Gjest El Chupa Nibre Skrevet 1. november 2007 #1 Skrevet 1. november 2007 Hvorfor er det egentlig forelegg for besittelse av mindre mengder narkotika? La oss for eksempel ta en narkoman som blir tatt med ett gram heroin på seg. Er det rasjonelle å gi denne personen et forelegg på noen tusen kroner med subsidiær fengselsstraff? Penger er jo en av hovedgrunnene til at livet hans er forderdelig. Nå er han nødt til å skaffe penger ikke bare til neste skudd, men også til å betale forelegget. Alternativt kan han sone en fengselsstraff. Er det bare jeg som synes dette er fullstendig forkastelig? Hvem er det man hjelper ved å straffe en rusmisbruker på denne måten? Ikke den narkomane hvert fall. Og ikke samfunnet heller.
Gjest vimselot Skrevet 2. november 2007 #2 Skrevet 2. november 2007 Hvorfor er det egentlig forelegg for besittelse av mindre mengder narkotika? La oss for eksempel ta en narkoman som blir tatt med ett gram heroin på seg. Er det rasjonelle å gi denne personen et forelegg på noen tusen kroner med subsidiær fengselsstraff? Penger er jo en av hovedgrunnene til at livet hans er forderdelig. Nå er han nødt til å skaffe penger ikke bare til neste skudd, men også til å betale forelegget. Alternativt kan han sone en fengselsstraff. Er det bare jeg som synes dette er fullstendig forkastelig? Hvem er det man hjelper ved å straffe en rusmisbruker på denne måten? Ikke den narkomane hvert fall. Og ikke samfunnet heller. Men jeg trudde at man ikke kan sone sine bøter i form av å være i fengsel lenger, at den tia er past time... dvs at du må betale... og havner i brønnøysundregisteret om du ikke kan... Er usikker, men synes at jeg har hørt rykter om det. Hva min mening om dette er, spiller ingen rolle. Jeg synes det er forkastelig å kaste heronister på glattcella, men det trigger jo arbeidsplasser... og noen tjener på det.
Leo Skrevet 2. november 2007 #3 Skrevet 2. november 2007 Bestemmelsen om subsidiær fengselsstraff for bøter finnes og praktiseres fremdeles. Man kan dog ikke velge å sone fremfor å betale og bestemmelsen trer i kraft først når boten har vært forsøkt inndrevet av Statens Innkrevingssentral. Hvis SI konkluderer med "intet til utlegg", returneres saken til påtalemyndigheten og den bøtelagte vil bli innkalt til soning på ordinær måte. Et forelegg på 2.600 kroner gir f.eks. en subsidiær fengselsstraff på 3 dager. For øvrig er mitt inntrykk at politiet sjelden bøtelegger narkomane for besittelse som åpenbart er til eget forbruk nettopp fordi det er meningsløst. Det har ingen som helst effekt ut over at den som blir bøtelagt kan bli nødt til å sone noen dager og den eneste det går ut over er staten som må betale for "oppholdet". På den annen side skal jeg ikke hevde at det aldri forekommer, men jeg tror neppe det bekymrer de narkomane noe særlig. De som har vært i "gamet" en stund vet hvordan dette fungerer og de ligger neppe våkne om natten og tenker på hvordan de skal få betalt bøtene sine...
Gjest Eir Skrevet 2. november 2007 #4 Skrevet 2. november 2007 De som har vært i "gamet" en stund vet hvordan dette fungerer og de ligger neppe våkne om natten og tenker på hvordan de skal få betalt bøtene sine... Det er en tilleggsbelastning de godt kunne vært foruten. Spesielt blir dette ett problem dersom de prøver å slutte med dop, har man fått mange nok bøter underveis da sliter de ofte med gjeldsproblemer i tillegg til sine personlige problemer, og dette gjør motivasjonen til å rydde opp i livet sitt mindre. Det er også ett problem at mange må inn å sone, etter at de har sluttet, siden det er få steder man er sikrere på å bli eksponert for dop enn i ett fengsel, noe som kan føre til at min sprekker igjen. Så jeg er enig med trådstarter, og mener dette går som trakassering av psykisk syke, som ikke har ressurser til å forsvare seg. Poenget er at ingen tjener på dette, hverken samfunnet, eller den som har problemene, og da er det ingen grunn til å drive med det. De fleste politifolk vet også dette, og ser ofte mellom fingrene med det, men problemet er at de i det hele tatt har hjemmel i lov til å gjøre dette mot noen.
Paradokset Skrevet 2. november 2007 #5 Skrevet 2. november 2007 (endret) Så jeg er enig med trådstarter, og mener dette går som trakassering av psykisk syke, som ikke har ressurser til å forsvare seg. Poenget er at ingen tjener på dette, hverken samfunnet, eller den som har problemene, og da er det ingen grunn til å drive med det. De fleste politifolk vet også dette, og ser ofte mellom fingrene med det, men problemet er at de i det hele tatt har hjemmel i lov til å gjøre dette mot noen. Også enig i dette. Ofte får jo politiet pes ovenifra i forhold til å rydde opp på Plata etc. Da foregår det slik. At politiet er tilstede og deler ut forelegg helt til de narkomane ikke gidder lenger, og finner seg et nytt sted å samles. Salg og kjøp foregår også som regel i mindre kvanta og mellom de narkomane. I det hele tatt er politikken helt bak mål når det gjelder narkotika her i Norge. Endret 2. november 2007 av Paradokset
Gjest vimselot Skrevet 2. november 2007 #6 Skrevet 2. november 2007 Ja, nå blir jeg provosert og har lyst til å Har dere enda ikke forstått at folk går med skylapper, og at det som skjer i korridorene på stortinget, makt-eliten og pengesterke folk (men nå får jo mafia skylda for alt...) sitter og passer havresekken. Jeg mener at narkomane bør få dosen sin via legen. Skyt meg så mye dere vil, jeg har pratet med narkomane, eksnarkomane og de (noen) er helt uenige med meg. Men jeg er lei av å miste venner og venninner (da jeg var ung) i overdose-dødsfall-statistikken. Jeg spurte aldri om mine venninner måtte selge seg på gata, men det måtte de ikke, de hadde menn som var s.k. bakmenn. Fy fan. Jeg spyr nesten. Det er så unødvendig. Heroin er her. Det er kommet for å forbli. Og hva gjør man da? Kaster de på glattcella. Elegant?
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2007 #7 Skrevet 2. november 2007 Et forelegg på 2.600 kroner gir f.eks. en subsidiær fengselsstraff på 3 dager. 5 dager 1000kr =2 dager, 2000kr =4dager osv.....
Leo Skrevet 2. november 2007 #8 Skrevet 2. november 2007 Subsidiær fengselsstraff i forbindelse med forenklet forelegg er ingen absolutt størrelse, men er nedfelt i forskrift eller fastsettes av retten i hvert enkelt tilfelle . Mitt eksempel er hentet fra vegtrafikklovgivningen hvor den subsidiære fengselsstraffen er standardisert for å spare tid og hvor den subsidiære straffen er 3 dager for forelegg på inntil 3.000 kroner.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2007 #9 Skrevet 2. november 2007 Det er mulig det LEO, men jeg sitter og fører narkotikaforelegg hver eneste dag, og det er de satsene/dagene jeg ser på hvert forelegg.
Leo Skrevet 2. november 2007 #10 Skrevet 2. november 2007 Det er mulig det LEO, men jeg sitter og fører narkotikaforelegg hver eneste dag, og det er de satsene/dagene jeg ser på hvert forelegg. Det du sier stemmer helt sikkert! Jeg har ingen personlig erfaring med den typen forelegg, men jeg kan ikke si annet enn at jeg finner det en smule underlig at at brudd på narkotikalovgivningen skal medføre dobbelt så høy subsidiær fengselsstraff som brudd på f.eks. vegtrafikkloven... (Det har naturligvis ingenting med deg å gjøre, gjest!).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå