Gjest Gjest Skrevet 2. november 2007 #1 Skrevet 2. november 2007 Hva er forskjellen på å være en person som er markedsrettet/markedsorientert og en som er analytisk? Har dere noen eksempler som viser typiske forskjeller på en markedsorientert person og en analytisk person i arbeidslivet? Hvilke type stillinger passer for en analytisk person? Hvilke type stillinger passer for en markedsorientert/markedsrettet person? Kan man ikke være både markedsrettet og analytisk? Hvilke stillinger passer til en som er begge deler?
Gjest Sap Skrevet 2. november 2007 #2 Skrevet 2. november 2007 Hva med markedsanalytiker? http://www.markedsanalyse.org/index.php?c=2&kat=Om+NMF Du analyserer markedet for hva som er behov og etterspørsel Tror det er noe sånt jeg vil jobbe med når jeg er ferdig utdanna:)
Gjest Sap Skrevet 2. november 2007 #3 Skrevet 2. november 2007 Her fant jeg en stillingsannonse: http://www.markedsanalyse.org/index.php?c=2&kat=Om+NMF
Gjest Sap Skrevet 2. november 2007 #4 Skrevet 2. november 2007 Ok første forsøk var feil en gang til: http://www.markedsanalyse.org/index.php?c=...=Stilling+ledig
Gjest TS Skrevet 2. november 2007 #5 Skrevet 2. november 2007 For å analysere antar jeg det er positivt å ha en analytiske egenskaper. I stillingsannonser der det står at de ønsker en "markedsrettet/markedsorientert person" er det ikke sikkert det sammenfaller med det å være en analytisk person. Hvor går forskjellene mellom analytisk og markedsorientert?
SnillMito Skrevet 2. november 2007 #6 Skrevet 2. november 2007 "Markedsorientert" er et meningsløst begrep uten noen god definisjon. "Analytisk" innebærer sterk utviklet logisk sans, evne til å se mønster og sammenhenger, går hånd i hånd med klassisk IQ-verdi
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2007 #7 Skrevet 2. november 2007 "Markedsorientert" er et meningsløst begrep uten noen god definisjon. "Analytisk" innebærer sterk utviklet logisk sans, evne til å se mønster og sammenhenger, går hånd i hånd med klassisk IQ-verdi Jeg har fått høre fra et intervju at jeg ble oppfattet som utpreget analytisk i svarene som ble gitt. De var til denne stillingen ute etter en som var mer markedsorientert. Jeg var kvalifisert til stillingen men i intervjuet fikk de den oppfatningen. ( )
SnillMito Skrevet 2. november 2007 #8 Skrevet 2. november 2007 Jeg har fått høre fra et intervju at jeg ble oppfattet som utpreget analytisk i svarene som ble gitt. De var til denne stillingen ute etter en som var mer markedsorientert. Jeg var kvalifisert til stillingen men i intervjuet fikk de den oppfatningen. ( ) Enkelte steder vegrer de seg litt for å ansette mennesker for en for klar analytisk legning, da det titt og ofte hender at disse ikke er de mest velfungerende sosialt sett (tenk halvautistisk datanerd).
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2007 #9 Skrevet 2. november 2007 Enkelte steder vegrer de seg litt for å ansette mennesker for en for klar analytisk legning, da det titt og ofte hender at disse ikke er de mest velfungerende sosialt sett (tenk halvautistisk datanerd). Det forstår jeg godt! I dette konkrete intervjutilfellet var vel ikke det tilfellet (får jeg håpe!). Men kan noen her si noe fornuftig om hva som kjennetegner en markedsorientert/markedsrettet person som f.eks. skal jobbe med PR?
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2007 #10 Skrevet 3. november 2007 Å være markedsorientert betyr at man har et fokus på salg, utvike nye markeder o.l. At man er et selgende vesen, positiv og entusiastisk. At man kan lese signaler fra markedet og kunder og dermed bidra til økt omsetning. Når man er analytisk er man veldig flink til å se mønster og sammenhenger som en over nevner. Og man kan løse komplekse problemer på en raskere måte enn andre som blir stilt ovenfor det samme. Man vi også gjerne til bunns i ting og er opptatt av årsak/virkning av det man gjør. Å være både markedsorientert og analytisk er en god kombinasjon hvis man skal selge inn seg selv som konsulent f.eks. Først skaffer man kunder og så bruker man sine analytiske evner for å utvikle et produkt eller en tjeneste. Ellers er det en forholdvis unik kombinasjon å være sterk på begge punkt, fordi det ene ofte hemmer det andre.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2007 #11 Skrevet 3. november 2007 Å være markedsorientert betyr at man har et fokus på salg, utvike nye markeder o.l. At man er et selgende vesen, positiv og entusiastisk. At man kan lese signaler fra markedet og kunder og dermed bidra til økt omsetning. Når man er analytisk er man veldig flink til å se mønster og sammenhenger som en over nevner. Og man kan løse komplekse problemer på en raskere måte enn andre som blir stilt ovenfor det samme. Man vi også gjerne til bunns i ting og er opptatt av årsak/virkning av det man gjør. Bra svar. Å være både markedsorientert og analytisk er en god kombinasjon hvis man skal selge inn seg selv som konsulent f.eks. Først skaffer man kunder og så bruker man sine analytiske evner for å utvikle et produkt eller en tjeneste. Ellers er det en forholdvis unik kombinasjon å være sterk på begge punkt, fordi det ene ofte hemmer det andre.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2007 #12 Skrevet 3. november 2007 Hva legger man i det å "selge seg inn som konsulent"? (Håper på svar her)
tingeling Skrevet 3. november 2007 #13 Skrevet 3. november 2007 Kan de ha ment introvert vs. ekstrovert? At de ønsker en person som er utadvent (ekstrovert) og kan skape gode kunderelasjoner, mens de oppfattet deg som mer forkusert på å gå i dybden på tall/ rapporter etc?
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2007 #14 Skrevet 3. november 2007 Kan de ha ment introvert vs. ekstrovert? At de ønsker en person som er utadvent (ekstrovert) og kan skape gode kunderelasjoner, mens de oppfattet deg som mer forkusert på å gå i dybden på tall/ rapporter etc? Ja, det kan jo faktisk ha vært ment på den måten. Takk for svar, Tingeling.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2007 #15 Skrevet 4. november 2007 Å selge seg inn som konsulent betyr i praksis at du må ringe opp til potensielle kunder og fortelle hvilke tjenster du/firmaet har å tilby. Så må man gjerne gå i kundemøte og overbevise at man har en merverdi å gi til kunden i de tjenestene man tibyr. F.eks. "Våre PR tjenester har vist å gi selskapene vi jobber for en økt kundeportefølje. Kunne dere være interessert i disse tjenestene?"
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2007 #16 Skrevet 4. november 2007 Å selge seg inn som konsulent betyr i praksis at du må ringe opp til potensielle kunder og fortelle hvilke tjenster du/firmaet har å tilby. Så må man gjerne gå i kundemøte og overbevise at man har en merverdi å gi til kunden i de tjenestene man tibyr. F.eks. "Våre PR tjenester har vist å gi selskapene vi jobber for en økt kundeportefølje. Kunne dere være interessert i disse tjenestene?" M.a.o at man er litt offensiv og selgende. Det høres jo ut som det arbeidssøkere må gjøre: ringe opp og overbevise om at de kan bety en merverdi for selskapet.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2007 #17 Skrevet 4. november 2007 Nettopp, hvis man ikke viser at man er flink på å følge opp arbeidsgiver og vise at man er interessert så vil firmaet automatisk tro at man er like defansiv på andre områder også.
bella domina Skrevet 5. november 2007 #18 Skrevet 5. november 2007 Jeg tenker på markedsrettet som kommersiell. EN som forstå hva som skal til for å selge produktene, argumentasjon rundt salg etc. Slike personer er (etter min erfaring) ofte ikke detaljpregede, men ser de store bildene, er mer oppe i totalperspektiv og ikke så opptatt av detaljene i analysene. Slike stillinger er markedssjefer, salgssjefer, markedskoordinatorer, folk som jobber mot reklamebyårer, reklameutvikling og marked- og PR-strategi. En analytiker er opptatt av analysen for analysens del, uavhengig av om den kan generere kunnskap som genererer mersalg. Et menneske som kan sitte i timesvis og bryte ned målgrupper, kombinere ulike tall og faktorer for å finne nye sammenhenger, men uten at det nødvendigvis viser kommersielt potensiale. Analytikeren kan jobbe som medietracker i PR-byrået, men ikke som konsulent med primær kundekontakt. De er analysefunksjonen i teamet, "alibiet" som viser kunden hvorfor selgerens argumentasjon er riktig. Andre typer stillinger er i analysebyråer som TNS Gallup, MMI, SSB etc. Jeg er selv en blanding, og sliter mellom valget analytisk/kommersiell. Har valgt en kommersiell retning, men kjemper mot egen natur ved at jeg ønsker å grave meg ned og VITE mer istedet for å være intuitiv. Jeg syns rett og slett det er mer spennende jobber inne markedsrettet virksomhet, men er nok av natur mer et menneske som kunne kost seg i SSB . Så det går an å "krysse", men man må gi bort litt av fag-fokuset for å lykkes.
Gjest TS Skrevet 5. november 2007 #19 Skrevet 5. november 2007 Jeg er selv en blanding, og sliter mellom valget analytisk/kommersiell. Har valgt en kommersiell retning, men kjemper mot egen natur ved at jeg ønsker å grave meg ned og VITE mer istedet for å være intuitiv. Jeg syns rett og slett det er mer spennende jobber inne markedsrettet virksomhet, men er nok av natur mer et menneske som kunne kost seg i SSB . Så det går an å "krysse", men man må gi bort litt av fag-fokuset for å lykkes. Nettopp. Du svarte meg i en annen tråd her også. Jeg kjenner meg igjen i det du sier også her. Jeg er også en blanding. Men hvsi jeg må velge side velger jeg kommers.
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2010 #20 Skrevet 16. mars 2010 Hva med markedsanalytiker? http://www.markedsanalyse.org/index.php?c=2&kat=Om+NMF Du analyserer markedet for hva som er behov og etterspørsel Tror det er noe sånt jeg vil jobbe med når jeg er ferdig utdanna:) Markedsanalyse kan være så mangt....de kan være for eksempel: a) Generell markedsanalyse som ser på de større sammenhengene/trendene/myndigheter/politikk, eller: b) Rene prisanalyser som kun ser på utregninger av marginer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå