Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Det fordi han ønsker at navnet skal gå videre, og var redd at hvis bare en av sønnene fikk det, og ikke ville gi det videre, så ville vel navnet dø ut. Nå er det en reell mulighet at iallefall 1 av sønnene vil gi det videre (hvis han får gutt). Selv om sjansen er til stede at navnet dør ut nå, så er det også sjanser for at det vil leve videre i allefall 1 generasjon til. :)

Ser den. =) Er det lov å spørre hva navnet er? Ble nysgjerrig. liker spesielle navn, hvertfall når det har tilknytning til familie.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ser den. =) Er det lov å spørre hva navnet er? Ble nysgjerrig. liker spesielle navn, hvertfall når det har tilknytning til familie.

Tar sjansen på at ingen jeg kjenner leser KG, så er det "Hilvardin"

:)

Så nå i all fram tid, hvis noen husker dette navnet, vil dere så fort dere hører noen med dette navnet huske på denne diskusjonen :)

Nå blir jeg vel bombandert med tekstmeldinger fra de jeg kjenner som evt. er her på KG... :fnise:

Skrevet
Vi har bestemt oss for å kalle vår evt første datter etter min kjære (franske) farmor:

Soizic

(utales soasik)

...

Det viktigste er å kalle opp etter farmor og jeg har jo flere navn å ta av som dere ser, men det var kun Soizic hun identifiserte seg med selv.

hva synes dere?

Jeg synes det var kjempefint! :jepp: Ser egentlig ikke problemet med å måtte stave det (det må jeg med mitt veldig norske også, + både mitt gamle og mitt gifte etternavn, og det har faktisk aldri plaget meg).

Dere kan jo gi henne et mellomnavn i tillegg, som hun kan velge å bruke hvis hun får en identitetskrise senere i livet, men jeg ville tatt Soizic som første!

Skrevet

Jeg synes Hilvardin var kjempefint jeg!!!! hvordan uttaler du det?

Skrevet
Jeg synes Hilvardin var kjempefint jeg!!!! hvordan uttaler du det?

Med trykk på "L" alstå som om man uttalte det med dobbelt L

"Hill" og ellers rett fram.

TM

Skrevet
Vi har faktisk veldig sterkt vurdert dette, og det kan godt hende vi gjør det (hvis vi noen gang får en datter da..) Samtidig føler jeg at poenget blir litt borte hvis vi uansett akter å kalle henne Soizic.. innbiller meg også at reglene er blitt så strenge på fornavn og mellomnavn.. Er det noen som har erfaring med å bruke kun mellomnavn i det daglige? Hva med alskens papirer som man fyller ut i ulike situasjoner. Er det greit å bruke bare mellomnavn. (hvis det er det hun ønsker selvsagt)

Tar gjerne imot flere kommentarer.

Tror du blander litt begreper her. Mellomnavn er ikke fornavn. Mellomnavn er hvis man har to etternavn, feks Berg Jensen. Da er Berg mellomnavnet. Når det gjelder flere fornavn er det ingen regler for hvilket man vil bruke, hverken i det daglige og ellers, selv om det kanskje er greit å skrive begge (alle) på underskrifter o.l.

Skrevet
Vi har bestemt oss for å kalle vår evt første datter etter min kjære (franske) farmor:

Soizic

(utales soasik)

hva synes dere?

Hvor legger man trykket her?

Synes ikke det hørtes veldig fint ut, nei. Er det et ordentlig navn (siden det ikke var tillatt først mener jeg)?

Siden dere bruker navnet av en grunn (oppkalling) er det vel ok, men jeg hadde synes det hørtes veldig teit ut om noen fullstendig uten tilknytning hadde brukt det.

Skrevet
Tror du blander litt begreper her. Mellomnavn er ikke fornavn. Mellomnavn er hvis man har to etternavn, feks Berg Jensen. Da er Berg mellomnavnet. Når det gjelder flere fornavn er det ingen regler for hvilket man vil bruke, hverken i det daglige og ellers, selv om det kanskje er greit å skrive begge (alle) på underskrifter o.l.

Ååå, jeg har gått i den tro at man bare kunne ha ett fornavn og ett etternavn og at alt i mellom ble mellomnavn. (med mindre det er bindestrek)

Da blir det vel ikke så store problemer, nei. Jammen da vurderer vi nok Marie Soizic enda sterkere, synes nemlig de er fine sammen også. Men ønsker fortsatt å kalle Soizic.

Takk for oppklaringen, det har faktisk litt å si all den tid jeg ønsker å kalle soizic, men så for meg at det ikke ville være det ekte fornavnet og at det da kunne bli mye kluss med papirer. =)

Skrevet
Ååå, jeg har gått i den tro at man bare kunne ha ett fornavn og ett etternavn og at alt i mellom ble mellomnavn. (med mindre det er bindestrek)

Da blir det vel ikke så store problemer, nei. Jammen da vurderer vi nok Marie Soizic enda sterkere, synes nemlig de er fine sammen også. Men ønsker fortsatt å kalle Soizic.

Takk for oppklaringen, det har faktisk litt å si all den tid jeg ønsker å kalle soizic, men så for meg at det ikke ville være det ekte fornavnet og at det da kunne bli mye kluss med papirer. =)

Alle fornavn er "likeverdige" fornavn, ja, i motsetning til etternavn der det siste etternavnet er det som "teller".

Skrevet

Jeg synes Sigve er fiint. Har aldri hørt det før, men føler ikke at det er rart, bare fint :ler:

Skrevet

Synes ikke Sigve er rart eller spesielt. Synes egentlig det er et helt tradisjonelt norsk navn. Kjenner/vet om en del som heter det.

Skrevet (endret)
Tar sjansen på at ingen jeg kjenner leser KG, så er det "Hilvardin"

Jeg likte Hilvardin, syns det var et pent navn!

hva synes dere om Finja?

Finja heter jenta til min tyske venninne, syns det er et veldig flott navn!

Syns Torin er veldig fint og, tenkte ikke på at det er en dverg fra LOTR.

I min venninnes barnehege har de en gutt som heter Torer, det syns jeg var snålt til å begynne med. Men nå liker jeg det.

Spesielle navn jeg har hørt i det siste: Finkel og Fergus (guttenavn. Fergus uttales rett frem med E) Kan styre meg for de navnene.

Endret av Nicky B
Skrevet
imli!!

hva synes du om

Sigve?

Synes det er et helt ok navn, ikke noe særlig rart akkurat, selv om det ikke er så vanlig. Men kjenner en som heter det som jeg ikke liker, derfor liker jeg ikke det navnet noe særlig ;)

Skrevet

Det er noen som heter det ja, men det er ikke akkurat vanlig, men jeg synes det er fint og norskt (derfor jeg tenkte på imli :) du liker jo norske navn )

Skrevet

hva synes dere om Tallak? er et gammelt familienavn som har gått i mange generasjoner, men som stoppet ved min farfar.. ikke mange i norge som heter det, men synes det er litt fint egentlig og tenker litt på å kalle barnet mitt det i fremtiden hvis jeg skulle få en gutt! er jo litt gøy å bruke noe som har så stor tilknytning til slekten min! min far hadde ihvertfall blitt veldig fornøyd ;)

Skrevet

Synes Tallak er et flott og tøft guttenavn.-

Og spesielt siden det har vært i slekten din før, så ville jeg ikke nølt med å kalle opp igjen.

Skrevet
hva synes dere om Tallak? er et gammelt familienavn som har gått i mange generasjoner, men som stoppet ved min farfar.. ikke mange i norge som heter det, men synes det er litt fint egentlig og tenker litt på å kalle barnet mitt det i fremtiden hvis jeg skulle få en gutt! er jo litt gøy å bruke noe som har så stor tilknytning til slekten min! min far hadde ihvertfall blitt veldig fornøyd ;)

Tallak er skikkelig fint.

Skrevet
Jeg likte Hilvardin, syns det var et pent navn!

Finja heter jenta til min tyske venninne, syns det er et veldig flott navn!

Syns Torin er veldig fint og, tenkte ikke på at det er en dverg fra LOTR.

I min venninnes barnehege har de en gutt som heter Torer, det syns jeg var snålt til å begynne med. Men nå liker jeg det.

Spesielle navn jeg har hørt i det siste: Finkel og Fergus (guttenavn. Fergus uttales rett frem med E) Kan styre meg for de navnene.

Navn jeg liker, som kanskje ikke er så vanlige (jente): Freyde, Teie, Henny, Thona, Livia og Oliv.

Guttenavn: Kaiser, Stellan og Elijah. Foreløpig.

henny og livia synes jeg er veldig fint, har nevnt olive selv da, nesten det same. Finkel og Fergus synes jeg var veldig morsomme navn. Men assosiasjoner har jo ofte mye å si

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...