Gå til innhold

Faddere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter med gjestelisten og prøver å kutte ned mest mulig uten å fornære altfor mange eller fullstendig bryte skikk og bruk.

Hvor vanlig er det at man inviterer faddere? Går fadderer "foran" tanter/onkler når man kutter i listen, eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil vel tro at det er naturlig å invitere faddere, før tanter og onkler, men det er vel kanskje naturlig dersom en har et forhold til disse personene.

Selv har jeg bare familiemedlemmer som mine faddere, men min mann har noen faddere han ikke har kontakt med i det hele tatt. Venner som foreldrene hadde da han ble født. DISSE er det ikke naturlig å invitere.....

Gjest Frysepulver
Skrevet

Jeg mener familie bør prioriteres foran faddere - men jeg ville ikke nedprioritert faddere :)

Gjest *marie*
Skrevet

Dersom man ikke har kontakt med fadderne sine,ser jeg ingen grunn til å invitere de.

Gjest Veronica Mars
Skrevet (endret)

--

Endret av Gjesten
Gjest Frysepulver
Skrevet

I de tilfellene hvor man ikke ha sett fadderne sine på pr og dag og verken brudepar eller foreldrene har kontakt med disse ser jeg ikke noe poeng i å invitere de jeg heller

Skrevet

tror faddere kuttes før tanter og onkler men er ikke sikker. personlig, går mine gudforeldre foran mine egne foreldre. De har stilt opp for meg i hele mitt liv, og er alltid der for meg. Utenom disse har jeg tre faddere, en ene er min onkel som jeg har mye kontakt med, han blir selvfølgelig invitert. ei annnen fadder er død, så ja. Siste fadderen tror jeg jeg har møtt en gang, og aldri etter jeg kom i tenårene, vet hva hun heter til fornavn bare, så hun blir ikke invitert.

jeg vil med det påpeke at det er veldig individuellt om man inviterer de eller ikke. jeg deler de opp glatt, og inviterer de jeg har kontakt med.

Det er ofte lett og kutte ut både tanter, onkler og søskenbarn. Hvis det bare er ei tante eller et søskenbarn du vil ha der, går nok det bra, hvis du derimot vil ha halvparten av tanter onkler og søskenbarn, begynner det å bli vanskeligere. Jeg sitter hvertfall i den siste problemstillingen selv. Bikker da mellom 80 og 100 gjester ca. Deter endel penger, for å invitere mennesker man aldri snakker med og som aldri tar kontakt.

Det kan jo og hende at de ikke kommer?? Vet ikke hvordan din familie er jeg? Er det sånn at du kan invitere noen du ikke tror vil komme? Eller kommer alle som blir invitert?

Skrevet

Om man ikke har noe som heslt forhold til fadderene, så er det kanskje greit, men sånn generelt sett anser jeg faddere som å stå "over vanlige tanter og onkler" på lista. Men, jeg har bare familiemedlemmer som faddere da.

Så i mitt hode var "minimumslista": Foreldre, søsken, besteforeldre og faddere.

Plasserte mine faddere "høyt" på bordet, men må ærlig innrømme at det neppe var slik med mannens. Jeg vet ikke shvem som er fadder på ham, han visste det knapt selv. Tror muligen det var de to tantene (og tilhørende onkler da) som ikke kom, når jeg tenker meg om, det er vel årsaken til at vi ikke plasserte dem "høyt"....

Faddere inviterer man normalt sett ja. Men dersom det er snakk om "venner av foreldrene som ingen har hatt kontakt med de siste 20 årene", så er det vel en litt annen sak. (Nok en grunn til at jeg er tilhenger av å holde faddere i familie/slekt, når noen lover å bidra til å gi et barn en kristen oppdragelse er det jo greit om de i alle fall SER barnet en gang i året eller så... men det er en annen sak)

Skrevet

Vet ikke hva som er "etiketten", men jeg ville prioritert faddere foran tanter og onkler. Det avhenger nok av hvilken kontakt man har med dem.

Skrevet
Sitter med gjestelisten og prøver å kutte ned mest mulig uten å fornære altfor mange eller fullstendig bryte skikk og bruk.

Hvor vanlig er det at man inviterer faddere? Går fadderer "foran" tanter/onkler når man kutter i listen, eller?

Jeg mener at både faddere og tanter/onkler er "selvskrevne" gjester, så (om nødvendig) ville jeg ha forsøkt å kutte gjestelisten et annet sted.

Skrevet
Jeg mener at både faddere og tanter/onkler er "selvskrevne" gjester, så (om nødvendig) ville jeg ha forsøkt å kutte gjestelisten et annet sted.

Jeg ville mye heller prioritert venner, det er tross alt de man har mest kontakt med og som betyr mest.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...