EllenAnnichen Skrevet 2. november 2007 #1 Del Skrevet 2. november 2007 (endret) Jeg stakk innom Postbanken i dag for å forhøre meg om boliglån. Ble henvist til en dame som plottet inn noen enkle ting på datamaskinen(alder, inntekt, lån fra før)- Ja, den samme internettapplikasjonen som ligger på Postbankens nettsider man kan ta selv.. Videre sa hun at egenkapital ikke talte(Jeg har nesten 300 000 på bank) "Nei, det er bare inntekt det går på..." Trodde man fikk rimeligere betingelser med egenkap,jeg.... Dessuten ønsker jeg og sambo og ha separate lån, og da sa hun at hun selv var gift og aldri hadde hørt om noen som hadde separate lån, Alle vennene hennes hadde også felles lån, men hun skjønte det jo godt så mye usikkerhet som det var i dag... Vi ønsker å låne 50/50, så alt blir likt.. Uansett om vi kunne ha fått mer lån slev om vi hadde slått sammen lånene. Hvorfor er det ellers så upraktisk å ha separate lån?? Endret 2. november 2007 av EllenAnnichen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Piper Skrevet 2. november 2007 #2 Del Skrevet 2. november 2007 Egenkapitalen betyr bare noe, om dere kommer under 80% eller 60% på det totale lånet. Egenkapital betyr også at dere ikke behøver å låne 100%. Seperate lån har jeg bare hørt om her inne, for vi har felles og det har alle vi kjenner også. Men det er jo deres valg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest snart x-postbankkunde Skrevet 2. november 2007 #3 Del Skrevet 2. november 2007 Postbanken er ikke den mest "gavmilde" og forståelsesfulle banken jeg har opplevd i min tid som bankkunde. Og jeg betviler derfor ikke din opplevelse. Men når det gjelder delte lån så har jeg kun erfaring fra felles lån og vet ikke om mulighetene når det gjelder delte lån. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 2. november 2007 #4 Del Skrevet 2. november 2007 Egenkapitalen teller, slik at dere kan kjøpe dyrere enn dersom dere kun hadde lån å finansiere med. Altså - har dere 300.000 i EK, vil dere kunne kjøpe en leilighet som er 300.000 dyrere enn dersom dere ikke hadde EK. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EllenAnnichen Skrevet 2. november 2007 Forfatter #5 Del Skrevet 2. november 2007 Egenkapitalen teller, slik at dere kan kjøpe dyrere enn dersom dere kun hadde lån å finansiere med. Altså - har dere 300.000 i EK, vil dere kunne kjøpe en leilighet som er 300.000 dyrere enn dersom dere ikke hadde EK. Ja, men på selve lånet mente jeg. Synes det var rart at hun ikke en gang spurte om dette. Da jeg spurte hva slags lån det var, var hun ikke helt sikker heller, men fant til slutt ut av det var et lån med 6 % rente... Jeg kunne vel fått billigere rente med mye egenkapital? Dessuten synes jeg 6 % hørtes litt mye ut. Trodde flere banker opererte med 5, 65% nå for førstehjemslånere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest s.n Skrevet 2. november 2007 #6 Del Skrevet 2. november 2007 Prøv en annen bank. Dårlige kundebehandlere finnes overalt - nå var dere nok uheldige. Jeg har venner som har kjøpt leilighet isammen og tatt opp hvert sitt lån. Veldig praktisk for dem den dagen de skilte lag - etter at leiligheten var solgt og de fikk halvparten hver kunne de løse ut hvert sitt lån og sitte igjen med fortjenesten. Dette burde ikke være noe problem dersom det er denne type lån dere ønsker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest s.n Skrevet 2. november 2007 #7 Del Skrevet 2. november 2007 Ja, men på selve lånet mente jeg. Synes det var rart at hun ikke en gang spurte om dette. Da jeg spurte hva slags lån det var, var hun ikke helt sikker heller, men fant til slutt ut av det var et lån med 6 % rente... Jeg kunne vel fått billigere rente med mye egenkapital? Dessuten synes jeg 6 % hørtes litt mye ut. Trodde flere banker opererte med 5, 65% nå for førstehjemslånere. Egenkapitalen hjelper deg til en bedre rente dersom du kommer innenfor 60 eller 80% av kjøpesummen. Når det er sagt reagerer jeg også på at hun mente det ikke var betydelig. Renten ligger helt på det vanlige for tiden. Har steget endel i det siste, og så er vel ikk Postbanken/DNB den beste banken når det kommer til rentebetingelser heller. Som sagt, prøv en annen bank. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2007 #8 Del Skrevet 2. november 2007 Hvorfor er det ellers så upraktisk å ha separate lån?? Det kan være at Postbanken ikke ønsker at dere skal ha separate lån pga sikkerheten de får i leiligheten. Det vil si at banken får ikke 100 % førsteprioritet for lånet, fordi det er bare ett lån som kan ha førsteprioritet (den andre halvdelen får 2. prioritet) Banken vil alltid forsøke å sikre seg og sine interesser på best mulig måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 2. november 2007 #9 Del Skrevet 2. november 2007 Anbefaler deg å prøve en annen bank. Postbanken er kjent for å være firkanta og rare på boliglån. vet om flere som har blitt nekta lån eller fått dårlige vilkår der, som har fått det mye bedre hos en annen bank. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gaja Skrevet 2. november 2007 #10 Del Skrevet 2. november 2007 Postbanken - dyrt og dårlig! Du bør ta med papirene dine (lønnsopplysninger, egenkap., budsjett som viser faste utgifter osv) til minst to andre banker. Ved å vise at du har full kontroll over økonomien din blir du sannsynligvis tatt mer seriøst. Når du får tilbud kan du da bruke dem mot hverandre til å forhandle renta. Jeg fikk også banken til å kutte ut etableringsgebyret på denne måten. Vær obs på at dere kan få lån i Statens pensjonskasse hvis en av dere er offentlig ansatt. Der er det mye bedre rente (5,1%). Sjekk også hvilke avtaler fagforeningene deres har. Skandiabanken har også gode betingelser, men da kan dere ikke låne over 80% (1,5 mill). Egenkapital har ikke betydning for hvor stort lån du får, men det betyr absolutt noe for renta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2007 #11 Del Skrevet 2. november 2007 Ja, men på selve lånet mente jeg. Synes det var rart at hun ikke en gang spurte om dette. Da jeg spurte hva slags lån det var, var hun ikke helt sikker heller, men fant til slutt ut av det var et lån med 6 % rente... Jeg kunne vel fått billigere rente med mye egenkapital? Dessuten synes jeg 6 % hørtes litt mye ut. Trodde flere banker opererte med 5, 65% nå for førstehjemslånere. Høres litt amatørmessig ut av damen i banken at hun ikke visste hva slags lån det var. Det høres ut som dette er første gang du kjøper bolig. Da får du førstehjemslån i Postbanken. Du kan låne 100% til beste rente (6,00%). Dvs. du trenger faktisk ikke EK for å få bedre rente. 6,00% er beste rente. Dette er ikke en dårlig rente. 5,65% rente skall du lete lenge etter. Pengemarkedsrenta (renten bankene selv låner til) er på ca. 5,70%. Da kan du jo selv regne ut marginen til banken.. Banken bør jo dessuten tjene litt penger på å låne ut penger.. Det kan være at Postbanken ikke ønsker at dere skal ha separate lån pga sikkerheten de får i leiligheten. Det vil si at banken får ikke 100 % førsteprioritet for lånet, fordi det er bare ett lån som kan ha førsteprioritet (den andre halvdelen får 2. prioritet) Banken vil alltid forsøke å sikre seg og sine interesser på best mulig måte. Meget mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gaja Skrevet 2. november 2007 #12 Del Skrevet 2. november 2007 5,65% rente skall du lete lenge etter. ikke så veldig lenge: http://www.dinside.no/okonomi/personlig-okonomi/ bla nedover på høyre side; prislister, førstehjemslån. De billigste er lokale sparebanker, se om det er noen av dem som hører hjemme i ditt distrikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2007 #13 Del Skrevet 4. november 2007 Tror det har vært noen renteøkninger siden den lista ble satt opp, sjekket 1. plassen, Sparebank1 Gudbrandsdal, beste rente de har er 5,89 eff. rente, da må det kombineres med BSU (vet ikke om man må ha BSU i den banken). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå