får ikke til utvikling ved ene og alene bevilge penger. Det må være tanker bak bevilgningene også. Eksempel: Norske sykehus. Sylvia Brustad er stolt av regioninndelingen på Helse Øst/Vest/Sør/Nord. Når en journalist spør Brustad hva hun vil gjøre, eller hvorfor problemene i sykehussektorene aldri blir løst, svarer hun "vi har bevilget penger til..." Det holder ikke å bare bevilge noen penger på et budsjett. Pengene er ikke verdt mye dersom det ikke er god styring på dem. Enten fra sykehusledelsene selv og/eller fra myndighetene som bevilger.
Mann 42 Skrevet 4. november 2007 #14 Skrevet 4. november 2007 (endret) Kanskje Jens ligger i trening for en annen jobb? "Read my lips! No new taxes!" Endret 4. november 2007 av Mann 42
Gjest Tigress Skrevet 4. november 2007 #15 Skrevet 4. november 2007 Problemet er at hver gang noe må nedprioriteres for å finansiere forskning, så dukker det opp en debattprogramnisse som står og polemiserer om "i verdens rikeste land" har vi ikke råd til ditt og vi har ikke råd til datt, og det er helt riktig: vi har ikke råd til at alle skal få alt de ber om. Men tomme kjemilaboratorier gjør seg ikke på tv, det er ingen som der lever en uverdig tilværelse, og da er det greit å kutte der. Så får det heller være at Norge ikke imponerer på forskningsfronten, kunnskap har allikevel ingen høy status i dette landet.
Gjest Gjest_Julie_* Skrevet 4. november 2007 #16 Skrevet 4. november 2007 Kunnskap har allikevel ingen høy status i dette landet. Jeg tror kanskje den setningen er et gullkorn og verdt å merke seg.
Mann 42 Skrevet 4. november 2007 #17 Skrevet 4. november 2007 Det er kanskje sånn det blir når det er skattelette som har hatt førsteprioritet iallfall de femten siste åra? Ta for deg Soria Moria-erklæringen. Det eneste løftet blåmannbukken Jens ikke har brutt er løftet om ikke å heve skattene. Så der ser man jo prioriteringen, når det virker som om alle de øvrige løftenes oppfyllelse er avhengig av at man bryter dette ene løftet om ikke å heve skattene. Jeg skulle gladelig betale mer skatt (Eller ikke gladelig, da, men jeg ville akseptert det) dersom det var det som skulle til. Dette er ganske viktig for fremtida. En vakker dag tørker oljebrønnene ut, og da bør vi ha noe å falle tilbake på om vi vil fortsette å ha et velferdssamfunn og høy levestandard. Svenskene har ikke våre ressurser, men klarer seg utmerket, men så satser de ganske sterkt på utdanning og teknologi også.
Gjest Gjest_Julie_* Skrevet 4. november 2007 #18 Skrevet 4. november 2007 Jeg skulle gladelig betale mer skatt (Eller ikke gladelig, da, men jeg ville akseptert det) dersom det var det som skulle til. Dette er ganske viktig for fremtida. En vakker dag tørker oljebrønnene ut, og da bør vi ha noe å falle tilbake på om vi vil fortsette å ha et velferdssamfunn og høy levestandard. Svenskene har ikke våre ressurser, men klarer seg utmerket, men så satser de ganske sterkt på utdanning og teknologi også. Mitt poeng var at det ikke hjelper å ha mye penger dersom man ikke vet hvordan man skal bruke de på en best mulig måte. Jeg ville ikke betalt med i skatt, jeg synes vi i Norge betaler mer enn nok, og i tillegg råder høye priser og svært mye avgifter. Jeg tror faktisk ikke all verdens penger ville gjøre nordmenn smartere. Når det er sagt utdannes det naturligvis mange flinke folk i dette landet, selv om vi ikke lever i et innovasjonsland.
Mann 42 Skrevet 4. november 2007 #19 Skrevet 4. november 2007 Mitt poeng var at det ikke hjelper å ha mye penger dersom man ikke vet hvordan man skal bruke de på en best mulig måte. Jeg ville ikke betalt med i skatt, jeg synes vi i Norge betaler mer enn nok, og i tillegg råder høye priser og svært mye avgifter. Jeg tror faktisk ikke all verdens penger ville gjøre nordmenn smartere. Når det er sagt utdannes det naturligvis mange flinke folk i dette landet, selv om vi ikke lever i et innovasjonsland. Akkurat i dette tilfellet har vi faktisk et problem som det nytter å kaste penger på. BEvilgnignene til forskning, er LAVE. Det er mange prosjekter som ikke får støtte, pga det. Og jeg kjenner forskere som sliter med å få finansiering til prosjektene sine. De må bruke uforholdsmessig mye tid til å jobbe frem den økonomiske siden av forskningen.
Far til 2 Skrevet 4. november 2007 #20 Skrevet 4. november 2007 Jeg kan heller ikke denne gang ta ambasadørens innspill seriøst. Om kansje den nasjonen som kansje forurenser mest i hele verden, skryter at at de har et økonomisk system som tar frem løsninger som gir mindre forurensning, - så synes jeg resultatet er ekstremt dårlig. Det er mulig at deres ekstreme økonomiske system gjør at befolkningen i USA tror på de påstandene som blir frembragt av denne politikeren, men jeg tror resten av verdens befolkning er for inteligente til å la seg hjernevaske av amerikanske påstander. Bush har ikke akkurat blitt kjent for sin høye intelligens. Jeg ser derfor ingen grunn til å stole på denne mannens økonomisk teorier for å forhindre forurensning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå