Gjest vimselot Skrevet 2. november 2007 #1 Skrevet 2. november 2007 Norge. Et vakkert land. Men hvor mye varme og italiensk blod har vi? For meg virker det som vi alle (nesten alle, ikke alle da....) går med skylapper på seg og DET er smittsomt, veldig mer smittsomt enn fugleinfluensa... Angriper ingen partier, siden jeg synes alle, samtlige, bare går og er broilere, og jeg så og visste hva som ville skje, da de satt opp sin egen lønn på stortinget: prisene økte. For et uventet resultat. Men jeg synes Norge er blitt for mye, for meget, ...hva skal jeg si, at det er blitt en nasjonalistisk stat? Trur Finland scorer litt høyere, men har ikke vært i Finland, så det vet jeg ikke. Vet kun at de er restruktive og helt jævlige når det gjelder enkelte saker, dvs. der bør egentlig noen gripe inn, menneskerettighetsdomstoen eller lign. Men jeg bor i Norge, og janteloven har jo alltid eksistert, men den er litt uskyldig, sånn egentlig, hvis man er tøff nok, og bevisst. Hva mener dere om Norge som et land? For tjue år sia skjulte ikke folk sin rikdom, nå viser de den glatt. De shopper, osv. forbruker og husker ikke omtrent hva det innebærer av forurensning å produsere produktvaren. Å kjøpe en ny bil, øker klimautslippene mer enn å kjøre en gammel bil, pga. at forurensning via produksjonen. Jeg trudde alle visste det. Alle vet vel om det men det er ingen som nevner det på debattene på fjernsynet. Det samme gjelder klær, og over hele linja... Men hva mener dere, om Norge, nå pratet jeg meg litt bort, men det er lov...
Gjest *Mim* Skrevet 2. november 2007 #2 Skrevet 2. november 2007 Jeg er veldig glad i landet mitt. Men jeg tror vi er på feil spor nå. Forbruket tar helt av, og jeg er bekymret for hvordan neste generasjon skal klare å holde bakkekontakten. Vi blir så ego at jeg noen ganger blir kvalm og flau over å være norsk. Samtidig vil jo gjerne JEG ha meg et nytt klesplagg eller to til jul... Vi er blant de rikeste på hele kloden. Likevel er vi ikke lykkeligst, og nordmenn er de mest mest kroniske smerter i hele verden.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2007 #3 Skrevet 2. november 2007 Svenskene har Saab, Volvo, Ikea, Ahlens, H&M, osv.: verdensselgende kjente og populære merker. Norge har ikke noe annet enn ostehøvelen... Dette gjenspeiler seg i den norske fjellheimsjelen: Norge er rikt på penger på grunn av oljen. Men det er ingen bragd å ha olje, nordmenn har ikke funnet opp kruttet. Dette gjenspeiles i den norske folkesjelen som fortsatt er enkel, egalitær og lite oppfinnsom.
Gjest Blondie65 Skrevet 2. november 2007 #4 Skrevet 2. november 2007 Hvis jeg vil ha italienere drar jeg til Italia. I de aller fleste store byene i Norge blir miljøsaken tatt svært på alvor. Vi har et godt renovasjonssystem, og selv om vi er noen griser og slepper colabegeret vårt rett ned på gaten er det noen der og rydder opp slik at ikke resultatet blir at vi vasser i det. Slik er det ikke i en del andre EU-land. Der ligger søppelet gatelangs. Biler får dure i vei og en del av det er sånt skikkelig gamelt skrammel at de er en risk bare ved å være på veien. Sortering og resirkulering av søppel, f.eks. flaskepant er vi store på i Norge. Andre steder går disse tingene rett i samme avfallsdunken. Og ja vi er steinrike. Og sikkert ego også. Men vi har muligheter. Og vi benytter disse mulighetene. Jeg synes ikke det er grunn til å disse Norge pga miljøsak da vi i en lang rekke år har fyrt med vannkraft fremfor kull - f.eks. Det vi er ELENDING på i dette landet er kollektivtransport. Hjelpe meg så inn i granskauen treg og bakstreversk vi er på det området. Her legges baner ned og skinner rykkes opp bare for et 10 år senere å finne ut at det ikke var lurt. Hull i hodet ...! Jeg synes vi bor i et greit land. Været kunne vært varmere og det kunne regnet mindre og vært mindre mørkt i vinterhalvåret ... men det er vel prisen å betale for et av verdens beste land når det gjelder velferdsgoder.
FrizzleSizzle Skrevet 2. november 2007 #5 Skrevet 2. november 2007 Jeg liker kjedelig fremfor varmblodig italiensk, men er enig i at forbrukskarusellen er kvalmende.
Gjest puselabb Skrevet 2. november 2007 #6 Skrevet 2. november 2007 Jeg har et lidenskapelig forhold til Norge. Jeg elsker landet vårt, men kan til tider bli særs frustrert over det også.
Gjest puselabb Skrevet 2. november 2007 #7 Skrevet 2. november 2007 Må bare si at Tines reklame for eplejuice fra Hardanger gjør meg stolt langt inn i den norske folkesjela.
Gjest vimselot Skrevet 2. november 2007 #8 Skrevet 2. november 2007 Hvis jeg vil ha italienere drar jeg til Italia. I de aller fleste store byene i Norge blir miljøsaken tatt svært på alvor. Vi har et godt renovasjonssystem, og selv om vi er noen griser og slepper colabegeret vårt rett ned på gaten er det noen der og rydder opp slik at ikke resultatet blir at vi vasser i det. Har du sett deg rundt i alle bydelene i Oslo f.eks.? Dette ligner ikke noenting, vi er ikke på høyde der med Sveits. Slik er det ikke i en del andre EU-land. Der ligger søppelet gatelangs. Biler får dure i vei og en del av det er sånt skikkelig gamelt skrammel at de er en risk bare ved å være på veien. Sortering og resirkulering av søppel, f.eks. flaskepant er vi store på i Norge. Andre steder går disse tingene rett i samme avfallsdunken. Hvilke land? Europa består av mange land...tror jeg...mener ikke å anklage deg, og jeg er glad i landet her, alle landsdelene, men det var ikke problemet, eller det jeg spurte om, men nå har jeg glemt hva jeg spurte om, men jeg svarer deg nå, ser jeg Problemet er at vi er blitt for nyrike...det er en viss forskjell på dette, men ingen forstår hva jeg mener, og det er glemt alle er opptatt av kjøpekarusellen. Og ja vi er steinrike. Og sikkert ego også. Men vi har muligheter. Og vi benytter disse mulighetene. Jeg synes ikke det er grunn til å disse Norge pga miljøsak da vi i en lang rekke år har fyrt med vannkraft fremfor kull - f.eks. Ja på den måten er vi i en egen klasse, men vi er heldige da. Jeg er delvis enig i at det må mye mye mer forskning til, i Norge, i stedet for å kjøpe klimakvoter, for hva i helvete er klimakvoter... Det vi er ELENDING på i dette landet er kollektivtransport. Hjelpe meg så inn i granskauen treg og bakstreversk vi er på det området. Her legges baner ned og skinner rykkes opp bare for et 10 år senere å finne ut at det ikke var lurt. Hull i hodet ...! Enig. Men nå har jo infrastrukturen blitt slik at varene ikke lenger lagres, det er langt mer billig for de som vil tjene penger, å sende de slitne trailersjåførene fra land til land... Jeg synes vi bor i et greit land. Været kunne vært varmere og det kunne regnet mindre og vært mindre mørkt i vinterhalvåret ... men det er vel prisen å betale for et av verdens beste land når det gjelder velferdsgoder. Et greit land holder ikke helt mål, vi bor i ett av verdens vakreste land, og har mange ressurser, men det virker som vi lever i en parodi. Vi har vært i mange unioner. Det kan virke som om "vi" skal slå oss fram og vise oss, på bekostning av folkesjela...?
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2007 #9 Skrevet 2. november 2007 Jeg har aldri vært særlig nasjonalistisk av meg.Jeg liker ikke 17 mai og jeg liker ikke ski.Masse nordmenn presser seg inn i bunaden sin hvert år og kjøper tilbehør til flere tusen kroner.Bunader er noe av det styggeste jeg vet.17 mai er for å feire grunnlovsdagen at det er et eget land ikke i union og ikke i krig osv.men den dagen er blitt til en dag som folk viser seg fram på isteden.Det samme hvert år... Og hvis landet er så rikt,hvorfor koster det nesten hundre kroner å ta toget til oslo,og hvorfor er så mange bygninger gamle og falleferdige?Reis kollektivt sier politikere osv.men hvor lett er det når det koster like mye som en månedslønn i polen?Tror at grunnen til at folk vil ha mer og mer penger er at det er så dyrt å leve her,og klær og ting til seg selv er ganske billig men ikke alt det andre.I et kaldt land er strømmen dobbelt så dyr som i andre land.Ganske dustete.Vi burde lært av dubai.Før var det bare ørken,nå er det en stor moderne ren by med masse turister. Det burde vi gjort med pengene landet har.Vi har ikke så masse mennesker i landet vårt heller så de kunne godt gitt oss mer uten at det ble tomt!
Gjest Pax Skrevet 2. november 2007 #10 Skrevet 2. november 2007 Norge er kjedelig, fordi det er (for oss) ikke eksotisk.
Tabris Skrevet 2. november 2007 #11 Skrevet 2. november 2007 Jeg føler meg veldig heldig som får bo i et så rikt land som Norge. Jeg kommer aldri til å sulte. Samtidig er vi blitt bortskjemte og egoistiske pga vår rikdom - vi har det for bra i Norge. Hvem bryr seg om miljøproblemene eller fattige i andre land så lenge vi får kjøre våre dyre biler og kjøpe våre dyre klær?
FrizzleSizzle Skrevet 2. november 2007 #12 Skrevet 2. november 2007 Jeg føler meg veldig heldig som får bo i et så rikt land som Norge. Jeg kommer aldri til å sulte. Samtidig er vi blitt bortskjemte og egoistiske pga vår rikdom - vi har det for bra i Norge. Hvem bryr seg om miljøproblemene eller fattige i andre land så lenge vi får kjøre våre dyre biler og kjøpe våre dyre klær? Mener å ha hørt at det er bedre for miljøet å kjøpe dyre klær enn billige, masseproduserte som i tillegg er laget av underbetalte arbeidere.
Arkana Skrevet 2. november 2007 #13 Skrevet 2. november 2007 Norge er kjedelig, fordi det er (for oss) ikke eksotisk. Nettopp. Jeg tror hverken engelskmenn, franskmenn, italienere, tyskere eller andre europeere ser på deres land som mindre kjedelige.
Tabris Skrevet 2. november 2007 #14 Skrevet 2. november 2007 Mener å ha hørt at det er bedre for miljøet å kjøpe dyre klær enn billige, masseproduserte som i tillegg er laget av underbetalte arbeidere. Det kan nok stemme, men forbruket vårt er likevel altfor høyt, generelt sett. Men mer enn det vil jeg ikke skrive om det her, siden det litt off-topic.
Billebill Skrevet 2. november 2007 #15 Skrevet 2. november 2007 Akkurat dette ropte de om under min oppvekst på 80-tallet også! Da så vi jappetid på sitt aller verste, og vi ble undervist i sur nedbør og ozonlaghull (hvor ble det egenltig av den sure nedbøren? Kan ikke huske å ha hørt om den siden). Nok en gang er jappetiden over oss - og miljøproblemene er i vinden som aldri før. Jeg er ikke for en ny jappetid, og mener også at vi bør ta miljøproblemene på alvor. Men det folk av meg også! Selv om jeg vokste opp på 80-tallet. Så jeg har troen på at denne generasjonen unge nordmenn også vil klare seg finfint. Heia Norge!
hjertesukka Skrevet 2. november 2007 #16 Skrevet 2. november 2007 Nei, Norge er ikke kjedelig. Etter å ha sett fattigdom på nært hold, og bodd et par år i andre land, så var det herlig å komme tilbake til et velfungerende land. (og vårt byråkrati er bare blåbær mot enkelte andre lands papirmøller!).- I mange land er det ingen selvfølge å få hjelp når man er syk, drikkevannet er konstant forurenset osv. Når det er sagt, så reagerer jeg også på forbrukskarusellen og det som jeg kaller sytekulturen i vårt land. Vi har det godt i dette vakre landet, og må lære oss å sette pris på det, så får det heller våge seg at vi er litt mer sidrompa enn ildfulle italienere.
Gjest StockDama Skrevet 2. november 2007 #17 Skrevet 2. november 2007 Norge har ikke noe annet enn ostehøvelen... Norge er ekstrem på våpen eksport.
Cidric Skrevet 2. november 2007 #18 Skrevet 2. november 2007 Hadde det ikke vært for at jeg var norsk hadde jeg aldri bodd her...men det er jeg, så på et eller annet nivå må jeg føle en tilhørighet og til og med stolthet. ...men den sitter dypt inne når Kari og Ola Dunk herjer på sitt verste.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2007 #19 Skrevet 2. november 2007 Jeg har aldri vært særlig nasjonalistisk av meg.Jeg liker ikke 17 mai og jeg liker ikke ski.Masse nordmenn presser seg inn i bunaden sin hvert år og kjøper tilbehør til flere tusen kroner.Bunader er noe av det styggeste jeg vet.17 mai er for å feire grunnlovsdagen at det er et eget land ikke i union og ikke i krig osv.men den dagen er blitt til en dag som folk viser seg fram på isteden.Det samme hvert år... Og hvis landet er så rikt,hvorfor koster det nesten hundre kroner å ta toget til oslo,og hvorfor er så mange bygninger gamle og falleferdige?Reis kollektivt sier politikere osv.men hvor lett er det når det koster like mye som en månedslønn i polen?Tror at grunnen til at folk vil ha mer og mer penger er at det er så dyrt å leve her,og klær og ting til seg selv er ganske billig men ikke alt det andre.I et kaldt land er strømmen dobbelt så dyr som i andre land.Ganske dustete.Vi burde lært av dubai.Før var det bare ørken,nå er det en stor moderne ren by med masse turister. Det burde vi gjort med pengene landet har.Vi har ikke så masse mennesker i landet vårt heller så de kunne godt gitt oss mer uten at det ble tomt! Enig!
estrella Skrevet 2. november 2007 #20 Skrevet 2. november 2007 Jeg elsker Norge Naturen er kjempefin! 17 mai er dødskoselig! Kongefamilien er dritkul, selv om talene til kongen ikke fortjener så masse skryt osv.. Vi er et demokrati, og folk får være med å bestemme(så sitter de som ikke gidder å stemme ved valg og sutrer over at det er så drit vel og merke ). Vi har plikt på å gå på grunnskole, og deretter rett til videregående utdannelse..vi får altså utdannelse som mange ikke alltid får pga de faktisk ikke har råd til det! Vi får behandling av medisinsk fagpersonell uten å måtte ha gjeld langt opp etter ørene pga en operasjon(de i usa f.eks tror ikke på meg når jeg forteller det). Vi har det jo søren meg bra! Hva er problemet? Ikke alle er rike, og det er ufattelig trist, men hvorfor gjør dere(ikke akkuratt dere som brukere her tenkte jeg på, men folk generelt klager over dette) ikke noe med det, istedenfor å sutre over at norge er egentlig ikke så bra? Jeg er stolt av å være nordmann :
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå