ninnii Skrevet 3. november 2007 #1 Skrevet 3. november 2007 jeg må nesten le litt, hær en dag komm en av besteforeldrene på besøk og stor var overraskelsen da hun såg at vår minste gutt lekte med dukke:) (han er 2,5 år) Hun ble sjokkert,- for gutter skal da ikke leke med dukker... og jenter skal ikke leke med biler og garasje,- men det artigste kusinen til gutta vår vet om, er å komm hit på besøk å leke med biler og garasje:) Nå er det ikke sånn at minsten leker med dukka hele tiden, men han tar den frem av og til og styrer med smokk og flaske osv. Synes det er litt søtt jeg:) Storebroren pleide åsså å leke med den, men han er nå 5 år og ikke veldig intressert i "jenteleker" som han sier. Er det så rart at gutter og jenter leker med typisk "gutte og jente leker" da? Jeg synes da ikke det, men det er kansje noen som mener det.. For ordens skyld, bestemor er i 60 åran, så det har kansje noe med generasjon å gjøre??
Gjest lillebøll Skrevet 3. november 2007 #2 Skrevet 3. november 2007 Guttene her leker med dukke, biler, kasseroller, sverd osv alt ettersom. De mater babyen og steller og styrer og i neste øyeblikk blir de spist av en stor skummel hai. Tror unger har gått av å leke både gutte- og jenteleker jeg.
ninnii Skrevet 3. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 3. november 2007 Guttene her leker med dukke, biler, kasseroller, sverd osv alt ettersom. De mater babyen og steller og styrer og i neste øyeblikk blir de spist av en stor skummel hai. Tror unger har gått av å leke både gutte- og jenteleker jeg. Så enig så enig:)
Malama Skrevet 3. november 2007 #4 Skrevet 3. november 2007 Når den tid kommer, at vi har små barn, tror jeg vi skal sørge for å ha både dukker og biler i hus, uansett hvilket kjønn barnet måtte være. For barn har godt av å leke med både det ene og det andre. Jeg lekte da med min brors biler fra til til annen, og han har vel styrt med mine dukker også. Naturlig det. Vi "krever" jo av menn nå til dags at de skal være tilstede i sitt barn liv. Vi vil ha menn som er "gode fedre", og som hjelper til i hus og hjem. Da må jo vitterlig små gutter få leke med dukker, leke "familie", og stelle med kaseroller... det er jo det vi forventer de skal gjøre når de blir store... (I tillegg til mye annet rart da...)
Plym Skrevet 3. november 2007 #5 Skrevet 3. november 2007 Jeg har en gutt og en jente, og de flyr akkurat nå rundt med hvert sitt sverd i den ene hånden, og en babydukke i den andre. Men for å være ærlig så er nok preferansene vanligvis ganske stereotype. Det viktigste er at de kan velge selv.
Helen Skrevet 3. november 2007 #6 Skrevet 3. november 2007 (endret) Min 7 åring liker å leke med actionman, og da låner han som regel ei barbiedukke av søsteren sin. Har da begge dukkene i actionmanbilen. Han er veldig bevisst på at han ikke leker med barbiedukke for det er bare kjæresen til actionmannen hans som selvfølgelig må være med. Hvis noen kommenerer at han leker med barbie blir han skikkelig sint for det gjør han IKKE, han bare må ha den med for at ikke mannen hans skal bli lei seg. Endret 3. november 2007 av m@msen
Malama Skrevet 3. november 2007 #7 Skrevet 3. november 2007 Jeg har en gutt og en jente, og de flyr akkurat nå rundt med hvert sitt sverd i den ene hånden, og en babydukke i den andre. Men for å være ærlig så er nok preferansene vanligvis ganske stereotype. Det viktigste er at de kan velge selv. Tror nok ofte at preferansene er stereotype ja, men som du sier, det viktigste er at de kan velge selv. Det er derfor jeg ønsker at fremtidige barn skal ha tilgang til både "dukker og biler" uansett kjønn. Tror nok at det er stor sjangs for "typiske" preferanser, men viktig med tilbud og mulighet til valg
Gjest Emera Skrevet 3. november 2007 #8 Skrevet 3. november 2007 Enig i at de skal få velge selv. Og så lenge det finnes leker av ulike slag rundt ungene så velger de det de vil. Da datteren min var liten, sånn rundt ett år gammel, kjøpte eksmannen min lekebiler til henne. Hun verdiget dem ikke så mye som et blikk, og tok heller en dukke. Så der var det ingen vits i å prøve å påvirke. En annen sak er det at da jeg spurte ham om han hadde kjøpt dukker dersom vi hadde gutt, da korset han seg nærmest...
ninnii Skrevet 3. november 2007 Forfatter #9 Skrevet 3. november 2007 Enig i at de skal få velge selv. Og så lenge det finnes leker av ulike slag rundt ungene så velger de det de vil. Da datteren min var liten, sånn rundt ett år gammel, kjøpte eksmannen min lekebiler til henne. Hun verdiget dem ikke så mye som et blikk, og tok heller en dukke. Så der var det ingen vits i å prøve å påvirke. En annen sak er det at da jeg spurte ham om han hadde kjøpt dukker dersom vi hadde gutt, da korset han seg nærmest... Ja, er det ikke rart med disse pappaene som nesten får panikk om guttungen leker med dukker? Har en hær hjemme som ikke akkorat jubler når gutta leker med dukken, he he
Kayli Skrevet 3. november 2007 #10 Skrevet 3. november 2007 Enig i at det er viktig at de får velge selv. Jeg har selv en jente og en gutt. Da Vesla var liten hadde hun både biler og traktorer i tillegg til de typiske "jentelekene". Hun valgte selv hva hun ville leke med, og da lillebror kom til verden kunne han overta de meget pent brukte bilene til søsteren. Hun var rett og slett ikke interessert. Han har lekt litt med dukkevogner, men da har de vært kjøretøyer. Han har vært opptatt av hjulene og at de kan kjøres med, og ikke vært opptatt av å ha noen oppi. Et vennepar av meg har tvillinger, gutt og jente. De hadde nøyaktig samme leker tilgjengelige fra de var bitte små. I følge deres mor er det utrolig hvor tidlig hun kunne se at de valgte leker utfra sitt kjønn. Gutten valgte biler, jenta valgte dukker.
gaja Skrevet 4. november 2007 #11 Skrevet 4. november 2007 Problemet med å "velge selv" er at ungene veldig raskt merker hva foreldrene ønsker at de skal leke med. Hvis de får mest oppmerksomhet og positive tilbakemeldinger når de leker med dukker, så foretrekker de dukkene. Jenta mi foretrekker foreløpig bøker og duplo, men det endres nok etterhvert som hun påvirkes av barna i barnehagen. Det morsomme er at hun allerede i en alder av 7 mnd. foretrakk fargen rosa over andre farger. Jeg prøvde flere ganger å holde fram to like ting med forskjellig farge, og passet på at jeg selv ikke visste hvilken farge som var i hvilken hånd. Hun tok så å si alltid etter den rosa tingen.
Furstina Skrevet 4. november 2007 #12 Skrevet 4. november 2007 Jag trodde faktiskt att föräldrarna styrde det mesta - men jag börjar faktiskt tro mer på att en del barn gillar vissa saker mer naturligt än andra. Min son har aldrig gillat mjuka djur. Han har lekt lite med dem och han har en favorit i sängen. Men han har inte valt bamse för kvällen, gosat med dem, och haft rollekar. Han har fått en docka och en docksäng - ointressant efter första dagarna. Men bilar. Stora bilar. Med kranar. Med blåljus. och TÅG. Det har vi i och för sig uppmuntrat (för jag tycker också att stora bilar med blåljus är. Så har vi fått en lillasyster i huset. Det finns MASSOR med bilar och tåg men den enda dockan som storebror har, DEN hittade hon i ett hörn en dag och den tar hon och kramar som han aldrig har gjort. De mjuka djuren bär hon omkring på. När lillasyster besökte öppna förskolan rusade hon fram till de STORA dockorna, och kramade dem lyckligt. Fast sonen är inte helt pojkklassisk. Han har alltid gillat rosa som färg. Och glitter, och blommor och hjärtan. Men det går nog snart över, han börjar (tyvärr) lära sig av de äldre barnen att "pojkar tycker inte om rosa och lila, de tycker om blått och rött."
Susan Sto Helit Skrevet 5. november 2007 #13 Skrevet 5. november 2007 Problemet med å "velge selv" er at ungene veldig raskt merker hva foreldrene ønsker at de skal leke med. Hvis de får mest oppmerksomhet og positive tilbakemeldinger når de leker med dukker, så foretrekker de dukkene. Jenta mi foretrekker foreløpig bøker og duplo, men det endres nok etterhvert som hun påvirkes av barna i barnehagen. Det morsomme er at hun allerede i en alder av 7 mnd. foretrakk fargen rosa over andre farger. Jeg prøvde flere ganger å holde fram to like ting med forskjellig farge, og passet på at jeg selv ikke visste hvilken farge som var i hvilken hånd. Hun tok så å si alltid etter den rosa tingen. Nå er rosa en veldig fin farge da, spesielt knallrosa! Lillegutten har nemlig en knall rosa og en blå bil som er identiske, og det er den rosa som brukes mest. (Han er forøvrig frykteilig interessert i biler, til tross for at vi tidligere ikke forsøkte å oppmuntre dette. ) Tråden minner meg om at en av dukkene mine snarest må hentes ned fra loftet! Jeg tror han kunne vært veldig interessert i den nå, for han begynner å være nysgerrig på ansikter. Dukkene mine er forøvrig ganske lite brukt, for jeg var mest interessert i biler som liten...
ninnii Skrevet 5. november 2007 Forfatter #14 Skrevet 5. november 2007 Ja det var det med disse fargene og da:) 5 åringen min mener bestemt at rosa og rødt er jentefarger og blå og sort er guttefarger.) Han fant det ut da han ble sånn rundt 4 år,- påvirket av "di store" barna i b.hagen. Men på et plan er gutter og jenter kansje veldig like, dette med å klippe, lime og male? Mine gutter elsker det, samt å leke med plastelina, men da må bilene vær med i leker, for det blir så tøffe spor etter hjulene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå