Gå til innhold

Maya bestikk

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Det klassiske Maya-bestikket er jo designet i 1962, faktisk, og har solgt jevnt og trutt siden, med en topp på 70-tallet.

Vi har Chaco av samme designer, og jeg synes det er mer behagelig å spise med enn Maya pga den slanke formen, og rett og slett fordi delene veier mindre.

Har også Chaco og liker det veldig godt. Et elegant og tidløst bestikk som vi bruker til hverdags og fest. Maya har et litt tyngre preg synes jeg. Minner litt om barnebestikk egentlig, litt kort og butt, så ikke helt min stil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har Maya-bestikk og jeg synes det både er pent å se på og godt å spise av. Jeg liker dog ikke Maya 2000.

Enig!

Her i heimen er både mannen og jeg vokst opp med dette bestikket, da både mamma & pappa og svigers har dette bestikket. Og vi har det selv (kommer til å få myye av det når vi engang arver...)

Jeg liker det ikke. Jeg synes taggene på gaffelen er for korte og liker ikke at skaftet er så bredt nede.

Flere nevner at de ikke liker at taggene på gaffelen er korte, men det er nettopp derfor jeg liker den gaffelen. Pleier jo ikke å stikke mye på taggene, men soper med seg litt saus og andre diverse ting, og da fungerer Mayagaffelen utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte ikke designet i det hele tatt (og heller ikke noen av de andre fra Norstaal). Har prøvd det en gang hos andre, og synes heller ikke det var særlig bra å spise med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Vi har Maya og er veldig fornøyde med det! Var litt skeptiske til at gaffelen har korte tagger, men det merkes ikke. Liker både utseende og å spise med det. Og for oss som er blakke og ikke har råd til oppvaskmaskin er det veldig praktisk også, fordi det er veldig lett å vaske bestikket (lite mat som setter seg fast slik vi opplevde at det gjorde med billigbestikk) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...

Ts her. Vil bare skrive at vi kjøpte det klassiske Maya bestikket og er kjempefornøyde. Bruker det hver dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Morsomt at det er så delte meninger om dette :) Jeg har vokst opp med Maya (foreldrene mine fikk det antagelig i bryllupsgave ca 1970), og liker både designet og bruksegenskapene, men det er riktig at det skiller seg litt ut fra endel andre bestikk som gjerne er slankere å holde i og smalere/lengre skje og gaffel. Det blir mye en vanesak, jeg har andre bestikk selv (litt av hvert billig og gaver, ikke hatt råd til å samle på noe), men synes det er helt fint å "komme hjem" til Maya. Kan ikke helt se hva man skal med lengre gaffeltagger, man lager vel ikke grillspyd på enden heller :) De største skjeene synes jeg imidlertid er for store.

Designmessig (eller UTSEENDEmessig, ikke bruksdesign) synes jeg bestikket er tidløst - og det er like fint etter nesten 40 års bruk, men det passer kanskje ikke like bra til alt av servise. Etter min mening er det finest til litt rene, maskuline ting og gjerne farger, eller rett og slett minimalistisk servise, mens det ikke klaffer med mer romantisk porselen. Da ville jeg heller valgt noe i retning det Eurydike velger, eller noe helt annet og mer tradisjonelt utseende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_stina_*
Trenger nytt bestikk og vurderer å kjøpe Maya. Hva synes dere? Noen som har dette bestikket? Er dere fornøyd? Maya eller Maya 2000?

http://www.norstaal.no/maya.htm

Har vokst opp med Maya. Utrolig praktisk, enkelt og stilig bestikk som holder i det uendelige.

Vi har Maya 2000 på ønskelisten til brylluet vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...