Gjest Gjest Skrevet 3. november 2007 #61 Skrevet 3. november 2007 Etter å ha vært en tur innom politistasjonen og levert en anmeldelse for herverk, hørt hvor mange telefoner og besøk de har hatt i går og i dag på grunn av det+ lest diverse aviser, så tror jeg enkelte bruker Halloween som en unnskyldning for å drive faenskap. I en avis sto det om noen som hadde lagt en spikermatte over en trafikkert vei. Det er ingen som tenker "nei nå skal jeg jaggu gå ned til hovedveien og legge ut ei spikermatte" dersom de ikke har fått godter i et hus. Dette er folk som går ut med ett mål for øyet, nemlig å drive herverk. Helt enig, noen ser på Halloween som en unnskylding til å lage faenskap. Det gjelder de barna/ungdommene som la ut spikermatte på veien, og det gjelder de voksne som la gammel fisk (!) i godtebagen til små barn ... Jeg skjønner begge sider jeg, uten at det unnskylder noe. Jeg skjønner barna som blir sinte og lei seg når voksne mennesker ikke anser et enkelt "nei" for å være bra nok, men i stedet må skjelle ut og gjøre "hærverk" mot barna. Og jeg skjønner de voksne som blir sinte av å få hus og eiendom ødelagt av småpøbler som bare er ute for å lage kvalm. Men jeg skjønner ikke at voksne mennesker skal synke så dypt at de hevner fåtallets oppførsel på uskyldige barn, som tross alt er i flertall!
Betsy Skrevet 3. november 2007 #62 Skrevet 3. november 2007 Ja det er klart politiet får det travelt når alle som får et egg i døra renner ned dørene på politistasjonen og gauler om herverk. De som skulle vært arrestert er dere sure gamle tullinger som gjør deres beste for å ødelegge en fin tradisjon og en gledens dag for barna. Jeg tipper dere vil se litt annerledes på ting når dere får barn selv. Jepp, den dagen jeg får barn vil jeg selvfølgelig helt plutselig synes det er ok å grise ned andres hus med egg.
*nora* Skrevet 3. november 2007 #63 Skrevet 3. november 2007 Halloween er vel ingen tradisjon her i Norge? Er iallefall ikke det her jeg bor, og jeg hat ikke tenkt å være med på å lage det til en tradisjon heller. Mine barn får IKKE gå Halloween, for jeg syns det er en uting. De går derimot julebukk, fordi det er en tradisjon... Og da følger jeg dem rundt, står bak et hushjørne mens de synger og underholder. Er ikke snakk om å "fotfølge" barna overalt, men for deres egen sikkerhet og min samvittighet, sender jeg de ikke ut i vintermørket for å ringe på andres dører, alene.
Tule Skrevet 4. november 2007 #64 Skrevet 4. november 2007 Halloween er ingen norsk tradisjon og la oss ikke gjøre det til en. Til forskjell fra barn i de fleste andre land går norske barn julebukk. Det burde være nok å gå fra dør til dør en gang i året for å få godteri. Når mange i tillegg ser sitt snitt til å utnytte Halloween til å gjøre hærverk uten konsekvenser, mener jeg ting går for langt. Kan godt forstå at folk blir oppgitte. Selv blir jeg mektig irritert når det står en unge tidlig i tenårene og stirrer inn gjennom vinduet mitt. Det er rett og slett frekt. Jeg har selv ingen barn, men når jeg en gang får det, så skal de ikke få gå "trick or treating" her i Norge. hei na er det slik da at samfunet forandrer seg fram man var barn og sel om man mener det er noe tul så er det ikke sakt at det er så lett og sie nei nar tiden komer, om du ikke har no barn na så tar det lang tid for du har noen barn som er gammelt nok til og ga halowen og fortsetter det slik som na blir dete en inkorporert tradisjon, jeg kan vere enig i at jeg syns det er unodvendig og noe jeg syns vi ike trengte hat, men og ta en avgjorelse na om at man ike skal la barnet sit ga er lit for tidlig, det vil antakelig ende med en king sise kamelsluking siden, om alle andre skal og ale venene til barnet skal blir det ret og slett vanskelig og holde sit eget una, man gjor ike et barn anerledes bare pa grun av sine egne rigide prinsiper, derfor har jeg tat et valg at jeg som forelder ser at ting forandres og at jeg noen ganger ma svelge kameler og gota noe jeg er i mot ret og slet fordi det er det beste for barnet og at alternativet og holde barnet utenfor er vere for barnet en det er for meg og svelge prinsiper ja jeg syns og at det er iriterende at det er blit slik, men som en person er det ike mye man kan gjore nar flertalet har akeseptert det man kan like det sa lite man vil men man ma svelge det bare som et rad altsa hilsen
Gjest Piper Skrevet 4. november 2007 #65 Skrevet 4. november 2007 Halloween er vel ingen tradisjon her i Norge? Er iallefall ikke det her jeg bor, og jeg hat ikke tenkt å være med på å lage det til en tradisjon heller. Mine barn får IKKE gå Halloween, for jeg syns det er en uting. De går derimot julebukk, fordi det er en tradisjon... Og da følger jeg dem rundt, står bak et hushjørne mens de synger og underholder. Er ikke snakk om å "fotfølge" barna overalt, men for deres egen sikkerhet og min samvittighet, sender jeg de ikke ut i vintermørket for å ringe på andres dører, alene. Skal du holde de inne den dagen da? Og i såfall hvor gammel vil de være når du slipper de ut på denne dagen? Ungdom er faktisk de verste, og jeg tviler på at du klarer å holde en 12-17 åring inne bare fordi du ikke liker det som hender rundt deg. Og når de fleste vennene deres feirer denne dagen, kan ejg love deg at du ikke klarer å få de vekk fra dette selv hvor mye du vil. Da syns jeg heller det er viktigere at du forteller de hva dette går ut på, og hvordan man skal oppføre seg. Da er man en god og voksen person, men ikke bare fordi man nekter de å være med på noe som blir mer og mer vanlig her i landet. Om 10 år vil de fleste barna kjenne til denne skikken, og det er fint lite vi foreldre kan gjøre med det. Og da spesielt om barna våre er så store at vi egentlig ikke har så mye vi skulle ha sagt. Og da er det veldig viktig at de har fått riktig informasjon, i stedet for at de bare har fått vite at dette er en tåpelig skikk.
Ciara Skrevet 4. november 2007 #66 Skrevet 4. november 2007 hei jeg snaker om det som piper sa, jeg håper du ikke har barn om du mener dete du virker ikke serlig voksen med slike holdninger hilsen Og hvor voksent er det å mene at andre mennesker er onde og dårlig mødre pga et kort innlegg på KG?
Gjest Piper Skrevet 4. november 2007 #67 Skrevet 4. november 2007 Halloween er ingen norsk tradisjon og la oss ikke gjøre det til en. Til forskjell fra barn i de fleste andre land går norske barn julebukk. Det burde være nok å gå fra dør til dør en gang i året for å få godteri. Når mange i tillegg ser sitt snitt til å utnytte Halloween til å gjøre hærverk uten konsekvenser, mener jeg ting går for langt. Kan godt forstå at folk blir oppgitte. Selv blir jeg mektig irritert når det står en unge tidlig i tenårene og stirrer inn gjennom vinduet mitt. Det er rett og slett frekt. Jeg har selv ingen barn, men når jeg en gang får det, så skal de ikke få gå "trick or treating" her i Norge. Julen var heller ingen norsk tradisjon, ei heller sankthansaften, men vi har da virkelig tatt til oss disse skikkene og gjort de til norske. Barna i dag og i fremtiden vil lage sine egne tradisjoner, og da er det viktig at de har voksne mennesker rundt seg som lærer de om de ulike skikkene i stedet for at de får høre at de skikkene bare er teite. Selvfølgelig er halloween teit for de fleste, fordi enkelte unge bruker denne dagen til å drive hærverk. Men hadde noen lært disse barna hva denne skikken egentlig gikk ut på, så kanskje kunne vi stoppet en del av dette. Det vil alltid være noen som ikke følger reglene, men desto flere som kan reglene desto større sjanse er det for at de blir følgt. Jeg mener at skolen bør begynne å ta denne skikken på alvor, for jeg tror at de kan nå flere barn enn det er foreldre som bryr seg om at barna deres lærer reglene.
