Gjest Gjest_Frøya_* Skrevet 3. november 2007 #1 Skrevet 3. november 2007 Hei! Jeg og samboer skal gifte oss i utlandet. Landet som bryllupet skal være i, kan ikke tilby kristen vielse, slik at vi må gifte oss borgerlig. Siden jeg er litt "småkristen" av meg, vil jeg gjerne ha en kristen velsignelse av ekteskapet i etterkant, har jo alltid også sett for meg kirkebryllup, men nå ble det jo en gang ikke slik. Er dette gjennomførbart - altså få en velsignelse av en prest etter at vi er blitt gift? Og hvordan gjennomføres i såfall dette i praksis? Det er ikke slik at jeg har veldig lyst til å finne frem brudestasen og alt stæsjet en gang til akkurat...
Gjest Gjest_Anonym_* Skrevet 3. november 2007 #2 Skrevet 3. november 2007 Hei! Det er mulig å få velsignelse av kirken. Bare ta kontakt med et kirkekontor. Jeg tror det er mulig å gjøre dette på mange måter; egen seremoni, helt enkelt på kirkekontoret, eller i en ordinær gudstjeneste (dette vet jeg ikke sikkert, men ta kontakt med ditt lokale kirkekontor så kan de sikkert hjelpe deg) Her er en link der det står litt om seremonien "Forbønn for borgerlig inngått ekteskap" http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=304 Lykke til! Håper dere får en fin og meningsfull seremoni!
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2007 #3 Skrevet 4. november 2007 Jeg giftet meg også i utlandet, og hadde en bryllupsfest hjemme i etterkant. For å skape litt mer bryllupsstemning, mottok vi forbønn for vårt borgelig inngåtte ekteskap. Dette er omtrent som en bryllupsseremoni, men presten gjør oppmerksom på at ekteskap allerede er inngått. Jeg hadde på meg en selskapskjole kjøpt for anledningen. Presten syntes dette var en flott løsning, blant annet fordi familiene fikk ta del i en seremoni i forbindelse med ekteskapsinngåelsen. Forbønn for borgelig inngått ekteskap kan absolutt anbefales
Bindi Skrevet 15. november 2007 #4 Skrevet 15. november 2007 (endret) ...... Endret 4. juni 2008 av Bindi
Pastor Knut Skrevet 15. november 2007 #5 Skrevet 15. november 2007 Hei! Jeg og samboer skal gifte oss i utlandet. Landet som bryllupet skal være i, kan ikke tilby kristen vielse, slik at vi må gifte oss borgerlig. Siden jeg er litt "småkristen" av meg, vil jeg gjerne ha en kristen velsignelse av ekteskapet i etterkant, har jo alltid også sett for meg kirkebryllup, men nå ble det jo en gang ikke slik. Er dette gjennomførbart - altså få en velsignelse av en prest etter at vi er blitt gift? Og hvordan gjennomføres i såfall dette i praksis? Det er ikke slik at jeg har veldig lyst til å finne frem brudestasen og alt stæsjet en gang til akkurat... Ingen problem. De fleste kirker har egne liturgier for velsignelse av borgerlig inngått bryllup. Den norske kirke har seremoni for dette, og det er ganskel vanlig å benytte dette :-) Lykke til.
Gjest FrodeLinda100709 Skrevet 5. april 2008 #6 Skrevet 5. april 2008 Hei! Jeg og samboer skal gifte oss i utlandet. Landet som bryllupet skal være i, kan ikke tilby kristen vielse, slik at vi må gifte oss borgerlig. Siden jeg er litt "småkristen" av meg, vil jeg gjerne ha en kristen velsignelse av ekteskapet i etterkant, har jo alltid også sett for meg kirkebryllup, men nå ble det jo en gang ikke slik. Er dette gjennomførbart - altså få en velsignelse av en prest etter at vi er blitt gift? Og hvordan gjennomføres i såfall dette i praksis? Det er ikke slik at jeg har veldig lyst til å finne frem brudestasen og alt stæsjet en gang til akkurat... vi skal gifte oss borgerlig fredag og få kristlig velsignelse av pastoren til sambo på lørdag
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå