Nabodama Skrevet 3. november 2007 #1 Skrevet 3. november 2007 Datteren går i 10. klasse nå, og til våren skal de på klassetur. Fikk lapp i går om at barn og minst en av foreldrene måtte møte opp mandag kveld, evt tirsdag også, for rundvask i barnehage. Møteplikt. Klassekontaktene har inngått denne avtalen, som gir 12000 til klasseturen, uten å informere om det eller forespørre om den generelle mening blant foreldrene. Selv har jeg en jobb som krever så mye nå at jeg er helt utslitt på ettermiddag/kveld. Derfor er fritiden hellig for tiden. I tillegg har jeg nakke/skulderproblemer, noe som gjør at jeg må unngå malearbeid, rundvask osv, ellers er jeg arbeidsufør de nærmeste dagene etterpå. Jeg går ut fra at det er flere som meg, med enten fysiske plager og/eller krevende jobber. Uansett er det møteplikt både for barn og voksne, uten navn eller tlf til kontaktperson. Unnlater jeg å møte, vil dette være ekkelt for datteren.....møter jeg, får jeg trøbbel etterpå med smerter. Jeg har allerede sagt nei til å holde et innlegg på et møte den kvelden, pga helsa. Og mannen kan ikke møte, han er bortreist. Hva kan kreves av foreldrene i denne sammenhengen? Har klassekontaktene mandat til å kunne forlange oppmøte av foreldre? Ettersom det er ungene som skal på tur, er det ikke da ungene som skal samle inn penger, denne gangen ta rundvask i barnehage? De er tross alt 15 år, og burde selv ta ansvar for inntjening til skoleturen. Burde det ikke være mulighet for at foreldrene kan betale (spare) mer hvis de ikke kan/vil møte opppå slike ting?
Orestes Skrevet 3. november 2007 #2 Skrevet 3. november 2007 Jeg ville dratt, tatt kontakt med ansvarlig person når vi ankom, og gjort oppmerksom på at dessverre kunne jeg bare bidra med skyss for dattra den kvelden, grunnet helsemessige problemer. Jeg ville også påpekt at det hadde vært en ide å ha kontaktinformasjon på den lappen som ble sendt ut.
Gjest Mayamor Skrevet 3. november 2007 #3 Skrevet 3. november 2007 Har ikke dette blitt snakket om før? Er det en klassekontakt eller to som har bestemt dette på vegne av alle? I så fall hadde jeg gjort som sagt over; møtt opp og forklart hvorfor jeg ikke kunne jobbe. Har du evt en Søster, svigerinne, svoger, mor, svigermor, veninne, el som kunne hjulpet deg denne gangen, så tar du en gjentjeneste for hxn en annen gang? Vi vet at i 7 klasse på vår skole er det elevens foreldre og elever som arrangerer 17 mai. Men dette er noe en vet allerede når barna begynner på skolen, så en har mange år og se fram til evt grue seg til. Der er det møteplikt, men det er visstnok alltid foreldre som vrir seg unna da de kan eller vil av ymse grunner (noen gode, andre dårlige). Det er ikke alle det passer for å jobb dugnad, og det synes jeg bør respekteres. På den annen side: dersom ingen gidder å jobbe dugnad; hva da? Jeg vet der var en skole i Bergen som ikke fikk avviklet 17 mai feiring for barna da det var så få foreldre som stilte opp, så det er jo også verd en tanke.
Nabodama Skrevet 3. november 2007 Forfatter #4 Skrevet 3. november 2007 Har ikke dette blitt snakket om før? Er det en klassekontakt eller to som har bestemt dette på vegne av alle? I så fall hadde jeg gjort som sagt over; møtt opp og forklart hvorfor jeg ikke kunne jobbe. Har du evt en Søster, svigerinne, svoger, mor, svigermor, veninne, el som kunne hjulpet deg denne gangen, så tar du en gjentjeneste for hxn en annen gang? Vi vet at i 7 klasse på vår skole er det elevens foreldre og elever som arrangerer 17 mai. Men dette er noe en vet allerede når barna begynner på skolen, så en har mange år og se fram til evt grue seg til. Der er det møteplikt, men det er visstnok alltid foreldre som vrir seg unna da de kan eller vil av ymse grunner (noen gode, andre dårlige). Det er ikke alle det passer for å jobb dugnad, og det synes jeg bør respekteres. På den annen side: dersom ingen gidder å jobbe dugnad; hva da? Jeg vet der var en skole i Bergen som ikke fikk avviklet 17 mai feiring for barna da det var så få foreldre som stilte opp, så det er jo også verd en tanke. Nei, det er ikke snakket om før, og vi har ikke fått annen info enn lappen hvor det sto at vi skulle møte opp med kake, kaffe, veskemidler osv, og at det var møteplikt....uten noen kontaktinfo. Fordi jeg ikke har helse til rundvask, eller i det hele tatt overskudd, vil jeg heller ha mulighet til å betale min del av denne jobben. Men skulle alle gjort det, ville det jo ikke blitt vasket noe. Derfor etterspør jeg om dette kan kreves av foreldrene. Og etter min mening burde det vært mulighet til å si noe om det på forhånd, før klassekontaktene inngikk avtalen. I tillegg bør det først og fremst være barnas jobb, og da møteplikt for dem, ikke for foreldre. Jeg har ikke familie her i det hele tatt, men synes heller ikke en bør belaste andre med dette.
Gjest Helen Parr Skrevet 3. november 2007 #5 Skrevet 3. november 2007 Jeg mener dette er en type avgjørelse som ikke klassekontaktene alene skulle ha inngått på vegne av andre foreldre. Dette burde blitt diskutert på foreldremøte slik at det var en mulighet for andre å komme med innspill. Dessuten er jeg ofte av den oppfatning at slike ting burde baseres på valgfrihet, men at man bidrar på annet vis, for eksempel ved å betale for tilsvarende hjelp. I barnehagen vår er det bestemt at vi kan betale oss fri fra dugnad, og det synes jeg er et greit tilbud. Erfaringen fra det siste året er at det er langt færre som betaler seg fri fra dugnad enn de som klager over dugnaden i utgangspunktet. Alt i alt synes jeg det ikke er urimelig av deg å si at du ikke har anledning til å være med denne gangen.
Gjest lillebøll Skrevet 3. november 2007 #6 Skrevet 3. november 2007 For en merkelig ting å gjøre. Trodde virkelig det var ungene som skulle tjene penger til klassetur. Jeg hadde nok kjært din datter dit og forklart situasjonen slik som sagt over. Synes dette er latterlig frekt.
Gjest Gjest_Julie_* Skrevet 3. november 2007 #7 Skrevet 3. november 2007 Barnehagen har glemt å spørre foreldrene før de inngikk avtaler på vegne av foreldrene. Det er uprofesjonelt og skaper misnøye. Barnehagen bør gjøres oppmerksom på at de ikke kan gjøre slikt i fremtiden.
Nabodama Skrevet 3. november 2007 Forfatter #8 Skrevet 3. november 2007 For en merkelig ting å gjøre. Trodde virkelig det var ungene som skulle tjene penger til klassetur. Jeg hadde nok kjært din datter dit og forklart situasjonen slik som sagt over. Synes dette er latterlig frekt. Ja, det er det jeg synes også. Og som deg, mener jeg dette er ungenes jobb.
Gjest Marillia Skrevet 3. november 2007 #9 Skrevet 3. november 2007 Jeg tror jeg hadde blitt ganske så irritert om jeg hadde fått en slik lapp. Sånne ting bør man diskutere på foreldremøte på forhånd - ikke alle har mulighet til å stille på kort varsel, eller stille pga sykdom.
Nabodama Skrevet 3. november 2007 Forfatter #10 Skrevet 3. november 2007 Jeg mener dette er en type avgjørelse som ikke klassekontaktene alene skulle ha inngått på vegne av andre foreldre. Dette burde blitt diskutert på foreldremøte slik at det var en mulighet for andre å komme med innspill. Dessuten er jeg ofte av den oppfatning at slike ting burde baseres på valgfrihet, men at man bidrar på annet vis, for eksempel ved å betale for tilsvarende hjelp. I barnehagen vår er det bestemt at vi kan betale oss fri fra dugnad, og det synes jeg er et greit tilbud. Erfaringen fra det siste året er at det er langt færre som betaler seg fri fra dugnad enn de som klager over dugnaden i utgangspunktet. Alt i alt synes jeg det ikke er urimelig av deg å si at du ikke har anledning til å være med denne gangen. Fint å høre at flere har samme oppfatning:)
Nabodama Skrevet 3. november 2007 Forfatter #11 Skrevet 3. november 2007 Jeg tror jeg hadde blitt ganske så irritert om jeg hadde fått en slik lapp. Sånne ting bør man diskutere på foreldremøte på forhånd - ikke alle har mulighet til å stille på kort varsel, eller stille pga sykdom. Ja, jeg tenker generelt her, ikke bare på min egen situasjon. Det er sikkert også foreldre som har skiftarbeid, er alene med flere barn osv, som heller ikke har mulighet til å stille på slike ting. Jeg må si jeg ble rett og slett provosert av denne meldingen. Ser jeg bort fra helseproblemene mine, er jo fritiden verdifull for oss som er i full jobb, og også jobber endel på kvelder for å få ting unna. Da er det IKKE greit at andre tar seg til rette med min fritid, og forlanger møteplikt på noe som i verste fall tar to hele kvelder.
Nabodama Skrevet 3. november 2007 Forfatter #12 Skrevet 3. november 2007 Og bare i en bisetning: en latterlig ting ved dette er at ved fullt oppmøte, blir det minimum 50 personer som skal vaske denne barnehagen, 25 kaker og 25 kanner med kaffe.
Brunhilde Skrevet 3. november 2007 #13 Skrevet 3. november 2007 Du kan jo bare nekte datteren din å delta på klasseturen. Er du sikker på at dette er noe datteren din ikke visste noe om? Klasseturer pleier å planlegges i fellsskap, og du er tydeligvis informert om at det skal være klassetur. Har dere overhode ikke diskutert hvordan denne skal finansieres?
Gjest Gjest_Julie_* Skrevet 3. november 2007 #14 Skrevet 3. november 2007 Det spiller liten rolle hvor mye dere har å gjøre og hvor slitne dere er. Barnehagen har ikke rett til å inngå avtaler på vegne av andre uten å spørre/be om tillatelse først.
Gjest Marillia Skrevet 3. november 2007 #15 Skrevet 3. november 2007 Du kan jo bare nekte datteren din å delta på klasseturen. Er du sikker på at dette er noe datteren din ikke visste noe om? Klasseturer pleier å planlegges i fellsskap, og du er tydeligvis informert om at det skal være klassetur. Har dere overhode ikke diskutert hvordan denne skal finansieres? Ja, det tenkte jeg også på.
Brunhilde Skrevet 3. november 2007 #16 Skrevet 3. november 2007 Det spiller liten rolle hvor mye dere har å gjøre og hvor slitne dere er. Barnehagen har ikke rett til å inngå avtaler på vegne av andre uten å spørre/be om tillatelse først. Barnehagen har inngått avtale med klassekontaktene i 10. klasse på vegne av seg selv. Tror du har misforstått noe her, Julie.
Nabodama Skrevet 3. november 2007 Forfatter #17 Skrevet 3. november 2007 Du kan jo bare nekte datteren din å delta på klasseturen. Er du sikker på at dette er noe datteren din ikke visste noe om? Klasseturer pleier å planlegges i fellsskap, og du er tydeligvis informert om at det skal være klassetur. Har dere overhode ikke diskutert hvordan denne skal finansieres? Da de begynte i ungdomsskolen, ble det varslet om sparing kr 500 hvert halvår. Så langt greit. Datteren visste ikke mer om dette enn meg. Klassekontaktene ble valgt på et foreldremøte for ca 3 uker siden. Etter dette ingen info om noe, før denne lappen. Den ble delt ut til klassen i går, ved at en av klassekontaktene var på skolen og informerte om dette. Det jeg reagerer på her, er dette med møteplikt for foreldre og det å inngå avtaler uten å informere på forhånd. Vi har da ikke mulighet til å uttale oss om dette. For min del, er det et dilemma i forhold til jobb og helse. Jeg risikerer å måtte melde meg syk dagen derpå, og det vil jeg helst unngå. Derfor vil jeg ha mulighet til å betale min del av denne jobben, men så vidt jeg vet kan jeg ikke det, fordi det er møteplikt!
Gjest turina Skrevet 3. november 2007 #18 Skrevet 3. november 2007 Det er merkelig hvis det er bestemt at 10. klassen skal på klassetur og at finanseringen skal skje ved dugnad som f.eks vaske ned barnehage - uten at foreldrene er informert?! Hos oss diskuteres om det skal bli klassetur, hvor ungene skal reise og hvordan dette skal finansieres, det gjøres i foreldremøter av foreldrene og ikke av kun klassekontaktene. Og så går det ut informasjon til de foreldre som ikke har anledning til å stille på foreldremøtene. Og i forbindelse med dugnadene skal ungene delta for å jobbe for turen sin. Noen klasser velger dugnader, andre velger kontantinnskudd og atter andre velger en blanding av begge deler. Problemet er vel ofte at hvis det blir flertall for en klassetur og finansieringen for dette så må de foreldrene som er imot bare føye seg etter flertallet. Her tror jeg det må være noe info som ikke har kommet fram til rette adressat.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2007 #19 Skrevet 3. november 2007 Du kan jo bare nekte datteren din å delta på klasseturen. Ja, for det bidrar jo til en fantastisk oppvekst.
Brunhilde Skrevet 3. november 2007 #20 Skrevet 3. november 2007 Ja, for det bidrar jo til en fantastisk oppvekst. Ja, i like stor grad som det å betale seg ut av å delta gjør det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå