Gjest jerry Skrevet 15. november 2007 #181 Skrevet 15. november 2007 odin - har ikke helt sansen for norrøne navn saga - greit nok Kanskje på tide å sette seg bedre inn i norrøn mytologi? Saga er faktisk et norrønt navn. Datter av Idunn som igjen var datter av Tor og Frøya. Vårt tredje barn skal få navnet Vilje,- registrert i dette landet som et jentenavn, men var i norrøn mytologi bror til Odin og Ve. Blir mest sannsynlig født i stjernetegnet tyr så blir vel ikke verdens enkleste barn Vilje, for et nydelig navn! på jente eller gutt? syns det passe på begge jeg
Gjest !! Skrevet 15. november 2007 #182 Skrevet 15. november 2007 Vilje, for et nydelig navn! på jente eller gutt? syns det passe på begge jeg Ja, nettopp! Skal hete det uansett. (Med mindre det absolutt ikke klikker med barnets "trynefaktor"). Har aldri hørt navnet før vi leste det i en gml bok
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2007 #183 Skrevet 15. november 2007 Jeg synes mange av de norrøne og islandske navnene i utgangspunktet er veldig fine, f eks Vilje/Vilja, Saga, Balder osv. Men noen av disse navnene er blitt veldig vanlige og havner i Emma og Markus-kategorien (også fine navn, men vil ikke bruke et navn som fem i klassen har). Dessuten passer de ikke særlig godt til mitt eller samboerns vanlige og uglamorøse etternavn (begge har navn fra små nyryddingsgårder/små stedsnavn) - og jeg synes det er fint om hele navnet klinger bra, ikke bare at fornavnet er kjempestilig. Så jeg tror vi kommer til å velge bort endel av de spesielle navnene vi liker godt, og finne fine "vanlige norske" navn type Øystein, Hans e.l (kommer ikke på noe jentenavn akkurat nå).
Gjenglemt sykkellås Skrevet 15. november 2007 #184 Skrevet 15. november 2007 Bare styr unna disse: http://www.ssb.no/emner/02/01/fob2001/utst...vn_uvanlig.html Åh, Mikkoline var faktisk litt fint. Samelena (same-lena?) tror jeg det er tryggest å unngå... Selv har jeg sansen for et veldig sjeldent navn i slekten min som er en kvinnelig variant av et veldig vanlig mannsnavn. Noe ala Andre - Andrea, men altså er navnet veldig sjeldent brukt i den kvinnelige varianten. (Bare 24 kvinner som har det navnet nå.) Dessuten liker jeg navn hvor fornavn og etternavn begynner på samme bokstav. Noe ala Maria Mena eller Marylin Monroe for å gi noen eksempler.
Gjest imli Skrevet 16. november 2007 #186 Skrevet 16. november 2007 odin - har ikke helt sansen for norrøne navn saga - greit nok Kanskje på tide å sette seg bedre inn i norrøn mytologi? Saga er faktisk et norrønt navn. Datter av Idunn som igjen var datter av Tor og Frøya. Vårt tredje barn skal få navnet Vilje,- registrert i dette landet som et jentenavn, men var i norrøn mytologi bror til Odin og Ve. Blir mest sannsynlig født i stjernetegnet tyr så blir vel ikke verdens enkleste barn Skrev jeg at Saga ikke var et norrønt navn? Kan ikke helt se det nei...
Femiline Skrevet 16. november 2007 #188 Skrevet 16. november 2007 Dangfart... Kunne like gjerne blitt tatt rett ut fra Harry Potter serien, bare det at dette er et navn fra gammelt av
Gjest !! Skrevet 16. november 2007 #189 Skrevet 16. november 2007 Selv har jeg sansen for et veldig sjeldent navn i slekten min som er en kvinnelig variant av et veldig vanlig mannsnavn. Noe ala Andre - Andrea, men altså er navnet veldig sjeldent brukt i den kvinnelige varianten. (Bare 24 kvinner som har det navnet nå.)
Gjest !! Skrevet 16. november 2007 #190 Skrevet 16. november 2007 Selv har jeg sansen for et veldig sjeldent navn i slekten min som er en kvinnelig variant av et veldig vanlig mannsnavn. Noe ala Andre - Andrea, men altså er navnet veldig sjeldent brukt i den kvinnelige varianten. (Bare 24 kvinner som har det navnet nå.)
Gjest !! Skrevet 16. november 2007 #191 Skrevet 16. november 2007 Tar den kjapt tilbake, ja! Tok den ikke med en gang,- sorry Gejnglemt sykkellås1 Ole - Olea lissom?
Gjest nimbus Skrevet 16. november 2007 #192 Skrevet 16. november 2007 cæsar nei nei nei...det er ikke fint til en hund en gang johan eller johannessjohan er litt kjedelig, johannes blir for bibelsk for meg odin synes det er fint saga liker jeg veldig godt tyra (norsk uttale!) høres ut som storfe, tyr, kyra... martini (på en jente, -men jeg skjønner skepsisen hehe) uff nei, høres ut som amerikansk 80-talls såpe halvor kjedelig vetle fint hedda ganske fint august nei
Gjenglemt sykkellås Skrevet 16. november 2007 #194 Skrevet 16. november 2007 Tar den kjapt tilbake, ja! Tok den ikke med en gang,- sorry Gejnglemt sykkellås1 Ole - Olea lissom? Ja, var det jeg mente. Andre/Andrea var altså bare for å komme med et eksempel. Kvinnelig form av et mannsnavn - med en -a (eventuelt en -e på slutten.)
Antagonist Skrevet 16. november 2007 #195 Skrevet 16. november 2007 martini (på en jente, -men jeg skjønner skepsisen hehe) Hva med å fortsette i samme gate hos hele søskenflokken? Jack Daniel, Tia Maria (evt Pia Maria hvis ikke folkeregisteret godtar Tia), og Hans Andre (forkortet til Hans A.) Ekstra flott hvis man heter Guinness eller har et tilsvarende irsk/skotsk etternavn...
Gjest jerry Skrevet 16. november 2007 #196 Skrevet 16. november 2007 martini (på en jente, -men jeg skjønner skepsisen hehe) Hva med å fortsette i samme gate hos hele søskenflokken? Jack Daniel, Tia Maria (evt Pia Maria hvis ikke folkeregisteret godtar Tia), og Hans Andre (forkortet til Hans A.) Ekstra flott hvis man heter Guinness eller har et tilsvarende irsk/skotsk etternavn... hihi kanskje litt rart. men akkurat martini syns jeg er så fint. kan kanskje heller bruke martina da. hva syns dere om det?
Concertina Skrevet 16. november 2007 #197 Skrevet 16. november 2007 martini (på en jente, -men jeg skjønner skepsisen hehe) Hva med å fortsette i samme gate hos hele søskenflokken? Jack Daniel, Tia Maria (evt Pia Maria hvis ikke folkeregisteret godtar Tia), og Hans Andre (forkortet til Hans A.) Ekstra flott hvis man heter Guinness eller har et tilsvarende irsk/skotsk etternavn... Vi trodde vi muligens hadde truffet rett da vi var på weekendtur for noen uker siden og, tenkte vi skulle følge denne kjendis-trenden om å oppkalle barnet etter hvor det er laget: Dan Mark er da et vakkert navn? ...jeg bør vel være sjeleglad for at det ikke klaffet
Gjenglemt sykkellås Skrevet 16. november 2007 #198 Skrevet 16. november 2007 Det finnes folk som heter Kai Jack og Frank Rike.
Concertina Skrevet 16. november 2007 #199 Skrevet 16. november 2007 Vårt tredje barn skal få navnet Vilje,- registrert i dette landet som et jentenavn, men var i norrøn mytologi bror til Odin og Ve. Blir mest sannsynlig født i stjernetegnet tyr så blir vel ikke verdens enkleste barn Vilje var kjempefint, men jeg synes det klinger best som jentenavn...men det er vel kanskje en vanesak Tyren er dog ikke så vanskelig av seg da, rolige tålmodig og sindige mennesker... Samboeren min er tyr og passer beskrivelsene perfekt, og godt er det for en skorpion som meg
Catanova Skrevet 22. november 2007 #200 Skrevet 22. november 2007 Vet det er flere tråder om dette her, men lager en til. Hvilke "rare" navn er vakre? Har dere laget navn selv dere synes nydelige som andre rister på hodet til? Jeg er ikke gravid, men elsker kjempespesielle navn. Vil gjerne høre andres forslag Nikaia? Jeg er også kjempe glad i spesielle navn. vil gjerne at barna mine skal hete: Wilhelmina og Cornelius <3 elsker de navna.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå