Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har forresten heller ikke sansen for "oppdikta" navn. Jeg foretrekker ekte, norske navn, men de bør helst holde seg langt unna topp 40-lista. :jepp: Liker heller ikke typisk engelsk-klingende navn, som Kevin (som ser veldig populært ut for tida), Savannah, Destiny (sic!) etc.

Skrevet

Slenger meg på det med å google navnet før man gir det til et barn. Kusinen min har døpt datteren sin til Fanny, ikke spesielt morsomt hvis man drar til england for å studere....

tingeling

Skrevet
Slenger meg på det med å google navnet før man gir det til et barn. Kusinen min har døpt datteren sin til Fanny, ikke spesielt morsomt hvis man drar til england for å studere....

tingeling

Og det veldig vanlige navnet Simen er nok heller ikke særlig populært å ha i engelsktalende land. :fnise:

Skrevet
Ja en smule snodig fordi det er jo navnet på lydstyrke :fnise: Tror nok mange foreldre gjerne vi smykke barna med småeksentriske navn for å skille seg litt ut fra den store massen. Mange av påfunnene er etter mitt syn fjollete.

Men vi har da mange navn som ikke bare har en betydning, men betegner noe spesielt feks Ulla, Tone og Gard...

"Problemet" er vel at det etterhvert egentlig har blitt veldig uoriginalt å ha såkalte spesielle/uvanlige navn på barna. Selv om noen av navna er veldig skjeldne, representerer de jo en trend som gjør at de på en måte ikke blir så spesielle likevel. Jeg er enig i at det er ganske fjollete ;)

Det som virkelig er originalt og spesielt i dag, er jo å gi barna skikkelig trauste, norske navn, men det tenker visst ikke uvanlig navn-entusiastene på...

Skrevet
Og det veldig vanlige navnet Simen er nok heller ikke særlig populært å ha i engelsktalende land. :fnise:

sant nok.

men hva med de engelskspråkelige som kaller barnet sitt med viten og vilje for dick da??

da er det bedre med et navn som en dverg har i en mytisk fortelling ;)

Skrevet
Begge mine unger har spesielle navn.

De kjenner historien bak navnene sine. Den ene har et navn hvor under 20 personer har her i landet. Vi visste ikke om de andre da h*n fikk navnet sitt. H*n har en skrivemåte som h*n kanskje er alene om.

Eneste aberet er at navnet må staves dersom andre skal skrive det. Helt greit for etternavnene må også staves selv om de egentlig er veldig greie.

H*n som har det mest spesielle navnet er stolt av det. Også fordi h*n kjenner historien bak.

Samme gjest som skrev dette innlegget.

Nå er det 10-20 år siden ungene mine fikk navnene sine.

Jeg synes også det er veldig viktig at fornavnet passer til etternavnet. Siden det ikke er noe tvil om at etternavnet til ungene mine er norskt så var det viktig å få navn som hørtes norskklingende ut. Destiny Hansen blir litt feil ;)

Skrevet
Tenker ikke gramatikk jeg heller, men trykk på først stavelse er norsk uttale, og vi snakker tross alt norsk, så det faller vel bare naturlig, i alle fall for meg.

Mitt inntrykk er at trykk på første stavelse er på vei ut. Jeg har selv ett ganske vanlig norsk navn, som jeg synes er ganske åpenbart at skal ha trykk på første stavelse, men det er stadig flere som vrir på det, spesielt på østlandet/i byer.

Akkurat Thorin ville jeg nok lagt trykket på første, siden det er ett norrønt navn, og uttalereglene der er ganske klare, men samtidig mener jeg at det er opp til den som gir eller eier navnet å bestemme hvordan uttalen skal være.

Skrevet
"Problemet" er vel at det etterhvert egentlig har blitt veldig uoriginalt å ha såkalte spesielle/uvanlige navn på barna. Selv om noen av navna er veldig skjeldne, representerer de jo en trend som gjør at de på en måte ikke blir så spesielle likevel. Jeg er enig i at det er ganske fjollete ;)

Det som virkelig er originalt og spesielt i dag, er jo å gi barna skikkelig trauste, norske navn, men det tenker visst ikke uvanlig navn-entusiastene på...

:)

JEG HAR SAGT DET FØR OG SIER DET IGJEN. DET ER IKKE FOR Å HA ET SPESIELLT ELLER UVANLIG NAVN, MEN FORDI JEG SYNES DET ER FINT. Det er selvfølgelig en fordel at navnet er på topp ti, men man velger da ikke et navn kun fordi det er spesiellt!!! Hallo!!!

Skrevet

Jeg likte Nikaia, jeg! Og Savannah er også fint, men da kan man ikke hete Olsen eller Bjørkedal til etternavn... Synes ikke det blir det samme som å hete Vidde, det er jo som å si at kan en gutt hete Bjørn så kan en annen hete isbjørn eller frosk...

Ellers liker jeg Toccata, og Sienna (ikke som i Sienna Miller, men fra en bok jeg leste for mange år siden og elsket...) Zahara er fint, og Tanisha. (Kjenner en av hver, men de er ikke norske).

Jeg har et veldig norsk navn, og det er en belastning siden jeg reiser mye utenlands. Så jeg er IKKE for supernorske navn. Mitt "krav" er at navnet kan uttales på andre språk!

Skrevet

Jeg mener at det da helt fint går an å finne vanlige norske navn som går an å uttale på andre språk. Synes det blir rart å kalle ungen sin for Savannah Olsen eller Tanisha Hansen- bare for å skulle kunne uttale navnene i et annet land.

Jeg synes slike navn er tacky- og har bare møtt på dem i møte med barn som har mindre velstående foreldre, derfor ser jeg på slike navn som "underklassenavn". (Og nei, jeg sier ikke at det er noe galt med "Underklasse", og jeg ser ikke ned på dem- bare sånn at vi har fått det på det rene)

Skrevet

Jepp. En familie med guttene Trond, Gunnar og Svein er antagelig mye mer originalt i dag enn familien med Skule, Brage og Loke.

Jeg mener at det da helt fint går an å finne vanlige norske navn som går an å uttale på andre språk. Synes det blir rart å kalle ungen sin for Savannah Olsen eller Tanisha Hansen- bare for å skulle kunne uttale navnene i et annet land.

Jeg synes slike navn er tacky- og har bare møtt på dem i møte med barn som har mindre velstående foreldre, derfor ser jeg på slike navn som "underklassenavn". (Og nei, jeg sier ikke at det er noe galt med "Underklasse", og jeg ser ikke ned på dem- bare sånn at vi har fått det på det rene)

Jeg må nok innrømme at jeg tenker litt langs de baner jeg også... Jeanette-Monique Pedersen er mer tacky enn fint, uansett hvor mye hun reiser på ferie til utlandet...

Men det er jo bare en personlig mening. Folk er forskjellige, og godt er det. Men jeg vil jo påpeke at dersom man ønsker å skille seg ut og "make a statement", er det fullt lov å endre sitt EGET navn, framfor å kalle barnet for Bergstein Trymgrim /Silhouetta Willifjonka og la barnet slite med det :ler:

Skrevet

Nå er jo et rart navn og veldig subjektivt. Som nigo-san sa så blir jo de alternativene, gjerne på grensen til tacky, fordi man forbinner navnene med noe. Men synes ikke at Skage, eller Berge i seg selv er spesiellt rart. men kombinasjoner, som ikke matcher med etternavn, det blir søkt.

Men jeg liker jo "rare" navn og ;)

Skrevet (endret)

Eh... jeg skrev jo at man IKKE kan hete f.eks. Olsen til etternavn hvis man bruker slike fornavn. Men det finnes da mange med utenlandsk etternavn, og jeg synes det høres rart ut med f.eks. Solveig O´Leary eller Truls Delaney også! Dessuten ville jeg mest sannsynlig ikke kalt en unge Tanisha eller Savannah i Norge, fordi det ville blitt uttalt stygt. Men jeg kan vel synes det er fine navn likevel? Og hvis jeg blir boende i et annet land for godt er det jo greit å slippe å hete Torbjørg eller noe. (Jeg snakker ikke om charterturer til syden heller når jeg sier være mye utenlands).

Ellers enig i at for sære navn blir ganske trashy. Melissa-Angelique, Ramona etc høres jo ut som en norsk versjon av trailer trash.

Men ok, jeg synes Ulva er et av de fineste navn ever! Vet ikke om det er så spesielt, men nå er ikke målet i seg selv at navnet skal være spesielt, bare at man slipper å dele det med 10 andre i oppveksten...

(Jeg synes forresten det er noe galt med underklasse, og ser desverre litt ned på dem.)

(edit: skriveleif)

Endret av nimbus
Skrevet

Ulva er rart, spesielt og fint. :)

Hvem ser du på som underklasse? hvorfor ser du ned på de?

Skrevet
Eh... jeg skrev jo at man IKKE kan hete f.eks. Olsen til etternavn hvis man bruker samme fornavn. Men det finnes da mange med utenlandsk etternavn, og jeg synes det høres rart ut med f.eks. Solveig O´Leary eller Truls Delaney også! Dessuten ville jeg mest sannsynlig ikke kalt en unge Tanisha eller Savannah i Norge, fordi det ville blitt uttalt stygt. Men jeg kan vel synes det er fine navn likevel? Og hvis jeg blir boende i et annet land for godt er det jo greit å slippe å hete Torbjørg eller noe. (Jeg snakker ikke om charterturer til syden heller når jeg sier være mye utenlands).

Det var ikke meningen å angripe deg, tok bare de navnene som eksempler. KUnne like gjerne brukt andre navn. Var bare for å illustrere poenget.

Annonse
Skrevet

Her om dagen hørt jeg et meget rart navn, og hadde vanskelig for å tro at noen faktisk heter det:

Emro Margado Milito

Og ja, begge foreldrene er norske....

Skrevet
Her om dagen hørt jeg et meget rart navn, og hadde vanskelig for å tro at noen faktisk heter det:

Emro Margado Milito

Og ja, begge foreldrene er norske....

hehe er milito etternavn? heheh ja interessant

Skrevet
:)

JEG HAR SAGT DET FØR OG SIER DET IGJEN. DET ER IKKE FOR Å HA ET SPESIELLT ELLER UVANLIG NAVN, MEN FORDI JEG SYNES DET ER FINT. Det er selvfølgelig en fordel at navnet er på topp ti, men man velger da ikke et navn kun fordi det er spesiellt!!! Hallo!!!

Nei, man velger ikke et navn kun fordi det er spesielt, man velger det jo fordi man liker det også håper jeg.

Men du kan ikke komme unna at mange har den kriterien, at navnet skal være spesielt, altså de prøver å finne fine navn som også er uvanlige. Mange som starter tråder med feks "Hjelp til uvanlige gutte/jente-navn", så det er visst at det er spesielt som er førstekriteriet, deretter at man liker det.

Gjerne for meg, men jeg synes det virker litt dumt.

Skrevet

Også kan man jo fint dra til utlandet med typisk norsk navn. Og det er vel få som er så mye i utlandet at navnet blir noe problem. Om jeg drar på ferie til London en gang i året tror jeg ikke jeg får det noe lettere der med et engelsk/internasjonalt navn. De aller fleste er vel skjelden i utlandet på annet enn ferie, og man trenger derfor ikke gå rundt å presentere seg hele tiden. Som sagt går også mange norske navn godt på engelsk, og gjør de ikke det - hva så? Finn på et kallenavn da vel. Blir jo kjedelig etterhvert hvis alle har internasjonale navn, slik at alle heter det samme uansett hvilket land man reiser til.

Jeg synes det er like mye overklasse som underklasse å velge spesielle navn, selv om det kanskje blir på forskjellige måter? Jeg for min del bryr meg ikke om hva slags folk som bruker disse navna - jeg synes Emro, Savannah og Zahara høres like dumt ut uansett hvem som kaller ungen sin det. Også helt enig med Nigo-san i at man heller kan endre sitt eget navn.

Skrevet

Etter å ha tenkt litt blir det sikkert en belasning for foreldrene å skulle lære alle hvor trykket skal ligge når man uttaler barnets navn.

Feks har jeg en slektning som heter Marlen. I alle år har det av hennes nære (foreldre osv) blitt understreket at hun skal tiltales Marleèn. Vet ikke om de har kommet så veldig langt med det, de fleste sier rett og slett bare Marlen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...