Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor stort lån kan vi få i banken med inntekten vår?

Han: Ca 400 000

Jeg: Ca 300 000

Hva er max lånebeløp? Lønner det seg å ha kausjonist?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere stiller dere feil spørsmål. Det dere bør spørre dere selv om er hvor mye har vi råd til å betjene ved en rente på 10%. Om dere har egenkapital spiller også inn på hvor mye dere får låne. Hvis dere ikke har egenkapital vil det nok være en fordel å ha kausjonist ja - ikke sikkert en bank nå vil finansiere leilighet 100% uten dette.

Skrevet

Vi har regnet ut at vi klarer betjene ganske stort lån.. Hvis vi kniper inn litt.

Så det jeg lurer på er hvor stort lån bankene er villige til å gi oss?

Vi har vel rundt 100 000 i egenkapital.

Skrevet

Vanligvis gir bankene to til tre ganger inntekt, men det er ulikt i de ulike bankene. Noen har gode forhold til banken, og har tidligere vist at de kan betjene lån, og får gode betingelser som følge av dette.

ANdre faktorer spiller inn på lån - har dere studielån eller billån/forbrukslån? Har dere betalingsanmerkninger? Har dere BSU? Kan dere spare eller er egenkapitalen er nylig mottatt arv? Har dere faste stillinger?

For best svar bør du ta en telefon til banken din/evt. et par ulike banker. Dere har OK inntekt, så det bør gå greit å få lån. Spm. er bare om det er så mye som dere ser for dere at dere vil ha (det skriver du ingenting om).

Skrevet
Vi har regnet ut at vi klarer betjene ganske stort lån.. Hvis vi kniper inn litt.

Så det jeg lurer på er hvor stort lån bankene er villige til å gi oss?

Vi har vel rundt 100 000 i egenkapital.

Bankene forutsetter vel at så og så mye skal stå igjen som dere skal ha og leve for. Og i tillegg til studielån osv som nevnt over så spiller fellesgjeld inn i regnestykket dersom dere skal kjøpe leilighet.

100 000,- er ikke så veldig mye egenkapital så kausjonist kan være kjekt å ha ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...