Gå til innhold

Valg av språk på ungdomsskolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er kanskje litt tidlig å tenke på dette ennå, men jeg vil gjerne høre fra dere som har barn som har begynt på ungdomsskolen.

Når fikk dere informasjon om annet fremmedspråk og språklig fordypning? Hvem fikk dere informasjonen av? Ble det grundig informert om alle fageneeller var det mer en kort fellespresentasjon?

Var dere fornøyd med informasjonen?

Hva valgte deres barn? Fikk de velge helt alene? Er dere fornøyd med valget?

Jeg sitter her med tusen spørsmål. :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det virkelig presentasjoner av de ulike fremmedspråkende nå for tiden? Da jeg gikk på ungdomsskolen mener jeg å huske vi fikk svært lite informasjon.

Uansett ser jeg det som en selvfølge at barnet får velge selv. Gjerne med innspill fra andre, men til syvende og sist bør dte være h*n som bestemmer.

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det pleier å skje. Men noe informasjon må det da være, det er jo tross alt et viktig valg, er det ikke?

Jeg håper på mange utfyllende svar. :)

Skrevet

Jeg fikk velge selv, men lyttet til foreldre og slikt.. Vurderte tysk,siden hele familien har hatt det og det ligner norsk mer enn fransk gjør. Men etter å snakket med en del, så fikk jeg intrykk som gjorde at jeg valgte fransk, det var nemlig ingen som har fått bruk for tysk eller som kunne hjelpe meg.. Tror jeg kommer til å feriere mer i frankrike enn i tyskland.. ;)

Er veldig glad for at jeg fikk velge selv!

Skrevet

Vi fikk en lapp med alternativene:

Engelsk fordypning, fransk, tysk, spansk og norsk fordypning.

Det skulle innleveres før skoleslutt i 7. trinn, hvis jeg ikke husker helt feil.

Litt informasjon om undervisningen i språkfag generelt, altså hva som står i læreplanen om 2. fremmedspråk, men ingen imformasjon om de ulike fagene.

Gutten vår fikk velge selv, men vi konsulterte med kontaktlærer, og jeg sa hva jeg mente han skulle ta hensyn til før han tok det endelige valget.

Skrevet

Litt på siden : men trenden er jo at flere og flere velger spansk og at tyskkurven stuper

Gjest bekymret mor
Skrevet
Vi fikk en lapp med alternativene:

Det skulle innleveres før skoleslutt i 7. trinn, hvis jeg ikke husker helt feil.

Litt informasjon om undervisningen i språkfag generelt, altså hva som står i læreplanen om 2. fremmedspråk, men ingen imformasjon om de ulike fagene.

Gutten vår fikk velge selv, men vi konsulterte med kontaktlærer, og jeg sa hva jeg mente han skulle ta hensyn til før han tok det endelige valget.

Dette stemmer for vår del også. Min sønn valgte spansk men der var det for mange så han måtte velge noe annet, og det ble tysk. Problemet er at ikke alle skoler har de lærekreftene som er nødvendige for å få et godt utbytte av språkundervisningen. Det er problemet på vår ungdomsskole, mye vikarer, språklærere som slutter og derved blir klassene for store og de sliter med å få tak i nye kvalifiserte lærere.

Og nå når tilvalgsfaget er med og teller på vitnemålet for inntak på videregående skoler, så er det veldig viktig at lærekreftene er gode nok til å at tenåringene lærer noe.

Skrevet

Når man velger?

Her jeg bor er det slik at man i slutten av 7. klasse mottar informasjon fra ungdomsskolen og besøker ungdomsskolen, og da får man også velge språk/valgfag slik at dette er klart til oppstart på ungdomsskolen.

Elevene får da med seg informasjon og skjema hjem, hvor man skal krysse av for ønsket valg og prioritering (1. valg, 2. valg....) og foreldre må undertegne på dette.

Gjest Gjest_Noldus_*
Skrevet

Hei!

Jeg har en lillesøster som går i 5 klasse!! Hun har straks hatt tysk i et halvt år nå, etter jul skal de bytte over til spansk. På den måten får de "testet" begge språkene har kansje lettere for å velge neste år!!

I 6 og 7 klasse, samt på ungd. skolen vil de da ha det språket de har valgt! Syns det var en grei løsning jeg!

Skrevet
Litt på siden : men trenden er jo at flere og flere velger spansk og at tyskkurven stuper

Jeg støtter denne.

For egen del var spansk ikke et alternativ da jeg gikk på ungdomsskolen, men det har vistnok blitt en enorm pågang. Så mange at skolen ikke lenger kan love alle elever et slikt alternativ pga manglende lærerkrefter.

Dette var rykter vi hørte i 5., men den formelle informasjonen kommer ikke før i 7.

Jeg har forstått det slik at det er en kort fellespresentasjon for foreldrene (men det er kansje like greit ettersom jeg ikke kan spansk selv). Hvordan elevene blir presentert for disse valgene vet jeg ikke.

Skrevet

Har en bror som valgte norsk fordypning. Veldig fornøyd med det. Han har hele tiden visst at han skal gå yrkesfag og sånn sett er det jo ikke noe vits å slite med et språk til.

På yrkesfag er det ikke språk som fag bortsett fra engelsk (og norsk). Jeg vil tro at utbyttet av fordyping i norks eller engelsk kommer mer til nytte på yrkesfag enn et annet språk.

Husker jeg valgte tysk da det den gangen kun var tysk og fransk som var mulighetene. Har ikke brukt et ord tysk siden den gang, men mye engelsk.

Men barnet bør jo få velge selv hva det vil ha av fag etter å ha pratet sammen om de forskjellige alternativene. For å skulle lære et språk du ikke er motivert for og har lyst til og att på til få gode karakterer for å komme inn på vgs er nok ikke så lett.

Skrevet

Hei! ;)

Jeg går mitt siste år på ungdomsskolen nå, der jeg har hatt andre fremmedspråk siden 8 klasse.

Da vi begynte i 8 klasse fikk vi litt info ang språkvalg. Vi fikk med en lapp hjem der foreldrene skulle skrive under på at valget vi tok var greit. Vi begynte med fransk, spansk og tysk. Jeg tok fransk, det hadde jeg ut 8 klasse.Det er et ganske tungt språk, og en del grammatikk. Så kunne vi velge nytt hvis vi ville det når jeg begynte i 9. klasse. Jeg tok da norsk fordypning. Men i år, siste året på ungdomsskolen kom engelsk fordypning inn, der det var en del som gikk over. Hvis jeg kunne valgt nå hadde jeg fordypet meg i engelsk, for man kan velge andre fremmedspråk på vidregående, der får du grunnkurset. Akuratt det samme du får når du begynner med fremmedspråk på u-skolen.

Spansk er vel mest brukt i utlandet (*syden*).

Håper dere finner ut av det ;)

Gjest vimselot
Skrevet

Hva har de å velge mellom da, tysk eller fransk. Jeg ville satset på fransk siden tyskere kan og er villige til å prate engelsk, mens franskmenn later som de ikke forstår...

Og så er fransk ganske et ganske vakkert språk...

Gjest Gjest_modern_*
Skrevet
Hva har de å velge mellom da, tysk eller fransk. Jeg ville satset på fransk siden tyskere kan og er villige til å prate engelsk, mens franskmenn later som de ikke forstår...

Tysk, fransk, spansk, engelsk fordypning..... Spansk er som sagt veldig populært og det kan være for mange som velger det i forhold til lærekreftene i faget på skolen. Og derved må noen velge et annet språk, og jeg tror det fornuftigste da er å velge engelsk fordypning i stedet for å prøve seg på et språk de ikke er motiverte til å ta. Engelsk har de uansett og er lettere å komme inn i. Men det er min mening.

Skrevet

Med unntak av spansk, har de fleste skolene disse alternativene. Spansk kommer an på om de har ressurser til å sette i gang undervisning.

Gjest vimselot
Skrevet (endret)

Tysk er jo lettere å lære. Men siden alle som snakker tysk også snakker engelsk, er det bortkastet...

Hva med russisk? Hvilke valgmuligheter har de på skolen?

Jeg skulle gjerne lært meg litt mer russisk, siden det er ganske mange som prater det og man kan få en temmelig bra og ok jobb, om man kan språket. Men jeg er ingen ungdom...

Men om eleven ikke er motivert...ville jeg satset på, som en sa: spansk eller fordypning i engelsk, hvis han ikke kan engelsk fra før og synes han kan nok...da er det lite motiverende...men det er et pre å kunne foretnings-engelsk. f.eks.

Man kan ikke og skal ikke presse (men presse litt er lov) en ungdom, men om han kan velge hva han vil, spansk, portugisisk, russisk, fransk osv... så er det bare å sette i gang fantasien...

Som mor, ville jeg satt meg inn i hvilke muligheter å kunne beherske ett språk kan gi, og hvor komplisert det er å lære...å lære noe komplisert, er jo en utfordring, men det er ikke lett om man ikke er motivert.

Men om han eller hun ikke er så motivert, vet jeg ikke om fordypningsfag i engelsk er så veeldig engasjerende om han har gode karakterer i faget.

Da er det kultur (som også er knyttet til språk) å lære seg et helt annet språk mye mer engasjerende, fordi man lærer mye mer enn bare å prate perfekt foretnings-engelsk f.eks.

Man lærer en helt ny kultur og kjenne, og det er spennende i seg selv.

Hvis han setter seg på bakbena, så si at du synes han skal lære kinesisk...

Glem det.

Men så gøy, jeg har lyst å fordype meg, dvs jeg skulle ønske jeg kunne flere språk, men ikke kinesisk...livet er for kort til det.

Men kan han bare velge mellom tysk og fordypningsfag i engelsk, la han velge selv. Trur jeg ville valgt fordypningsfag i engelsk, om jeg var ungdom, det er jo et språk nesten alle forstår.

Endret av vimselot
Skrevet
Tysk er jo lettere å lære. Men siden alle som snakker tysk også snakker engelsk, er det bortkastet...

Det er da virkelig ikke sant. Alle som snakker tysk snakker ikke nødvendigvis engelsk også, faktisk overraskende mange snakker lite eller ingen engelsk, også blant unge. Og om jeg ikke husker feil var det nylig oppslag om at norsk næringsliv har problemer med å finne folk som snakker tysk.

Men det er vel egentlig litt irrelevant hvilket språk ungene velger i ungdomsskolen (og vgs for den del) for de fleste lærer ikke å bruke det likevel.

• Liker 1
Skrevet
Det er da virkelig ikke sant. Alle som snakker tysk snakker ikke nødvendigvis engelsk også, faktisk overraskende mange snakker lite eller ingen engelsk, også blant unge. Og om jeg ikke husker feil var det nylig oppslag om at norsk næringsliv har problemer med å finne folk som snakker tysk.

Men det er vel egentlig litt irrelevant hvilket språk ungene velger i ungdomsskolen (og vgs for den del) for de fleste lærer ikke å bruke det likevel.

Dette er faktisk min erfaring fra jobb også!

Jeg er ingeniør, og har jobbet mye mot tyskland.

Og det er oftere enn jeg liker å tenke på at jeg har hatt bruk for skoletysken min. (Og den er ikke bra!)

Mye dokumentasjon er på tysk, mange tyskspråklige kan lite eller dårlig engelsk, og det er lettere å forstå hverandre når man har litt ekstra språkforståelse, slik at ikke begge parter trenger å snakke et fremmedspråk.

Etter min mening er det viktigste ved dette valget ikke hvilket språk man velger, men at man velger et ekstra fremmedspråk, så man har en større forståelse av språk og kulturer.

• Liker 1
Skrevet
Dette er faktisk min erfaring fra jobb også!

Jeg er ingeniør, og har jobbet mye mot tyskland.

Og det er oftere enn jeg liker å tenke på at jeg har hatt bruk for skoletysken min. (Og den er ikke bra!)

Mye dokumentasjon er på tysk, mange tyskspråklige kan lite eller dårlig engelsk, og det er lettere å forstå hverandre når man har litt ekstra språkforståelse, slik at ikke begge parter trenger å snakke et fremmedspråk.

Ja, det er veldig typisk. Det er vanlig at de kan ok engelsk i turistbransjen, store hoteller og turistbutikker, men med en gang man kommer utenfor turistsonen, så snakkes det lite engelsk. Da er selv patetisk skoletysk bedre. I tillegg er det verdt å tenke på at tysk ikke bare snakkes i Tyskland, men også i Sveits og Østerrike. Og i østeuropa er det også vanligere at folk kan snakkes tysk, men ikke engelsk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...