Gå til innhold

Windows Vista - får ikke åpnet dokumenter fra andre!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Studenten_*
Skrevet

Kjøpte meg akkurat ny PC, og men den fulgte Windows Vista som operativsystem og den nyeste Office pakken av 2007.

Fint og flott, det ser bra ut og funker for meg. Trodde jeg...

Jeg studerer, og alle dokumenter/oppgaver/beskjeder fra lærere etc. legges ut på nettet.

Jeg har etterhvert funnet ut at jeg må lagre Word-dokumenter som skal sendes videre til andre i "rikt tekstformat" i stedet for som vanlig word-dokument. Men jeg får ikke åpnet dokumenter som andre legger ut, og det er helt krise! Når jeg vil åpne et dokument får jeg ikke opp muligheten for å åpne det som Word-dokument engang, bare i Word-pad, og det funker jo ikke. Da kommer det bare kryptiske tegn, og jeg vil jo uansett se det originale dokumentet.

Er det noen som har peiling på hva jeg kan gjøre? Er det noen som i det hele tatt har opplevd dette eller skjønner hva jeg snakker om? ;-)

Jeg blir utrolig takknemlig for hjelp fra noen datakyndige damer der ute! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det synes jeg også at hørtes rart ut. :nei: Men nå er ikke jeg heller så veldig datakyndig... :sjenert:

Er du sikker på at dokumentene du ikke får åpnet er doc-dokumenter? Eller kan det hende at de er skrevet i for eksempel OpenOffice.org? Word 2007 skal da kunne åpne dokumenter fra andre Word-versjoner, eldre versjoner kan derimot ikke lese docx-dokumenter (Word 2007). Jeg regner med at du har grei plass på harddisken, og da hadde jeg lastet ned OpenOffice.org (gratis!) og prøvd å åpne dokumentene der. :)

Bare et lite tips når det gjelder lagring av Word-dokumenter som skal åpnes av andre (som har eldre versjoner av Word), trenger du ikke lagre i rtf (Rikt tekst format). Jeg bruker å lagre i "Office 2003 eller eldre" (eller hva nå det valget kalles?). Funker greit hos meg! :jepp:

Gjest Gjest_Studenten_*
Skrevet

Takk for svar! Ja, det er doc-dokumenter det dreier seg om.

Hva er Open Office? Det vil vel ikke hjelpe å laste ned dette når det er doc-dokumenter jeg har problemer med, eller?

Jeg trodde også at det bare var problemer med å lese disse dokumentene i eldre versjoner, ikke i 2007-versjonen, så jeg fatter det bare ikke... :(

Hvis noen flere har noen råtips tar jeg gjerne imot! :)

Skrevet

OpenOffice kan lese doc-dokumenter.

Har du prøvd å lagre dokumenter du får fra andre på din harddisk? Noen ganger sliter jeg med å åpne dokumenter som jeg har fått tilsendt per e-post, da pleier jeg å lagre lokalt og så åpne.

Har også opplevd at antivirus-program har fått Word og Excel 2007 til å bruke lang tid på å åpne tilsendte dokumenter. Jeg endte opp med å bytte antivirus-programmet, da gikk det bedre. Du kan i så fall prøve å først scanne et dokument for virus, så skru av antivirus og så se om Word oppfører seg bedre.

Gjest Gjest_Studenten_*
Skrevet
OpenOffice kan lese doc-dokumenter.

Har du prøvd å lagre dokumenter du får fra andre på din harddisk? Noen ganger sliter jeg med å åpne dokumenter som jeg har fått tilsendt per e-post, da pleier jeg å lagre lokalt og så åpne.

Har også opplevd at antivirus-program har fått Word og Excel 2007 til å bruke lang tid på å åpne tilsendte dokumenter. Jeg endte opp med å bytte antivirus-programmet, da gikk det bedre. Du kan i så fall prøve å først scanne et dokument for virus, så skru av antivirus og så se om Word oppfører seg bedre.

Takk for tips! Da skal jeg sporenstreks laste ned Open Office.

Ca. 1 av 10 ganger går det å lagre dokumentet på harddisken og så åpne det. 9 av 10 ganger går det av en eller annen grunn ikke... :vetikke: Jeg er ingen datanerd akkurat, men helt borte er jeg jo heller ikke. Men nå føler jeg meg 100% grønn altså, og jeg MÅ jo få dette til å funke!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...