Gjest Gjest Skrevet 3. november 2007 #1 Skrevet 3. november 2007 Hørte nettopp en diskusjon om dette over radioen i dag, kanskje det er noe i det? Funksjonshemmede har også rett til et fullverdig sexliv. I Vestfold kan bevegelseshemmede få en hjelpende hånd fra sexhjelpere, via et offentlig støttet prosjekt. Sexhjelpere skal bistå de funksjonshemmede med alt fra råd og kunnskap om seksuelle temaer, til å ha samleie med de handikappede klientene. Det såkalte Lotus-prosjektet i Vestfold vil sette denne tjenesten i gang. Prosjektet drives i hovedsak av folk som selv er bevegelseshemmede, og har allerede fått om lag 100.000 kroner i fylkeskommunal og statlig støtte, melder NRK. Hittil har funksjonshemmede hatt to valg. Enten blir man tvunget til å bli et ikke-seksuelt menneske, eller man tyr til en prostituert. Ideen om å la sexhjelpere bistå bevegelseshemmede er hentet fra Nederland. Erfaringene derfra er at de bevegelseshemmede slutter å bruke prostituerte, og at mange har godt utbytte av å ha sex med jevne mellomrom. -Vi ser ingen grunn til å forby sexhjelperne å ha samleier med folk de besøker, sier Britt-Evy Westergård i Lotus til NRK. Men dagens forbud mot formidling og salg av seksuelle tjenester gjør at prosjektet kan rammes av hallikparagrafen. Westergård ønsker derfor å forandre loven for å gjøre sexhjelpen lovlig. Hvor er ditt ståsted i denne saken? Til moderator: Kunne du slenge opp en ja, nei, vet ikke poll?
Gjest nimbus Skrevet 3. november 2007 #2 Skrevet 3. november 2007 Men hvordan er det noe annet enn prostitusjon? Nei, dette er skikkelig ekkelt, og en sånn sexhjelper er bare et annet ord for prostituert. Man må ikke være narkohore i skippergata for å være prostituert...
Gjest Ada Blûe Skrevet 3. november 2007 #3 Skrevet 3. november 2007 Jeg jobber i helsevesenet og har absolutt ingen problemer med å forstå at viktigheten av ulike behov, blant annet behovet for et seksualliv, men denne ordningen her klarer jeg ikke gå god for. Jeg er selvfølgelig for at pasienter som trenger det, får informasjon og veiledning for å kunne ha sex med sine seksualpartnere. Men det er noe helt annet enn å leie inn damer/menn som skal være den seksualpartneren. Med all respekt - dette blir feil.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2007 #4 Skrevet 3. november 2007 Høres rart ut i mine øyne. Ingen har vel KRAV på å få ha sex, mange mennesker lever uten, av diverse grunner, selv om de gjerne skulle hatt sex med en partner. Hvordan blir dette noe annet enn prostitusjon? Bare at det er staten som betaler, ikke kunden?
Gjest Frysepulver Skrevet 3. november 2007 #5 Skrevet 3. november 2007 Dersom kommunene rundt om i landet betalte folk for å reise rundt som en slags "sexhjemmehjelp" måtte man vel han edre lovverket Da blir det offentlige hallik. Å derimot sende slike frilynte kvinner i 40-årene med batikkskjørt og hennafarget hår som er opptatt av sex og samliv rundt til par hvor en eller begge er sterkt funksjonshemmet ser jeg ikke noe galt i. Så lenge hjelperen ikke er deltagende i akten, men derimot forklarer og instruerer til det beste for parets sexliv må da være mulig. Det finnes jo mange terapeuter rundt om i dette landet som råder om ekteskap, sex osv. Ellers bør man jo åpne for en langt mer åpen praksis rundt prostitusjon - og jeg ser ikke noe galt i at funksjonshemmede kjøper seg en dame/mann å ha sex med.
Mann 42 Skrevet 3. november 2007 #6 Skrevet 3. november 2007 Funksjonshemmede burde ha mulighet til å ha et sexliv, dersom de ønsker det. Men jeg syns ikke det bør ivaretas av helsepersonell. Undervisning, veiledning, terapi og rådgivning, men ikke faktisk sex. Men derimot så kunne jo det offentlige godkjenne og følge opp prostituerte som hadde funksjonshemmede som kunder. Jeg vet at det finnes en slik ordning i Danmark.
Meaty Skrevet 3. november 2007 #7 Skrevet 3. november 2007 Men hvordan er det noe annet enn prostitusjon? Nei, dette er skikkelig ekkelt, og en sånn sexhjelper er bare et annet ord for prostituert. Man må ikke være narkohore i skippergata for å være prostituert... Bra sagt!
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2007 #8 Skrevet 3. november 2007 Men hvordan er det noe annet enn prostitusjon? Nei, dette er skikkelig ekkelt, og en sånn sexhjelper er bare et annet ord for prostituert. Man må ikke være narkohore i skippergata for å være prostituert... Til syvende og sist er alle kvinner horer. Så hva er egentlig problemet?
Gjest gjesta Skrevet 3. november 2007 #9 Skrevet 3. november 2007 Til syvende og sist er alle kvinner horer. Så hva er egentlig problemet? Nice try lillegutt
Gjest Gjest_jente_* Skrevet 4. november 2007 #10 Skrevet 4. november 2007 Til syvende og sist er alle kvinner horer. Så hva er egentlig problemet? alle norske kvinner vel og merke
Liskat Skrevet 4. november 2007 #11 Skrevet 4. november 2007 Saa vidt meg bekjent er ikke sex en menneskerett. For all del, helt OK med informativ veiledning, men saa lenge prostitusjon er ulovlig saa kan ikke staten gi dem fysisk hjelp til det.
Mann 42 Skrevet 4. november 2007 #12 Skrevet 4. november 2007 Saa vidt meg bekjent er ikke sex en menneskerett. For all del, helt OK med informativ veiledning, men saa lenge prostitusjon er ulovlig saa kan ikke staten gi dem fysisk hjelp til det. Men nå er ikke prostitusjon forbudt. Bare organisert prostitusjon.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2007 #13 Skrevet 4. november 2007 Saa vidt meg bekjent er ikke sex en menneskerett. For all del, helt OK med informativ veiledning, men saa lenge prostitusjon er ulovlig saa kan ikke staten gi dem fysisk hjelp til det. Prostitusjon er ikke ulovlig i Norge. Det er imidlertid fremmet forslag om å gjøre sexkjøp (men ikke sexsalg) forbudt. Uansett synes jeg dette er helt greit så lenge terapeuten gjør det av egen fri vilje. Hvorfor skal vi stoppe noe som åpenbart er viktig for den funksjonshemmede og som "sexhjelperen" selv velger om h*n vil gjøre eller ikke? Kjør på!
Liskat Skrevet 4. november 2007 #14 Skrevet 4. november 2007 Prostitusjon er ikke ulovlig i Norge. Det er imidlertid fremmet forslag om å gjøre sexkjøp (men ikke sexsalg) forbudt. Uansett synes jeg dette er helt greit så lenge terapeuten gjør det av egen fri vilje. Hvorfor skal vi stoppe noe som åpenbart er viktig for den funksjonshemmede og som "sexhjelperen" selv velger om h*n vil gjøre eller ikke? Kjør på! Den nye lovgivningen vil i effekt gjoere prostitusjon ulovlig, selv om det bare er kjoeperen som blir straffet. Og saa vidt jeg har faatt med meg er det meget sannsynlig at forslaget blir vedtatt. Dersom det er noe som skjer ved at det 'arrangeres' gjennom helsetjenester blir det hallikvirksomhet, med staten som hallik. Om en helseabeider selger sex, saa er vedkommende prostituert. Men hvis de absolutt vil gjoere det, saa for all del, men da maa det vaere paa eget initiativ, og ikke med hjelp fra staten paa noen maate. Jeg er forsaavidt ikke imot prostitusjon, bare saa det er sagt.
Mann 42 Skrevet 4. november 2007 #15 Skrevet 4. november 2007 DEt blir ikke hallik-virksomhet heller, med mindre staten faktisk ansetter prostituerte.
Gjest StockDama Skrevet 4. november 2007 #16 Skrevet 4. november 2007 Hva med alle de som ikke er funksjonshemmet og ikke har et fullverdig sexliv? Skal de også få hjelp eller er det diskriminering her?
Cidric Skrevet 4. november 2007 #17 Skrevet 4. november 2007 DEt blir ikke hallik-virksomhet heller, med mindre staten faktisk ansetter prostituerte. Det er ingensteds i forslaget antydet at det her er snakk om utelukkende frivillig insats, og så lenge helsemyndighetene eller andre betaler for tjenesten blir det hallikvirksomhet, jo. Selv dekning av reiseutgifter ville kvalifisere til det, faktisk.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2007 #18 Skrevet 4. november 2007 Hva med alle de som ikke er funksjonshemmet og ikke har et fullverdig sexliv? Skal de også få hjelp eller er det diskriminering her? Ja, hvis de vil betale for det og sexselgeren gjør det frivillig så er ikke det noe vi andre har noe med.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2007 #19 Skrevet 4. november 2007 Hva med alle de som ikke er funksjonshemmet og ikke har et fullverdig sexliv? Skal de også få hjelp eller er det diskriminering her? De fleste funksjonshemmede/friske har så vidt meg bekjent muligheten til å ha et sexliv på egenhånd. Dersm de velger å ikke f.eks. onanere er det noe annet enn å ikke KUNNE onanere.
jannamor Skrevet 4. november 2007 #20 Skrevet 4. november 2007 Det er egentlig en ganske vamskelig problemstilling og ta hensyn til. De funksjonshemmede, har det ofte, mye vanskeligere enn oss friske til å få sex. Blir ikke så enkelt å gå på byen å sjekke opp, og det er mange her som sier æsj!! Hvorfor sier dere æsj? Er det æsj når to friske mennekser har sex og? Er det æsj med prositiusjon hvis dere ser på de deltagende som friske attraktive mennesker? Eller er det bare æsj fordi de har en funksjonhemming??? Å si æsj, ekkelt osv til at funksjonshemmede skal ha et sexliv er ganske diskriminerende. Mange av de har fysiske plager men er som oss andre mentalt. Har dere noen gang sittet i en rullestol, og prøvd og sjekke opp et menneske? - det er vanskelig nok for mange å få venner. Til prostitusjonen. Den er jeg i mot. Sånn i hverfall at staten skal endre loven og tilate prostitusjon kun for funksjonshemmede. Prosititusjon må være lov for alle eller ingen i såfall. Men andre deler ved lotus prosjektet synes jeg er veldig bra. At de kan få rådgivning og hjelp, både til å få sex til å fungere ( dette kan være veldig vanskelig for mange) og få hjelp til å finne en partner og ha sex med, det synes jeg er veldig bra. Men ikke at pleierne skal "lette på trykket" sånn helt uten videre. De kan onanere... ?????, ja noen av de kan nok det. Men om man feks har en kraftig CP med spasmer slik at man ikke kontrollere armer, hvordan skal man da få til det? De fleste funksjonshemmede jeg kjenner, kan ikke kontrollere armene sine så mye, at de hadde klart og onanere, i hvertfall ikke uten hjelp. Og hjelper noen til fysisk, med å onanere, hva kaller man det da? ja de har krav på sexliv, og vi må legge til rette for at de skal kunne skaffe seg det og ha et fullverdigliv. Men å gjøre det ved å tillate spesialprostitusjon, synes jeg kanskje ikke er den beste løsningen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå