Gå til innhold

politiinformasjon

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

om ma sitter inne med opplysninger om en kriminell bak et drap men ikke ønskes å gi opplysninger pom meg selv til politiet hva gjør jeg da?

finnes det en tlf til politiet hvor man kan komme med slik informasjon og samtidig være anonym...??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ringe til din lokale politistasjon og du behøver ikke å si hvem du er. Iallefall er det sånn her....

Gjest Liten
Skrevet

Det er helt ok å ringe inn tipset anonymt til det kammeret som har saken

Gjest Anonymous
Skrevet

Trodde man hadde ensamfunnssplikt til å hjelpe politiet med opplysninger i en så alvorlig sak. Det er da snakk om drap.

Det kan være avgjørende i ensak at noen kommer med opplysninger man sitter inne med.

Om du er redd for repesalier eller noe i den duren, så finnes det vel ordninger for slie vitner også.

Skrevet

Hvis du ønsker å være anonym, kan du f.eks. ringe fra en telefonboks :)

Politiet tar i mot tipset likevel!

Skrevet

Dette skremmer vettet av meg.

NEI, du kan ikke anonymt anklage folk for drap.

Og godt er det.

W

Gjest Poirot
Skrevet

Klart hun kan!!!!

Men selvfølgelig bør det være sant.

Skrevet

Donpeeeedro.... uuooouoo

Selvsagt kan man ikke anonymt anmelde folk for drap.

Er du klar over hvordan møkkasamfunn vi hadde fått da?

Er ikke dere kvinner fornøyde med at dere kan anmelde en uskyldig mann for voldtekt, og etterpå trekke anmeldsen og bare få en klapp på skulderen?.... heldigvis har ikke kvinner mulighet til å anonymt anmelde folk....

W

Skrevet

Hun kan ikke anmelde noen anonymt, verken for drap eller andre ting, men selvfølgelig er det mulig å tipse anonymt. Politiet legger da ikke på om en ringer fra skjult nummer og ikke vil si navnet sitt. Det at anonyme tips sannsynligvis regnes som mindre vektig, er en annen sak, men det vil nok bli sjekket, evt sjekket ut av saken.

Gjest Poirot
Skrevet

Det jeg mener er:

Sett at politiet etterforsker en alvorlig sak. De får et anonymt brev med tips. Da er det jo meget mulig at se sjekker litt? Svært lite sannsynlig at noen uforskyldt blir trukket inn i noe.

Mht voldtekt er det jo en uting at noen kvinner gjør dette. Drap er imildertid enda mer alvorlig.

Hun kan jo skrive det hun har på hjertet, så erd et jo opp til polisen å bruke den informasjnen de sitter på. Ikke noe forbud mot det.

Skrevet

Poenget er at det er ganske mistenklig at noen vil være anonyme i en drapssak?

Eller mener du at mordere fritt bør sende masse brev til snuten med alle slags mulige "tips", anonymt selvsagt?

Nei jenter.... det er nok en stund til enda dere vil skjønne alt... men slapp av, ikke alt er ment for pikeører eller =)

W

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet
Er ikke dere kvinner fornøyde med at dere kan anmelde en uskyldig mann for voldtekt

Og der var vi igang igjen ja :roll: samme gamle visa ennå waco?

Minnie

Skrevet

Det er lov å komme anonymt med TIPS om ting angående en sak til politiet, men blir det et ledende tips, som for eksempel personnavn i en drapssak, DA må man inn med eget fulle navn og forklare og fortelle hvordan og hvorfor, alibi, osv.

Tips om ting angående en sak og "anmeldelse av person" er to helt forskjellige ting.

Det er ofte tryggest å gi all info om en selv til politiet, uansett hvilken sak.

Det _bør_ være det tryggeste. Har ikke hørt om så veldig mange korrupte norske politi. Ikke i drapssaker. Med mindre dette er snakk om et "statlig" organ, eller en ny type mafia, hehe :P

Skrevet

Har sjekka dette idag jeg - med en som er politi....

Det er riktig som det sies at man kan tipse anonymt, men ikke anmelde. Og dette gjelder og i drapssaker. Politiet sjekker ut troverdigheten i tipset, og viser det seg å være ledende må man regne med å bli tatt til avhør og kanskje være vitne. Om det er snakk om represalier kan man få politibeskyttelse....

*ble nesten ekko av det som har blitt skrevet tidligere*

Gjest Dr Zoidberg
Skrevet

Det kan lønne seg å kanskje tipse på forhånd, gjør det gjerne skriftlig.

Jeg vet om mange tilfeller hvor det har vært veldig veldig skummelt å si noe. Jeg kan aldri vite hvordan du har det, men jeg vet hva du snakker om.

Men. Jeg råder deg alikevel til å snakke med politiet in the first place. De oppgir ingenting om hvem hva og hvor tipset kommer fra, det skjer ikke noe slikt før du havner som vitne i en straffesak. På dette punktet har du PLIKT å meddele hva du vet, selv om det kan virke som en hel skog av problemer venter på deg.

Det er enkelte ting som forandrer livet, de kan være veldig store, og de kan være veldig små. Enkelte ting man vet kan kreve at man legger om hele sin livstil, kanskje til og med flytter. Slik er det bare.

Av respekt for avdøde, så bør du yttre det du vet. Slik ville du sikkert at vedkommede skulle gjort om det var deg det gjalt.

Om ikke annet, så hjelper det ikke å gi gjerningsmannen den trygghet at hans eller hennes trusselfaktor hjelper mot at sannheten kommer på bordet.

For til sist, hvordan vil du selv kjenne deg om ikke sannheten kommer frem? Hvordan vil du kjenne deg om feil person blir beskylt for dette? Hvordan vil du føle deg om gjerningsmannen begår mer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...