Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Scenarioet er følgende:

X har mistet sin far, og faren var gift på nytt og hadde et barn til i det nyere forholdet.

Nå har farens kone gitt X følgende regnestykket for hvordan arven hans regnes ut:

La oss si farens formue er beregnet til en million:

1 000 000:2: 500 000 (konens andel)

Da står det igjen 500 000 som skal deles på konen, X sin søster og X. Av disse 500 000 har konen trukket fra 50 000 i arveomkostninger og begravelsesomkostninger. Altså står det igjen 450 000, og X vil arve en tredjedel, dvs 150 000.

Det jeg lurer på er hvorfor ikke omkostningene er trukket fra den ene millionen, som var farens formue, men i stedet er trukket fra den halvparten som skal deles mellom de tre.

Vet noen hva som er riktig?

Videoannonse
Annonse
Gjest ¤bella¤
Skrevet

Ikke det du spør om, men skal søsteren arve?

Skrevet

Jeg er usikker på om søsteren får sin del nå, eller om dette er penger som blir værende hos moren og som hun arver når moren går bort.

Skrevet

Om far og hans nye kone har 1 million i felles formue, er jo allerede halvparten hennes. Hans del (kr 500 000,-) skal så deles på kone og to barn. For meg høres det naturlig ut at arveomkostninger og begravelsesomkostninger skal trekkes fra de kr 500 000,- slik at kr 450 000,- deles på kone og to barn.

Skrevet

Begravelsesomkostninger skal vel trekkes fra fra den delen som faktisk er til fordeling fra arvelaters dødsbo. Dvs at om de hadde felleseie og hun derfor skal ha en halv mill av hans formue på en mill, så må selvsagt utgiftene trekkes fra den halve mill i dødsboet.

Men ektefellen har vel uansett krav på 4G, så da vil jo hun uansett ta 250' eller så. Så da er det jo ikke så mye igjen til din venn.

Skrevet

Dersom du er i tvil om det går riktig for seg så anbefaler jeg at dere tar bruk av advokat. Har nettopp vært i gjennom noe av det samme og jeg føler en trygghet på at ting er gjort korrekt siden det er en advokat som har behandlet saken. Koster noen kroner, men det er det verdt. Slipper bl.a. alle diskusjoner om det er riktig gjort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...