Gjest Peachbud Skrevet 6. november 2007 #81 Skrevet 6. november 2007 Jeg har i mange år syntes navnet Saga er nydelig. Hva synes dere?
jannamor Skrevet 6. november 2007 Forfatter #82 Skrevet 6. november 2007 Jeg har i mange år syntes navnet Saga er nydelig. Hva synes dere? jeg tenker øyeblikkelig på vikinge tiden, og konger og dronninger og sterke personligheter fra den tiden. uten å ha googlet eller noe. Synes det kan være fint, god assosiasjon. sterkt navn. Tror ikke jeg personlig ville brukt det, men liker navnet
jannamor Skrevet 6. november 2007 Forfatter #83 Skrevet 6. november 2007 Nei, man velger ikke et navn kun fordi det er spesielt, man velger det jo fordi man liker det også håper jeg. Men du kan ikke komme unna at mange har den kriterien, at navnet skal være spesielt, altså de prøver å finne fine navn som også er uvanlige. Mange som starter tråder med feks "Hjelp til uvanlige gutte/jente-navn", så det er visst at det er spesielt som er førstekriteriet, deretter at man liker det. Gjerne for meg, men jeg synes det virker litt dumt. Dette er jeg enig med deg i hvis man leter etter spesielle/uvanlige navn med vilje, fordi det er et kriterie så blir det en annen sak, som på meg virker rart, hvis det utelukkende er for å finne det mest annderledese navnet på sine barn. Hvis man derimot har de i hodet og liker det fra starten blir det noe annet ang marlen. jeg er fra øsltandet og jeg leste det marleen ikke marlen eller maarlen. Dette har jeg tenkt over i forhold til de andre navnene, at på østlandet er ikke trykket så ofte på første vokal. ikke så mange navn hvor jeg legger trykket der. Så geografisk og dialekt messig, tror jeg det kan ha mye og si og. Feks Emil. Jeg kjenner flere som uttaler Emiil enn EEmil, ingen som uttales Emmil. (bortsett fra trøndere hvor "alle" navn blir sånn)
Lilywhite Skrevet 6. november 2007 #84 Skrevet 6. november 2007 Vet det er flere tråder om dette her, men lager en til. Hvilke "rare" navn er vakre? Har dere laget navn selv dere synes nydelige som andre rister på hodet til? Jeg er ikke gravid, men elsker kjempespesielle navn. Vil gjerne høre andres forslag Hva synes dere om; Torin/Thorin? Nikaia? Jeg synes absolutt ikke noe om Torin. Er det et gutte- eller jentenavn? Blir uansett altfor sært for meg... Nikaia var ikke fullt så gale, får litt assosiasjoner til Japan? Men heller noe jeg ville kalt et kjæledyr enn et lite barn...
jannamor Skrevet 6. november 2007 Forfatter #85 Skrevet 6. november 2007 Jeg synes absolutt ikke noe om Torin. Er det et gutte- eller jentenavn? Blir uansett altfor sært for meg... Nikaia var ikke fullt så gale, får litt assosiasjoner til Japan? Men heller noe jeg ville kalt et kjæledyr enn et lite barn... torin (toriin) er et guttenavn ja. hihi Vi har jo alle forskjellig smak Nikaia er et jente navn. og vetdu de japanse assosiasjonene får jeg litt og... selvom det definitivt ikke er tanken NIKolai og kAIA
messy Skrevet 6. november 2007 #86 Skrevet 6. november 2007 Jeg har i mange år syntes navnet Saga er nydelig. Hva synes dere? Jeg tenker på pensjonistturer og fyllaturer til Mallorca og "kåsta dell såll". Altså: Saga Solreiser
Merneith Skrevet 6. november 2007 #87 Skrevet 6. november 2007 Nikaia var ikke fullt så gale, får litt assosiasjoner til Japan? Men heller noe jeg ville kalt et kjæledyr enn et lite barn... Hehe, my thoughts exactly. Det er bare katter som kler så fancy navn som mange ser ut til å like.
Lilywhite Skrevet 6. november 2007 #88 Skrevet 6. november 2007 torin (toriin) er et guttenavn ja. hihi Vi har jo alle forskjellig smak Jepp... Jeg liker litt uvanlige navn, i betydningen av at de ikke er helt på navnetoppen, men vil ikke ha noe altfor sært heller...men, enkelte navn vender man seg jo til også...har venner med spesielle navn som jeg har vendt meg til etterhvert... Personlig synes jeg endel navn som tradisjonelt er brukt i Norge er ganske grusomme også, som Njål og Narve for eksempel...huff...
jannamor Skrevet 6. november 2007 Forfatter #89 Skrevet 6. november 2007 Hehe, my thoughts exactly. Det er bare katter som kler så fancy navn som mange ser ut til å like. hehe katten til mamma heter tquila sunrise hahahah ...ler... men jeg synes jo Nikaia er vakkert, fordi det har veldig spesiell betydning for meg. men det er litt japan over det, eller fancy katte
messy Skrevet 6. november 2007 #90 Skrevet 6. november 2007 hehe katten til mamma heter tquila sunrise hahahah ...ler... men jeg synes jo Nikaia er vakkert, fordi det har veldig spesiell betydning for meg. men det er litt japan over det, eller fancy katte Eller showpuddel.
flickan Skrevet 8. november 2007 #91 Skrevet 8. november 2007 Vi har bestemt oss for å kalle vår evt første datter etter min kjære (franske) farmor: Soizic (utales soasik) Egentlig var ikke dette hennes ekte navn, det var nemlig ikke tillatt i Frankrike før etter 1946. Men hun har blitt kalt dette hele sitt liv og brukte det i alle sammenhenger hvor de ikke krevde det folkeregistrerte navnet. (tlf-regning, aviser, blader og annen alminnelig post) Hennes døpenavn var imidlertid Marie Francoise Therese Marte. Jeg vet at svigerfamilien vil rynke på nesen av Soizic og komme med "hva om det blir mobbet", men jeg tror barn kan bli mobbet for så mange ting og at navn ikke er en spesiell god grunn. dessuten er vi jo blitt veldig flerkulturelle, så jeg innbiller meg at Soizic ikke nødvendigvis vil være så spesielt.Tror heller mange vil finne det eksotisk, og hvertfall når hun blir eldre. Alle voksne jeg kjnner med spesielle navn er veldig stolte av navnet sitt. Det viktigste er å kalle opp etter farmor og jeg har jo flere navn å ta av som dere ser, men det var kun Soizic hun identifiserte seg med selv. hva synes dere?
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2007 #92 Skrevet 8. november 2007 Litt tungvint å uttale, men sikker noe helt annet for noen med franske gener. Og vanskelig for en som ikke kan uttalen. Hva med å kalle henne Marie Soizic. Og så kan dere som hennes nærmeste bruke Soizic som navn. Og kanskje velger hun selv identisere seg med det når hun blir større. Sikkert veldig stas å bli oppkalt etter et flott menneske
flickan Skrevet 8. november 2007 #93 Skrevet 8. november 2007 Litt tungvint å uttale, men sikker noe helt annet for noen med franske gener. Og vanskelig for en som ikke kan uttalen. Hva med å kalle henne Marie Soizic. Og så kan dere som hennes nærmeste bruke Soizic som navn. Og kanskje velger hun selv identisere seg med det når hun blir større. Sikkert veldig stas å bli oppkalt etter et flott menneske Vi har faktisk veldig sterkt vurdert dette, og det kan godt hende vi gjør det (hvis vi noen gang får en datter da..) Samtidig føler jeg at poenget blir litt borte hvis vi uansett akter å kalle henne Soizic.. innbiller meg også at reglene er blitt så strenge på fornavn og mellomnavn.. Er det noen som har erfaring med å bruke kun mellomnavn i det daglige? Hva med alskens papirer som man fyller ut i ulike situasjoner. Er det greit å bruke bare mellomnavn. (hvis det er det hun ønsker selvsagt) Tar gjerne imot flere kommentarer.
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2007 #94 Skrevet 8. november 2007 Min datter har et veldig spesielt navn, el en annen vri av et mer vanlig ett. Og jeg må innrømme at jeg aldri sjekket om det var godkjent. Men alle hennes papirer og hennes pass er ok. Dere kan jo skrive begge navnene på papirer, men til daglig bare bruke Soizic. Folk kommer nok til å spørre hva de skal kalle henne. Og da blir det jo opp til dere om dette er bare et "kjæle navn (?)" eller om det er Marie de skal si. Bare ett spm. Barn av foreldre fra andre kulturer, får de avslag på navn? Er det ikke slike åpenbare som Bjørn, Ulv, Adolf, osv- som ikke blir godkjent?
jannamor Skrevet 8. november 2007 Forfatter #95 Skrevet 8. november 2007 Vi har faktisk veldig sterkt vurdert dette, og det kan godt hende vi gjør det (hvis vi noen gang får en datter da..) Samtidig føler jeg at poenget blir litt borte hvis vi uansett akter å kalle henne Soizic.. innbiller meg også at reglene er blitt så strenge på fornavn og mellomnavn.. Er det noen som har erfaring med å bruke kun mellomnavn i det daglige? Hva med alskens papirer som man fyller ut i ulike situasjoner. Er det greit å bruke bare mellomnavn. (hvis det er det hun ønsker selvsagt) Tar gjerne imot flere kommentarer. Jeg synes det er stilig. Veldig uvanlig, og vanskeligog vite hvor man legger trykket, men hvis dere vil ta jobben med å lære bort det, ser jeg ingen problem med det. Det viktige her er jo affeksjonsverdien i navnet. Det betyr veldig mye for dere. Og det synes jeg er viktig og huske å. En fin måte og hedre framor på. Jeg vil jo og hedre min farmor og farfar med å kalle min datrer Nikaia, som og er ganske spesielt. Uttales rett frem ikke trykk på første i.
*Tausa* Skrevet 8. november 2007 #96 Skrevet 8. november 2007 Vi har bestemt oss for å kalle vår evt første datter etter min kjære (franske) farmor: Soizic (utales soasik) Da må dere ihvertfall forberede dere på at både dere og jenta deres vil måtte stave navnet, uttale navnet og enkelte ganger også forklare tilknytningen til navnet - så lenge dere bor i Norge ihvertfall. Og mange vil nok både uttale og stave navnet feil, selv om det blir forklart. Jeg hadde absolutt valgt et annet navn i tillegg som er mer norsk-klingende, som for eksempel Marie. Da kan jenta bestemme selv hvilket av navna hun bruker utenfor hjemmet. Litt synd hvis hun ikke liker å stadig få spørsmål om stavemåte og uttale. Jeg har selv et norsk navn som i de fleste tilfeller må staves. Det er nesten 1000 norske damer/jenter som heter det, men det minner mye om et vanligere norsk jentenavn, og de fleste skriver dette istedenfor. Er mektig lei av dette, og da jeg var yngre drømte jeg om at jeg hadde fått et "vanlig" navn, sånn som søstera mi (Maria). :rødme:
*Tausa* Skrevet 8. november 2007 #97 Skrevet 8. november 2007 Jeg tenker på pensjonistturer og fyllaturer til Mallorca og "kåsta dell såll". Altså: Saga Solreiser Men nå er jo Saga Solreiser historie, slått sammen med Ving. Barn som ennå ikke er født, vil altså ikke få den assosiasjonen, selv om kanskje foreldrene har den. Selv er jeg ikke veldig begeistra for Saga, men synes ikke at navnet bør droppes pga. Saga Solreiser. Mine assosiasjoner når jeg hører Saga er drager, krigere, historie, middelalderen. Får litt den Brødrene Løvehjerte- og Mio min Mio-følelsen!
Gjest TM Skrevet 8. november 2007 #98 Skrevet 8. november 2007 Min mann har et 2. fornavn, som han fikk etter sin avdøde bestefar, som han aldri har møtt. Denne bestefaren var den eneste i landet som hadde dette navnet som førstenavn (ingen andre i hele Norge hadde dette navnet, ei heller som 2. navn). Nå har våre 2 sønner fått det navnet som 2. fornnavn. Og det er ikke nå heller noen i landet som heter det. Ergo, er det 3 stykker i hele Norge som heter det de heter som 2. fornavn. Alle tror det er et etternavn, men altså, det er et fornavn. Jeg hater det navnet, har aldri likt det, men siden mannen min insisterte at dette navnet skulle være med når vi skulle gi navn til barna våre, og ga meg grunnen, så var det greit. TM
flickan Skrevet 8. november 2007 #99 Skrevet 8. november 2007 Min mann har et 2. fornavn, som han fikk etter sin avdøde bestefar, som han aldri har møtt. Denne bestefaren var den eneste i landet som hadde dette navnet som førstenavn (ingen andre i hele Norge hadde dette navnet, ei heller som 2. navn). Nå har våre 2 sønner fått det navnet som 2. fornnavn. Og det er ikke nå heller noen i landet som heter det. Ergo, er det 3 stykker i hele Norge som heter det de heter som 2. fornavn. Alle tror det er et etternavn, men altså, det er et fornavn. Jeg hater det navnet, har aldri likt det, men siden mannen min insisterte at dette navnet skulle være med når vi skulle gi navn til barna våre, og ga meg grunnen, så var det greit. TM Oi.. jeg synes det var litt rart å gi begge sønnene samme 2.navn jeg... Ikke så rart fok tror det er etternavn når både far og 2 sønner har det som mellomnavn..
Gjest TM Skrevet 8. november 2007 #100 Skrevet 8. november 2007 Oi.. jeg synes det var litt rart å gi begge sønnene samme 2.navn jeg... Ikke så rart fok tror det er etternavn når både far og 2 sønner har det som mellomnavn.. Det fordi han ønsker at navnet skal gå videre, og var redd at hvis bare en av sønnene fikk det, og ikke ville gi det videre, så ville vel navnet dø ut. Nå er det en reell mulighet at iallefall 1 av sønnene vil gi det videre (hvis han får gutt). Selv om sjansen er til stede at navnet dør ut nå, så er det også sjanser for at det vil leve videre i allefall 1 generasjon til.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå