Nigo-san Skrevet 1. november 2007 #1 Skrevet 1. november 2007 "Mor ordner alt": http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article2078810.ece Tja, etter å ha vært på noen foreldremøter, så kan jeg ikke si at dette var overraskende nytt. Tvert imot, i en verden som stadig har blitt mer likestilt, er det en hel hær av bollebakende mødre som trår til ved FAU-møter, julegavesalg, frivillig innsats både i barnehager og skoler. Hvorfor er det slik, når fokuset ellers er så stort på pappas deltagelse?
Gjest Mayamor Skrevet 1. november 2007 #2 Skrevet 1. november 2007 Faren til eldstemann er med på elevsamtalen, men møter i plenum tar jeg meg av. Faren til minsten er aktiv med sin datter (min stedatter), men han melder seg ikke som klassekontakt, Fau eller snakker i forsamlingen. Han kan snakke sammen med andre foreldre i pausen-før-etter, men ikke i hele forsamlingen. Minstemann sine møter har vi delt på. Jeg har vært foreldrekontakt i 1-2 og 4 klasse for gutten min. Jeg er foreldrekontakt i barnehagen. Skal det bakes er det alltid meg som gjør det. Skal det jobbes dugnad er det alltid samboer som gjør det. På 17 mai stilte vi begge opp for stedatters skyld på dugnad som denne skolen pålegger det klassetrinnet. Han gjør det han er best på: leksehjelp, fikse duppeditter, male, spa jord, bære, kjøring etc. Jeg samler informasjon, baker, vasker, selger i kiosken på fotballbanen som foreldredugnaden etc. Ser ikke noe galt i at vi gjør det vi begge trives med og er best til - bare fordi vi skulle jevne ut statistikken. Men ellers er vi ganske "gammeldagse" i oppgavene i heimen, hvor jeg tar meg av hus, klær, innkjøp, laget 90% av maten, holder orden på familien gjøremål og er delvis hjemmeværende. Han holder i orden bil, klipper plenen, hogger ved, ser ikke hva som trengs gjøres, men stiller opp dersom jeg påpeker det (ikke heng deg opp i det, for det ligger ikke noe mer drama i det enn at mannen ikke ser hva som trengs...)
Far til 2 Skrevet 1. november 2007 #3 Skrevet 1. november 2007 Jeg har sett noe av det samme, selv om jeg ikke har opplevd det helt slik som avisen beskriver det. Da jeg sa ja til å bli leder i foreldreutvalget og styret i barnehagen, gikk ex'en mer eller mindre berserk. For hun ville slett ikke ha meg i en slik rolle ettersom vi ikke var gift lenger. På skolen har jeg sett noe av det samme. Der foreldrene bor sammen stiller far NESTEN like ofte som mor, men om foreldrene har flyttet fra hverandre er ikke far like ofte tilstede. De 3 første årene på skolen fikk jeg ikke engang lov til å være med på foreldresamtale, men måtte isteden bli oppdatert pr tlf av lærer. Hvis flere samværsforeldre (les fedre) har det slik er det kansje ikke så rart at de ikke er like tilstedeværende som mødrene i slike utvalg som det refereres til. Nå er det heldigvis ikke slik at alle samværsforeldre (menn) har det slik (tror jeg), men det er liten tvil om at samværsforeldre (menn) er uønsket som omsorgsforeldre. Statistikken (45% mor, 2,5% far, 2,5% felles + 50% fortsatt samboende) bekrefter dette. Basert på disse tallene skulle mødre være representert nesten 10 ganger oftere enn menn. Heldigvis er det mange menn som ikke aksepterer en slik skjevfordeling. 4:1 fordeling bekrefter dette. Men la menn få ta større del av ansvaret for omsorgen, og de vil komme veldig sterkt med større andel i slike utvalg slik jeg ser det.
Gjest Helen Parr Skrevet 1. november 2007 #4 Skrevet 1. november 2007 Dette var omtrent like oppsiktsvekkende og overraskende som at Carl I. Hagen beskylder Inge Lønning for å være overlegen og påståelig. Min erfaring er at styret i barnehagen vår (privat andelsbarnehage) består av et flertall av menn, mens det mannlige innslaget synker drastisk når man befinner seg på skolenivå. Jeg har bare erfaring med denne ene barnehagen, og styrearbeidet der har vært både krevende og utfordrende. Det at vi har tatt hånd om områder som økonomi/budsjetter, kontakt med kommunen, søknader om støtte, oppussing av uteområde og lignende, har kanskje bidratt til at mennene har fattet interesse og trødd til. Det er vel en kjensgjerning at kvinnene oftere blir stående med det "myke" arbeidet, og at mennene ser sitt snitt til å bidra så snart det dreier seg om personlig utvikling og nettverksbygging. I Samarbeidsutvalget, som er det organet som tar seg av det pedagogiske innholdet i barnehagen, er det til sammenligning nesten bare kvinner.
Gjest Jon Are Skrevet 2. november 2007 #5 Skrevet 2. november 2007 Hvorfor "mor ordner alt"? Fordi vi lever i et patriarkat selvsagt! Med hilsen fra Jon Are
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå