Gå til innhold

Hva er det som faktisk hjelper mot halsbetennelse?

Zero

Anbefalte innlegg

Ikke anti-biotika, da det er helg nå og jeg har ikke tid til å sitte på legevakten og egentlig ikke tid til å ha halsbetennelse heller, siden jeg snart skal opp til eksamen.

Hva hjelper?

Jeg kan knapt svelge.

Varm drikke fikk jeg beskjed om å styre unna sist gang jeg hadde halsbetennelse, da det gjør at man hovner opp og det gjør det selvsagt verre.

Det finnes jo ingen halstabletter som fungerer ordentlig heller (som jeg vet om).

Trenger sårt (!) råd :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå og kjøp deg en fersk ingefærrot.

Jeg pleier å skjære små skiver og tygge i meg, men hvis du syns det blir for sterkt, kan du raspe den i saft eller juice.

Ingefær er betennelsesdempende/hemmende, og den har alltid hatt god effekt på meg. Mange ganger har jeg opplevd å kvele forkjølelse i starten, det spørs vel hvor langt ut i sykdommen du er kommet.

Men det er da et forsøk verdt?

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Fem Ibux har gått ned hittil i dag, og det demper i alle fall feberen og smertene i leddene. Merker ikke noe på halsen da.

Ingefærrot var en god ide, får se om jeg får sendt sambo på butikken i morgen :)

Blåbærsaft? Hm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Iskrem pleier å hjelpe litt mot halsvondt. :)

Jeg syns varme virker lindrende. En varmeflaske, rispose eller lignede på det betente området føles veldig bra. Om det gjør noe med selve betennelsen, er jeg ikke sikker på. Men det lindrer iallfall. Men du burde komme deg på legevakten dersom du har en betennelse som er såpass ille.

Det er to hovedtyper, enten er det virus, eller så er det bakterielt. Er det bakterier, så får du en byll. Den bør du få knekt fortest mulig med antibiotika. Er det virus, så må du bare vente til det går over, men være vaktsom på om det er noe som blir verre. Jeg har opplevd at virusinfeksjoner har gått over til å blir bakterielle, etter at viruset ødela slimhinnene. Det ble temmelig ille. Legen hadde sagt at det var virus, jeg stolte på det, og bare ventet. En morgen våknet jeg med munnen full av materie, da hadde det dannet seg en byll som hadde sprukket. Drageånde er bare mellomnavnet. Først etterpå falt det legen inn å si at det ofte skjer at virusinfeksjoner avløses av bakterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hvis det er lindring du er på jakt etter vil jeg anbefale varm drikke og gjerne med ingefær da varm drikke i seg selv lindrer hoste. Spesielt hvis du er plaget med harke hoste om natten kan det hjelpe å stå opp og lage noe varmt som da får deg både døsig samt lindrer.

Men det er godt mulig at det ikke hjelper på selve infeksjonen og bortsett fra febernedsettende og å holde deg varm vet jeg ikke så godt. Bruker selv Strepsils - som ikke er å få i landet (Repsils er uten poeng). Fishermans friend og andre halspastiller kan ha noe lindrende effekt også. Jeg kan ikke selv bruke disse vekk-i-morgen eller Curamed pga melkeprotein-intoleranse, men før jeg visste om det brukte jeg dem og ble bra i halsen (og dårlig i magen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...