Gå til innhold

Tradisjoner og verdier

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Sitter her og drømmer om julen, og kom til å tenke på:

Hvilker tradisjoner og verdier ønsker du å føre videre når du får barn?

Her er mine tanker:

* Bilder og fotoalbum er en fin måte å lagre minner på slik at man kan mimre sammen i ettertid

* Være bøssebærer hver høst og hjelpe andre

* Ha juletradisjoner som ribbe, gjøre forberedelser sammen, kirkebesøk, musikk, lage kort

* Sette pris på at man har hverandre, og vise det

* Lese sammen

* Godta at man er ulike

Endret av **Emma**
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns mange av dine ting går over i verdier og normer.

Som å være gode mot hverandre og akseptere forskjelligheter er noe som jeg ser er verdier som du kan vidreføre. Mens tradisjoner er ting man ofte gjør igjen, gjerne ved høytider.

Noen tradisjoner jeg vil føre vidre:

*julestrømpe på julemorgen

*pynte tre sammen lillejulaften

*ha kalender i desember

*julestjerne i vinduet

*lese/synge før man legger barnet

øh.....jeg vet egentlig det er mange ting jeg har lyst å bringe videre til mine barn, men jeg klarte ikke helt å komme på noe nå!

Skrevet

Nå er det en stund til det blir barn på meg,men jeg vet om én tradisjon jeg vil føre videre. Med all den dårlige tiden i dagens samfunn synes jeg det er viktig at hele familien samles og spiser middag sammen hver dag. Det ble gjort i min familie helt til jeg flyttet ut som 20åring ,og jeg satte stor pris på denne timen rundt middagsbordet. :spise:

Skrevet

Den er jeg enig i og! Vi spiste som oftes sammen, noen ganger ble det ikke til det. Men for det meste og jeg og har satt veldig pris på det :)

Skrevet
Syns mange av dine ting går over i verdier og normer.

Som å være gode mot hverandre og akseptere forskjelligheter er noe som jeg ser er verdier som du kan vidreføre. Mens tradisjoner er ting man ofte gjør igjen, gjerne ved høytider.

Mulig jeg uttrykte meg litt uklart asså.. :sjenert:

Skrevet

:fnise:

leste overskriften bare jeg

Skrevet

I forb. med jul - gå i kirken julaften. Det gir meg julesteming.

Gjest Frysepulver
Skrevet

Pynte treet lille julaften med all den gamle pynten etter mine oldeforeldre

Skrevet

Tenne lys på våre kjæres graver på kirkegården på juleaften.

Det er en tradisjon min mor var veldig nøye med, den vil jeg at mine barn åsså skal lære seg å sette pris på.

Dessuten er kirkegården et nydelig skue hær vi bor, det er mange som minnes di døde denne dagen og kirkegården bader i tennte lykter og gravlys.

Gjest Ansjoni
Skrevet (endret)

Ser det er mest juletradisjoner som går igjen her,men en ting jeg er velldig obs på å føre videre til evt barn er verdibasert; vanlig folkesikikk! Det er ingenting som irriterer meg mer enn hvor dårlig folk er til å takke !

Dette gjelder ikke bare barn, men også ungdom og unge voksne. Ikke takke for maten, ikke takke for ting de får, ikke takke for gratulasjoner feks. De takker jo når de blir gjort opppmerksomme på det, men ellers så er det mange som rett å slett ikke tenker over at de trenger å takke. Det er en uskikk.

edit: oops, først nå så jeg at det var en tråd om juletradisjoner og verdier...Får endre det til å lære de å takke for julegaver da, hihi.

Endret av Ansjoni
Skrevet

Det er mange måter å takke på annet enn å si takk...Det er like mye en uting å takke hele tiden.

Det er jo også patetisk å takke til enhver tid.

Skrevet
Sitter her og drømmer om julen, og kom til å tenke på:

Her er mine tanker:

* Bilder og fotoalbum er en fin måte å lagre minner på slik at man kan mimre sammen i ettertid

* Være bøssebærer hver høst og hjelpe andre

* Ha juletradisjoner som ribbe, gjøre forberedelser sammen, kirkebesøk, musikk, lage kort

* Sette pris på at man har hverandre, og vise det

* Lese sammen

* Godta at man er ulike

Dette ble veldig rosa, du. Det mangler bare "skape fred i verden" på listen.

Skrevet
Det er mange måter å takke på annet enn å si takk...Det er like mye en uting å takke hele tiden.

Patetisk å takke? Hmm.. Du mener kansje at det er patetisk å underkaste seg og være så ydmyk at det blir unaturlig,men å takke er vel alt annet enn patetisk?

Jeg syns også det er viktig å lære barna å takke for maten,gaver,tjenester og ellers ting andre gjør for en.. Ikke lære at ting er en selvfølge.

Jeg blir alltid litt satt ut hvis folk ikke takker...

Ellers vil jeg lage gode tradisjoner rundt julen, Og selv om vi ikke er kristne så kan vi kansje fokusere på at julen er den tiden i året man har det hyggelig med familien, spiser god mat osv.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Når det gjelder verdier, blir det veldig omfattende, siden det er så mye jeg sikkert kommer til å videreføre, uten at det er så lett å sette fingeren på alt. Men jeg kommer bl.a. til å legge vekt på å lære dem toleranse og respekt for andre mennesker, også de som er litt annerledes. Vil at de skal være høflige, men ikke helt ekstreme. De skal ikke være små voksne heller. Vil at de skal lære å dele med hverandre og andre barn. Håper å kunne klare en balansegang mellom å se barna som de individene de er, samtidig som de må finne seg i å ikke alltid være i sentrum for oppmerksomhet. Vil at de skal få en velutviklet fellesskapsfølelse, slik Helen Parr skriver om et annet sted.

Jeg tenker at mye av oppdragelsen handler om å forberede dem til å bli en del av resten av samfunnet. Familien er ikke en liten boble. Før eller senere må barna klare seg selv. Det betyr også at jeg ønsker en viss selvstendighetsfølelse. Fra tidlig av betyr det at de kan få kle på seg selv, selv om det betyr at enkelte plagg ikke er helt supre sammen. De har heller ikke vondt av å smøre sin egen matpakke og hjelpe til i huset. Når de blir store nok, og hvis bostedet/trafikken/avstanden tillater det, kan de sykle selv på fritidsaktiviteter. Jeg ønsker å være tilstede og se på dem innimellom, men de trenger verken å være helt avhengig av at noen ser eller at noen kjører.

Jeg ønsker ikke å være kamerater med mine framtidige barn. Ønsker selvsagt å ha deres tillit, og at de kan betro seg, men det skal likevel være et tydelig skille mellom hvem som er voksne og hvem som er barn. I de fleste tilfeller skal de voksne ta avgjørelser, selv om barna kan bli hørt. Jeg tror ikke barn har godt av å få tydelig innvirkning i alle sammenhenger. De kan fort føle seg som familiens keiser, og/eller de kan kanskje føle seg utrygge ved ansvaret det i noen tilfeller kan gi. Samtidig så kan foreldre også være ydmyke når de har gjort en feil. Hvis de har kjeftet unødvendig, så kan de be om unnskyldning. Hvis det har vært krangling, så syns jeg det er en god ting å skvære opp før man går og legger seg.

Dere som har barn kan le av mine tanker og prinsipper. Jeg vet at når hverdagen kommer, blir en del ting annerledes enn hva man han hadde tenkt. Men jeg tror det er bra å ha noen tanker på forhånd, og at det er lettere å gjennomføre det da enn hvis man ikke har tenkt noe som helst. Jeg ønsker å ha en tanke bak og et lengre tidsperspektiv på mye av oppdragelsen, og ikke bare ta det fra dag til dag.

Når det gjelder tradisjoner, så syns jeg, som noen nevner, at bøssebæring er en fin tradisjon. Fellesmiddager like så (men en gang i blant er det også lov til å spise borte). Søndagsturer. Juletrepynting på lille julaften. Lurer på om familien min var dårlig på tradisjoner, for jeg husker ikke noen flere akkurat nå.

Gjest Helen Parr
Skrevet

Siden jeg har skrevet litt om dette i et par tråder i det siste allerede, tillater jeg meg å sakse litt fra en av disse innleggene:

En av mine virkelig store kjepphester i barneoppdragelsen, vårt overordnede mål med omsorgen og hele ideen bak det å stifte en familie, er det at vi utgjør en slags flokk. Dette gjør at vi må lære å tilpasse oss hverandre, vi nyter godt av hverandres omsorg og kos, og ungene lærer at de ikke alltid er i begivenhetens sentrum. Snarere er familien i begivenhetens sentrum, og som flokkdyr tror jeg vi tilegner oss mange viktige egenskaper som forsvinner litt hvis man erfarer at man har foreldre som står på pinne for å dekke ens behov til enhver tid.

Dette betyr selvsagt ikke at jeg neglisjerer ungenes behov, det betyr snarere at vi forsøker å lære dem at vi som flokkdyr må ta hensyn til hverandre og kan nyte godt av hverandre også.

Oftere og oftere synes jeg at jeg ser eksempler på at barneoppdragelse skjer med den undertonen at service og ettbarnsfokus er det riktige.

Dessuten ser jeg slike tanker gjør seg gjeldende i fler og fler spesifikke problemstillinger, hvor holdninger om at man ikke kan gi tilstrekkelig omsorg for to barn samtidig, kommer frem.

Skrevet
Dette ble veldig rosa, du. Det mangler bare "skape fred i verden" på listen.

Jeg synes det var koselig, jeg.

PS. Jeg ønsker meg fred på jord. :lete:

Gjest Ansjoni
Skrevet (endret)

:filer:

Når ble det patetisk å takke egentlig?? Det er vel snarere enda mer patetisk å ikke takke. Det er heller ikke snakk om å takke hele tiden, men å takke der det er naturlig.

Endret av m@msen
Skrevet

Det er ingen uting å takke! Et enkelt takk koster ingenting, og viser respekt til giveren.

Ikke dermed sagt at overdreven takking kan være tåpelig.

Gjest Jenna88
Skrevet

Veldig mange, egentlig. :)

Alt fra å gå i kirka/besøke gravene til de vi bryr oss om på julaften, til å lage julekort, lage pepperkakemenn, familiesammenkomster hver jul og påske, samt bursdagsfeiringer, julebukk, å bruke mye tid på besteforeldre, å dra på kino/konserter etc. med barna når de blir eldre, kunne fortsatt ganske lenge.

I det hele tatt synes jeg foreldrene mine har gjort veldig mye bra. Håper jeg en dag klarer å videreføre noe av det samme. :)

Skrevet

I forbindelse med jula, så setter jeg pris på (og vil videreføre) følgende tradisjoner

- appelsin med nellikspiker

- tenne adventslys til barne-tv søndagene

- adventskalender

- bake lussekatter og dra på besteforeldrebesøk med lussekattene luciadagen

- baker pepperkaker

- lage pepperkakehus

- risengrynsgrøt lillejuleaften (vet mange har det på juleaften også, men jeg synes det blir for mye med to "middager" samme dag)

- pynte juletreet etter at barna har lagt seg lillejuleaften (jeg husker hvor spennende det var å stå opp på juleaften å få se juletreet for første gang)

- juleheftene får ikke leses før juleaften

Dette er det jeg husker "i farten"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...