Gå til innhold

et eventyr: er det noen som skjønner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er 21 år og rager kun 1.55 cm over bakken.

jeg har vært slank/normalvektig hele livet (alltid veid rundt 50 kg pluss/minus 2-3 kg. etter puberteten), men fra året jeg fylte 19 år og veide 47 kg har jeg gått opp til 68 kg! det er krisestilstand og det verste er at jeg ikke har noen anelse om HVORFOR jeg har gått opp 20 kg!

-har aldri trent noe særlig

-har aldri spist mye og i store porsjoner

-spiser variert mat

-er ikke glad i fet mat og spiser "fast food" max en gang i mnd.

-spiser en sjokolade en gang i uka.

-glad i frukt og grønnsaker

jeg fikk meg ny kjæreste rett før jeg gikk opp disse kiloene på kort tid og begynte på evra p-plaster, hadde gått på trionetta piller før det. Men å slutte med plasterne gjorde ikke noe for vekta. Begynte på trionetta igjen.

SÅ begynte jeg å trene 3 ganger i uka (halvtime intervall-løping og halvtime styrketrening på store muskelområder). etter et halv år hadde jeg INGEN resultater annet enn hardere muskler. ingen vektreduksjon og ikke ned i klesstr. mistet all motivasjon og sluttet å trene etter 6 mnd.

det sliter så sinnsykt på selvtillitten, i og med at jeg har vært vant til å bruke str.x-small hele livet og nå må bruke medium/large. blir kvalm av å se meg selv i speilet :(

kan noen si meg hva som skjedde og hva jeg må gjøre? PLEASE?!

Videoannonse
Annonse
Gjest Kristin_
Skrevet

Veldig mange går på den smellen i din alder. Før den tid har pubertet, vekst etc. ofte gjort at man klarer å holde vekten borte uten å gjøre noe særlig med det. Så blir man 18-19 år, dette gjelder ikke like mye lenger, og det å smelle opp en 5-10-15 kg i den alderen er vanligere enn du tror.

Du går ikke opp 20 kg av p-piller, sorry. P-piller kan øke apetitten og binde noen kilo vann i kroppen, men det du legger på deg kommer av å spise mer enn du forbrenner.

Men som du sier selv, du har aldri trent, og spist lite. Så forbrenningen din er garantert ganske lav. Da er det lett å legge på seg. Om du trente 3 ggr i uken i 6 mnd uten å gå ned så har du enten trent alt for lett, eller så har du spist alt for mye. For å gå ned i vekt krever det å spise mindre enn man forbrenner, og går du i pluss legger du på deg, selv om det er sunt det du spiser.

Skrevet

takk for svar!

pillene sannsynligvis ikke har med dette å gjøre nei, men jeg trente veldig hardt og var veldig obs på hva jeg spiste under denne perioden. var kjempemotivert og forbrente helt garantert mer enn det jeg spiste. derfor skjønner jeg ingenting :( bare å begynne å trene igjen, for det er jo ikke no mirakelkur på dette uansett :gråte:

Veldig mange går på den smellen i din alder. Før den tid har pubertet, vekst etc. ofte gjort at man klarer å holde vekten borte uten å gjøre noe særlig med det. Så blir man 18-19 år, dette gjelder ikke like mye lenger, og det å smelle opp en 5-10-15 kg i den alderen er vanligere enn du tror.

Du går ikke opp 20 kg av p-piller, sorry. P-piller kan øke apetitten og binde noen kilo vann i kroppen, men det du legger på deg kommer av å spise mer enn du forbrenner.

Men som du sier selv, du har aldri trent, og spist lite. Så forbrenningen din er garantert ganske lav. Da er det lett å legge på seg. Om du trente 3 ggr i uken i 6 mnd uten å gå ned så har du enten trent alt for lett, eller så har du spist alt for mye. For å gå ned i vekt krever det å spise mindre enn man forbrenner, og går du i pluss legger du på deg, selv om det er sunt det du spiser.

Skrevet

Husk også at muskler veier mer enn fett. Søstra mi la seg i hardtrening for å gå ned i vekt og størrelse, ho klarte å gå ned en størrelse med hadde jo lagt på seg 2 kg!

Ho var kjempe skuffa til noen minte ho på det med at muskler veier mer! Ho ser kjempe flott ut nå :)

Skrevet (endret)
Husk også at muskler veier mer enn fett. Søstra mi la seg i hardtrening for å gå ned i vekt og størrelse, ho klarte å gå ned en størrelse med hadde jo lagt på seg 2 kg!

Ho var kjempe skuffa til noen minte ho på det med at muskler veier mer! Ho ser kjempe flott ut nå :)

Shamu sier jo at hun ikke har gått ned i størrelse.

Shamu: Hvis du virkelig har spist mindre enn du har forbrent bør du ta deg en tur til legen og få sjekket stoffskiftet. Det er veldig vanskelig å ikke gå ned i vekt hvis man inntar mindre enn man forbrenner. Men mange undervurderer hvor mye de spiser, telte du kalorier?

Endret av Quirky
Gjest Kristin_
Skrevet

Signerer Quirky. Veldig mange undervurderer kaloriinntak og overvurderer kalorier forbrent under trening. Så med mindre du har telt kalorier (nøye) kan man ikke si noe om man har gått i underskudd eller overskudd. Evt kan man få sjekket stoffskiftet, og det er en kjapp blodprøve hos legen unna.

Gjest Tigress
Skrevet

Du har nok knaska i deg for mye, ja... Når du bare rager 155cm over havet er det ikke mye du trenger for å holde deg i live, mye mindre enn det du fint klarer å jafse i deg på en dag du ikke spiser så mye...

Skrevet

jeg har ikke telt kalorier slavisk, men kan gi et eksempel på hva jeg kunne spise iløpet av en dag:

frokost: 2 knekkebrød eller et grovt rundtstykke med egg eller skinke og brellett-margarin.

lunsj: salat med omtrent en ts dressing

middag: laks/kylling/magert kjøtt ca.150 gr, delt tallerkenen i 4 da seff. med halvparten grønnsaker og 1/4 dels karbohydrater.

mellommåltider: frukt av forskjellige slag/neve med nøtter

men som sagt, jeg koste meg med litt godteri i helgene.

jeg tror kristin har rett, at forbrenninga mi har stoppet opp. kan legen sjekke opp det og eller`?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...