Gå til innhold

ADHD

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hyperaktiv/impulsiv type

* Overaktiv

* Oppmerksomhetskrevende

* Risikoadferd

* Aggresiv

* Pågående ovenfor jevnaldrende

Link

Endret av lillebøll
Gjest Stjernedryss
Skrevet (endret)
Edward Hallowell og John Ratey

Denne symptomlista gir etter manges mening et bedre inntrykk av hva voksenlivets ADHD egentlig dreier seg om, enn det de offisielle diagnosekriteriene klarer.

Link

Jeg har i hvertfall alle de symptomene. Skal på utredning i dag. *Spent*

Endret av lillebøll
Skrevet (endret)
Edward Hallowell og John Ratey

Denne symptomlista gir etter manges mening et bedre inntrykk av hva voksenlivets ADHD egentlig dreier seg om, enn det de offisielle diagnosekriteriene klarer.

Link

:overrasket: Hjelpe meg! Dette stemmer virkelig på meg. Skal printe ut lista og ta den med til psykiateren neste gang.

Endret av lillebøll
Skrevet (endret)

Det finnes en egenkontroll liste også.. For voksne og partnere...

Skal se om jeg finner den!

Den skal man ta med til psykolog/utredning.

ADHD-sjekkliste for voksne

(ADS OptiMind-Check für Erwachsene)

( Dr.med. Elisabeth Aust-Claus, Dr.med. Dieter Claus www.opti-mind.de)

Oversatt til norsk av Janna

Sett ring rundt det som er riktig, ofte-sjeldent eller aldri, ta med til legen...

Endret av lillebøll
Gjest Stjernedryss
Skrevet

Da har jeg fått medisiner :) Psykiateren min ville ikke direkte gi meg diagnosen, han sa at jeg ikke var en typisk adhd jente, men at jeg hadde mange symptomer og at alle med adhd er forskjellige. Vi ble enige om at jeg prøver ritalin og ser hvordan det går. Går det bra skal jeg forsette med det, virker det ikke skal vi prøve noe annet. Hvis medisiner funker på meg spiller det ingen rolle hvilken diagnose jeg har.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Da har jeg fått medisiner :) Psykiateren min ville ikke direkte gi meg diagnosen, han sa at jeg ikke var en typisk adhd jente, men at jeg hadde mange symptomer og at alle med adhd er forskjellige. Vi ble enige om at jeg prøver ritalin og ser hvordan det går. Går det bra skal jeg forsette med det, virker det ikke skal vi prøve noe annet. Hvis medisiner funker på meg spiller det ingen rolle hvilken diagnose jeg har.

Har du vært på første dag med utredning og får medisiner med en gang? Uansett diagnose?

Skrevet

Jøss det var rart? Utredning tar vanligvis lang tid, og fastlegen kan ikke skrive ut medisiner uten tillatelse fra fylkeslegen..

Legen må godkjennes for hver enkelte pasient..

Har du vært til utredning tidligere, og i dag skulle få svaret?

Gjest Bellatrix
Skrevet
Jøss det var rart? Utredning tar vanligvis lang tid, og fastlegen kan ikke skrive ut medisiner uten tillatelse fra fylkeslegen..

Legen må godkjennes for hver enkelte pasient..

Har du vært til utredning tidligere, og i dag skulle få svaret?

Ja, jeg ble overrasket jeg også. Med mannen min tok det 2 år fra han fikk diagnosen til han fikk prøve Ritalin. Det er grusomt lang tid, men de sa han hadde symptomene, men at de kunne hende det "bare" var bipolar og at de måtte være 200% sikre før han fikk Ritalin. Til og med etter flere utredninger og en sikker diagnose tok det noen dager før han fikk Ritalin fordi de måtte søke hos Fylkeslegen.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Jeg må visst opppklare litt her for de som ikke har lest hele tråden. Jeg var først hos legen min og fikk henvisning til poliklinikk. Fikk tilbud om behandling innen 1.03.08 noe jeg syntes var alt for lenge til. Mamma ringte adhd foreningen og spurte om de hadde noen private å anbefale. De anbefalte en klinikk som var flink på voksenpsykiatri. Jeg var først inne på fredag og tok tester over to timer. Deretter var jeg heldig og fikk time igjen allerede på mandag hvor vi hadde samtale i 2 timer. Dette var en privatklinikk og kostet tilsammen 4500 kr. Avtalen er at jeg skal komme tilbake i januar. Om pillene har gitt positiv virkning skal jeg fortsette på de hvis ikke må vi prøve ut noe annet.

