Gjest Gjest_C_* Skrevet 2. november 2007 #1 Skrevet 2. november 2007 Hvis vårmote og høstmote ble utsatt slik at det bare lansert nye moter hvert 5 år ville det utvilsomt gi betydelig miljøgevinst. Tenk vilke enorme mengder klær, sko ol som blir fraktet rundt med forurensende transportmiddel. Om motehandelen ble redusert med 50% ville dette redusere trafikk, transport og produksjonsutslipp. Bør det ikke forskes og publiseres tall som viser hvor store ustlippsreduksjoner en endring av motevaner kan gi? Kanskje vi burde avskaffe motenvisninger, bare kjøpe nye klær når de blir utslitt eller ikke passer størrelsen. Dette kunne være en sak for LO som vil profilere seg i miljøsaken...
Tabris Skrevet 2. november 2007 #2 Skrevet 2. november 2007 Jeg er enig i at dette er en sak man kan vurdere miljømessig. Både pga forurensing ved produksjon og transport, men også med det økte og unødvendige forbruket av luksusartikler.
mysan Skrevet 4. november 2007 #3 Skrevet 4. november 2007 Er det ikke pussig hvordan denne tråden får stå uten svar? Her dreier det seg om personlige forsakelser plutselig, og da er brått folk ikke like ivrige miljøforkjempere lenger...
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2007 #4 Skrevet 4. november 2007 Har faktisk ikke sett denne tråden, men er helt enig med ts ang moter og forbruk. Hvert femte år er vel litt drøyt med tanke på at det faktisk er arbeidsplasser som blir risikert her. Men annethvert år feks. Slik at fargene og stilene ikke blir byttet ut hver fjerde måned slik som nå. Bare dette ville hjulpet mye. Jeg mener også at man burde se på mulighetene for å produsere mer av klærne lokalt. Dette gjelder forsåvidt det meste. Ikke bare klær. Men et sted må man jo begynne. Det er en utrolig negativ ting med at vi har så dyr arbeidskraft i Norge. Ingen vil jo produsere her lenger!!! Dette utgjør en betydningsull del av problemet tror jeg. I hele den vestlige verden... Vi har noe å lære om forbruk fra de so ikke har de samme tingene og mulighetene som oss selv..
tineline Skrevet 4. november 2007 #5 Skrevet 4. november 2007 Jeg syns overforbruket i den vestlige verden er helt kvalmt; også hvordan vi shopper uten å tenke på andre konsekvenser enn lommeboka. Alt man kjøper har sin miljøbelastning - i form av produksjon (energi og søppel, og kanskje er råvarene forurensende å fremstille i utgangspunktet; feks syntetiske stoffer) og transport (skal dessuten gjennom mange ledd før klærne ender i butikken). Og de er jo ikke akkurat slik at HH er norsk og H&M produserer i Sverige heller... Alle bør kanskje tenke bittelitt over sitt eget forbruk. Bevissthet må begynne i det små.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2007 #6 Skrevet 4. november 2007 Hvis vi forbrukere i større grad kjøper tidløse, klassiske klær av god kvalitet så vil det ikke bli et marked for typiske moteklær. Det er vi som lar oss styre. Vi må våge å bli mer selvstendige og ikke bry oss så mye om hva andre mener. Jeg får stadig mer respekt for mennesker som klarer å stå imot markedskreftene. Jeg tror denne bruk og kast mentalitet snart vil bli sett på som "harry". Jeg tror det snart blir flaut å fly og flaut å ha høyt forbruk. Dette kombinert med høyere priser vil få oss til å forandre livsstil.
Tabris Skrevet 4. november 2007 #7 Skrevet 4. november 2007 Jeg tror denne bruk og kast mentalitet snart vil bli sett på som "harry". Jeg tror det snart blir flaut å fly og flaut å ha høyt forbruk. Dette kombinert med høyere priser vil få oss til å forandre livsstil. Ingenting hadde vært bedre. Det burde ikke vært nødvendig for høyt forbruk å være "ut" før man tok et oppgjør med det, men hvis det er det som skal til så ønsker i hverfall jeg det velkommen!
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2007 #8 Skrevet 4. november 2007 Her er et virkelig mye vi kan gjøre! Det er lurt å kjøpe ting med kvalitet og behold dem lenge, finne sin egen stil og holde på den. Når tidløse klær har "krympet i skapet" kan de arves videre. Vanskelig å omstille seg her....en liten ting vi (som trenger pisk og ikke bare gulrot )kan gjøre er å melde oss inn i en miljøorganisasjon. F.eks Framtiden i våre hender: www.framtiden.no koster 245 i året Jeg er enig i at jeg bør kjøre mindre bil, kanskje kvitte meg med den. Spise mindre kjøtt, kjøpe mindre klær, fly mindre.....alt som er så viktig for å hindre/dempe klimaendringene og sørge for en bedre fordeling: MEN: det er ikke så lett i hverdagen....jeg trenger spark bak og hjelp fra politikerne, derfor vil jeg stille meg bak en orgaisasjon som slår i bordet overfor politikerne!! Slik at de tør å stå for radikale klimapolitiske tiltak og dermed hjelper meg til å la bilen stå f.eks... Politikerne tør ikke ta de riktige valgene hvis de ikke vet at velgerne står bak dem, og hvordan kan de vite at jeg er for at det skal være dyrere å forurense når jeg forurenser med bilen min hver eneste dag (det er jo ulogisk.....men jeg VIL bedre enn jeg får til) Flere som meg der ute, kanskje....
Mann 42 Skrevet 4. november 2007 #9 Skrevet 4. november 2007 Er det ikke pussig hvordan denne tråden får stå uten svar? Her dreier det seg om personlige forsakelser plutselig, og da er brått folk ikke like ivrige miljøforkjempere lenger... DEt kunne jo være at svarene uteblir fordi de bare er enige og ikke har så mye mer å si enn det. Jeg har f.eks ikke et moteplagg noe sted. Og jeg bruker klærne mine så lenge de er brukbare, i den forstand at de ser noenlunde ordentlige ut. Når de begynner å bli slitt, så går jeg på salg. Det henger antakelig mye sammen med at jeg vokste opp med elendig økonomi, og tok en lang utdannelse da jeg begynte å studere. Tanken på å bruke penger på klær har liksom alltid vært helt fremmed for meg. Faller meg ikke tungt å være enig med trådstarter, men det var liksom ikke noe poeng å si det. Jeg liker best å krangle litt med folk, da
Gjest Blondie65 Skrevet 4. november 2007 #10 Skrevet 4. november 2007 Må si meg enig med Mann42. Jeg skifter ytterjakke når den forrige er slitt ut. Det samme gjelder alle andre klær. Når tingene kastes hos meg er det fordi de er utslitt. Har jeg kjøpt noe jeg ikke selv bruker lenger og det er like helt går det til gjenbruk. Når det gjelder produksjon av klær så har vi det evige dilemmaet: Dersom vi slutter å kjøpe klær produsert i Østen hva skal de leve av da? Gå tilbake til prostitusjon? Greier vi ikke ha to tanker i hodet på en gang? Dere som mener vi bør gjøre det kjøper dere klær lokalt? Det finnes ullprodusenter i Norge f.eks. - kjøper dere derfra? Hva med strikkegensere - der finnes det også produsenter? Jeg har ikke råd til det dessverre. Jeg er helt avhengig av å kunne kjøpe billigklærne til kjedene. Jeg tror ikke avgift på avgift er løsningen på alle verdens problemer. Det eneste man oppnår med det er at folk blir provoserte. Dessuten går det ut over de med dårligst råd som fra før har problemer med å være miljøbevisst ved å kjøpe dyrere miljøvennlige produkter. Kan vi ikke prøve med roser før vi prøver med pisk? Belønne folk som sorterer søppel eller velger miljøvennlige alternativer fremfor de miljøfiendtlige? Hvorfor skal vi være nødt til å ha gjennvinningsstasjoner så langt borte at vi må KJØRE til dem? Og det samme gjelder returpunkt. Nei vi kan ikke ha 5 bosspann utenfor hver dør det forstår jeg, men samtidig synes jeg det blir feil at jeg skal være nødt å reise med buss til returpunktet eller anlegge tur med trillebår for å komme dit med glass og metallet mitt. Finnes det virkelig ingen andre alternatver? Hva med pant på flere flasker og glass og metallbokser?
Gjest Blondie65 Skrevet 4. november 2007 #11 Skrevet 4. november 2007 Et viktig moment til: Når papir og papp sorteres ut og det er for dårlig til gjenbruk - vet dere hvor det da sendes? Til Kina. Er DET miljøvennlig? Skal vi slutte å sortere papp og papir av den grunn? Kan vi i det minste håpe at containerne går fulle begge veier - en vei med papir og med klær og elektronikk andre veien?
Gjest Tigress Skrevet 4. november 2007 #12 Skrevet 4. november 2007 Dette er et viktig spørsmål synes jeg: hvordan kan vi som forbrukere bidra i kampen for et bedre miljø og fortsatt skiføre? Det er sørgelig at det er blitt så billig å produsere klær at det er rimeligere å kjøpe nytt enn å reparere for eksempel. Og det er mange som ikke har råd til å kjøpe dyre klær. Men, det går an å gjøre en innsats: man kan kjøpe én bukse i god kvalitet i stedet for fire billige. Det blir ikke dyrere. Nå som vi nærmer oss jul går det an å ønske seg deler av et dyrt plagg, så får vi mindre ting som vi bare hiver også: da jeg studerte ønsket jeg meg en skikkelig kåpe i ull, men hadde ikke råd til å kjøpe den selv - den kostet 3000,-. Men jeg glefset i meg litt stolthet og ringte Mamma, som igjen ringte en gammeltante av meg - vi endte opp med et spleiselag, hvor jeg betalte halvparten og de betalte resten, og kåpa havnet under juletreet. Slike varianter kan de fleste få til, et eller annet sted på prisskalaen. Og man kan godt ha mobiltelefonen til den dør, ikke bare til den er blitt umoderne...
Gjest nimbus Skrevet 4. november 2007 #13 Skrevet 4. november 2007 Litt enig i utgangspunktet, men man kan da være motebevisst og tenke miljø samtidig! Hennes og Maurits er vel noe av det minst miljøvennlige; mye syntetstoff, billige klær av dårlig kvalitet som gjør at de fort blir ødelagte og man må kjøpe nye, produsert på andre siden av jorden så de må fraktes langt... Bedre å kjøpe klær av ull, bambus, viscose, hamp etc, gjerne produsert i Norge eller i det minste Europa, av god kvalitet så de varer lenger. Ja, det er mye dyrere, men de fleste, om ikke alle, har vel råd til det med tanke på at man da ikke trenger å handle like ofte. Ull har jo også den fordelen at det ikke trenger å vaskes like ofte, der sparer man jo både på vann og utslipp pga vaskemiddel.
tineline Skrevet 4. november 2007 #14 Skrevet 4. november 2007 Husk at bomull heller ikke er miljøvennlig, annet enn som søppel. Visstnok går en fjerdedel av hele verdens sprøytemiddelbruk til bomullsproduksjon. Kjøp økologisk bomull, eller kjøp hamp. Brennesle "seiler" (eller snegler) også opp som et alternativ. Det er bare så innmari vanskelig å domestisere brennesle...
Mann 42 Skrevet 4. november 2007 #15 Skrevet 4. november 2007 Husk at bomull heller ikke er miljøvennlig, annet enn som søppel. Visstnok går en fjerdedel av hele verdens sprøytemiddelbruk til bomullsproduksjon. Kjøp økologisk bomull, eller kjøp hamp. Brennesle "seiler" (eller snegler) også opp som et alternativ. Det er bare så innmari vanskelig å domestisere brennesle... Bomull kan også brukes i papirproduksjon, så helt bortkasta er det nå ikke, dersom det resirkuleres. Forøvrig enig.
Gjest Blondie65 Skrevet 4. november 2007 #16 Skrevet 4. november 2007 Dere som mener det er enkelt å finne klær som er produsert i Norge /Europa kan vel komme med noen bedre eksempler enn IKKE H&M?
Tabris Skrevet 4. november 2007 #17 Skrevet 4. november 2007 Grønn Hverdag - tips om klær og andre tekstiler
Gjest Blondie65 Skrevet 5. november 2007 #18 Skrevet 5. november 2007 Grønn Hverdag - tips om klær og andre tekstiler Takk Tabris - mye nyttig informasjon der - selv om det ikke var så mye nytt. Bet meg merke i dette også: Flere store kleskjeder, for eksempel H&M, Polarn O. Pyret, Cubus og KappAhl, tilbyr miljømerkede klær. Jeg skal jammen kikke etter dette og etterspørre det når jeg handler. Liker den helhetlige tankegangen til Grønn Hverdag - er ikke bare bra å gjøre det vi alltid har trodd var rett, noen ganger må det også tas opp til revurdering.
Tabris Skrevet 5. november 2007 #19 Skrevet 5. november 2007 Ja, jeg er veldig glad i Grønn Hverdag selv. Masse flotte hverdagstips å hente der! Jeg har sett økologiske klær på H&M, faktisk.
Gjest nimbus Skrevet 5. november 2007 #20 Skrevet 5. november 2007 Dere som mener det er enkelt å finne klær som er produsert i Norge /Europa kan vel komme med noen bedre eksempler enn IKKE H&M? Merker som balenciaga, bottega veneta etc, de er stort sett produsert i Italia. Men de er jo grisedyre, da... Kommer ikke på så mange eksempel her å nå, men det står jo på merkelappen hvor det er produsert? Jeg har mange billigere klær som er produsert i Europa, men vet ikke hvilke merker det er... de er vel fra forskjellige butikker, men ikke kjedebutikker. Og Blondie65, du er vel i Bergensområdet, og her skal jeg være enig i at det er veldig vanskelig å finne, her er jo nesten bare kjedebutikker... Og så kjøper jeg en del når jeg er på ferie, men da har jeg jo allerede flydd, så det kan vel neppe kalles så miljøvennlig...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå