Solknapp Skrevet 3. november 2007 #1 Skrevet 3. november 2007 Vi er ett par som (endelig) har bestemt oss for å skaffe oss en katt. Jeg forsøker å være mest mulig forberedt, og har bestilt boken "alt om katten min" via bokklubb. Jeg er veldig klar for å få denne katten, men vil samtidig at det skal være en 100% gjennomtenkt handling. Kan dere som har katt fortelle meg hva vi må være forberedt på? Vi vil ha en kattunge, det blir innekatt og kjønnet har vi ikke bestemt. Hva er det mest negative ved å ha katt? Burde jeg regne med å ta fri fra jobb i begynnelsen? Og hva er greit å handle inn på forhånd? (foruten mat, leke, seng/bur og kattetoalett) Siste ting... Vi har en veldig dyr designer sofa... Jeg ser for meg at det kan gå litt hardt utover den. Er det sånn at man kan lære katter å ikke klore spesielle steder? Evt dekke sofaen med pledd, er det noen vits? Tusen takk for svar
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2007 #2 Skrevet 4. november 2007 Her på forumet er det mange som er imot innekatter, så det kommer du sikkert til å høre her inne. Men hvis du skal ha innekatt må du få deg to stk, å ha en alene er ikke forsvarlig. Kattunger kan ikke være alene hjemme en full arbeidsdag nei. Du må være alene fra jobben i begynnelsen. Når det gjelder kattunger og sofaen: problemet for kattunger er at de ikke har like god kontroll på klørne og de bruker klørne for å komme seg opp steder en voksen katt bare ville hoppet opp. Kombinasjonen pen og dyr designsofa og vill og ustyrlig kattunge lar seg ikke gjennomføre! Utstyr: kattekasse, kattesand, transportbur, leker, klorebrett osv. Fortsett å lese om katter og kattehold. Står mye også på nettet, men man må være kritisk til det man leser også. Husk at også innekatter må vaksineres og kastreres! :katt:
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2007 #3 Skrevet 4. november 2007 Takk for svar. Jeg er litt mot innekatter selv, men har to naboer som har innekatter og de virker veldig lykkelige. Vi vil heller ikke at det skal være en egoistisk beslutning, katten/e må ha det bra, derfor driver jeg nå og vurderer dette opp og ned... Sofaen får heller bare gjennomgå
Tabris Skrevet 4. november 2007 #4 Skrevet 4. november 2007 Jeg vil sterkt anbefale at du ikke har katten som innekatt. Å få lov til å gå fritt ute er så grunnleggende at alle dyr burde få lov til det. Kattekasse, sand, kattungemat og matskåler er vel det du trenger å ha klart i hus før kattungen kommer. Det kan også være lurt å kjøpe et reisebur og gradvis venne den til å være der, så blir det lettere når dere skal reise til dyrlegen (vaksine o.l.). Når det gjelder sofaen, så kan du sprute med vannflaske når den kvesser klørne der. Ellers høres det ut som om det er en gjennomtenkt avgjørelse.
la Flaca Skrevet 4. november 2007 #5 Skrevet 4. november 2007 Vi er ett par som (endelig) har bestemt oss for å skaffe oss en katt. Jeg forsøker å være mest mulig forberedt, og har bestilt boken "alt om katten min" via bokklubb. Jeg er veldig klar for å få denne katten, men vil samtidig at det skal være en 100% gjennomtenkt handling. Kan dere som har katt fortelle meg hva vi må være forberedt på? Vi vil ha en kattunge, det blir innekatt og kjønnet har vi ikke bestemt. Hva er det mest negative ved å ha katt? Burde jeg regne med å ta fri fra jobb i begynnelsen? Og hva er greit å handle inn på forhånd? (foruten mat, leke, seng/bur og kattetoalett) Siste ting... Vi har en veldig dyr designer sofa... Jeg ser for meg at det kan gå litt hardt utover den. Er det sånn at man kan lære katter å ikke klore spesielle steder? Evt dekke sofaen med pledd, er det noen vits? Tusen takk for svar Er du fast bestemt på å ha innekatt får man vel forholde seg til det. Men da må du være klar over at det ikke fungerer særlig godt for mange katter. De færreste trives optimalt inne, det er liksom ikke sånn de er skrudd sammen. Så den beste researchen du kan gjøre er å sette deg inn i hva slags forutsetninger som gjør at katten kan trives inne. Egenskaper den bør ha. Råder deg til å vurdere en Ragdoll. Tror det må være den eneste rasen jeg den kjenner til som generelt kan fungere tilfredsstillende som innekatt. Anskaffer du en huskatt vet du overhodet ikke hva du får, men kan selvfølgelig ha flaks. To katter er et must når de ikke får gå ut. Tror du kan ta det helt med ro med den sofaen din. Legg et pledd over den mens kattene er helt små, så går det bra. Monter klorebrett et sted du vil at katten skal kvesse klørne sine, og spray den med kattemynte på forhånd. Etter et par dager kan du også begynne å disiplinere litt, lære dem at det ikke er lov til å "ta av" på dofan. Legg innflyttingen til en ferie/ langhelg. På den måten går oppdragelsen av pusene lettere, og de knytter seg fortere til deg. Når det gjelder kjønn anbefales hannkatt. Hukatter er generelt mindre sosiale, kan være humørsyke og er mindre kjælne jevnt over. Ingenting negativt å si om det å ha katt. Vår pusegutt er som en liten hund, men krever minimalt i forhold. Herlig
Solknapp Skrevet 4. november 2007 Forfatter #6 Skrevet 4. november 2007 Er du fast bestemt på å ha innekatt får man vel forholde seg til det. Men da må du være klar over at det ikke fungerer særlig godt for mange katter. De færreste trives optimalt inne, det er liksom ikke sånn de er skrudd sammen. Så den beste researchen du kan gjøre er å sette deg inn i hva slags forutsetninger som gjør at katten kan trives inne. Egenskaper den bør ha. Råder deg til å vurdere en Ragdoll. Tror det må være den eneste rasen jeg den kjenner til som generelt kan fungere tilfredsstillende som innekatt. Anskaffer du en huskatt vet du overhodet ikke hva du får, men kan selvfølgelig ha flaks. To katter er et must når de ikke får gå ut. Tror du kan ta det helt med ro med den sofaen din. Legg et pledd over den mens kattene er helt små, så går det bra. Monter klorebrett et sted du vil at katten skal kvesse klørne sine, og spray den med kattemynte på forhånd. Etter et par dager kan du også begynne å disiplinere litt, lære dem at det ikke er lov til å "ta av" på dofan. Legg innflyttingen til en ferie/ langhelg. På den måten går oppdragelsen av pusene lettere, og de knytter seg fortere til deg. Når det gjelder kjønn anbefales hannkatt. Hukatter er generelt mindre sosiale, kan være humørsyke og er mindre kjælne jevnt over. Ingenting negativt å si om det å ha katt. Vår pusegutt er som en liten hund, men krever minimalt i forhold. Herlig Tusen takk for svaret. Vi har vel mest tenkt på hannkatt/er, så det er bra. Det kommer uansett ikke som noen hastebeslutning
~Mocca~ Skrevet 4. november 2007 #7 Skrevet 4. november 2007 Her står gjerne masse av det du lurer på.. Og vær så snill å ikke gidd å lag enda en diskusjon om inne/utekatt?..
Gjest Innekatt eier Skrevet 5. november 2007 #8 Skrevet 5. november 2007 Her står gjerne masse av det du lurer på.. Og vær så snill å ikke gidd å lag enda en diskusjon om inne/utekatt?.. Her står gjerne masse av det du lurer på.. Og vær så snill å ikke gidd å lag enda en diskusjon om inne/utekatt?.. Det er nesten så det ikke går ann her inne å fortelle at katten skal være innekatt uten at de vante brukerne skriver om ulempen ved det. Kan dere la det være for en eneste gangs skyld? Kjære trådstarter Så koselig det skal bli med katt for deg og din partner.Fin tråd som Mocca la ut. Fortell om katten din da ts:)
Solknapp Skrevet 5. november 2007 Forfatter #9 Skrevet 5. november 2007 Her står gjerne masse av det du lurer på.. Og vær så snill å ikke gidd å lag enda en diskusjon om inne/utekatt?.. Tusen takk - her sto det masse nyttig! Jeg visste ikke at det var så mange sterke meninger om inne-/utekatt her...
Solknapp Skrevet 5. november 2007 Forfatter #10 Skrevet 5. november 2007 Det er nesten så det ikke går ann her inne å fortelle at katten skal være innekatt uten at de vante brukerne skriver om ulempen ved det. Kan dere la det være for en eneste gangs skyld? Kjære trådstarter Så koselig det skal bli med katt for deg og din partner.Fin tråd som Mocca la ut. Fortell om katten din da ts:) Katten/e kommer nok i hus etter nyttår, må ha litt fri for å være hjemme med den/de. Gleder oss veldig!
Lilith Skrevet 5. november 2007 #11 Skrevet 5. november 2007 Jeg vil også absolutt anbefale deg å skaffe deg to katter, så de har selskap i hverandre når dere ikke er hjemme. Det mest "negative" med å ha innekatt - i min erfaring - er at det er mer tidkrevende enn man kanskje hadde sett for seg i utgangspunktet. Katten krever en del oppmerksomhet og aktivisering. Det kan ogs gå hardt utover møblene under lek og "jakt" .. Men som la Flaca sa - legg et teppe over sofaen, så går det nok greit til katten har lært at sofaen er "fy"-område. Å leke med og aktivisere kattene er jo samtidig en god del av kosen også, da Gratulerer med katt! Du har mye kos og moro i vente :katt:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå