Gå til innhold

Småkaker

Edie

Anbefalte innlegg

Hei!

I år skal vi for første gang holde jula hos mannen og meg. Det kommer deler av familien på begge sider. Og da får jeg litt prestasjonsangst...

Mange sier; ikke noe poeng med kaker, folk orker ikke allikevel. Men jeg liker å bake, og jeg har jo lyst til å "imponere" litt...

Så, til spørsmålet:

Har du noen oppsrifter på noen gode småkaker? Må ikke nødvendigvis være typiske julekaker (a'la goro og krumkaker), men noe du er vant til å servere eller få i jula.

Gi gjerne informasjon om hvor lenge de kan lagres, altså hvor lang tid i forveien jeg kan bake de..

Settes pris på alle tips og oppskrifter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Ingunn_*

Serinakaker er veldig gode syns jeg, noe som mange liker, unge og gamle

Serinakaker;

9 dl. hvetemel (ca. 1/2 kg.), 1 ts. hjortetakksalt, 1 ts. vaniljesukker, 2 1/2 dl. sukker, 350 gr. smør, 1 lite egg

Pensling: sammenvispet egg

Pynt: 50 gr. hakkede mandler

Sikt sammen hvetemel, hjortetakksalt, vaniljesukker, bland i sukkeret. Smuldre i smøret til det hele er jevnt og smågrynet. Visp egget lett sammen, ha det i melblandingen og bland det hele raskt sammen. Virker deigen litt for fast, kan du ha i litt vann eller fløte. Deigen må være så sammenhengende at det går an å arbeide med den. Trill deigen til jevne kuler, som legges på smurt plate. Gi hver av kulene et trykk med en gaffel, slik at du tydelig ser gaffelmerket. Pensle kakene med sammenvispet egg og dryss på mandler. Stek kakene midt i ovnen ved 2250C i ca. 10 minutter, til de er pent og jevnt gylne. Avkjøl kakene helt på rist og legg dem i tett boks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havreflarn (35-40 stk)

150 g smør

6 dl havregryn

2 ss hvetemel

2 ts bakepulver

3 dl sukker

2 egg

Smelt smør og hell over havregrynene. La stå 30 minutter. Rør inn eggene. Bland hvetemel, bakepulver og sukker, rør det inn i havregrynblandingen. Legg teskjeer av blandingen på bakepapir. Ha god plass mellom, kakene flyter ut. Stek ved 180 grader i ca 10 minutter.

Kolastenger/Brune pinner

200 g smør

200 g sukker

2 eggeplommer

1 ss lys sirup

½-1 ts kanel

1 ts vaniljesukker

1 ts natron

300 g hvetemel

perlesukker/hakkede mandler

Rør smør og sukker hvitt. Bland inn resten av ingrediensene. Elt deigen sammen og del i 4 emner. Trill pølser og legg på stekebrett. Trykk hver lengde til flate stenger. Pensle med egg og dryss på perlesukker og hakkede mandler. Stek midt i ovnen ved 175 grader i 10-12 minutter. Skjær opp stengene mens de ennå er varme.

Hvite kakemenn

100 g smeltet smør

3 dl sukker

2 dl melk

1 ts hornsalt

1 liter hvetemel

Rør sammen alt, dekk med plast og la stå i kjøleskap over natten. Kjevle ut til ca ½ cm tykkelse. Trykk ut kakemenn (eller andre ønskede former) og sett på stekebrett. Stek ved 175 grader i ca 7 minutter. De skal ikke bli gylne. Pynt med rosa glasur.

Skotsk shortbread

125 g smør

70 g sukker

180 g hvetemel

Rør smør og sukker hvitt og porøst. Sikt inn melet og kjevle forsiktig til en 1 cm tykk leiv. Skjær/stikk ut sirkler og dryss med litt ekstra sukker. Legg på stekebrett og sett kaldt 20 minutter. Stek ved 190 grader i 15-20 minutter, avkjøl på rist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine beste småkaker, som jeg alltid baker til jul:

Skjærereir:

3 eggehvitter

250 gram melis

1/2 ts kardermomme

250 gram mandler, finskåret på langs

Pisk eggehvittene stive. Rør forsiktig inn melis, kardermomme og mandler i eggehvittene. Settes i små klatter på bakepapir og stekes ved 185 oC i 10-15 minutter

Avkjøles på bakepapiret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er mine morsomste, mest originale julekaker. De slår veldig godt ann, kanskje spesielt hos barn og hos de som er litt kresne. De er kanskje ikke så veldig julete for alle, men for meg er de obligatoriske:

Glass cookies

200g smør

2dl sukker

1 egg

1ts vaniljesukker

5dl hvetemel

1 pakke bringebærdrops

Rør smør og sukker lyst og luftig. Tilsett og rør inn egget. Rør i vaniljesukker og mel. Elt deigen godt sammen. Pakk den godt inn i plastfolie og la den ligge i kjøleskapet i minst en time før bruk, gjerne over natten.

Ta den ut og kjevl den ut i en 1cm tynn leiv. Stans ut stjerner eller andre figurer og legg dem på en smurt stekeplate. Stans ut et hull (kanskje på størrelse med et bringebærdrops eller noe) i midten av kaken. Bruk en mindre stjerne eller gjør som meg: jeg bruker rundingen på et redskap som egentlig er designet til å fjerne eplekjerner. Vær kreativ!

Finhakk bringebærdropsene (har du blender er den genial, men husk å la støvet legge seg. Har du ikke det må du passe fingrene, knust drops har skarpe kanter) og legg en liten haug i midten av hvert hull. Stek kakene i ca 5 minutter ved 180 grader. Dropsene vil da smelte og danne en glassaktig hinne.

Bruk stekespade og flytt kakene over på rist. La dem avkjøles før de spises. Oppskriften gir ca 50 kaker, og de holder seg over jul og vel så det hvis du lagrer dem tørt i en kakeboks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...