Gå til innhold

Windows Vista - får ikke åpnet dokumenter fra andre!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Studenten_*
Skrevet

Kjøpte meg akkurat ny PC, og men den fulgte Windows Vista som operativsystem og den nyeste Office pakken av 2007.

Fint og flott, det ser bra ut og funker for meg. Trodde jeg...

Jeg studerer, og alle dokumenter/oppgaver/beskjeder fra lærere etc. legges ut på nettet.

Jeg har etterhvert funnet ut at jeg må lagre Word-dokumenter som skal sendes videre til andre i "rikt tekstformat" i stedet for som vanlig word-dokument. Men jeg får ikke åpnet dokumenter som andre legger ut, og det er helt krise! Når jeg vil åpne et dokument får jeg ikke opp muligheten for å åpne det som Word-dokument engang, bare i Word-pad, og det funker jo ikke. Da kommer det bare kryptiske tegn, og jeg vil jo uansett se det originale dokumentet.

Er det noen som har peiling på hva jeg kan gjøre? Er det noen som i det hele tatt har opplevd dette eller skjønner hva jeg snakker om? ;-)

Jeg blir utrolig takknemlig for hjelp fra noen datakyndige damer der ute! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det synes jeg også at hørtes rart ut. :nei: Men nå er ikke jeg heller så veldig datakyndig... :sjenert:

Er du sikker på at dokumentene du ikke får åpnet er doc-dokumenter? Eller kan det hende at de er skrevet i for eksempel OpenOffice.org? Word 2007 skal da kunne åpne dokumenter fra andre Word-versjoner, eldre versjoner kan derimot ikke lese docx-dokumenter (Word 2007). Jeg regner med at du har grei plass på harddisken, og da hadde jeg lastet ned OpenOffice.org (gratis!) og prøvd å åpne dokumentene der. :)

Bare et lite tips når det gjelder lagring av Word-dokumenter som skal åpnes av andre (som har eldre versjoner av Word), trenger du ikke lagre i rtf (Rikt tekst format). Jeg bruker å lagre i "Office 2003 eller eldre" (eller hva nå det valget kalles?). Funker greit hos meg! :jepp:

Gjest Gjest_Studenten_*
Skrevet

Takk for svar! Ja, det er doc-dokumenter det dreier seg om.