Gjest Telefornuft Skrevet 1. november 2007 #1 Skrevet 1. november 2007 Har tilbud om gratis mobil fra jobben, men har ikke lyst til å ta i mot pga skatteproblemet - noe som gjør at det faktisk blir dyrere for meg å ta i mot enn å ha et nesten-gratis abonnement og privat mobil. Hører så mye og blir usikker. Det snakkes om sjablonbeskatning, 3000-4000-6000-kroners grenser. Hvis jeg må betale så mye som kun 1000,- pr år i skatt for å ha gratis mobil så er det mye dyrere enn jeg oppnår med f.eks. Onecall-abonnement som faktisk ikke koster noen ting hvis man ringer/melder moderat (to timer gratis og 99 sms gratis pr måned). Bør jeg drite i 'gratis' fra jobben?
Gjest Telefornuft Skrevet 1. november 2007 #2 Skrevet 1. november 2007 Skulle ikke stått 'subsidiere arbeidsgiver', men mente heller staten. Problemet er kanskje at samtale/abo er mye dyrere i en bedrift enn jeg kan få privat, merkelig nok.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2007 #3 Skrevet 1. november 2007 Er det ingen abonnement-avgift for Onecall-abonnementet?
Donpedro Skrevet 1. november 2007 #4 Skrevet 1. november 2007 Jeg kjenner folk som har gjort det slik som du her nevner, fordi det ikke vil lønne seg. De har mobil fra jobben, men bruker den aldri privat. Da slipper de beskatning. (Har de ihvertfall sagt til meg)
Sol79 Skrevet 1. november 2007 #5 Skrevet 1. november 2007 Legger du igjen mobilen på jobben når du går hjem, kommer du utenfor denne beskatningsregelen. For et abonnement får du et inntektstillegg på kr 4000 som beskattes med 28%, dvs kr 1 120,- mer i skatt. Har du et så lite forbruk i året at du ikke kommer over dette beløpet, så vil det jo helt klart lønne seg for deg å aldri ta med jobbtelefonen hjem.
Gjest Telefornuft TS Skrevet 2. november 2007 #6 Skrevet 2. november 2007 Har nettopp så lavt forbruk med Onecall-abo. Har hatt det 3-4 måneder, ikke fått regning ennå (fordi jeg bruker mindre enn 120 minutter samtale + 99 sms pr måned). Abonnementet har ingen fastavgift så lenge man mottar faktura pr mail (motstridende, men sant). Men bruker man mer enn minstesatsene blir det naturligvis regning og datatrafikk er dyrt, men det bruker jeg ikke. Onecall er ikke alene om å ha så lave priser, sjekk ut Telepriser.no for oversikt. Bla. noe som heter Ipea der også som ligger på topp sammen med One. Men tilbake til saken: Når man blir tillagt 4000,- i inntekt som det må skattes av. Hvordan telles sånt i form av pensjonsgivende inntekt osv?
Gjest Eir Skrevet 2. november 2007 #7 Skrevet 2. november 2007 Men tilbake til saken: Når man blir tillagt 4000,- i inntekt som det må skattes av. Hvordan telles sånt i form av pensjonsgivende inntekt osv? Firmabil telles ihvertfall som vanlig inntekt, i forhold til pensjon, dagpenger ol, så jeg tipper det same hgjelder mobiltelefon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå