Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet det er flere tråder om dette her, men lager en til.

Hvilke "rare" navn er vakre?

Har dere laget navn selv dere synes nydelige som andre rister på hodet til?

Jeg er ikke gravid, men elsker kjempespesielle navn. Vil gjerne høre andres forslag

Hva synes dere om;

Torin/Thorin?

Nikaia?

Skrevet

Jeg synes vel egentlig sånn finne-på-selv-navn ofte virker litt jålete og pretansiøse. Har ikke helt sansen for den måten å gjøre seg spesiell/interessant på - synes man heller skal tenke på barnet som skal leve med dette navnet hele livet.

Skrevet

Hihi Thorin er jo en dverg...

Forøvrig er jeg veldig enig med Imli!

Skrevet

Kommer an på, kan virke litt jålete/pretensiøst, men kan være kult også! Tror det er bedre med et spesielt navn enn å hete det samme som 3 andre i klassen... Men man kan jo finne spesielle navn som ikke er rare. Enig i at Thorin er en dverg...

Skrevet

Begge mine unger har spesielle navn.

De kjenner historien bak navnene sine. Den ene har et navn hvor under 20 personer har her i landet. Vi visste ikke om de andre da h*n fikk navnet sitt. H*n har en skrivemåte som h*n kanskje er alene om.

Eneste aberet er at navnet må staves dersom andre skal skrive det. Helt greit for etternavnene må også staves selv om de egentlig er veldig greie.

H*n som har det mest spesielle navnet er stolt av det. Også fordi h*n kjenner historien bak.

Skrevet
Begge mine unger har spesielle navn.

De kjenner historien bak navnene sine. Den ene har et navn hvor under 20 personer har her i landet. Vi visste ikke om de andre da h*n fikk navnet sitt. H*n har en skrivemåte som h*n kanskje er alene om.

Eneste aberet er at navnet må staves dersom andre skal skrive det. Helt greit for etternavnene må også staves selv om de egentlig er veldig greie.

H*n som har det mest spesielle navnet er stolt av det. Også fordi h*n kjenner historien bak.

Det er jo det som jeg tenkte på og. Ikke å være spesiell for å være interessant eller noe sånt, men å ta et navn det er historie bak og gjøre det til sitt eget.

Vil ikke at barna skal bli mobbet heller. Vet om to som heter Thorin, de er barn da, vet ikke om noen voksen. Tenkte at det var en fin avart av Tore :) Hihi hvorfor er det dverg?? hihi Det hadde jeg aldri tenkt

Nikaia er en kombinasjon av NIKolai og KAIA, som er mine besteforeldre som betyr veldig mye for meg, men tro det kan blir litt sært.

Lker og Amelia, er bare bytte av to bokstaver, men synes det er veldig fint

Skrevet
Det er jo det som jeg tenkte på og. Ikke å være spesiell for å være interessant eller noe sånt, men å ta et navn det er historie bak og gjøre det til sitt eget.

Vil ikke at barna skal bli mobbet heller. Vet om to som heter Thorin, de er barn da, vet ikke om noen voksen. Tenkte at det var en fin avart av Tore :) Hihi hvorfor er det dverg?? hihi Det hadde jeg aldri tenkt

Nikaia er en kombinasjon av NIKolai og KAIA, som er mine besteforeldre som betyr veldig mye for meg, men tro det kan blir litt sært.

Lker og Amelia, er bare bytte av to bokstaver, men synes det er veldig fint

Da må det jo være en spesiell grunn til at man velger dette navnet da, ikke bare finne på en "spesiell" grunn? Da er man jo tilbake til utgangspunktet...

Hvorfor ikke bare bruke Nikolai eller Kaia da?

Amelia er et egent navn - det er ikke Amalie med bokstavbytte!

Skrevet
Da må det jo være en spesiell grunn til at man velger dette navnet da, ikke bare finne på en "spesiell" grunn? Da er man jo tilbake til utgangspunktet...

Hva mente du med det?? :)

Vet at det ikke bare er et bokstav bytte. Jeg vet det er et eget navn, et fint navn.

Nikolai er fint, og kommer til å bruke det hvis jeg får gutt. Det var det siste jeg sa til bestefar rett før han døde, så hvis jeg da får jenter da, må jeg jo ha et alternativ. :) synes ikke nikoline er så fint.

Synes ikke Kaia er så fint, og mange andre grunner som gjlr at jeg ikke kan bruke det rent, men det skal jeg ikke ta her.

Derfor det ble Nikaia. Synes du det er så ille? hihi :)

Skrevet

Jeg har et veldig spesielt navn, og var helt alene om det når jeg vokste opp. Første gang jeg møtte noen som het det samme var når jeg var over 20 år gammel. Nå har det plutselig blitt et populært navn blant småjenter og jeg skvetter hver gang jeg hører noen roper navnet mitt på gaten. Er ikke vant til at noen heter det samme som meg. Men det var veldig stas å hete noe ingen andre het når jeg var liten. (det er ikke et norsk navn, men et svenskt som heller ikke var vanlig i sverige når jeg var liten)

tingeling

Skrevet
Hva mente du med det?? :)

At det virker litt søkt å finne på en historie bak et navn bare for å virke mer legitim når man vil bruke et rart navn...

Skrevet
At det virker litt søkt å finne på en historie bak et navn bare for å virke mer legitim når man vil bruke et rart navn...

Hm tror kanskje du misforsto meg litt. :)

De navnene som er nevnt i ts er det en grunn bak, ikke noe mer med det. Men ja jeg liker annderledes og spesielle navn OGSÅ og trenger ingen grunn for å synes det :)

Synes du det er teit, så er det helt ok :)

Så lenge ikke barnet må slite pga navnet sitt, så er spiller det vel ingen rolle hva de heter? Så lenge man er fornøyd og føler noe for et navn?

Skrevet (endret)

Thorin er en dverg i LOTR / Ringenes herre og Hobbiten.... :)

Tror veldig mange kommer til å legge merke til det nå!

Endret av Bokormen
Skrevet
Hm tror kanskje du misforsto meg litt. :)

De navnene som er nevnt i ts er det en grunn bak, ikke noe mer med det. Men ja jeg liker annderledes og spesielle navn OGSÅ og trenger ingen grunn for å synes det :)

Synes du det er teit, så er det helt ok :)

Så lenge ikke barnet må slite pga navnet sitt, så er spiller det vel ingen rolle hva de heter? Så lenge man er fornøyd og føler noe for et navn?

Nei, man trenger ingen grunn for å bruke et navn, annet enn at man liker det, så derfor skjønner jeg ikke hvorfor alle de som bruker spesielle/rare navn på ungene sine alltid føler trang til å forsvare navnevalget sitt ved å finne på en eller annen søkt eller sentimental historie om hvorfor det navnet betyr mye for dem.

Jeg personlig synes slike navn bare virker teite, men hver sin smak.

Skrevet

Jeg liker navnet Martinius veldig godt. Mamma missliker det veldig og der andre rister på hodet av det. I tillegg til at jeg synes nanvnet er fint (mannen liker det også) så er det brukt i familien til mannen min langt bakover i genrasjoner

Annonse
Skrevet
Jeg liker navnet Martinius veldig godt. Mamma missliker det veldig og der andre rister på hodet av det. I tillegg til at jeg synes nanvnet er fint (mannen liker det også) så er det brukt i familien til mannen min langt bakover i genrasjoner

Martinius har jeg sett på mange gamle gravstøtter i alle fall ;)

Skrevet

Ja det er kjempefint. hvis dere liker det begge to, så hvorfor ikke??

Skrevet

Jeg er gjesten som har to barn med spesielle navn.

Har da ikke funnet opp en historie for å legitimt kunne bruke navnene.

Ja, jeg har vært veldig bevisst på at navnet ikke skulle være veldig vanlig. Selv har jeg et navn som flere i klassen hadde. Dersom noen roper etter meg så svarer jeg ikke. Jeg ønsket navn som når noen prater om barnet så må de ikke alltid spørre om hvilket barn fordi så mange har samme fornavn.

Et av navnene er først kjent på 900-tallet her i Norge og det knytter seg litt info om bruk av navnet i ulike deler av landet. Det andre er til dels vanlig, men med en litt uvanlig vri. Endelsen er et grammatisk utrykk som betyr at dette er h*ns navn eller våres barn.

Skrevet
Jeg er gjesten som har to barn med spesielle navn.

Har da ikke funnet opp en historie for å legitimt kunne bruke navnene.

Ja, jeg har vært veldig bevisst på at navnet ikke skulle være veldig vanlig. Selv har jeg et navn som flere i klassen hadde. Dersom noen roper etter meg så svarer jeg ikke. Jeg ønsket navn som når noen prater om barnet så må de ikke alltid spørre om hvilket barn fordi så mange har samme fornavn.

Et av navnene er først kjent på 900-tallet her i Norge og det knytter seg litt info om bruk av navnet i ulike deler av landet. Det andre er til dels vanlig, men med en litt uvanlig vri. Endelsen er et grammatisk utrykk som betyr at dette er h*ns navn eller våres barn.

nå ble jeg nyskjerrig ooooo.

fikk veldig lyst til å høre hvilke navn hehe (pm?)

at thorin var fra LOTR har jeg ikke tenkt på, så første filmen,mest fordi det er en kult film, sovnet i kinosalen under nr to og nr 3 surra på dvd mens jeg vasket vinduer og støvsugde, (hvilket jeg hater og gjøre) men filmen var så døll, at alt annet ble interessnant. Fine alver og spesiellt fin orlando Bloom legolas. resten er altfor voldelig og ja meg om det.

er denne thorin saken snill eller slem?

Skrevet
nå ble jeg nyskjerrig ooooo.

fikk veldig lyst til å høre hvilke navn hehe (pm?)

at thorin var fra LOTR har jeg ikke tenkt på, så første filmen,mest fordi det er en kult film, sovnet i kinosalen under nr to og nr 3 surra på dvd mens jeg vasket vinduer og støvsugde, (hvilket jeg hater og gjøre) men filmen var så døll, at alt annet ble interessnant. Fine alver og spesiellt fin orlando Bloom legolas. resten er altfor voldelig og ja meg om det.

er denne thorin saken snill eller slem?

Han blir litt for besatt av gull og edelstener, og er vel på det viset litt slem. Men ettersom Hobbiten er en barnebok så er han ikke akkurat Sauron-slem.

Jeg ser forøvrig ikke hvorfor man skal unngå et navn bare fordi det er spesielt. Jeg synes det er fint med mangfolk i navneveien også. Jeg gikk i en klasse med 4 Stian'er, 3 Elisabeth'er, 3 Morten'er, og 3 Cecilie'er... Vi var 26 stk i klassen, men hvis man bare listet opp de forskjellige fornavnene skulle man neimen ikke tro det.

Alle navn har jo vært nye en eller annen gang. Jeg ser ikke hvorfor det er galt å finne på nye, med mindre det er av typen Vaginia eller noe sånt...

Jeg har forøvrig et ekstremt vanlig etternavn, blant de 3 største, og -likevel- staver folk det feil oftere enn de staver det rett...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...