Tule Skrevet 2. november 2007 #41 Skrevet 2. november 2007 Mange henviser til det berømte utelyset og sier man bare må skru av lyset hvis man ikek vil ha besøk. Hva hjelper det at dere og barna vet om utelystrikset dersom folk flest ikke vet noe om det? Jeg er 30 år, jeg har to abrn under fem. Jeg omgås mange barn, men jeg har aldri hørt om at man skal skru av utelyset dersom man ikke vil ha besøk. Dere kan virkelig ikke forvente at særlig eldre folk skal kjenne til halloween-kodene! hei det var nesten rart, mener dete har bilt sakt vert år, vet i vertfall at di pleier og si det i skolen for barna som skal ut og ga, og at det er husene der det er pyntet di bor ga til, en anen ting er at man har odelakt tradisjonen lit i norge ogsa ved at alle skal ga, i usa er det bare smabarna som gar di eldre er pa egne fester hilsen
Rosalie Skrevet 2. november 2007 #42 Skrevet 2. november 2007 Jo, men Tule - det er forskjell på at man må skru av utelyset dersom man ikke feirer, og at de som feirer markerer det ved å pynte inngangen. Det siste er jo slik det bør være - ser man et hus uten pyntet inngangsdør, så går man rett og slett forbi. Enkelt og greit, og folk ville ergre seg mindre over Halloween. For øvrig tror jeg det kunne vært lurt av foreldrene å avtale seg i mellom at de går en runde for å se hvordan englebarna oppfører seg. Er nok en del foreldre som ville fått seg en vekker da, gitt...
No Shorty Skrevet 2. november 2007 #43 Skrevet 2. november 2007 hei det var nesten rart, mener dete har bilt sakt vert år, vet i vertfall at di pleier og si det i skolen for barna som skal ut og ga, og at det er husene der det er pyntet di bor ga til, en anen ting er at man har odelakt tradisjonen lit i norge ogsa ved at alle skal ga, i usa er det bare smabarna som gar di eldre er pa egne fester hilsen Unnskyd meg, men hva mener du med små barn? Jeg har vært i USA og feiret halloween der, og det var noe alle var med på fra de som var 4-5 til de som gikk ut av high school. De "store" brukte det som et vorspiel til å gå på fest etter på... Men i USA er halloween mer en folkefest, mot at her er det snakk om noe annet...
Gjest Qha Skrevet 2. november 2007 #44 Skrevet 2. november 2007 Her hvor jeg bor, så slipper jeg dette styret med Halloween.... Heldigvis. Og om noen skulle tassa seg rundt på godterijakt, så ville de ha blitt mektig skuffa. For denne skikken klarer jeg meg fint uten. Dette er en uting. Hadde noen kasta et egg eller to på hus eller bil, så hadde jeg blitt mektig forbanna. Kan trygt si at veien ville ha blitt kort til Lennsmannskontoret. For jeg ser ikke helt hensikten med å bedrive hærverk selv om de ikke får godteri.
Betsy Skrevet 2. november 2007 #45 Skrevet 2. november 2007 Jeg var invitert bort til middag på den omtalte Halloweenkvelden. Jeg kom hjem kl. 23.30 til et tilgriset kjøkkenvindu; det var noen som tydeligvis hadde moret seg stort ved å kaste egg på det. Ikke særlig stas å stå og spyle rent et illeluktende vindu ved midnattstider... Hadde jeg fått tak i ....ungene, hadde det kostet meg mindre å hive oppi en 10 kg's stor torsk i godteposen deres, og den hadde ikke vært kokt engang, men RÅ!
Jens Skrevet 2. november 2007 #46 Skrevet 2. november 2007 hei poenget er hva barna følte da goteriet ble ødelakt, da er det litt mer en en spøk og et dårlig eksempel fra en voksen som barn bør kunne ta etter hilsen Ok, så du har aldri ledd av noen son har snublet, falt ut i vannet, gått inn i en vegg etc.....Man er ikke ond om man har litt galgenhumor, og som en over her sa, så var det ett pek man kan le litt i skjegget av. Slapp av litt
Tule Skrevet 2. november 2007 #47 Skrevet 2. november 2007 Ok, så du har aldri ledd av noen son har snublet, falt ut i vannet, gått inn i en vegg etc.....Man er ikke ond om man har litt galgenhumor, og som en over her sa, så var det ett pek man kan le litt i skjegget av. Slapp av litt hei jo jeg har galgenhumor så det holder jeg men i den situasjonen du beskriver kan det hende at personen ser humoren i det sjøl det er det ike sikkert disse barna gjør det blir en forskjell da ser jeg ikke va som er morsome med og ødelege goteriet for barn hilsen
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2007 #48 Skrevet 2. november 2007 hei det var nesten rart, mener dete har bilt sakt vert år, vet i vertfall at di pleier og si det i skolen for barna som skal ut og ga, og at det er husene der det er pyntet di bor ga til, en anen ting er at man har odelakt tradisjonen lit i norge ogsa ved at alle skal ga, i usa er det bare smabarna som gar di eldre er pa egne fester hilsen Tule, det jeg sier er at HUSEIERNE ikke nødvendigvis kjenner til at de skal slå av lysene for å unngå at ungene kommer og ringer på til dem. Og da hjelper det ikke at BARNA vet det... Skjønner du? JEG er 30 og har ikek hørt om dete før i år, da kan du bare tenke deg hvor mange - særlig eldre - som ikke vet at de skal slå av lyset.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2007 #49 Skrevet 2. november 2007 Etter å ha vært en tur innom politistasjonen og levert en anmeldelse for herverk, hørt hvor mange telefoner og besøk de har hatt i går og i dag på grunn av det+ lest diverse aviser, så tror jeg enkelte bruker Halloween som en unnskyldning for å drive faenskap. I en avis sto det om noen som hadde lagt en spikermatte over en trafikkert vei. Det er ingen som tenker "nei nå skal jeg jaggu gå ned til hovedveien og legge ut ei spikermatte" dersom de ikke har fått godter i et hus. Dette er folk som går ut med ett mål for øyet, nemlig å drive herverk.
maia39 Skrevet 2. november 2007 #50 Skrevet 2. november 2007 Jeg er ikke så veldig begeistret for Halloween. Men, når ungene var mindre koste de seg veldig med å kle seg ut å gå "runden". De hadde klare instrukser om å ikke ringe på hos noen gamle mennesker, som faktisk kunne bli skremt av kostymene, og ellers å oppføre seg skikkelig. At foreldre skal måtte fotfølge barna sine overalt, er tull. Som vanlig er det noen ekstreme som oppfører seg ufordragelig, men vi må ikke tro at det er slik barn er i det store og hele av den grunn. Det blir veldig mye urettferdig negativ oppmerksomhet på mange flotte, kjekke barn og unge. Det finnes uoppdragne unger, og det finnes uoppdragne voksne. Jeg foretrekker ungene, dem er det enda håp for.
estrella Skrevet 2. november 2007 #51 Skrevet 2. november 2007 Når jeg får barn og de er gamle nok til å gå halloween skal jeg følge dem rundt Ikke så masse pga hærverk, mest pga du vet ikke hvem som åpner dørene..
Gjest hmmmm Skrevet 2. november 2007 #52 Skrevet 2. november 2007 Mange henviser til det berømte utelyset og sier man bare må skru av lyset hvis man ikek vil ha besøk. Hva hjelper det at dere og barna vet om utelystrikset dersom folk flest ikke vet noe om det? Jeg er 30 år, jeg har to abrn under fem. Jeg omgås mange barn, men jeg har aldri hørt om at man skal skru av utelyset dersom man ikke vil ha besøk. Dere kan virkelig ikke forvente at særlig eldre folk skal kjenne til halloween-kodene! Helt enig. Aldri hørt om det før, og vi bor i småbarnsboligområde i en stor by. Men så startet ikke barna her i nabolaget å feire halloween før en to-tre år siden, rundt tiden da det ble mye markedsføring + mye i media om det. Merkelig tanke. Hvordan skal folk i all verden få med seg at de skal slå av lysene? Og HVORFOR skal vi gjøre det? Vi har på utelyset fordi det er mørkt, vi skal gå inn og ut, og ikke minst alle "gjestene" liker å se trappa. Det er egentlig en utrolig teit idé: Bare ringe på de som har utelyset på!? Så utrolig lite logisk. ALLE har jo utelyset på, nå når det har blitt mørkt om kvelden. Mye bedre forslag at barn ringer på der folk har lagt ut halloween-pynt. Da er man ganske rimelig sikker på å møte folk som aner hva det er og at det er folk som feirer.
Tule Skrevet 2. november 2007 #53 Skrevet 2. november 2007 Etter å ha vært en tur innom politistasjonen og levert en anmeldelse for herverk, hørt hvor mange telefoner og besøk de har hatt i går og i dag på grunn av det+ lest diverse aviser, så tror jeg enkelte bruker Halloween som en unnskyldning for å drive faenskap. I en avis sto det om noen som hadde lagt en spikermatte over en trafikkert vei. Det er ingen som tenker "nei nå skal jeg jaggu gå ned til hovedveien og legge ut ei spikermatte" dersom de ikke har fått godter i et hus. Dette er folk som går ut med ett mål for øyet, nemlig å drive herverk. hei andmelde haloween herverk? vet du hvem som har gjort det da, er det noen vits i ellers? er enig i at det med spikermata er og gå over streken da hilsen
Tule Skrevet 2. november 2007 #54 Skrevet 2. november 2007 Etter å ha vært en tur innom politistasjonen og levert en anmeldelse for herverk, hørt hvor mange telefoner og besøk de har hatt i går og i dag på grunn av det+ lest diverse aviser, så tror jeg enkelte bruker Halloween som en unnskyldning for å drive faenskap. I en avis sto det om noen som hadde lagt en spikermatte over en trafikkert vei. Det er ingen som tenker "nei nå skal jeg jaggu gå ned til hovedveien og legge ut ei spikermatte" dersom de ikke har fått godter i et hus. Dette er folk som går ut med ett mål for øyet, nemlig å drive herverk. hei da skjoner jeg, jeg misforstod i stad hilsen
Gjest Gjest_trine_* Skrevet 2. november 2007 #55 Skrevet 2. november 2007 Etter å ha vært en tur innom politistasjonen og levert en anmeldelse for herverk, hørt hvor mange telefoner og besøk de har hatt i går og i dag på grunn av det+ lest diverse aviser, så tror jeg enkelte bruker Halloween som en unnskyldning for å drive faenskap. I en avis sto det om noen som hadde lagt en spikermatte over en trafikkert vei. Det er ingen som tenker "nei nå skal jeg jaggu gå ned til hovedveien og legge ut ei spikermatte" dersom de ikke har fått godter i et hus. Dette er folk som går ut med ett mål for øyet, nemlig å drive herverk. Ja det er klart politiet får det travelt når alle som får et egg i døra renner ned dørene på politistasjonen og gauler om herverk. De som skulle vært arrestert er dere sure gamle tullinger som gjør deres beste for å ødelegge en fin tradisjon og en gledens dag for barna. Jeg tipper dere vil se litt annerledes på ting når dere får barn selv.
Tule Skrevet 2. november 2007 #56 Skrevet 2. november 2007 Unnskyd meg, men hva mener du med små barn? Jeg har vært i USA og feiret halloween der, og det var noe alle var med på fra de som var 4-5 til de som gikk ut av high school. De "store" brukte det som et vorspiel til å gå på fest etter på... Men i USA er halloween mer en folkefest, mot at her er det snakk om noe annet... hei na er usa ganske stort sa det er vel en vis sjanse for at di vi snakker om komer fra forskjelig sted hun jeg siterte har tat med seg skikken fra USA hvor vet jeg ikke men hun sa at der hun hade bod var det slik at det var barna i smaskolen som gikk runden på halowen mens ungdommen hade egne fester og ike var med og gikk, det er ike sikert di har same skik ale steder hilsen
Gjest TS Skrevet 2. november 2007 #57 Skrevet 2. november 2007 Morsomt, å lese og ikke minst se at dere klarer å holde en edruelig debatt om dette.
Gjest Qha Skrevet 2. november 2007 #58 Skrevet 2. november 2007 Ja det er klart politiet får det travelt når alle som får et egg i døra renner ned dørene på politistasjonen og gauler om herverk. De som skulle vært arrestert er dere sure gamle tullinger som gjør deres beste for å ødelegge en fin tradisjon og en gledens dag for barna.Jeg tipper dere vil se litt annerledes på ting når dere får barn selv. Når har dette vært en tradisjon her til lands ? Dette er en uskikk som har blitt adoptert her til lands. Som så mye annet fra Amerika. Jeg gidder ikke kjøpe snop i bråter og lader for å fore naboenes barn.
Gjest Jentemedmeninger Skrevet 2. november 2007 #59 Skrevet 2. november 2007 Halloween er ingen norsk tradisjon og la oss ikke gjøre det til en. Til forskjell fra barn i de fleste andre land går norske barn julebukk. Det burde være nok å gå fra dør til dør en gang i året for å få godteri. Når mange i tillegg ser sitt snitt til å utnytte Halloween til å gjøre hærverk uten konsekvenser, mener jeg ting går for langt. Kan godt forstå at folk blir oppgitte. Selv blir jeg mektig irritert når det står en unge tidlig i tenårene og stirrer inn gjennom vinduet mitt. Det er rett og slett frekt. Jeg har selv ingen barn, men når jeg en gang får det, så skal de ikke få gå "trick or treating" her i Norge.
Gjest Helen Parr Skrevet 3. november 2007 #60 Skrevet 3. november 2007 Morsomt, å lese og ikke minst se at dere klarer å holde en edruelig debatt om dette. Med det edrulige startinnlegget var det vel ikke annet å forvente?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå