Gjest mus Skrevet 3. november 2007 #1 Skrevet 3. november 2007 hei på dere her sliter vi litt med ett barn som kjeder seg nesten hele tiden. hva gjør man ? barnet er 10år..nå oppmuntrer vi og kommer med masse forslag til hva barnet kan gjøre. barnet er hos oss deltid. men vi bor på samme sted. det er 5min å gå til det andre hjemmet. vi føler det må gå en grense for hvor mye vi skal underholde siden barnet er 10 år og stor. men ofte går barnet hvileløst omkring og sturer. det skjer aldri no og ting erhele tiden bare kjedelig. det blir tv titting men det må vi også begrense. har noen noe forslag til hva som kan gjøres ? det har pågått lenge nå og det blir slitsomt i lengden.
Amalie_85 Skrevet 3. november 2007 #2 Skrevet 3. november 2007 Til en viss grad tror jeg barn har godt av å kjede seg litt! Men har dere spurt hva barnet har lyst å gjøre eller blir det bare "vet ikke" svar? For da blir det jo litt værre. For det går jo ant å si at barnet får komme med noen innspill så dere kan prøve gjøre dagene lettere for barnet
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2007 #3 Skrevet 3. november 2007 Har desverre ikke så mange råd å komme med, ville bare si at jeg har samme problemet som deg. Hos oss er det et resultat av at vi har vært for slepphendte med tv/dataspill. Jeg har nå innført tv-tid: vi har en fast tid barna får se tv. Da vet de at tv ikke kommer på før halv åtte. Til nå har jeg ikke sett så mye forbedring, men jeg tenker at de tilslutt blir lei av å kjede seg så mye, og kanskje de da vil begynne å leke selv. Jeg tror denne faste tiden er viktig, slik at de ikke tenker at de ikke trenger å begynne med annet fordi de sikkert snart får spille/se tv.
Nabodama Skrevet 3. november 2007 #4 Skrevet 3. november 2007 Når mine barn klagde på at de kjedet seg, hadde jeg alltid flere gode forslag til dem. Ta ut av oppvaskmaskina, rydde rommet, legge sammen klær, osv....ja, det var masse ting de kunne gjøre. For var de ikke opptatt med sine ting, kunne de like godt hjelpe til. Og jeg ble lei av at de gikk rundt og klagde på kjedsomhet. For å si det sånn, etterhvert kjedet de seg aldri:) De ble veldig flinke til å finne på ting selv. Klart de måtte hjelpe til hjemme uansett, men det å få husarbeidsoppgaver å gjøre når de klagde på at de kjedet seg, var effektivt.
Gjest Mayamor Skrevet 3. november 2007 #5 Skrevet 3. november 2007 Som nevnt over; * forslag til ulike gjøremål i huset * legge kabal * spille spill med barnet (kort, monopol etc) * gi barnet en ball, badmington, hoppetau, sykkel el og be det gå ut * be barnet invitere en venn hjem til seg * lære barnet å strikke. sy, hekle * be barnet om å lese * til jul: kjøp ulike eksperiment som barnet kan syssle med og lære noe av * si at barnet kan få lage noe mat, eller bake noe * tegnesaker eller malesaker * spørre hva barnet liker, evt bostedforelder hva barnet liker der * tilbring tid med barnet, lær det å kjenne * kjøp en Playstation, ds el el og la barnet ha en tid til å spille * fisketur etc Dessuten har ikke barn vondt av å kjede seg for å vite hvor godet de egentlig har det...
Gjest mus Skrevet 3. november 2007 #6 Skrevet 3. november 2007 barnet kan komme med innspill men ofte svarer hun vet ikke. er det noe du vil gjøre? du kan ringe den og den og høre om h*n vil komme bort? enten vet ikke eller så er svaret halvhjertet ja. eller bare tja.husarbeid er barnet med på og det blir fort og ordentlig gjort men etter at barnet er ferdig så sier det: hva skal jeg gjøre nå? dette begynner å gå meg på nervene. og om barnet drar ut kommer det tilbake igjen etter halvtime/time og har på en måte gjort sitt med lek. derimot er barnet veldig nysjerrig på oss voksne. vil gjerne være med oss hit og dit og henger etter oss veldig mye. det er ingenting galt med oppmerksomhet fra våres side.vi har ofte kvelder hvor vi leier barnefilmer spiller spill og koser oss. hos oss er hun alenebarn. i det andre hjemmet har hun flere søsken.jeg tenker også på når jeg var liten. da syns jeg det beste var å være ute, leke og kose meg. jeg syns det er litt trist dette her.og vet ikke råd lenger.
Wildy Skrevet 3. november 2007 #7 Skrevet 3. november 2007 Har hun noen hobbyer hun kan holde på med også når hun er hos dere? Kanskje du holder på med noe som også hun kan begynne med?Perling, strikking,puslespill,scrapping; et eller annet som er litt koselig å holde på med.
Gjest mus Skrevet 3. november 2007 #8 Skrevet 3. november 2007 har perlet litt sammen. men det ble liksom ikke no mere av. jeg kunne ikke sitte lenge for jeg hadde andre ting å gjøre. så var interressen for det over. men jeg føler at hun skulle sitti på ett eller annet barnerom og perlet, spilt, brodert osv med en venn. delt hemmeligheter. og sånt som de fleste barn gjør. det er stadig barn på døren her, men når de spør om hun vil leke får også de halvhjertet svar. føler hun burde bygd hytte i skogen vært mer ute. kost seg med venner liksom.
Lilo85 Skrevet 3. november 2007 #9 Skrevet 3. november 2007 Hva med å prøve å få henne til å begynne å lese en bokserie, en sjanger som intr henne kankskje. Er det ingen fritidstilbud hun kan være med på, feks dansing eller noen ballidretter?
Gjest imli Skrevet 3. november 2007 #10 Skrevet 3. november 2007 Virker jo som om dere har foreslått mye. Da er det egentlig ikke annet å gjøre enn å la ungen være i fred og prøve å finne på noe selv. Unger som er vant til å bli underholdt hele tiden, har ofte problemer med å finne på ting selv. Kanskje det er det som er problemet. Jeg tror jeg ville latt ungen kjede seg litt, etter en stund finner h*n nok på noe.
Gjest mus Skrevet 5. november 2007 #11 Skrevet 5. november 2007 men hvor går grensen for hvor mye vi skal underholde barnet ? vi kan ikke la barnet gå en hel dag og kjede seg..... nå er jeg så frustrert at jeg vet ikke om jeg orker mer....
Gjest imli Skrevet 5. november 2007 #12 Skrevet 5. november 2007 men hvor går grensen for hvor mye vi skal underholde barnet ? vi kan ikke la barnet gå en hel dag og kjede seg..... nå er jeg så frustrert at jeg vet ikke om jeg orker mer.... Hvorfor ikke? Det er ikke farlig å kjede seg.
Gjest mus Skrevet 5. november 2007 #13 Skrevet 5. november 2007 helt sant imorgen skal hun til det andre hjemmet hennes. så få vi se hvirdan det går neste gang hun kommer hit..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå