Gjest Gjest Skrevet 2. november 2007 #21 Skrevet 2. november 2007 Norge er ekstrem på våpen eksport. Ditt poeng illustrerer så godt min hovedanke mot norsk kultur: selvgodhet hinsides enhver fornuft. Verdens fredsnasjon skal vi være, men tjene penger på våpen, yes!
Gjest imli Skrevet 2. november 2007 #22 Skrevet 2. november 2007 (endret) Jeg elsker Norge, jeg Er glad for at jeg bor her og stolt av landet vårt. Skjønner ikke hvorfor folk hele tida må snakke om hvor kjedelig det er her, hvor "kalde" folk er osv. Hvis det er så kjedelig her, så flytt da vel. Og jeg synes "kalde" mennesker hører til unntakene. Hva er så bra med "varmblodige italienere"? Alle land og kulturer har vel sine positive og negative sider. Endret 2. november 2007 av imli
estrella Skrevet 2. november 2007 #23 Skrevet 2. november 2007 Jeg elsker Norge, jeg Er glad for at jeg bor her og stolt av landet vårt. Skjønner ikke hvorfor folk hele tida må snakke om hvor kjedelig det er her, hvor "kalde" folk er osv. Hvis det er så kjedelig her, så flytt da vel. Og jeg synes "kalde" mennesker hører til unntakene. Hva er så bra med "varmblodige italienere"? Alle land og kulturer har vel sine positive og negative sider. Jeg vil mye heller ha norske foreldre enn italienske f.eks Hehe! Ei i klassen er halvt italiensk, og hun sier at i Italia er det helt greit for foreldrene å slå barna, mens her i norge er det ikke lov.. derfor liker hun å bo i Norge med moren sin, men hun besøker faren sin hver ferie, men han slår ikke henne da! Men hun sier at elle vennene blir slått hvis de ikke adlyder foreldrene.. så selv om Italia er et fint land så betyr det ikke at alt er bedre der enn her!
Gjest imli Skrevet 2. november 2007 #24 Skrevet 2. november 2007 Nei, gresset er ikke nødvendigvis grønnere på den andre siden!
Gjest easa20 Skrevet 2. november 2007 #25 Skrevet 2. november 2007 Jeg er utrolig glad i Norge, og stolt over kulturen og naturen vår Liker både bunader, folkemusikk og 17.mai. Jeg skjønner ikke at jeg, blandt verdens 6 milliarder innbyggere, er født i detta landet. Tror mange nordmenn ikke skjønner hvor heldige de er. Er så mange som syter og klager... nei huff. Jeg har mine ups & downs, jeg småmuler litt når jeg må jobbe tre uker i strekk uten fridager og når jeg finner overmodne bananbiter i frokostblandinga, men alt i alt lever jeg ganske bra i dette landet Er det en ting jeg skal sette fingern på, så er det at alle er så sure på toget. Det er nesten litt freaky at en fullsatt togvogn kan sitte i total stillhet, og hvis jeg snakker i telefonen eller åpner en matpakke, så får jeg alle vognens øyne rettet mot meg. Kjørte bil fra Oslo til øverst i Nord-Trøndelag, stoppet endel langs veien, og så utrolig mye flott NATUR! wooow! Da ble jeg litt stolt, altså. Bodde også et år på folkehøgskole på vestlandet, og hvis man dro litt rundt om kring på øya, var det også mye flott å se. Annbefaler alle en Norges-ferie
Gjest Blondie65 Skrevet 3. november 2007 #26 Skrevet 3. november 2007 Vimselot du spør hvilke land: Har du vært på ferie i Hellas? Spania? Ingen panting, alt går rett i søppelet, og langs veier og strender er det rot og boss over alt. Riktignok har de skjønt at ingen gidder å bade på en møkkete og tilgriset strand så der har de som leier ut solsenger et ansvar for å rydde. Men noe renovasjonsvesen som rydder langs veier og gater har de ikke. Det er jo leit å høre at Oslo ikke har det heller. I Bergen har vi det. Riktignok kaster vi alt for mye og spesielt sånn junkfood beholdere. Det er en av grunnene til at man ønsker å innføre en eller annen form for ansvar for å rydde opp hos junkfood kjedene. Når det gjelder kullkraft? Det er vel mer eller mindre alle land i Europa utenom norden som fyrer med det? Det var også noen som roste Sverige for deres biler og sammenlignet dem med Norges ostehøvel. Jeg foreslår at man oppdaterer kunnskapen sin litt på hva Norge bidrar med f.eks. innen teknologi. Nei vi produserer ikke biler, der har vi ikke vært gode. Men vi er nyskapende på mange områder innenfor teknologi - men det er ikke alltid like enkelt å peke på som Volvo og Saab. Forøvrig synes jeg begge de to bilene er noen sirumpede traktorer sammenlignet med f.eks. tyske biler ... Men det er nå meg da.
Gjest Blondie65 Skrevet 3. november 2007 #27 Skrevet 3. november 2007 Mener å ha hørt at det er bedre for miljøet å kjøpe dyre klær enn billige, masseproduserte som i tillegg er laget av underbetalte arbeidere. Jeg tror MANGE flere hadde vært villig til å betale en avgift eller en høyere sum for klærne (eller et hvilket som helst annet produkt) dersom man var sikker på at de som produserte tingene hadde ordentlige arbeidsforhold. Samtidig kan vi jo dessverre ikke slutte å kjøpe klærne med lugubre arbeidsforhold for hva er alternativet for disse menneskene uten jobb? Prostitusjon? Enda verre fattigdom? Er det ikke bedre at vi bruker vår kunnskap og erfaring til å hjelpe disse arbeiderne på lang sikt til å få bedre arbeidsforhold? Et eksempel på typisk (dessverre) vestlig engasjement er det som nettopp skjedde i Burma. Vi gikk alle i rød genser, men så kom juntaen og skjøt og kuttet kabelen og nå er det stille derfra. Dermed er det ute av øye og ute av sinn for de fleste av oss.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2007 #28 Skrevet 3. november 2007 Jeg foreslår at man oppdaterer kunnskapen sin litt på hva Norge bidrar med f.eks. innen teknologi. Jepp, især innen olje- og gassteknologi. Det har en naturlig sammenheng med at Norge er ett av de få landene i verden som har klart å fordele godene av naturressursene relativt jevnt på befolkningen.
Mann 42 Skrevet 3. november 2007 #29 Skrevet 3. november 2007 Jepp, især innen olje- og gassteknologi. Det har en naturlig sammenheng med at Norge er ett av de få landene i verden som har klart å fordele godene av naturressursene relativt jevnt på befolkningen. Vannkraftsteknologi, er vi også ganske bra på. Der har vi eksportert mye til andre land og bidratt til at de utviklet en renere kraftproduksjon.
Gjest Ada Blûe Skrevet 3. november 2007 #30 Skrevet 3. november 2007 Jeg elsker Norge Jeg er stolt av å være nordmann : Jeg priser meg lykkelig over at jeg er født i dette landet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå