Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg synes det er fint, liker godt de fleste navnene som likner; Amund, Åsmund, Vemund osv. Ikke for sært heller, og med norske røtter såvidt jeg vet.

(forresten så jeg en gutt i avisen som het Kristoffer Robin... Navnene hver for seg er helt fine altså, men jeg synes det er sært å kalle opp barnet så tydelig (selv om Christopher Robin også var sønnen til Milne) - og hva kaller man søsknene? Ole Brumm og Tigergutt? Dessuten ser jeg bare for meg Kristoffer Robin som en spinkel liten gutt og vil tro det kan være litt kjipt å hete dette når man blir voksen.

hehe.. nå fikk jeg meg en god latter - ole brumm- :fnise:

Selv om det forhåpentligvis er et par år til jeg skal ha barn, så tenker jeg og at jeg vil ha litt spesielle navn.. Er veldig gla i Noah, selv om det blir mer og mer vanlig... har og vært inne på Torine, etter oldemor, ingen jeg har pratet med som liker det... men har enda et par år å tenke på :)|

Videoannonse
Annonse
Gjest Veronica Mars
Skrevet (endret)
Hva syns dere om Ånund/Aanund?

Jeg synes det er kjempefint. Men jeg rotet med en som heter det en gang, så det blir litt sært å bruke det på evt. egne unger... :sjenert:

Endret av Veronica Mars
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg synes guttenavnet Elian er så nydelig. Uttales på samme måte som Elias bare med -n istedet for -s på slutten. Hadde ikke hørt om det før jeg begynte å lese denne svensknorske bloggen: http://prinsessans.blogg.se/ :)

Har sansen for svenske navn.

Skrevet

Jeg har lite sans for navnetrendene som er nå, og må nesten le når jeg leser Aftenposten fødselsannonser. Det er nesten ikke grenser for hvor pretensiøse og "individualistiske" navn folk velger til ungene sine.

Men alle navn har vært del av en trend en gang, også de vi tenker på som gammeldagse, norrøne osv. Det er jo positivt at vi har mange navn å velge i.

Skrevet
Jeg har lite sans for navnetrendene som er nå, og må nesten le når jeg leser Aftenposten fødselsannonser. Det er nesten ikke grenser for hvor pretensiøse og "individualistiske" navn folk velger til ungene sine.

Men alle navn har vært del av en trend en gang, også de vi tenker på som gammeldagse, norrøne osv. Det er jo positivt at vi har mange navn å velge i.

Helt enig med deg :)

Folk må kalle barna sine hva de vil for min del, men jeg følger ikke trenden, for å si det sånn.

"Alle" skal jo ha så spesielle navn for tida. Det de ikke tenker på, er jo at når såpass mange vil ha slike navn, blir det jo ikke så spesielt lengre. Selv om navnet kanskje bæres av få mennesker, er de ofte i samme kategori alle sammen, og er dermed temmelig uoriginalt egentlig ;)

Leser litt på enkelte navneforum for å få inspirasjon til mitt eget navnevalg, finner ikke ut hva jeg skal kalle ungene mine, heller hva jeg IKKE skal kalle dem. Leste et sted om noen som skulle kalle ungen Ariella Alexandrea, og en Martinius Maximillian... Det er drøyt, spør du meg. Mange som har liten sans for navnekombinasjoner... Og heter man et vanlig norsk etternavn også da, blir det unektelig litt komisk.

Ja til Per og Kari sier jeg bare...

Skrevet (endret)
Ja til Per og Kari sier jeg bare...

Jeg syns både Per og Kari er fine navn,men hvis alle skulle hatt navn i den gata,ville det fort blitt kjedelig.Jeg er for variasjon, men hvis du absolutt må gi barnet ditt et "Star Wars"-navn eller lignende, pass i såfall på at det passer sammen med etternavnet,og tenk på at også din nuttelige lille baby en dag kommer til å bli en aldrende kaill/kjerring. Selv syns jeg ofte "prinsessenavn" på små jenter kan bli litt mye, og humrer litt når jeg ser dem for meg som litt satte 60-åringer....Allikevel sier jeg; Fram for mangfoldet!

Endret av frulou
Skrevet
Jeg syns både Per og Kari er fine navn,men hvis alle skulle hatt navn i den gata,ville det fort blitt kjedelig.Jeg er for variasjon, men hvis du absolutt må gi barnet ditt et "Star Wars"-navn eller lignende, pass i såfall på at det passer sammen med etternavnet,og tenk på at også din nuttelige lille baby en dag kommer til å bli en aldrende kaill/kjerring. Selv syns jeg ofte "prinsessenavn" på små jenter kan bli litt mye, og humrer litt når jeg ser dem for meg som litt satte 60-åringer....Allikevel sier jeg; Fram for mangfoldet!

:jepp:

Mange sukkersøte navn ja... Og veldig viktig at navnet passer til etternavnet! Bruker man navn fra film o.l, må man tenke på at om noen år, er det nok veldig "ut" med det navnet... Akkurat som da man for 100 år sida kalte barna Hermetikka og sånt - veldig utdatert når Hermetikka ble 40... :fnise:

Skrevet

Hvorfor er det så viktig at navnet må passe til etternavnet, egentlig? Skal en Hansen få velge i færre navn enn Engelschøn-Gladh?

Skrevet
Hvorfor er det så viktig at navnet må passe til etternavnet, egentlig? Skal en Hansen få velge i færre navn enn Engelschøn-Gladh?

Nei, det mener jeg absolutt ikke,og det mener jeg heller ikke er tilfelle selv om man prøver å finne to navn som funker sammen, det er jo ørtenhundreogfjørti fornavn å velge mellom der ute.

Skrevet

Ingen har flere eller færre navn å velge mellom - navnet bør jo passe til etternavnet uansett. Jeg synes i alle fall ikke det høres bra ut med et veldig typisk amerikansk fornavn og erkenorskt etternavn feks.

• 3 måneder senere...
Gjest språknerden
Skrevet
Å skrive det med to ier tror jeg ikke ville hjelpe så mye. I Norge har vi ikke doble vokaler, så det er ikke intuitivt at den skal uttales lang. I land der de har doble vokaler (finland, estland f.eks) betyr doble vokaler at de skal uttales "fort", ala dobbelkonsonanter. F.eks er det vanlig der å skrive navnet Marit med to aer, Maarit, for at det skal uttales på samme måte som i Norge.

Ellers er jeg forøvrig enig at det kan være fint med uvanlige navn, men det er viktig at de ikke blir for "sære". Jeg synes feks nikaia blir mer sært enn fint.

Gjest språknerden
Skrevet

Ja, jeg trykket på feil knapp første gang...

Vil bare komme med en liten korreksjon angående finsk (og også de fleste andre språk jeg kjenner til som bruker doble vokaler): Finsk dobbel vokal er lang. Noe av poenget med finsk skrift, er at man skal uttale alle bokstavene. Dermed blir også dobbel konsonant uttalt som lang lyd. Dette er et veldig logisk system som går igjen i mange språk. Og hvis jeg hadde møtt på navnet Thoriin, ville jeg uttalt ii med lang lyd. Men det betyr ikke at trykket automatisk flyttes til andre stavelse.

Gjest Gjest
Skrevet
Eg har aldri vore nokon tilhengar av veldig spesielle navn. Heilt greit med navn som ikkje "alle" brukar - men blir dei altfor spesielle, synst eg berre det blir dumt. Synst heller ikkje noko om navn med engelsk uttale / skrivemåte, når begge foreldra er norske.

Eit spesielt navn eg har høyrt i det siste, var ei jente på 3-4 år, som heitte Lykke. Litt merkelig å kalla barnet sitt for det, synst eg.

:hakeslepp: JEG KJENNER OGSÅ EI LITA JENTA SOM HETER LYKKE! :) Til andre fornavn, riktignok...

Likte ikke navnet i det hele tatt først, og spurte om neste unge skulle hete Regnbue! :fnise: Men nå liker jeg det skikkelig godt! :) Vanlig i Danmark, visstnok.

Og til deg som vil kalle barnet opp etter farmorens kjæelnavn; jeg har ikke noe imot navnet, respekterer alle som vil kalle opp av sentimentale grunner, men ville bare si ifra at jeg leste det først "Soisikk".. :)

Gjest Gjest_leya_*
Skrevet

Chrisander synes jeg er rart.....

Og Xchander....(noen har fått for seg at de kan skriver Xchander istedenfor Sander :fnise: )

Pamela

Melissa

og Crystal er ellers navn jeg synes er noe teit på barn som heter Hansen til etternavn.

Gjest Gjest
Skrevet

Det rareste navnet jeg har hørt er Meboll.

Skrevet

Syns litt spesielle navn er fint, men ingen grunn til å ta helt av!

Her er et knippe av navn på folk jeg vet om/kjenner som kanskje er litt spess:

Amerika (jente)

Harry Bruno (ung gutt)

Siri Nathalie Melissa ( på en person)

Sharon (ikke så pent på norsk)

Sofus og Theodor (søsken)

Skrevet

Jeg synes Vilde er et nydelig navn, men halve slekten er svensk og på svensk blir det heeelt feil. Jeg kan ikke komme på noe norsk ord for det, men forestill dere en "innfødt" med bein gjennom nesa, høy på fluesopp eller lignende som danser naken med spyd i hånden = vilde på svensk

:skratte:

tingeling

Gjest Gjest_Linn_*
Skrevet

Jeg liker også Vilde veldig godt. Ellers syns jeg Erle og Erika er fine jentenavn.

Skrevet
Jeg har i mange år syntes navnet Saga er nydelig.

Hva synes dere?

Saga er et navn jeg liker:)

Soizic

(utales soasik)

hva synes dere?

Det var et av de rareste navnene. Ikke noe jeg ville brukt, men egentlig tror jeg det blir litt sånn tilvenningsnavn :)

Nå det er sagt så skal eg flytte til Finland og kalle to av mine fremtidige barn for Tarja og Tuomas :ler:

Hvis jeg ikke kommer meg til Finland så finnes det plenti av andre fine navn. Synd at pappa heter Terje, det ødelegger hele Tarja navnet mitt :gjeiper:

Jeg har alltid trodd at jeg likte merkelige navn, men disse navnene som er nevnt her inne får meg til å le. Skal virkelig barna hete noe slikt? Stakkars barn.

Tror jeg holder meg til litt mer vanlige navn :jepp:

Og med vanlige navn kan jeg nevne de jeg liker;

Ingeborg(min farmor heter Ingeborg Malene, så det navnet har jeg lyst å bruke)

Marthe

Linnea

Sara Martine(ei lita jente i barnehagen jeg var i het det, og det var verdens søteste jente)

Markus

Elias

Isak

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...