Skrevet (endret)

Jeg har gogså fått henvisning til adhd-utredning. Jeg har omtrent alle symtompene i ganske sterkt grad på både kombinert og uoppmerkson type. Men adhd er vanskelig å få en diagnose på fordi alle har mange symtomer, men det er graden av dem som gjør utslaget.

Jeg gleder meg til jeg får time, fordi jeg er så lei av hvordan ting har vært til nå. Min bror har adhd også, men han er den hyperaktive typen.

Endret av Tweek
Skrevet
Ja, jeg ble overrasket jeg også. Med mannen min tok det 2 år fra han fikk diagnosen til han fikk prøve Ritalin. Det er grusomt lang tid, men de sa han hadde symptomene, men at de kunne hende det "bare" var bipolar og at de måtte være 200% sikre før han fikk Ritalin. Til og med etter flere utredninger og en sikker diagnose tok det noen dager før han fikk Ritalin fordi de måtte søke hos Fylkeslegen.

Samme som hos oss, i tilegg måtte mannen prøve antidepressiva som forverret tilstanden hans før han fikk prøve Ritalin.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Samme som hos oss, i tilegg måtte mannen prøve antidepressiva som forverret tilstanden hans før han fikk prøve Ritalin.

Mannen min måtte også prøve noe som forverret problematikken hans.

Skrevet
Jeg må visst opppklare litt her for de som ikke har lest hele tråden. Jeg var først hos legen min og fikk henvisning til poliklinikk. Fikk tilbud om behandling innen 1.03.08 noe jeg syntes var alt for lenge til. Mamma ringte adhd foreningen og spurte om de hadde noen private å anbefale. De anbefalte en klinikk som var flink på voksenpsykiatri. Jeg var først inne på fredag og tok tester over to timer. Deretter var jeg heldig og fikk time igjen allerede på mandag hvor vi hadde samtale i 2 timer. Dette var en privatklinikk og kostet tilsammen 4500 kr. Avtalen er at jeg skal komme tilbake i januar. Om pillene har gitt positiv virkning skal jeg fortsette på de hvis ikke må vi prøve ut noe annet.

Håper du oppdaterer oss på hvordan det har gått med medisineringen! :)

Jeg har gogså fått henvisning til adhd-utredning. Jeg har omtrent alle symtompene i ganske sterkt grad på både kombinert og uoppmerkson type. Men adhd er vanskelig å få en diagnose på fordi alle har mange symtomer, men det er graden av dem som gjør utslaget.

Jeg gleder meg til jeg får time, fordi jeg er så lei av hvordan ting har vært til nå. Min bror har adhd også, men han er den hyperaktive typen.

Lykke til! :)

Annonse
Gjest Stjernedryss
Skrevet

Hei!

Vil fortelle litt om hvordan medisinene virker på meg. Når jeg tar en pille føler jeg raskt virking. Alt blir litt lettere og beymringer og vonde tanker (som er der helt uten grunn) blir skjøvet litt bort. Jeg føler meg mer tilstede og tar meg plutselig tid til å stoppe opp og snakke når jeg møter kjente. Blir flinkere til å spørre hvordan det går med de og å føre en samtale i det hele tatt. Det er ikke sånn at jeg plutselig får kjempelyst til å jobbe med skolearbeid selv om jeg tar medisiner, men følelsen av at det skjer noe farlig (at jeg går glipp av noe) hvis jeg setter meg ned og gjør noe fornuftig blir borte derfor er det lettere å tvinge seg selv til å jobbe. Jeg blir roligere inni meg når jeg tar piller, men får også mer energi. Frustrasjonen blir gjort om til energi på en sånn måte at det blir lettere å rydde eller gjøre noe annet konstruktivt. Det beste er at jeg føler at jeg er mer tilstede i mitt eget liv og at det blir lettere å nyte det som er her og nå.

Nå har jeg bare begynt med 5mg pr dose, og skal trappe opp i løpet av en ukes tid, så da får jeg se hvordan virkningen utvikler seg.

Skrevet

Det høres kjempefint ut! Jeg merker jeg gleder meg til utredning nå selv om det kommer til å ta lang tid. Jeg merker selv at jeg kommer til å bli lei meg hvis det ikkeer ad/hd for jeg er 200 % sikker på at det er det og om det skulle vise seg det motsatte så står jeg her som en menneske som ikke "fungerer" som jeg skal.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Hei!

Vil fortelle litt om hvordan medisinene virker på meg. Når jeg tar en pille føler jeg raskt virking. Alt blir litt lettere og beymringer og vonde tanker (som er der helt uten grunn) blir skjøvet litt bort. Jeg føler meg mer tilstede og tar meg plutselig tid til å stoppe opp og snakke når jeg møter kjente. Blir flinkere til å spørre hvordan det går med de og å føre en samtale i det hele tatt. Det er ikke sånn at jeg plutselig får kjempelyst til å jobbe med skolearbeid selv om jeg tar medisiner, men følelsen av at det skjer noe farlig (at jeg går glipp av noe) hvis jeg setter meg ned og gjør noe fornuftig blir borte derfor er det lettere å tvinge seg selv til å jobbe. Jeg blir roligere inni meg når jeg tar piller, men får også mer energi. Frustrasjonen blir gjort om til energi på en sånn måte at det blir lettere å rydde eller gjøre noe annet konstruktivt. Det beste er at jeg føler at jeg er mer tilstede i mitt eget liv og at det blir lettere å nyte det som er her og nå.

Nå har jeg bare begynt med 5mg pr dose, og skal trappe opp i løpet av en ukes tid, så da får jeg se hvordan virkningen utvikler seg.

Sånn føler mannen min at det er å bruke Ritalin også. Han blir roligere, men får energi.

Skrevet

Meditasjon, yoga, thai chi, chi kung og konsentrasjonsøvelser er glimrende for folk med ahd. Her er en link hvor en del mennesker med adhd diskuterer sine erfaringer med dette på et norsk forum:

http://www.6k2.com/myforum/adhdguide-about...ight=meditasjon.

Disse treningsformene oppøver nettopp den roen og konsentrasjonene folk med adhd mangler.

Å trene arbeidsminne har også vist seg å gi svært gode resultater. Dette selskapet produserer dataspill som er dokumentert å oppøve denne evnen hos folk med adhd med svært gode resultter:

http://cogmed.com/cogmed/

Akkupunktur kan virke svært beroligende og styrke konsentrasjon, bedre søvn og gi overskudd. Det har dokumentert effekt i forhold til angst, depresjon, røykeslutt, avvening fra narkotika, hodepiner og en rekke fysiske lidelser og burde definitivt kunne gi en beroligende og konsentrerende effekt for en med adhd.

Indiske ayurvediske leger og kinesiske leger er eksperter på hvordan ulik kost og ulik kombinasjon av kost påvirker humør og mentale tilstander. En slik lege/kostholdekspert vil kunne hjelpe deg å finne frem til en diet som gjør at du blir litt roligere og litt mer konsentrert selv om det overhodet ikke er noen mirakelkur.

Skrevet
Sånn føler mannen min at det er å bruke Ritalin også. Han blir roligere, men får energi.

Min mann også.. :)

Høres jo bra ut det da, Stjernedryss! :klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...