Tule Skrevet 4. november 2007 #68 Skrevet 4. november 2007 Skal du holde de inne den dagen da? Og i såfall hvor gammel vil de være når du slipper de ut på denne dagen? Ungdom er faktisk de verste, og jeg tviler på at du klarer å holde en 12-17 åring inne bare fordi du ikke liker det som hender rundt deg. Og når de fleste vennene deres feirer denne dagen, kan ejg love deg at du ikke klarer å få de vekk fra dette selv hvor mye du vil. Da syns jeg heller det er viktigere at du forteller de hva dette går ut på, og hvordan man skal oppføre seg. Da er man en god og voksen person, men ikke bare fordi man nekter de å være med på noe som blir mer og mer vanlig her i landet. Om 10 år vil de fleste barna kjenne til denne skikken, og det er fint lite vi foreldre kan gjøre med det. Og da spesielt om barna våre er så store at vi egentlig ikke har så mye vi skulle ha sagt. Og da er det veldig viktig at de har fått riktig informasjon, i stedet for at de bare har fått vite at dette er en tåpelig skikk. hei got poeng hilsen
Tule Skrevet 4. november 2007 #69 Skrevet 4. november 2007 Og hvor voksent er det å mene at andre mennesker er onde og dårlig mødre pga et kort innlegg på KG? hei det var snak om holdninger di hadde om det og odelege for barn men jeg var kenskje lit dømende hilsen
Kitsune Skrevet 5. november 2007 #70 Skrevet 5. november 2007 Ciara: Utrolig godt poeng. Kjenner jeg blir irritert over folk som bare slenger rundt "håper du ikke har barn siden..." Ser humoren i at de fikk fisk, hehe.. (Men så har ikke jeg barn da, så hva i alle dager vet vel jeg) Synes barn får godterier nok! Mener de burde klart seg med gå-turen! Dessuten har vi julebukk, det er mye triveligere. Det er ikke rart at mange ikke vet om det med utelysene. Nemlig fordi handelsstanden ikke opplyser om det. Vi klarte oss veldig fint uten halloween. Jeg hadde ingen dårlig barndom fordi jeg ikke fikk kle meg ut å slenge egg på bilene i sukkerrus! Skal man være skikkelig flisespikkende, så er vel klær heller ingen norsk tradisjon, siden Gud lot Adam og Eva være nakne i Paradis.. Nei, mange neitakk til halloween!!!!
No Shorty Skrevet 5. november 2007 #71 Skrevet 5. november 2007 Skal man være skikkelig flisespikkende, så er vel klær heller ingen norsk tradisjon, siden Gud lot Adam og Eva være nakne i Paradis.. Men siden norge egentlig ikke er kristent fra "way back in the beginning" så hva gjør det vel at Gud skapte Adam og Eva uten klær? Ikke spørr meg hva en norrønnetradisjoen var, men den inneholdt ikke denn Guden... *Flisespikkeri*
Tule Skrevet 7. november 2007 #73 Skrevet 7. november 2007 Ciara: Utrolig godt poeng. Kjenner jeg blir irritert over folk som bare slenger rundt "håper du ikke har barn siden..." Ser humoren i at de fikk fisk, hehe.. (Men så har ikke jeg barn da, så hva i alle dager vet vel jeg) Synes barn får godterier nok! Mener de burde klart seg med gå-turen! Dessuten har vi julebukk, det er mye triveligere. Det er ikke rart at mange ikke vet om det med utelysene. Nemlig fordi handelsstanden ikke opplyser om det. Vi klarte oss veldig fint uten halloween. Jeg hadde ingen dårlig barndom fordi jeg ikke fikk kle meg ut å slenge egg på bilene i sukkerrus! Skal man være skikkelig flisespikkende, så er vel klær heller ingen norsk tradisjon, siden Gud lot Adam og Eva være nakne i Paradis.. Nei, mange neitakk til halloween!!!! hei og vis du spør noen veldig gamle vil di siker si at vi klarte os fint uten kino tv radio you name it også desuten onskapsfult og le av barn som fik odelakt goteriet av fisk nar du ike har barn sel og ike vet vordan det vile ha vert i den situasjonen hilsen
Lurvina Skrevet 8. november 2007 #74 Skrevet 8. november 2007 Men du Tule, du vet at i den saken der så har vi ikke hørt damas versjon, vi har bare hørt guttenes og moras versjon. For alt vi vet så kan de guttene være noen skikkelige pøbler, og at damen hadde sett seg lei på pøbelstrekene og ga derfor guttene fisk i posen. At folk må slå av utelampa om man ikke vil at barna skal ringe på hos seg, synes jeg er teit påfunnet. Så klart folk ha på utelampene sine når det er mørkt, kanskje de venter annet besøk på den kvelden og vil at gjestene skal føle seg velkommen, eller kan se trappa? Da synes jeg at det er bedre den ideen om å legge ut pynt på trappa, om man vil at barna skal ringe på.
aline Skrevet 8. november 2007 #75 Skrevet 8. november 2007 Jeg må si meg enig med at greia med at man skal slå av utelyset om man ikke feirer, er utrolig uholdbar! Det vil da si at om man ikke velger å delta i hallowen-feiring, så må man enten dra vekk fra hjemmet sitt, eller sitte inne alene, kan aldri be gjester den dagen, da utelyset må være avslått... Og at barna opplyses om det, hjelper bare 50%, hva med alle de som ikke har barn, eller har voksne barn, og dermed ikke får denne informasjonen. Ikke alle har kontakt med skoler eller skolebarn, og ikke alle skoler og skolebarn blir informert om denne regelen. Nå ser det uansett ut som feiringer som Halloween vil bli tradisjon her til lands, så da bør det vel gå ut mer regler og informasjon til alle. Og endres til at de som pynter til halloween er de man kan gå til, de som ikke pynter, hopper man over. regen med slukket utelys bør faktisk fjernes, da dette til tider kan være direkte skadelig. (det er en grunn til at vi har utelys, det er ikke bare for kos, men for å se alt fra trapper til is og annet som kan være til hinder.)
Gjest Helen Parr Skrevet 8. november 2007 #76 Skrevet 8. november 2007 Jeg er helt enig med siste talere; ideen om at man skal skru av utelampen er helt på jordet. Hvorfor i all verden skal jeg la mine huslige vaner la meg styre av en gjeng med unger som har fått det for seg at de skal tigge snop ved dørene en gang i året? De må gjerne komme hit, men jeg forventer at dersom jeg ikke har snop i huset er de veloppdragne nok til å gå videre uten å gjøre noen knep.
Gjest Eurydike Skrevet 8. november 2007 #77 Skrevet 8. november 2007 Ang. utelys, som jeg skrev her for noen sider siden: Barna i mitt nabolag kjenner tydeligvis ikke denne regelen, eller gir blaffen i den. De ringer, evt hamrer på uansett. Så da blir det ihvertfall meningsløst for oss andre å snuble rundt i mørket.
Harlekin Skrevet 8. november 2007 #78 Skrevet 8. november 2007 hei og vis du spør noen veldig gamle vil di siker si at vi klarte os fint uten kino tv radio you name it også desuten onskapsfult og le av barn som fik odelakt goteriet av fisk nar du ike har barn sel og ike vet vordan det vile ha vert i den situasjonen hilsen Hun har jo vært barn selv! Så hun kan nok sette seg inn i situasjonen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå